Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Quote from: RalphH on April  4, 2018, 22:18:23
Yup.
Heb vandeweek nog wat metinkjes op een rij gezet. Moet nog aan de gang met de sub-fase, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Verwacht dat die echt niet goed staat, dus wellicht doet dat nog wat. Kan me voorstellen als dat uit fase staat, de boel gewoon niet samenvalt en je vanalles kunt missen.

mijn advies:
Die subs moet je op 0 graden zetten en dan ADSY de afstanden laten inmeten. Dat zou al de goede instelling moeten geven. ADSY rekent de akoestische afstanden best nauwkeurig heb ik gemerkt. Vanuit die ADSY meting wellicht aanpassingen in de afstand(en) doen, maar dan wel meteen meten met REW om te kijken naar effecten.

Ik zou dus niet bv aan die fase knop dan zitten; daar wordt het meestal niet beter op. Gewoon ADSY die afstanden laten meten en vanuit die positie verder gaan.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

De afstanden staan nu zoals audyssey ze gemeten heeft en ik blijf idd van de fase af mocht ik t naregelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Dat zou idd goed moeten zijn.
Maar je kan het eens testen met een testtoon en een db meter.
En dan 1 sub met de fase testen wat de meeste output geeft met de db meter.
Ik zou dan wel even de fronts op large zetten.
Dan de 2e erbij, en aan de fase draaien en met testtoon en db meter nameten.

Niet conventioneel.
Maar wel de manier om te testen of asdy het probleem is imo.

De afstanden van adsy zo laten staan.


Staaled

Ik heb wat mijn subs betreft juist slechte ervaringen met ADSY en afstanden.
Zit er ruim 1 meter naast.
De rest van de speakers zijn wel weer goed.

Enkel Trinnov was accuraat. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


RalphH

Vraag is een beetje in hoeverre je aan de door de geconstateerde settings moet gaan prielen, maar aangezien ik iets denk te horen, zou t idd wel eens niet kunnen kloppen.
In theorie is alles op elkaar afgestemd door de avr/audyssey, speakerinstellingen kloppen doorgaans vrij aardig, maar kan me voorstellen dat door kamerinvloeden laagfrequent wat lastiger kan zijn.
Ga t dus zeker nog checken en dan op de rew manier via acoustic timing reference functie.
Enkel tijd en zin even vinden, met deze temperaturen ben ik al vlug overgehaald de zon en een koud glas bier op te zoeken. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Iemand ooit met die timing reference functie in REW gewerkt?
Dacht gisteren "ff" vlug de timing van de speakers daarmee in te stellen, maar REW dacht daar anders over  ;D. Ben er dus ook niet uit gekomen.

Begint al dat ie mijn reference speaker (linksvoor) op een afstand van 1.7m zet, dit zou 0 moeten zijn :confused:
De rechter speaker zet ie vervolgens op 3.nogwa meter. Deze hoef ik niet in te stellen, maar wilde even weten of het resultaat in iedergeval een beetje overeen zou komen. Niet dus ;D

Vervolgens kan ik de sub helemaal niet meten, omdat het timing bleepje een hoogfrequente toon is. Roar, want op de REW instructie lees ik dat ze de sub hier wel mee af konden stellen.

....Wat doen ik foudt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GOOS88

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/28894-case-study-sub-alignment-using-rew-v5.html

Voor de timing tussen de sub & mains is het volgens mij lastig omdat het referentie punt een 10khz impulse meting van bijvoorbeeld een van je fronts is.

Even 10 minuten aan klooien geweest, maar;
Kreeg rare resultaten. Voor de overige kanalen werkt het wel goed.

In de link staat beschreven hoe je de timing reference functie op de juiste manier kan gebruiken om je sub in te meten betreft fase.



* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

RalphH

Te lui om te typen ;D
Even een nieuw draadje geopend in het ontwerpdoehetzelfakoestiekdingestopic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168632.msg3154589#msg3154589

Quote from: GOOS88 on April 16, 2018, 18:37:59
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/28894-case-study-sub-alignment-using-rew-v5.html

Voor de timing tussen de sub & mains is het volgens mij lastig omdat het referentie punt een 10khz impulse meting van bijvoorbeeld een van je fronts is.

Even 10 minuten aan klooien geweest, maar;
Kreeg rare resultaten. Voor de overige kanalen werkt het wel goed.

In de link staat beschreven hoe je de timing reference functie op de juiste manier kan gebruiken om je sub in te meten betreft fase.

Deze had ik gemist overigens, zal m eens bekijken, thnx!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Is er geen apart DIRAC topic?

Wat is jullie mening over het onderstaande stuk?

https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4py/A%20Brief%20Guide%20To%20Creating%20custom%20target%20curves%20in%20Dirac%20Live%20Rev%202.1.pdf?dl=0

En vooral het deel over de sub op 0db te zetten om te voorkomen dat je niet hoeft te boosten etc....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Je bedoelt de sub erg hard zetten tov de mains ,voor inregelen van de dsp.
Dat zou er idd wel voor zorgen dat er minder geboost  word imo.
Maar meer gedempt . Niks mis mee lijkt me

Staaled

Zo begrijp ik nog altijd niet hoe ADSY het flikt.
Geen sweep , enkel een puls/klop , en op laag volume tov bijv. DSPeaker , Trinnov of Lyngdorf.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


maximus79

DIRAC boost max 10db, wat al te veel is.
Quote from: morca on June 20, 2018, 14:08:03
Adsy boost ook . Ik weet even niet of daar een max aan zit.
Andere fabrikanten zijn wat voorzichtiger met boosten denk ik
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Staaled

Quote from: morca on June 20, 2018, 14:08:03
Adsy boost ook . Ik weet even niet of daar een max aan zit.
Andere fabrikanten zijn wat voorzichtiger met boosten denk ik
ADSY boost zelfs het hoog. :hmmm:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

skyfox

Quote from: morca on April  6, 2018, 12:08:32
Ik weet het Edwin.
Hij zit er vaker een meter naast mbt de subs.
Maar meeste mensen checken dat niet,op de manier zoals ik net beschreven heb.

Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat de gemeten afstand van de sub deels een correctie van de fase inhield. Immers, verder weg (of dichterbij) betekent dat het geluid iets eerder of later verzonden moet worden. In mijn beleving is dat wat de fasecorrectie ook doet. Dus als Adsy corrigeert met teveel afstand, dan corrigeert ie daarmee een stukje fase die anders niet goed zou lopen. Zeg ik nu rare dingen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Staaled


Ik meet en kijk naar de crossoverregio.
Daar kun je zien in hoeverre het geheel in of uit fase staat
ADSY geeft bij mij een meter meer en er ontstaat zo een flinke dip in die regio.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Anton.H

Heb vandaag voor het eerst een meting gedaan met REW. En dat is gelukt  :clapping: dit heb ik gedaan om te oefenen voor me nieuwe sub die nog niet af is. En ik nog op de nieuwe fusion amp wacht. Heb dit gedaan met een Kef PWS 2000 waar geen dsp op zit. Ben een beetje aan het knoeien geweest met REW. En begin het een heel klein beetje te begrijpen.

Maar nu de vraag. Hoe kan je een txt bestand uit REW importeren in HDF :blush:
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GPO

Quote from: Staaled on June 20, 2018, 10:21:06
Zo begrijp ik nog altijd niet hoe ADSY het flikt.
Geen sweep , enkel een puls/klop , en op laag volume tov bijv. DSPeaker , Trinnov of Lyngdorf.

klopt die "klopjes" uit de sub zijn bijzonder laag volume. Als ik bij inmeet met ADSY en dan die dynEQ ook uitzet, dan blijft er niets over van bas. Alleen met dynEQ aan is het nog engzins waarneembaar, maar die boost idd ook weer het hoog en in het algemeen klinkt ADSY gewoon niet. ADSY heb ik daarom al een aantal jaar niet meer gebruikt.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Quote from: GPO on June 24, 2018, 09:12:24
klopt die "klopjes" uit de sub zijn bijzonder laag volume. Als ik bij inmeet met ADSY en dan die dynEQ ook uitzet, dan blijft er niets over van bas. Alleen met dynEQ aan is het nog engzins waarneembaar, maar die boost idd ook weer het hoog en in het algemeen klinkt ADSY gewoon niet. ADSY heb ik daarom al een aantal jaar niet meer gebruikt.

GPO
Ik gebruik het wel.
Het laag pas ik echter aan, want na ADSY te zacht én uit fase.
Resultaat is dan gewoon goed, al is er beter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Anton.H on June 23, 2018, 23:23:01
Heb vandaag voor het eerst een meting gedaan met REW. En dat is gelukt  :clapping: dit heb ik gedaan om te oefenen voor me nieuwe sub die nog niet af is. En ik nog op de nieuwe fusion amp wacht. Heb dit gedaan met een Kef PWS 2000 waar geen dsp op zit. Ben een beetje aan het knoeien geweest met REW. En begin het een heel klein beetje te begrijpen.

Maar nu de vraag. Hoe kan je een txt bestand uit REW importeren in HDF :blush:
De voorspelling van rew in de dsp laden bedoel je?
Dat moet je handmatig invoeren denk ik in de plateamp

Anton.H

Is het niet mogelijk om een REW .txt bestand over te zetten naar HDF en vandaar uit het bestand over te laden naar de plate amp? Of is dit zinloos?

Hoe kan je het handmatig over zetten? Zijn daar programma's Voor? Of werkt dat anders.
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

Ralf67

Met een MiniDSP ertussen kan dat wel, plate amp erachter en klaar.