Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ghosty J

Aangezien het een aardig topic word met mooie info op de frontpage, lijkt het mij een mooi moment om het een sticky topic te maken. :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne


morca

Dankje heren,maar jullie ook bedankt. Iedereen heeft geholpen dus allen bedankt.
RalphH is er van het eerste uur,HTip ook al een poosje,beetje bedacht aan de hand van zijn laatste tips wb demping om dit op te gaan nemen in de hoofdpagina.
Bart had ook een paar goeie tips,ik heb het niet alleen verzonnen wat er allemaal in de startpost staat.
Ejorne natuurlijk die ook altijd meedenkt,en ook van het eerste uur is.

Ghosty ook hartelijk dank,ik denk maar er een echt goed topic van,en dat gaat heel goed zo opeens,hulp van alle kanten .

Maar de betrefffende personen zijn genoemd,ben ik je vergeten,meld het even dat kan natuurlijk niet  :D

RalphH je tips /links worden nu aangepast in de maintopic  :thumbs-up:



morca

Quote from: 1969mach1 on January 13, 2012, 18:35:06
Goed bezig!
Jij ook,Jij bent weer 1 van die leden waar ik het over heb.Elk nieuw lid die er zo als jouw of Jbelgium die alle plaatsen teste draagt weer bij.
In jouw geval een HT waar demping,en misschien nog meer demping inkomt.
Tussendoor zal je waarschijlijk weer metingen en plaatsingen van de demping posten.
Zo draag jij weer bij voor de volgende,omdat uit jouw metingen weer zal blijken wat werkt hoe te maken,  Enz.

Vanavond ga ik in ieder geval zelf film kijken  :D     :popcorn:

Ben trouwens wel benieuwd wat je met die kast gaat doen,het lijkt me echt zeer wenselijk dat links en rechts hetzelfde afstraalgedrag hebben.


Martijnst1990

Lekker hoor, viel me gister ook ineens op dat er al 43 pagina's waren :D Qua akoestiek heb ik ook nog veel te doen, maar wil Ook weer niet teveel gaan doen op mijn slaapkamer. Zal het sowieso eens allemaal door gaan lezen :)

Als ik met REW trouwens een meting doe met alleen mijn fronts, valt daar globaal aan af te lezen wat er aan akoestiek verbeterd kan worden? Bijvoorbeeld als ik in mijn handen klap hoor je echt een hele beste echo in mijn kamer. Ik denk dat dat de grootste oorzaak is voor de luistermoeheid die ik snel heb ik hogere volumes en vooral met drukke stukken in de muziek/film.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Voor jouw akoestiek staan denk ik hele leuke zelfbouwdingen,bv panelen bekleed met stof met steenwol erin.
Links rechts en achter is leuk om mee te beginnen,daarnaast staan die basstraps met die schuine kanten ipv hoeken,ook gevuld met steenwol me wel aan.
Diepte daarvan staat veel over op Tione zijn site,maar kan je ook berekenen.
Allemaal mooie projectjes,waar denk eind van het jaar beneden zelf meteen gebruik van ga maken,ik zet meteen bastraps in de huiskamer.


Raphie heeft bv net zulke panelen als RalphH en ong net zo,n kamer als jij hebt,dus inversteren in een paar panelen zou je veel kunnen helpen.
Blijf even met Mach zijn ervaring meelezen,als die ook posi is hebben we 3 mensen waar het wel waar voor het geld is.
Plus dat Raphie met zijn studio achtergrond best goeie tip aan RalphH heeft gedaan denk ik.

Idd het waren best veel pagina,s geworden,en viel me op hoeveel mensen geholpen waren,denk ga het even helemaal goed doen met van alles wat bijelkaar.
Alle info om te beginnen verzamelen op de mainpagina.
En dat is goed gevallen geloof ik.

Ben er nog wel even over na aan het denken hoe mensen op afstand nog beter te gaan helpen hun meting bij te stellen en in te voeren op een 1124,denk dat ik al wat weet.




Martijnst1990

Quote from: morca on January 13, 2012, 21:54:07
Voor jouw akoestiek staan denk ik hele leuke zelfbouwdingen,bv panelen bekleed met stof met steenwol erin.
Links rechts en achter is leuk om mee te beginnen,daarnaast staan die basstraps met die schuine kanten ipv hoeken,ook gevuld met steenwol me wel aan.
Diepte daarvan staat veel over op Tione zijn site,maar kan je ook berekenen.
Allemaal mooie projectjes,waar denk eind van het jaar beneden zelf meteen gebruik van ga maken,ik zet meteen bastraps in de huiskamer.


