Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: RA SUBS on May  4, 2015, 10:11:34
Alles lekker vlak trekken meet fantastisch,  maar klinkt vervormt. 8)

Audyssey kan daar ook een handje van hebben.

Probleem is nu duidelijk !

Heb een techsupport ticket aangemaakt en het "probleem" ligt inderdaad aan de button/functie "Refresh DSP Program".
Standaard staat de miniDSP uitgang op -10dB gerekend vanaf 0dBFS (digtaal uit) omdat dit door Dirac is voorgeschreven.
Omdat ik "Refresh DSP Program" heb uitgevoerd blijkt dat deze meer doet dan alleen de dsp refreshen, deze functie haalt ook de -10dB attenuation eraf waardoor het hele signaal naar de 0 lijn verschuift.
Daardoor heb je dus nagenoeg geen headroom om amplitude aanpassingen te maken, waardoor inderdaad het signaal clipt !

Als tussenoplossing zal de mastervolume 10dB lager moeten worden gezet totdat miniDSP met een nieuwe oplossing komt, hieraan wordt gewerkt.

wbt de curve, het is volgens mij nu duidelijk dat je het beste de kromme kunt volgen met zo min mogelijk afwijkingen in het hoog/laag.
Het signaal wordt gelijkgetrokken met de curve, hierdoor behoud je de "sound/karakteristiek" maar dan alles strakker en fase correct.
Nog maar eens mee stoeien dan :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Het enige wat je eigenlijk moet aanpassen, zijn de wat grotere pieken in het laag.
Boosten moet je eigenlijk niet willen, klinkt meestal ook niet mooier/natuurlijker.

Kingpin

Quote from: ArjanR1 on May  4, 2015, 15:42:38
Het enige wat je eigenlijk moet aanpassen, zijn de wat grotere pieken in het laag.
Boosten moet je eigenlijk niet willen, klinkt meestal ook niet mooier/natuurlijker.
Idd, kleine correcties maken het mooist. Moest even wennen hoe Dirac de correcties doet (target curve).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

In een akoestiek/goeie ruimte doet de auto meting het vaak goed.
Maar als je akoestiek slecht is raakt de meting vaak in de war en doet wat jij nu beschrijft.

Daarom ben ik ook geen fan van die app ,en pas altijd met de hand filters toe,en dan met mate.
Niet teveel dempen,zeker niet boosten als het even kan.
Grote dippen worden veroorzaakt door akoestiek of plaatsing.
Wat je dan ook boost helpt niks,want je kamer werkt ook die boost weer tegen,resultaat vervormd geluid.

Kingpin

Quote from: morca on May  4, 2015, 17:09:44
In een akoestiek/goeie ruimte doet de auto meting het vaak goed.
Maar als je akoestiek slecht is raakt de meting vaak in de war en doet wat jij nu beschrijft.
Daarom ben ik ook geen fan van die app ,en pas altijd met de hand filters toe,en dan met mate.
Niet teveel dempen,zeker niet boosten als het even kan.
Ik denk dat je m'n antwoord verkeerd interpreteert. Akoestiek is zeker niet beroerd, dat kun je ook zien aan de gemeten curve en de delaytime.
Hier lag mijn probleem ook niet, het probleem bleek achteraf veroorzaakt te worden door een setting in de miniDSP die volgens de specs van Dirac niet had gemogen.
Deze wordt opgelost in de volgende release van de miniDSP.

Wat betreft mijn curve heb je gelijk in, deze zal ik beter moeten aanpassen (it's a new world for me).
Ik ga de target curve zo aanpassen dat ik alleen het laag bijtrek en vanaf rond 150Hz vlak laat lopen en het hoog de gemiddelde afval aanhoud.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

OK duidelijk, normaal gooit dat nog wel eens roet in het eten.
Beter dat het bij jouw de software is, ben benieuwd of het beter werkt met je nieuwe software.

mdoe

Hallo,

Vraag. Mijn SVS Sb-1000 is binnengekomen en de vraag is om welk niveau ik de cross-over moet zetten.
Ik heb front de A-25 speakers van Boston (Freq. range +-3 dB 55Hz) ik lees dat ik deze waarde x 1.5 moet doen en daarop mijn subwoofer moet plaatsen.

Is deze aanname correct?

Receiver is de Marantz NR 1603 met Audessey en surround speakers de A23.
Marantz NR1603 | Boston Acoustics A25 | A23 | Dynaudio 3X | SVSound SB-1000 | Dune HD D1 | Apple TV | Sony Bravia 40" | Logitech Harmony Ultimate

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


ddennisdennis12

De "kalibratie" van de bose companion 2 series II op mijn slaapkamer.

:) het klinkt heel wat beter als zonder kalibratie, maar nog lang niet zo goed als mijn BA A25.


Heeft iemand nog opmerkingen, verbeterpunten?
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

Ejorne


jvanhambelgium

Technisch ziet de "na calibratie" er SPL grafiek er goed uit, maar zoals aangegeven kunnen ze nog wel een subje gebruiken 😁
Dit grafiekje zegt niets over het geluidsbeeld etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mdoe

Quote from: XtrmB on May  9, 2015, 13:01:44
Probeer 80hz eens, de meeste gebruikte instelling

Quote from: morca on May  9, 2015, 13:09:37
Fronts op small en crossover vd sub op 80 is goed om te beginnen idd.

Dank je wel. Ik ga er mee aan de slag! :smile:

SVS soundpaths overigens werken subliem!
Marantz NR1603 | Boston Acoustics A25 | A23 | Dynaudio 3X | SVSound SB-1000 | Dune HD D1 | Apple TV | Sony Bravia 40" | Logitech Harmony Ultimate

ddennisdennis12

@Ejorne @jvanhambelgium

Helaas is het niet mogelijk om een subwoofer aan de sluiten op de bose companion, omdat die een ingebouwde versterker heeft.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

morca

Quote from: ddennisdennis12 on May 11, 2015, 17:19:13
@Ejorne @jvanhambelgium

Helaas is het niet mogelijk om een subwoofer aan de sluiten op de bose companion, omdat die een ingebouwde versterker heeft.
High level aansluiten maar niet elke sub heeft dat.

Ejorne

Quote from: ddennisdennis12 on May 11, 2015, 17:19:13
@Ejorne @jvanhambelgium

Helaas is het niet mogelijk om een subwoofer aan de sluiten op de bose companion, omdat die een ingebouwde versterker heeft.

Andersom is bij bepaalde subwoofers wel mogelijk, dus de bose companion 2 series II aankoppelen op de subwoofer.

ddennisdennis12

@ejorne @morca

Oke, bedankt.
dan ga ik eens naar zo'n subwoofer kijken, want vooral de lage tonen van deze speakers zijn duidelijk te weinig (ook iets te weinig hoge tonen). (mijn auto heeft nog zelfs veel betere lage en hoge tonen, en die heeft een audi radio concert met bose speakers (audi TT mk1 quattro))
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.


GPO

ok, ik heb dus sinds kort mijn huiskamer omgegooid kwa opstelling, maar ik zit wederom te klooien met mijn beide subs ingeregeld te krijgen tov de mains. Ik gebruik REW en een dB-meter, en ik ben in staat om elk kanaal afzonderlijk te meten (asio4all in REW). Dus de meettools zijn prima.

het fase gedrag van de subs en de mains blijft in mijn kamer een wat lastig verhaal. Voordat ik hier allemaal grafieken ga posten, wil ik eerst mijn werkwijze hier onder de loep nemen. Het uitgangspunt is dat ik beide subs al in hun best mogelijke positie heb staan, dus schuiven met de subs hoef niet meer. Het gaat met name om de overgang tussen fronts en subs.

Om dat goed te bepalen heb ik dit gedaan:
1) Ik laat ADSY de afstanden van alle luidsprekers inclusief de subwoofers bepalen. Dat is het enige wat ik hergebruik van ADSY. De rest staat uit.
2) Ik gebruik een 80 Hz crossover tussen fronts en subs (small, 80 Hz).
3) Omdat ik er in deze situatie vanuit ga dat de afstanden goed staan, heb ik de fase op 0 graden op beide subs laten staan.

Dat leek goed te werken, maar ik vond de punch niet zo geweldig met muziek. Ik mist wat dus ik ben gisterenavond/nacht gaan tweaken. De conclusie was dat ik met 1 sub in tegenfase (180 graden) de punch beter was. Dat is ook in een REW meting te zien; meer output in 60 - 80 Hz bij 180 graden. De andere sub had daar overigens minder invloed op.

Dus toen dacht ik laat ik het anders benaderen (alles met REW gemeten):
1) de fysieke afstanden bepalen (meetlint-methode) van beide subs, dus de ADSY afstanden ongedaan maken en de eigen gemeten afstanden invoeren van de subs.
2) met de variabele fase draaien aan subwoofer 1 met 1 vd fronts + subwoofer 1 actief, net zolang totdat rond het crossover gebied (80 Hz) er een maximum optreedt
3) met de variabele fase draaien aan subwoofer 2 met 1 vd fronts + subwoofer 1 + 2 actief, net zolang totdat rond het crossover gebied (80 Hz) er een maximum optreedt
4) De gecombineerde output bekijken van allebei de fronts met allebei de subs.

Ik ben t/m 3 gekomen en ik heb kort wat geluistered met muziek; de punch leek wel weer goed, maar het was ook al laat, dus ben maar naar bed gegaan....  :D

De vraag is of deze methode wel goed is? Ik weet op dit moment niet zo goed of ik hiermee op de goede weg zou moeten zijn om de fase echt goed te krijgen tussen de fronts en subs. Ik kan ook de afstanden van ADSY herstellen, maar dan moet ik de fase van in ieder geval 1 sub op 180 graden krijgen om die punch beter te krijgen... en dat vind ik gewoon beetje raar. Kan dat akoestiek zijn? Of een fase-werking van combinatie ports van de fronts, ports van de sub en de crossover filter in de receiver?

GPO


thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Als je van de maxima uitgaat, heb je kans een roommode te meten. Je kunt beter alle speakers afzonderlijk meten, die in 1 grafiek zetten en vervolgens een denkbeeldige lijn trekken langs alle grafieken. Dat is de ideale lijn die je ook moet krijgen als alles tegelijk draait.
Komt de gecombineerde meting niet overeen, dan moet je dus aan het draaien slaan. Pak de frequentie die een dip vertoont, speel die frequentie af met de generator en draai aan de fase net zolang tot je ongeveer op het volume uitkomt van de denkbeeldige lijn die je eerder getrokken hebt.

Doe dit in 2 stappen, eerst de fronts met sub1 en als die goed staat, trek je 2 erbij.

.....Zo doe ik het in ieder geval ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on May 20, 2015, 11:04:56
Als je van de maxima uitgaat, heb je kans een roommode te meten. Je kunt beter alle speakers afzonderlijk meten, die in 1 grafiek zetten en vervolgens een denkbeeldige lijn trekken langs alle grafieken. Dat is de ideale lijn die je ook moet krijgen als alles tegelijk draait.
Komt de gecombineerde meting niet overeen, dan moet je dus aan het draaien slaan. Pak de frequentie die een dip vertoont, speel die frequentie af met de generator en draai aan de fase net zolang tot je ongeveer op het volume uitkomt van de denkbeeldige lijn die je eerder getrokken hebt.

Doe dit in 2 stappen, eerst de fronts met sub1 en als die goed staat, trek je 2 erbij.

.....Zo doe ik het in ieder geval ;D

Ok, maar hoe heb je bv de afstand naar de subs bepaald. Met een meetlint of heb je dat laten uitrekenen door ADSY?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ik heb dan alles met meetlint gedaan. Maar in principe maakt het natuuriljk niet uit welke waarden je pakt, de autocal (als die klopt) is dan net zo goed.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on May 20, 2015, 11:29:54
Ik heb dan alles met meetlint gedaan. Maar in principe maakt het natuuriljk niet uit welke waarden je pakt, de autocal (als die klopt) is dan net zo goed.

Ha, dat is precies mijn punt. Als ik de "autocal" waarden pak voor de subwoofer afstand, dan is in theorie de subwoofer in fase met de hoofdluidsprekers. Maar als ik dat dan meet in het crossover gebied, dan krijg ik een pak meer output als ik de fase achter op de sub op 180 graden zet.

Dus iets zegt mij dat dan mss die afstand wel klopt, maar wat een beetje raar is is dat de uiteindelijk som van de bas 60 - 80 Hz van de fronts en 1 van mijn subs tezamen minder is met de sub-fase op 0 graden. Ze werken elkaar daar in dat gebied wat tegen ipv mee.... en met 180 graden niet  :wacko:

Maar misschien lopen er nu weer wat zaken door elkaar heen in mijn hoofd. Ik kan via google ook geen bevredigend antwoord vinden. Of een test die ook echt laat horen dat de sub en de fronts in fase staan (bv met laagfrequent clickgeluiden ofzo; dan hoor je tenminste wat er gebeurd)...

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Quote from: GPO on May 20, 2015, 12:27:14
Ha, dat is precies mijn punt. Als ik de "autocal" waarden pak voor de subwoofer afstand, dan is in theorie de subwoofer in fase met de hoofdluidsprekers.

Dit betwijfel ik eerlijk gezegd. Hier gaat het puur om afstand, niet om fase. Audyssey (de afstanden en levels doet de receiver, niet Audyssey) zal daarentegen waarschijnlijk wel iets met de fase doen. Dus het is of de hele Audyssey callibratie gebruiken of enkel de afstanden/levels tov meetlint/dB-meter.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Audyssey blijft overigens voor mij nogal een black box. en je kunt jezelf 3x in de rondte googelen, maar eenduidige antwoorden blijven dan nog steeds uit volgens mij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer