Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Anton.H

Heb speciaal een plate-amp ( Hypex Fa501 ) met DSP besteld  om niet nog meer bedrading achter  de Tv kast te krijgen.

Maar er zijn hier op het forum toch ook mensen die een  Hypex plate-amp met dsp hebben. Gebruiken die dan alleen REW en Hypex filter design niet ?
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

morca

Je past de dsp van de plateamp aan.
Aan de hand vd metingen.
Opzich niet zo moeilijk mbt gain en freq.
Alleen de bandwhite is even zoeken.

Idd Anton Rew is niet uitgerust met de specificaties vd hypex dsp. Dit is nooit zo geweest ook met de oude plates niet

Anton.H

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GOOS88

Vraagje:

Weet iemand hoe het kan dat als ik;

1 driver i.c.m. 45L kast t.o.v. 3 drivers i.c.m. 135L kast (dus precies 3x zoveel drivers & inhoud) simuleer, de response dan veranderd?

De respons zou toch gelijk moet blijven, enkel meer output (+9dB).


* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

noot87

+9 db lijkt mij niet juist, +4,5 db als het zo zou werken.
Daarnaast verwacht ik zelf dat een grotere kast zou kunnen zorgen voor wat extra lage output. Maar dat is maar mijn aanname.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

GOOS88

Quote from: noot87 on July  5, 2018, 13:05:28
+9 db lijkt mij niet juist, +4,5 db als het zo zou werken.
Daarnaast verwacht ik zelf dat een grotere kast zou kunnen zorgen voor wat extra lage output. Maar dat is maar mijn aanname.

9dB is correct:
van 1 naar 2 drivers: +6dB
van 2 naar 3 drivers: +3dB

---

Kast is in verhouding niet groter, maar gelijk, gezien per driver. De extra output is te danken aan de extra drivers, niet het volume van de kast.

max output blijft nagenoeg gelijk bij vergroten van volume (gesloten kist), rendement gaat wel omhoog(bij gelijk aantal drivers).
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

palmspar

van 1 naar 2 drivers: +3dB
van 2 naar 3 drivers: +1.5dB

plus 3db is een verdubbeling van de geluidsdruk. zou me vreemd lijken dat een driver extra meer dan een verdubbeling geeft.




GOOS88

Quote from: palmspar on July  5, 2018, 18:11:39
van 1 naar 2 drivers: +3dB
van 2 naar 3 drivers: +1.5dB

plus 3db is een verdubbeling van de geluidsdruk. zou me vreemd lijken dat een driver extra meer dan een verdubbeling geeft.

Klopt, maar heeft daar niks mee te maken:

Consider one driver with 1 watt input that output some pressure. Let's say the pressure is 1.

Now add the second driver in parallel. Both drivers have the same voltage across them. Each driver has 1 watt input. Total power in = 2 watts.

The second driver will also radiate a pressure of 1.

The pressure fields of each driver add vectorially. At low frequency both drivers radiate with the same phase so the sum reduces to a scalar sum. The summed sound pressure is 1 + 1 = 2.

SPL increase = 20 log (2/1) = +6dB.

So at low frequency sound pressure in dB increases by 6dB.

Voltage supplied across the driver is the same so there is a 6dB increase in voltage sensitivity.

But power increased by 3 dB (Power increase = 10 Log (Power for 2/ Power for 1) = 10 Log (2) = 3dB

Thus these is only a 3 dB increase in efficiency.

Summary:

Two drivers in parallel give

a) 6dB increase in SPL at low frequency,

b) 6dB increase in voltage sensitivity,

c) 3 dB increase in efficiency.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Quote from: morca on July  6, 2018, 00:34:53
Volgens nij heb je de setting van rew niet op max spl staan.
Vandaar dat je geen verschil ziet nu.
Ps pas je ook het vermogen factor keer 3 aan?

Ik doel niet op de max spl setting, maar op de ongecorrigeerde response welke vlakker word bij het verdriedubbelen van de drivers & inhoud.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Quote from: GOOS88 on July  6, 2018, 08:11:06
Ik doel niet op de max spl setting, maar op de ongecorrigeerde response welke vlakker word bij het verdriedubbelen van de drivers & inhoud.
Ik vermoed dat die niet vlakker zal worden.
Dat doe je met 3 losse subs misschien door ze correct te plaatsen en in te inregelen.

