Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Staaled

Als het geen echte troggen zijn strijk je het omliggende glad en zou de impact/kickbass meer naar voren moeten treden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

angelo83

Ik zal er vanavond nog eens mee bezig gaan .
zou de oude meting ook nog eens posten deze was mooi vlak na filter in minidsp..
ik denk dat ik best opnieuw begin..
zou het in de volgende volgorde doen .
1 dsp er van tussen
2 0-200 meting
3 filter maken in rew
4 filter in dsp
5 nieuwe 0-200 meting
6 check of goed is
7 opnieuw mcacc meting
8 meet altijd op mcacc symmetry all ch adj

Vergeet ik hier iets ??
En bedankt voor alle reacties !

RalphH

Meet ook de fronts even apart op full range (hele frequentiebereik, zonder zub). Kun je zien hoe die doorlopen en daar eventueel je crossover wat op aanpassen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

angelo83

Quote from: RalphH on July 30, 2015, 15:56:45
Meet ook de fronts even apart op full range (hele frequentiebereik, zonder zub). Kun je zien hoe die doorlopen en daar eventueel je crossover wat op aanpassen.
Nog misschien een rare vraag maar op welk "standje".
Stereo of pure direct dus eigenlijk bedoel ik met of zonder mcacc

mvg Angelo

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: Staaled on July 30, 2015, 14:27:00
Ik las toch echt :Als full range staat voor "fronts met sub" past het plaatje beter. :)

Ik begrijp geloof ik niet waar je verwarring zit?

full range slaat op het meetsignaal, dat hier dus van 10 Hz t/m 20 kHz loopt. En dan doen natuurlijk zijn fronts (small ingesteld) + sub mee.

Dus in die zin is de meting prima, toch?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: angelo83 on July 30, 2015, 13:23:43
Dag allen ,
Wat een antwoorden en vragen fantastisch deze hulp  :clapping:svs pci 25-31 en monitor audio BX6 voor BX2 surround  BX1 achter 7.1
sub 8 db lager ingesteld en zoals gpo zegt gisteren film gekeken en mis een hoop laag tijdens films op "normaal" niveau

cross-over zou inderdaad op 120 ingesteld kunnen staan juist omdat ik iets mis in muziek .
deze zou ik vanavond posten .

bedankt alvast !!

mvg angelo

Dat lijkt me wel wat hoog voor die speakers. Hoe klinkt het met de crossover op 80 Hz?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

120 hz is voor de LFE perfect,maar voor de gewone crossover raad ik aan bij 80 hz te beginnen en testen of dat naar wens klinkt.
Een zeer hoog ingesteld crossover zou die vlakke lijn tot 140 hz verklaren.

Meting zonder smoothing aub,10-200 hz dat brengt het laag veel beter in beeld.

angelo83

Quote from: morca on July 30, 2015, 17:48:44
120 hz is voor de LFE perfect,maar voor de gewone crossover raad ik aan bij 80 hz te beginnen en testen of dat naar wens klinkt.
Een zeer hoog ingesteld crossover zou die vlakke lijn tot 140 hz verklaren.

Meting zonder smoothing aub,10-200 hz dat brengt het laag veel beter in beeld.
dit is de meting nu zonder er iets aan te doen.


mvg Angelo

morca

Tot 130 Hz is hij redelijk vlak ,ik denk dat je daarboven misschien mist dan .
Misschien de hele laagrange even van 10-600 Hz meten zonder smooting dat geeft iets beter beeld.

cardas49

Respect voor dit topic en degenen die het gevuld hebben met hun kennis. Wat een schat aan info is hier te vinden  :thumbs-up:

Ik speel al jaren met een BK sub. Eerst de Monolith. Toen een kort uitstapje gemaakt naar de XXLS400. Daar werd ik niet blij van met films, alhoewel het een prima sub is voor muziek. Dus gauw weer terug naar de Monolith, en sinds gisteren staat de 1 week oude Klipsch R-115SW van Ralf in mijn huiskamer. Eerder was me al opgevallen dat subs in Ralf's huiskamer stukken beter klinken dan bij mij. Minder dips, meer extensie, en veel meer, hoe moet ik het noemen... lucht? Klinkt allemaal gewoon makkelijker en grootser. Gisteravond met de Klipsch was dat verschil nog overduidelijker. Waarom dan toch de Klipsch? Ik verhuis over een half jaar naar een nieuwbouw woning met een grotere woonkamer, en hoop dat dat een positief verschil zal maken.

