Problemen met client-server verbinding na powerdown...

Started by Atmoz, January 27, 2011, 12:17:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Atmoz


Beste ICT'ers :)

Nadat hier in het hele bedrijf de stroom 2 uur eraf is geweest heb ik problemen met enkele client computers die geen gedeelde mappen en printers op de server (MOSA-3, met als IP 192.100.0.201) kunnen bereiken.

De client computers hebben statische IP adressen in de 192.100.101 t/m 192.100.254 range.

Ongeveer 25 clients werken wel gewoon zoals het hoort.
2 clients (en nog wat printers/scanners/copy) werken dus niet zoals het hoort.

Als ik op zo'n computer waarop het niet werkt "ping MOSA-3" doe dan krijg ik geen reactie.
Als ik vervolgens "ping 192.100.0.201" doe krijg ik WEL reactie. (DNS probleem zou je zeggen?!)

Als ik op zo'n computer waarop het niet werkt een andere computernaam in het netwerk ping, dan krijg ik WEL gewoon reactie.
Alleen bij de server (Windows 2000 server SP4 als OS) die als Domain Controller fungeert werkt het dus niet.

Wanneer ik \\192.100.0.201 (IP van MOSA-3 server) in de adresbalk van zo'n computer type dan krijg ik WEL die mappen en printers te zien.
Wanneer ik \\MOSA-3 type helaas niet!! (bij alle andere computers in het bedrijf natuurlijk wel!!)

Wat kan ik doen om dit probleem op de lossen?
Ik heb al van alles geprobeerd...
Andere IP adressen toekennen werkt niet, dynamisch IP laten toekennen door DHCP server (3COM firewall) werkt niet (ze krijgen wel een IP, maar kunnen niet met MOSA-3 connecten)

Is er op de server (MOSA-3) iets wat ik kan doen om die clients weer werkend te krijgen?
Ik kan eerlijk gezegd niets meer verzinnen. En de Technische dienst van DELL (server is een DELL Power Edge 1600SC)  eigenlijk ook niet :nopompom:

Alle hulp is dus welkom zoals je zult begrijpen :)

In ieder geval bedankt voor het lezen en de eventuele hulp!!

Met vriendelijke groet,

Atmoz



Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Jeroen de Waal

Probeer op de 2 clients eens gewoon winsockfix (google) uit te voeren.
Soms denken we te moeilijk.


Jeroen.

theo_reet

het lijkt op een DNS probleem binnen je netwerk. wat deelt DHCP uit router / server ? en is er al een dns flush toegepast ?

edit: goed lezen is een vak :P de 3com firewall deelt DHCP , hmmm wat doet DNS binnen netwerk, ook de 3com  ?is er IP v6 aanwezig binnen netwerk ?

Atmoz

Quote from: Jeroen de Waal on January 28, 2011, 18:54:52
Probeer op de 2 clients eens gewoon winsockfix (google) uit te voeren.
Soms denken we te moeilijk.


Jeroen.


Quote from: theo_reet on January 29, 2011, 09:51:16
het lijkt op een DNS probleem binnen je netwerk. wat deelt DHCP uit router / server ? en is er al een dns flush toegepast ?

edit: goed lezen is een vak :P de 3com firewall deelt DHCP , hmmm wat doet DNS binnen netwerk, ook de 3com  ?is er IP v6 aanwezig binnen netwerk ?


Inmiddels ben ik alweer een stapje verder.
Op sommige clients stond de DNS server van @home ingevuld bij de secundaire DNS bij TCP/IP instellingen.
Zodra ik die had weggehaald kon ik de computers even uit het domein halen (computer tijdelijk in werkgroep zetten)
Opnieuw opstarten, weer aan het domein hangen (domein heet "MTECH") via MTECH.NL
Toen werkte het weer.

Er zijn nog 2 scanners die het niet doen, maar ik heb een workaround gedaan zodat deze op andere shares hun documenten storen.

Op dit moment werkt dus alles. (behalve het fax gedeelte van zo'n scannner, maar daar ga ik maandag weer mee verder)

Ik moet denk ik echt eens gaan zorgen dat ik normale IP adressen binnen het netwerk heb.
En gewoon gebruik maken van DHCP zoals dat (mijns inziens) eigenlijk hoort.

Thanks voor de hulp.

Als er nog tips zijn om die originele shares van de scanners (+ fax) werkend te krijgen dan hoor ik dat graag.


Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Atmoz


Er zijn toch nog aan aantal problemen opgedoken. Een daarvan is:

De server "ziet" de gedeelde mappen van de clients niet.

Er is bijvoorbeeld een client die een "shared map" heeft die op alle clients bereikt kan worden via \\PC102 of \\192.100.0.252
Via de clients kom ik er wel op, maar de server komt er niet op. Hij kan er wel naar pingen (zowel naar de naam als naar IP adres!)

Hoe krijg ik de server zover dat hij deze netwerkdrives kan zien?
Als ik op de server naar netwerkomgeving ga, dan ziet hij alleen zichzelf staan, en verder geen andere PC's...

Heel vreemde zaak dit. Maar ik zou het wel graag opgelost hebben.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

theo_reet

hangt server in domein om werkgroep ? is server zelf domein server ? wat doet DNS in netwerk ?Zijn pc's op hostname te pingen en komt goede ip als reply?staat er firewall software op ?

Atmoz

Quote from: theo_reet on February  3, 2011, 21:23:08
hangt server in domein om werkgroep ?

Server hangt in domein

Quote
is server zelf domein server ?

Ja. Het is de (enigste) DC in het domein

Quote
wat doet DNS in netwerk?

Daar zijn een hele hoop problemen mee (geweest)
Ik heb de DNS A records opgeruimd, want daar stonden dubbele in.
Verder kreeg ik op een gegeven moment op enkele computers waar als secundaire DNS een DNS server van @home was ingevuld een hele vreemde situatie met pingen:

Als ik "ping server_naam" deed krijg ik reactie van een copy/fax/printer apparaat. (en dus niet van het server IP adres)
Dat is inmiddels gelukkig opgelost.

Quote
Zijn pc's op hostname te pingen en komt goede ip als reply?

Ja de pc's zijn te pingen en krijgen reply van het juiste IP adres.

Quote
staat er firewall software op ?

Nee, nergens!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5