GOOS88

Quote from: morca on July  6, 2018, 10:20:33
Ik vermoed dat die niet vlakker zal worden.
Dat doe je met 3 losse subs misschien door ze correct te plaatsen en in te inregelen.

Volgens de simulatie word de response wel vlakker(zie voorgaande post met plot), dat is mijn vraag ook. Hoe kan dat?
(Het in de ruimte inregelen staat hier los van, mijn vraag gaat enkel over de simulatie in winisd)

anyone?
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Ejorne

Ik denk dat de sublaag respons hetzelfde blijft vanwege dezelfde karakteristiek van de behuizing-vs-driver(s).
Maar dat het gedrag in de hogere-laagfrequenties niet wordt bepaald door de fysieke eigenschappen van de driver en de behuizing waarin die speelt. Maar dat de +9dB zich daar postitief in de repons laat zien omdat de frequenties daar niet worden gedempt door de fysieke beperkingen. Dat het rond de 100Hz resulteert in een iets andere output zal misschien wel het logaritme van de software zijn die het lijntje als een mooi verloop laat tekenen.

GOOS88

Quote from: Ejorne on July  6, 2018, 10:25:10
Ik denk dat de sublaag respons hetzelfde blijft vanwege dezelfde karakteristiek van de behuizing-vs-driver(s).
Maar dat het gedrag in de hogere-laagfrequenties niet wordt bepaald door de fysieke eigenschappen van de driver en de behuizing waarin die speelt. Maar dat de +9dB zich daar postitief in de repons laat zien omdat de frequenties daar niet worden gedempt door de fysieke beperkingen. Dat het rond de 100Hz resulteert in een iets andere output zal misschien wel het logaritme van de software zijn die het lijntje als een mooi verloop laat tekenen.


De gevoeligheid in het hogere laag loopt niet gelijk op met de gevoeligheid in het lagere laag (omdat de kleine behuizing in verhouding bovenin meer dempt), als ik je goed begrijp

Zou dan hetzelfde kunnen zeggen over de response rond de 100Hz, maar dan andersom.


* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Ejorne

Quote from: GOOS88 on July  6, 2018, 11:22:07

(omdat de kleine behuizing in verhouding bovenin meer dempt), als ik je goed begrijp

Zou dan hetzelfde kunnen zeggen over de response rond de 100Hz, maar dan andersom.

Ik denk niet dat de invloed van de behuizing hogere tonen dempt. De behuizing heeft daar niet zoveel invloed meer. Ook uit een melkpakje kun je wel 300 Hz halen. Maar de vermenigvuldiging in de output door meerdere drivers heeft hier dan "vrij spel" en zie je daardoor terug in de respons.
Idealiter zou je dat ook aan de lage kant willen zien maar daar wordt de fysieke beperking wel een invloed en daardoor zie je daar de respons gelijk.

Ik denk dat het stukje rond de honderd Hz meer een verschil is in het plotten van het lijntje.

morca

Quote from: GOOS88 on July  6, 2018, 10:25:04
Volgens de simulatie word de response wel vlakker(zie voorgaande post met plot), dat is mijn vraag ook. Hoe kan dat?
(Het in de ruimte inregelen staat hier los van, mijn vraag gaat enkel over de simulatie in winisd)

anyone?
Ok duidelijk.
Je foto is niet goed af te lezen.
Maar hij is boven de 100 hz vlakker?
Dat is bijna buiten het werkgebied van een sub.
Als he van 120 hz uitgaat bij LFE.

Bij stereo 80 hz zou dit dus niks uitmaken.

Ik kan het zo niet verklaren.

minidsp.nl

het zal wel een vaudje in de simulatie berekening zijn, ik gok dat ze proberen de Le mee te nemen in de berekening, die verandert immers.
probeer eens of je verschil ziet als je de drivers in serie of parallel zet.


de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

GOOS88

Quote from: minidsp.nl on July  9, 2018, 20:30:59
het zal wel een vaudje in de simulatie berekening zijn, ik gok dat ze proberen de Le mee te nemen in de berekening, die verandert immers.
probeer eens of je verschil ziet als je de drivers in serie of parallel zet.




