Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.


RalphH

Quote from: morca on October  6, 2012, 11:03:21
En so it begin,s

Haha, jahoor Gandalf :).

Maar inderdaad, een nieuwe uitdaging gaat van start. Ben benieuwd naar de eerste grafiekjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Hihi ik ook ja,maar vooral wat hij ervan vind.

Denk ook dat ie een keer een bakkie moet komen doen,ik heb geen W7,maar Martijn moet even echt zien hoe gek een JL woofer kan doen.
Denk dat ie hem niet maarzo naar die Xmax van 29 mm jaagt,en dat moet natuurlijk wel.  :clapping:

Martijnst1990

Quote from: morca on October  6, 2012, 11:42:19
Hihi ik ook ja,maar vooral wat hij ervan vind.

Denk ook dat ie een keer een bakkie moet komen doen,ik heb geen W7,maar Martijn moet even echt zien hoe gek een JL woofer kan doen.
Denk dat ie hem niet maarzo naar die Xmax van 29 mm jaagt,en dat moet natuurlijk wel.  :clapping:
Het betekend ook niet dat ik nu niet meer langs wil komen hoor, alleen omdat ik zelf een JL heb ;) Kom sowieso nog een keer kijken/luisteren/voelen bij je en als deze eenmaal goed afgesteld is geld hetzelfde voor jou :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Timvg

Nieuwe receiver straks hierzo, ben eens benieuwd wat de Audyssey MultiXT ervan gaat bakken tegenover manual  ;)
Heeft natuurlijk weinig met de subs te maken, maar full range moet het ook vlak zijn  ;)
En volgende week beamer  :pompom: Heeft er nog minder mee te maken maar moet het ergens kwijt  :P

Martijnst1990

Mooie vooruitzichten Tim :D

Heb net de eerste meting gedaan en die is behoorlijk slecht ... ::) Ga nu eens goed inlezen wat ik met de MiniDSP moet doen, want daar heb ik nog geen idee van. Volgens mij kan ik deze meting ook in REW aanpassen voor de MiniDSP dacht ik? Bij EQ dacht ik zoiets te zien.

Anyways, hier de eerste meting:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Timvg on October  6, 2012, 12:19:28
Nieuwe receiver straks hierzo, ben eens benieuwd wat de Audyssey MultiXT ervan gaat bakken tegenover manual  ;)
Heeft natuurlijk weinig met de subs te maken, maar full range moet het ook vlak zijn  ;)
En volgende week beamer  :pompom: Heeft er nog minder mee te maken maar moet het ergens kwijt  :P
Nou het was ooit een subtopic,maar de ADSY is geen vloeken hier.
Mooi systeem,alleen mits je het zelf in kan regelen.
Auto was bagger hier,maar na een reset en een paar weken finetunen zie ik de voordelen ervan,.
en die zijn groot,alleen wederom ,je hebt wel de kennis nodig zelf af te kunnen stellen.

Die autostand  :-[

morca

Quote from: Martijn90 on October  6, 2012, 12:22:25
Mooie vooruitzichten Tim :D

Heb net de eerste meting gedaan en die is behoorlijk slecht ... ::) Ga nu eens goed inlezen wat ik met de MiniDSP moet doen, want daar heb ik nog geen idee van. Volgens mij kan ik deze meting ook in REW aanpassen voor de MiniDSP dacht ik? Bij EQ dacht ik zoiets te zien.

Anyways, hier de eerste meting:

Je plaatsing is niet goed zo te zien,en/of je fase staat verkeerd.
Denk dat je een betere plek moet zoeken ,maar dat viel niet mee op je kamer toch?

Martijnst1990

Quote from: morca on October  6, 2012, 12:24:57
Je plaatsing is niet goed zo te zien,en/of je fase staat verkeerd.
Denk dat je een betere plek moet zoeken ,maar dat viel niet mee op je kamer toch?
Andere plek word inderdaad erg lastig ben ik bang. Phase regeling zit niet op de Crown, hoe kan ik hem nu dan wel goed zetten? Via de MiniDSP kan dat volgens mij sowieso.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

heb nu multieq en die is bagger idd, multiEQXT zou dan weer goed moeten werken.. we zullen zien

En kan je ook eens een full range meting met 1/12 smoothing posten? Dan kunnen we het laag in perspectief plaatsen.

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Het lijkt wel of er een highpass filter op de amp ingesteld is? Of je gain staat een 20 a 30db te zacht...

Martijnst1990

Crossover in de receiver staat op 60 hz, amp staat op bypass. Maar net wat je zegt, de gain is te laag. In de receiver staat het subkanaal al voluit en op de amp 3 kwart..
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

En op 50 hz zie ik een dip, die op de harmonischen terug lijkt te komen, 100, 150 200 hz. Dit is niet zo goed te zien op de 1/12 smoothing maar op de no-smoothing wel.

Fase is ook in te stellen door een delay. Dit is vaak in te stellen door de afstandinstelling van de speakers/sub op de receiver...

Ejorne

Kun je eens een meting vlak bij de conus van de sub maken? En ook eentje op de luisterplek zonder de main-speakers?

Martijnst1990

Die 50 hz dip komt inderdaad steeds terug. Zag ik vorige keer ook al en toen heb ik de crossover veranderd, de frequentie op de sub zelf, poorten dicht en open etc. Maar overal was die dip exact hetzelfde. Dit was nog met mijn oude sub.

Hier nog 2 metingen, eerste is dezelfde van net, maar dan zonder smoothing en de tweede is 20 cm voor de sub.



JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Zit er een ingangsgevoeligheid schakelaar op de subamp? De line-level ligt in de PA wereld een stukje hoger dan de consumenten-electronica. Sommige amps/eq hebben daarvoor een schakelaar. Waarschijnlijk krijgt de amp nu te weinig prik op de ingang. Er zijn wel kleine kastjes voor te koop voor een paar euro. Maar wellicht kun je de mainspeakers in de receiver nog wat zachter instellen?

Martijnst1990

Quote from: Ejorne on October  6, 2012, 14:11:29
Zit er een ingangsgevoeligheid schakelaar op de subamp? De line-level ligt in de PA wereld een stukje hoger dan de consumenten-electronica. Sommige amps/eq hebben daarvoor een schakelaar. Waarschijnlijk krijgt de amp nu te weinig prik op de ingang. Er zijn wel kleine kastjes voor te koop voor een paar euro. Maar wellicht kun je de mainspeakers in de receiver nog wat zachter instellen?
Nee, zo'n schakelaar zit er niet op zie ik. Main speakers in de receiver kunnen op zich wel zachter gezet worden, dus dat is inderdaad een optie. Heb je toevallig de naam of een linkje per PM van zo'n kastje? Want dat spreekt me dan op zich wel aan voor een paar euro.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

In je SR9600 moet het gebied rond de 125 en 250hz bij alle speakers die in de meting gebruikt zijn zo'n 6 a 8 db teruggetrokken worden. Daarna moet de gain van de sub zo'n 10db omhoog, staat dus meer dan de helft te zacht.

morca

Je moet je sub opendraaien ,op de Marantz en op de Crown.
Ik vermoed dat jouw Marantz net als de mijne niet zoveel output geeft,ik moet er ook meer inpompen.

Ik was hier al benieuwd naar,en idd jouw amp lijkt net als mijne niet zoveel output te geven uit de sub preout.

kuiperik

Ben zelf momenteel aan het kijken om de laagweergave in mijn nieuwe ruimte te optimaliseren. Speel momenteel met TL-Fronts en een TL-Sub (zie mijn topic in home theater voor meer details). Na redelijk wat geschuif, gemeet en weer schuiven tot een redelijk goede opstelling kunnen komen. Aangezien er nog geen dsp aanwezig is op de subversterker en deze toch wel degelijk nodig is om een vlakke laagweergave te verkrijgen, heb ik dit tijdelijk opgelost via een filter in Foobar. Waarvoor nog mijn dank aan Morca, die me deze getipt heeft  ;)

Op deze manier heb ik in ieder geval goed kunnen ervaren wat het nut van DSP is in het laag.

Inmiddels is er volgend resultaat uitgekomen. Heb de meting moeten doen in spectrarta, aangezien ik een filter in het signaalpad heb zitten bij foobar. Overige metingen gemaakt tijdens plaatsing zijn wel allen gemaakt in REW.

Mij lijkt het resultaat helemaal niet verkeerd. Had alleen gehoopt dat het wat dieper in het laag door zou lopen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Quote from: kuiperik on October  6, 2012, 18:13:23
Ben zelf momenteel aan het kijken om de laagweergave in mijn nieuwe ruimte te optimaliseren. Speel momenteel met TL-Fronts en een TL-Sub (zie mijn topic in home theater voor meer details). Na redelijk wat geschuif, gemeet en weer schuiven tot een redelijk goede opstelling kunnen komen. Aangezien er nog geen dsp aanwezig is op de subversterker en deze toch wel degelijk nodig is om een vlakke laagweergave te verkrijgen, heb ik dit tijdelijk opgelost via een filter in Foobar. Waarvoor nog mijn dank aan Morca, die me deze getipt heeft  ;)

Op deze manier heb ik in ieder geval goed kunnen ervaren wat het nut van DSP is in het laag.

Inmiddels is er volgend resultaat uitgekomen. Heb de meting moeten doen in spectrarta, aangezien ik een filter in het signaalpad heb zitten bij foobar. Overige metingen gemaakt tijdens plaatsing zijn wel allen gemaakt in REW.

Mij lijkt het resultaat helemaal niet verkeerd. Had alleen gehoopt dat het wat dieper in het laag door zou lopen.
Mooi dat het zo goed werkt,ik had het weer dankzij Ejorne  :D
Beneden doet de Marantz het,best makkelijk zo,n ADSY  :thumbs-up:

Ejorne

Quote from: Martijn90 on October  6, 2012, 14:14:50
Nee, zo'n schakelaar zit er niet op zie ik. Main speakers in de receiver kunnen op zich wel zachter gezet worden, dus dat is inderdaad een optie. Heb je toevallig de naam of een linkje per PM van zo'n kastje? Want dat spreekt me dan op zich wel aan voor een paar euro.

Als je nog speling hebt in de instellingen op de receiver en/of subamp dan zou ik dat zeker eerst op die manier proberen goed te krigen. De level versterker van zo n prachtige receiver zal een pak beter zijn dan goedkope kastjes. Ik kan zo snel geen linkje meer vinden naar een kant en klaar kastje. Wel naar een DIY projectje;
http://www.emusician.com/gear/0769/build-the-em--10/4-level-converter/143854

Timvg

Had het eigenlijk niet verwacht, maar die Multi XT doet precies wat ie moet doen


Audyssey - The "Audyssey" target curve setting makes the appropriate correction at high frequencies to alleviate this problem. A slight roll-off is introduced that restores the balance between direct and reflected sound.


En ja hoor, over de gehele lijn zit ie ong +/- 3-4 db op die target curve, ik ga morgen nog wat spelen met een juistere microfoon dan de meegeleverde, en kijken of ie op de receiver werkt.