Raphie heeft bv net zulke panelen als RalphH en ong net zo,n kamer als jij hebt,dus inversteren in een paar panelen zou je veel kunnen helpen.
Blijf even met Mach zijn ervaring meelezen,als die ook posi is hebben we 3 mensen waar het wel waar voor het geld is.
Plus dat Raphie met zijn studio achtergrond best goeie tip aan RalphH heeft gedaan denk ik.

Idd het waren best veel pagina,s geworden,en viel me op hoeveel mensen geholpen waren,denk ga het even helemaal goed doen met van alles wat bijelkaar.
Alle info om te beginnen verzamelen op de mainpagina.
En dat is goed gevallen geloof ik.

Ben er nog wel even over na aan het denken hoe mensen op afstand nog beter te gaan helpen hun meting bij te stellen en in te voeren op een 1124,denk dat ik al wat weet.




Die zelfbouwpanelen heb ik wel is wat van gelezen, maar kan het nu zo snel niet vinden, heb je daar toevallig ook een linkje naar? Klinkt in ieder geval wel interessant.

Die site van Toine ken ik ook niet geloof ik.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Site van Toine staat in de startpost,ik moet even kijken of er voorbeelden van panelenstaan.
Maar daar zal je zelf ook even naar moeten kijken,ik mag geen copy/paste van zijn teksen/foto,s doen.
Hij is prof en verdiend ze geld ermee,dus heel logisch.

Maar ik kijk even voor je,wil het zelf ook weten.

Het komt neer op een raamwerk,kies een maar uit waar je links en rechts veel denk te moeten dempen voor de maat.
Neem een steenwolplaat plaats die erin,bekleden met een mooie stof ,klaar,misschien speciale stof,ga ik nog uitzoeken en word dan ook weer toegevoegd  ;)

Dus voor iemand die ook zo in ze auto bouwt,geen probleem,jij bent handig zat om iets te maken wat gewoon op iets aan de muur lijkt wat niet raar staat.
Ik heb daar volste vertrouwen in,werking moet je testen,gewoon beginnen met l&r een paneel denk ik.
En een goed luisteren uit welke hoek,boven of onder je die echo hoort,daar is wat hoekdemping misschien al wel heel effectief.
Klap maar eens hard in je handen,en luister goed rond waar het vandaan terug lijkt te komen.

Martijnst1990

Thanks, heb inmiddels ook wat dingetjes gevonden. Raamwerk van hout, steenwol erin, molton eromheen zodat de vezels er niet uit kunnen en dan kaasdoek eroverheen voor de aankleding.

In dit topic bijvoorbeeld wat informatie gevonden en daarin werd doorgelinkt naar het
Akoestiek der akoestieken topic.

Beetje jammer ook, wij hadden hier op zolder echt jaren lang overtollig steenwol liggen. Ging ik net kijken, is alles een tijd terug weggegooid en je kan het, voor zover ik gevonden heb, alleen in grote aantallen kopen :(

Nog een vraag trouwens, die echo die ik ervaar als ik hard in mijn handen klap, is dat flutter-echo?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Die panelen bedoelde ik idd,maar mag niet maarzo Erik zijn foto,s lenen denk ik,ik had ze pas al wel een gezien,had je even Via PM willen sturen vandaag,maar ernaartoe linken kan natuurlijk ook.
Als ik zelfs wat bouw plaats ik wat foto,s.

Ik weet het niet Martijn,jij heb meerdere schuine vlakken als plafond,de vloer en het plafond schijnt vaak de oorzaak te zijn van flutter echo.
Maar alles wat ik lees is bijna testen,elke kamer is anders.
Testen dus.

Hier ook veel over te lezen http://www.soundscapes.nu/lectuur.html en google maar eens op flutter echo

Martijnst1990

Thanks, dat is een handige link. Bijvoorbeeld het houten raamwerk met noppenschuim erin lijkt me erg leuk om eens te proberen en erg goedkoop om mee te experimenteren. 80% absorptie van de tonen boven de 700 hz klinkt in mijn oren helemaal niet slecht?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ik weet nog niet goed welke freq maar boven 700 hz bij noppen,dat hangt ook vaak nog van de noppen af lees ik vaak.
Ik denk dat de noppen die je op Toine zijn site gezien hebt ,prof demping materiaal is,niet dat van de gamma.
Ik ben ook aan het zoeken nu waar je gelezen hebt van die demping boven 700 hz

Is dat steenwol echt alleen per pak?? Ik heb een kennis bij een bouwgroothandel,zal eens wat info vragen wat zo,n pak kost.

Flutter echo treed op met overliggende harde muren,maar na wat googelen vind ik wat ik zelf ook al dacht.
Het plafond is vaak een bron van ellende,ook al heb je vloerbedekking.Het links en rechts afdempen met panelen helpt niet altijd goed de nagalm/flutter echo op te lossen.
Hier zal men toch echt wat aan het plafond moeten doen.