Toch ben ik wel erg benieuwd of er in de huidige ruimte ook e.e.a. verbeterd kan worden. Tijd voor wat inzichten in de problemen dus. Een paar jaar geleden kocht ik een DB meter met de intentie om te gaan meten met REW. Niet van gekomen, zag er allemaal erg omslachtig uit. Nu las ik van de week een artikel over de Umik-1, en van die prijs + gebruiksgemak werd ik wel blij. Ik ga er dus 1 bestellen en zal na mijn k(r)ampeervakantie wat grafiekjes posten. Ik vermoed dat die er niet best uit zullen zien, maar wie weet.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup


GPO

Quote from: mark235 on July 31, 2015, 10:35:18
Respect voor dit topic en degenen die het gevuld hebben met hun kennis. Wat een schat aan info is hier te vinden  :thumbs-up:

Ik speel al jaren met een BK sub. Eerst de Monolith. Toen een kort uitstapje gemaakt naar de XXLS400. Daar werd ik niet blij van met films, alhoewel het een prima sub is voor muziek. Dus gauw weer terug naar de Monolith, en sinds gisteren staat de 1 week oude Klipsch R-115SW van Ralf in mijn huiskamer. Eerder was me al opgevallen dat subs in Ralf's huiskamer stukken beter klinken dan bij mij. Minder dips, meer extensie, en veel meer, hoe moet ik het noemen... lucht? Klinkt allemaal gewoon makkelijker en grootser. Gisteravond met de Klipsch was dat verschil nog overduidelijker. Waarom dan toch de Klipsch? Ik verhuis over een half jaar naar een nieuwbouw woning met een grotere woonkamer, en hoop dat dat een positief verschil zal maken.

Toch ben ik wel erg benieuwd of er in de huidige ruimte ook e.e.a. verbeterd kan worden. Tijd voor wat inzichten in de problemen dus. Een paar jaar geleden kocht ik een DB meter met de intentie om te gaan meten met REW. Niet van gekomen, zag er allemaal erg omslachtig uit. Nu las ik van de week een artikel over de Umik-1, en van die prijs + gebruiksgemak werd ik wel blij. Ik ga er dus 1 bestellen en zal na mijn k(r)ampeervakantie wat grafiekjes posten. Ik vermoed dat die er niet best uit zullen zien, maar wie weet.

Die Umik is een prima meetmic ; ik heb hem zelf ook...  :thumbs-up:

Veel plezier op je vakantie!
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

cardas49

Bedankt heren!

Vanavond de Klipsch verplaatst van rechts voor naar links voor. Merkte na een nieuwe meting van de Anti-mode eigenlijk weinig tot geen verschil met de oude plek. Toen een totaal andere afstelling op de sub en processor geprobeerd: een verhoudingsgewijs lage gain voor gebruik met een anti-mode, nl 10 uur, en van 0db sub level op de processor naar 5db. dat doet veel moois. Had tot nu toe geen wapperende broekspijpen en trillende bank gehad hier, maar nu wel  :headbanging: :headbanging:

Hier nog een plaatje van de 2 subs bij elkaar in mijn huiskamer. Moest de politie wel beloven dat 2 van die "gedrochten" van korte duur zou zijn.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

morca

Heb je nou 1 of 2 sub,s staan?
Mooie set heb je staan !!
Lekker gevoel he wapperende broekspijpen  :headbanging:
De bank kan je met het laatse stukje vd Hulk echt gek laten doen,stukje bij1 uur 25 min tot het eind.
Aanrader om je nieuwe sub te testen

cardas49

Dank je! De speakers, versterking en kabels zijn het resultaat van 7 jaar testen en matchen. Ben er blij mee. Klinkt gedetailleerd, natuurlijk en dankzij de Klipsch nu ook VET  8)

Heb nu 2 subs staan: links de R-115SW, rechts de Monolith FF (standaard versie, niet de plus). Maar er is momenteel maar 1 sub tegelijk aangesloten. Moet nog even Y splitter halen, dan gaan we met 2 spelen voordat de Monolith weg gaat.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

morca

Pas op als je die 2e aansluit ga je hem zometeen wel missen.....of niet weg doen  ;D
2 Sub,s of meer went snel vind ik zelf,je bent snel verknocht aan de extra output.

Dus ik zou zeggen sluit hem snel aan  :clapping:

RalphH

2 zal nog wel ff lomper zijn inderdaad..
Laatste transformers, het begin, is ook wel een leuke sub laag bankenschudder.

Heb hier nog een monstersplittertje liggen. Mocht je in de buurt van eindhoven of den bosch wonen/werken, laat maar weten. Wellicht is t iets voor je.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Goedemorgen allemaal,

Met mijn Onkyo tx nr 807 en Sony SA WX 900 sub zit ik een beetje met de instellingen.
Ik ben een muziek liefhebber en kijk maar zelden films.
Wat ik mij afvraag is; moet ik nu mijn Onkyo instellen op full band en op mijn sub zelf de crossover instellen. Of kan ik beter een crossover instellen op mijn receiver? Ik heb hem nu op de 50 hz staan. Mijn front speakers zijn overigens de Infinity Delta 70. Ik vind dat ik met full band wat voller geluid heb. Maar bij sommige muziek ook te veel laag. Hoe zouden jullie het instellen in mijn geval?

Bedankt alvast

jvanhambelgium

Tja, dat is eigen keuze natuurlijk.
Je zegt "bij sommige muziek teveel laag" dus zal je ergens wat staande golven ofzo hebben in je ruimte die dan extra dat soort muziek benadrukken.
Over welk soort muziek spreken we hier dan ?

Hoe is de positie van je zitbank ? Tegen/in de buurt van een achterwand oid ? Of eerder "vrijstaand" (dus minstens 1.5m rondom vrij van enige muur)
Wat is de positie van die subwoofer tov je front-speakers ? Dicht bij elkaar ?

Gebruik je de Audyssey XT inregeling op je Onkyo of niet ?
Die is niet super, maar kan vb toch al wel "laagproblemen" opgelost krijgen.


Als je "Full Band" werkt, ze je dan ook "Double Bass" aan zodat er ook nog laag door je sub komt ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

audio_stabilo

Quote from: jvanhambelgium on August  1, 2015, 11:29:24
Tja, dat is eigen keuze natuurlijk.
Je zegt "bij sommige muziek teveel laag" dus zal je ergens wat staande golven ofzo hebben in je ruimte die dan extra dat soort muziek benadrukken.
Over welk soort muziek spreken we hier dan ?

Hoe is de positie van je zitbank ? Tegen/in de buurt van een achterwand oid ? Of eerder "vrijstaand" (dus minstens 1.5m rondom vrij van enige muur)
Wat is de positie van die subwoofer tov je front-speakers ? Dicht bij elkaar ?

Gebruik je de Audyssey XT inregeling op je Onkyo of niet ?
Die is niet super, maar kan vb toch al wel "laagproblemen" opgelost krijgen.


Als je "Full Band" werkt, ze je dan ook "Double Bass" aan zodat er ook nog laag door je sub komt ?

de bank staat gelijk tegen de muur aan. Achterwand dus. Om de bank heen staat links een 2e bank en rechts niks.     Sub staat rechts van de front speaker. Deze staat er denk ik50 cm vanaf. Audyssey gebruik ik niet. Dit vond ik namelijk veel minder mooi klinken.

Deze sub gaat toch 20 hz.  Ik vind dat die erg hard moet werken om de kamer van bass te vullen. Als ik er dichtbij sta gaat die aardig te keer bijvoorbeeld dance. Nu is deze wel 1000 wat rms maar het lijkt mij dat het wel wat minder hard mag werken om de kamer te vullen. Sub draait op 50 hz


Witalik

Ik had laatst even een SR5006 op bezoek. Met de audyssy op dit apparaat maakt ie me sub toch wel een beest(je) scheelt echt heel veel in de positieve zin met de room correctie van de sherbourn.

Jammer alleen dat je de instellingen van de EQ niet van de sub kan zien. Die kon ik dus niet overnemen helaas voor de sherbourn.

Maar maak anders eens foto van de EQ van de mains en laat de audyssy je sub instellen , dan kan je daarna die EQ weer aanpassen op je huidige stand ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

audio_stabilo