Een vaudje denk ik ook.
Als ik dezelfde simulatie in BassBox6 draai dan veranderd de response niet, ook geen verschil met de drivers in parallel tov in serie.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

FREAKJAM

Ik heb vrij recent een klushuis op de kop getikt en ik wil in de achterste kamer een mooie HT setup realiseren. De WAF is gelukkig goed; mijn vriendin vindt eigenlijk alles wel prima maar heeft zelf wel een voorkeur voor gloss white speakers. De merken SVS, HSU, Paradigm, BK en Rythmik zie ik veelvuldig zowel hier als op Reddit positief voorbij komen.

De achterste woonkamer is ~5x5 meter, 240 cm hoog (verlaagd plafond). Ik ga voornamelijk films kijken dus een ported sub is the way to go, echter zijn dus heel beperkt te verkrijgen in de kleur gloss white. Ik heb al contact gehad met SVS en zij geven aan dat de SB1000 als enige te verkrijgen is in de kleur gloss white. De SB2000 was ook verkrijgbaar in de kleur gloss white, maar dit was een limited edition. Een "nadeel" is wel dat dit sealed subs zijn welke in principe zorgen voor een mooie lage frequentie, maar niet zo laag als bij ported subs. Zoals bekend is inmiddels ook de SB-3000 aangekondigd.

Ik heb ook al gesproken met Arendal en ze zeggen dat een 2de sub rechts van het meubel waarschijnlijk veel diepe bass zal verliezen vanwege de lange open ruimte met leefkeuken rechts en zij adviseren een grotere sub aan de linkerzijde van het tv-meubel.

Daarnaast heb ik een demo gehad van de XTZ 12.17 (niet het Edge model) bij Intosurround in Eindhoven en dat vond ik al een mooi beestje, alleen past het matte wit niet zo goed bij mijn speakers (die zijn gloss white, met gloss zwarte elementen). Ik overweeg nu om voor een gloss black sub te gaan, aangezien die ook goed zal matchen met mijn zuilen (Australe EZ) en dat geeft mij meer mogelijkheden aangezien gloss white subs schaars aan te komen zijn. De Arendal subs en de SVS SB-1000/SB-2000 zijn in de kleur gloss white de enige goede opties denk ik.

Ik zou het liefst direct voor een dual subwoofer setup willen gaan, maar ik heb het idee dat de mogelijkheden beperkt zijn.

De gloss white subs die ik gevonden heb zijn:
BK XXLS400FF
BK P12-300SB-PR
Arendal 1723 Subwoofer
SVS SB-1000

De overige speakers heb ik al in mijn bezit (5.x.4) maar nog geen keuze kunnen maken wat betreft de sub.
Wat betreft speakers heb ik gekozen voor de Esprit EZ van Triangle. De zuilen zijn voor een groot deel gloss white, met hierin gloss black elementen verwerkt. Aangezien mijn vriendin al over haar hart heeft moeten strijken wat betreft de speakers, wil ik het haar ook niet aandoen om gigantische joekels van subs te kopen (zoals bijv de Arendal 1.5).

Wat zouden jullie adviseren voor de ruimte die ik tot mijn beschikking heb? (het gaat dus om het achterste gedeelte).
Aangezien ik er nog niet woon en we nog flink aan het klussen zijn, heb ik een soort van 2d-tekening vlug gemaakt. Op dit moment staat het huis dus nog zo goed als leeg  8)


RalphH

Mooi project, al naar Klipsch gekeken? En dan zelf wrappen bijv in de gewenste kleur.
Staar je nog niet blind op de exacte positie van beide subs ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Dutchmuscle

Hey daar zijn we weer zojuist mijn eerste meting gedaan.
volgens mij alleen een meting van de sub en 1 main speaker door de rest geen geluid.
Ik wil ze wel allemaal meten volgens mij staat er iets niet goed of ik doe het niet goed haha.
De phase hoe moet ik dat lezen?