Martijnst1990

Op de site van Toine heeft hij het over gewoon noppenschuim van de bouwmarkt.

Bovenaan deze link: http://www.soundscapes.nu/ng_flat.htm

Mijn plafond kan ik helaas niet veel aan doen. Toen mijn kamer verbouwd werd had ik nog de keuze om een verlaagd plafond te plaatsen, heb er zeker spijt van dat ik dat toen niet gedaan heb, maar ach.. Ik zal zometeen nog eens wat meer googelen naar flutter-echo, wat het precies is. Het hoeft voor mij ook allemaal niet perfect te zijn, maar als ik door bijvoorbeeld wat noppenschuim achter mijn luisterplek te plaatsen het e.e.a. kan veranderen ben ik al heel tevreden.

Eventueel kan er ook wat tegen de schuinen wanden komen waar mijn linker front en linker rear tegenaan staan, maar aan de andere kant heeft geen zin want daar zit niet direct een muur. 

Edit: even gegoogeld naar flutter-echo en kom direct op de site van Toine uit :D Als ik die beschrijving lees denk ik dat ik best wat winst kan behalen met noppenschuim achter mij, dus de direct tegenovergestelde muur.

http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm  Bij punt 1.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ok nu heb ik het ook gevonden  :thumbs-up: er staat ook wel erg veel op de site.

Ja lijkt mee een goeie idd.
Heb nog wel even over je kamer gedacht,al die schuine vlakken diffusen denk ik,dan blijven er maar 2 grote vlakke muren over die tegenover elkaar staan.

Maar net wat ik zeg je moet het zoeken,ik vind een stukje van iemand die zijn muren deed omdat die lang en hard waren.
Wat bleek bijna geen verbetering,plafond gedaan ipv de muren, weg flutterecho.
Dus dat van die harde overliggende vlakken gaat ook niet altijd op,dat blijft testen,denk zelfs voor de prof niet met zekerheid vast te stellen.

In jouw geval zou ik het eerste aan de vlakke muren denken,die maar eens goed afdempen.
Maar er is jammer genoeg geen tabel wat waar moet,akoustiek en wat je resultaat exact zal zijn is niet echt voor te rekenen,dat hoor je pas als alles af is

Ik lees nu pas hierboven dat je zelf het voor en achter verhaal op gevonden hebt,ik zou idd achter beginnen.

morca

Net de startpost iets aangepast,linkje naar zelfbouw panelen geplaatst kan niks vinden met foto,s als die van Erik van Voorst op advies van Toine gemaakt.
Linkje naar zijn topic gemaakt,en PM gestuurd of ik aub een paar foto,s vd bouw mag copy/paste in de startpost hier om een totaal beeld te vormen zonder dat men van site naar site moet linken.
De link en de bron blijven natuurlijk wel staan.

Martijnst1990

Quote from: morca on January 14, 2012, 13:59:27
Net de startpost iets aangepast,linkje naar zelfbouw panelen geplaatst kan niks vinden met foto,s als die van Erik van Voorst op advies van Toine gemaakt.
Linkje naar zijn topic gemaakt,en PM gestuurd of ik aub een paar foto,s vd bouw mag copy/paste in de startpost hier om een totaal beeld te vormen zonder dat men van site naar site moet linken.
De link en de bron blijven natuurlijk wel staan.

Mooi, word echt lekker compleet zo :)

Ik krijg zometeen een aantal kleine stukjes noppenschuim zodat ik even wat kan gaan proberen. Uiteraard post ik in dit topic mijn bevindingen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Doe me best,ik had die panelen ook al gevonden,we waren tegelijk aan het zoeken en op hetzelfde uitgekomen  :D
Bij Toine en Erik hahahaha lachen.

Ben benieuwd wat dat noppenschuim bij jouw gaat doen,jij had al een meting gemaakt he?
Die oude en een eventuele nieuwe meting zou je op de waterfall veel verschil moeten zien als die plek bij jouw goed werkt.

Ben benieuwd......


Erik van Voorst (in memoriam)

Graag gedaan. :thumbs-up:

Geldt trouwens voor elke forummer ....dat ze mijn plaatjes mogen gebruiken om iets uit te leggen o.i.d. dat is namelijk de hele opzet van het posten... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

HTip

Beginpost ziet er steeds imposanter uit. Mooi topic is dit!

Ik las net de vraag van Martijn over flutter-echo. Dit is reflectie die ontstaat tussen parallelle harde oppervlakken. Deze is te bestrijden met absorptie en diffusie. Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Voor meer info zie (alweer) de site van Toine: http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive