Advies gevraagd over aanschaf nikon lens

Started by blacklotus, January 27, 2011, 22:21:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blacklotus

Geachte mede forumgenoten,

Op dit moment ben ik in het bezit van de Nikon D80 met 3 lenzen de standaard 18-55VR de 70-300 VR en de 35 MM 1.8 prime lens maar  alleen de 70-300 en de 35 MM worden gebruikt.

En ik sta op het punt om een andere lens aan te schaffen en ik heb mijn oog laten vallen op de 70-200 2.8 VR1 en hoor alleen maar lovende woorden over deze lens.
En waarom ik een 2.8 lens wil is van wegen de lichtsterkte maar ook dat deze lens 2.8 over het hele zoom bereik heeft en niet meer zo hoef te hannesen .

Nu is het zo dat Nikon een versie VR2 op de markt heeft gezet dus ik zit met een dilemma wat is wijsheid.

Ik kan op zoek gaan naar een VR1 tweedehands (+/- 1200 euro) of ik spaar nog ff door en koop de VR2 ( +/- 1900 euro).
Maar met het oog op de toekomst zal de D80 ook worden vervangen en of ik in de DX hoek blijf of toch de stap maak naar FX is nog niet duidelijk.

Hoe presteert een DX body in verhouding nu met de nieuwe VR2 is het een goede match of
is het toch verstandiger om op zoek te gaan naar een VR1 .

Ik hoop dat jullie me een duwtje in de goeie richting kunnen geven . ;D ;D


Mvg Dennis
Versterker  :Duson PA-75
Tuner       :Duson T 100
Cd speler   :Duson CD 150
Luidspreker :Usher CP-6311

Rob Eric Blank

Zelf heb ik zowel een DX als FX body en een 70-200 f2.8 VR I. Ooit ook wel eens met een VR II geschoten.

Een VR I doet het geweldig op crop, ook de VRII doen het geweldig op crop. Dus een DX body is een geweldige match met de VR II.

Op FX heeft de VR I vignettering op f2.8. Ik heb dit nog niet als hinderlijk ervaren en bij een voor de rest goed belichte plaat is dit met Lightroom en aanverwante software goed te verwijderen en produceer hiermee zeer aangename platen. Een VR II is hierdoor geen must, maar is wel fractioneel beter.

Voor de rest zitten er optisch geen grote verschillen tussen de lenzen. Of je een VR I of een VRII moet aanschaffen is aan jou. Ik denk dat je op een nieuwe VR II meer afschrijving zult hebben tov een VR I. En de vraag is wanneer je zult overstappen naar FX.

Ik zou liever een FX hebben met een VR I dan een DX met een VR II. Ik zou de 700,- euro liever in een FX body steken. Dit is denk ik ook zeer persoonlijk en afhankelijk van je gebruik.

den willem

Ik volg Rob Eric Blank volledig in zijn mening.