Afmetingen 140 liter sub?

Started by Tuijnis, October 13, 2003, 10:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuijnis

Hi,

Ik wil een sub gaan bouwen, niet zo maar 1...kast moet 140 liter worden 8)

Kan iemand mij een paar bruikbare maten geven? L*B*H.
Ik wil echte vierkanten vermijden en hij moet onder mijn scherm passen dus max. 70cm hoog. liefst ietsje lager.

Alvast bedankt!!!

Groeten, Michael.

Sullivan

Hi,

Kan je iets meer vertellen over wat je van plan bent. Moet de versterker erin komen. Wordt het een gesloten kast, bassreflex of met een passieve radiator?

De hoogte heb je al min of meer bepaald (een centimeter of 65, binnenmaat). De breedte wordt voornamelijk bepaald door de diameter van je woofer (welke eigenlijk?) plus nog een beetje. De diepte houd je dan over ;).

Hoe dik gaat je hout worden en ga je dubbelwandig?

Zomaar even wat vragen die mede je uiteindelijke maten bepalen.

Ik ben benieuwd!

mvg,
Frank

Tuijnis

Hi,

Het moet een 15" worden, in een gesloten kast, met een externe versterker. Ook komen er 2 of 3 tussenschotten in.
Driver moet een TC-sound of iets vergelijkbaars worden, want deze is nogal moeilijk te vinden.
Versterker: Hypex 800.

Eventuele suggesties mbt ander merk driver zijn van harte welkom...en natuurlijk andere tips.

Gr. Michael.

Sullivan

Hi,

Ik zou eerst vaststellen welke driver je gaat gebruiken en dan pas je kastinhoud bepalen. Dit is namelijk driver afhankelijk.

Hypex 800 ??? Die ken ik nog niet. Staat ook nog niet op de Hypex site. Heb je er wat gegevens van?

mvg,
Frank

Bart_M


Bart_M

140 liter in een gesloten kast is wel groot hoor.

Tuijnis

#6
Ben bij Frank Doorhof geweest, die heeft een soort gelijke sub. 135 liter staan in z'n HT. (zelfbouw)

Hij heeft mij geadviseerd om een 140 liter te maken, met 3 tussenschotten (heeft hij nl niet.)
Dus gewoon een rechthoekige kast met haaietandenschuim voor de demping, 3cm MDF.

Dit klonk/voelde echt ongeloofelijk!! Aardbeving, maar zeker niet onnatuurlijk, niet boomerig oid, nee echt super 8)

Hypex 800 verkoopt Frank Doorhof.

Heeft iemand een tip mbt tot een goede driver, mocht de TC-sound niets worden.

Tuijnis

#7
Kast moet 140 liter worden. Daar komen dan de schotten en de driver nog in.

RubenP

QuoteHypex 800 verkoopt Frank

Bedoel je misschien de HS500?
ik heb zelf de HS80 in m'n zelfbouw sub en dat klinkt al erg lekker  ;)

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Tuijnis

#9
Hypex 800 8) Frank verkoopt ze.
Gr.Michael.

Tuijnis

Heeft iemand ervaring met de "Cinema sub7"? zelfbouwpakket.

Major_Ton

Hoi!

Een subwoofer bouwen is geen natte vinger werk. 140 liter is op dit moment ook nergens op gebaseerd. Ik zou eerst eens een mooie driver zoeken en daarmee gaan rekenen.

De Hypex HS800 heb ik ook nog niet van gehoord. Maar misschien is deze recent uitgebracht zoals de HS130?

Maar je vroeg naar de Cinema sub 7... Tja Dit is inderdaad een gesloten subwoofer, maar niet geschikt als een gelijkwaardige sub aan die van Frank.
Er zit een budget Gradient 12" woofer in geplaatst in een 27 liter kast. De woofer wordt aangestuurd door een Bass-point versterker van 100 Watt.
Deze subwoofer is leuk voor middelmatig en muziekaal gebruik. Maar niet om je huis me op te blazen :D

Misschien kan je eens kijken naar de Cinema sub 5? Dit is een Bass Reflex subwoofer met een 15" woofer in een 94 liter kast. Deze is aardig aardbeving capabel. Ik zou alleen wel een Hypex HS500 plaatsen ipv een HS200 ipv meer controle en nog 3 extra bass poorten plaasten tegen poortruis.

Succes

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

J.A.F._Doorhof

Helemaal mijn fout het is een HS500 :-[.

De 140ltr is gebaseerd op de TC-sound unit, deze heeft tussen de 130-140liter nodig om optimaal te presteren.
Versterker ligt bij mij extern omdat intern "grote" problemen veroorzaakte.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tuijnis

Ok, dit misverstand ook weer uit de wereld geholpen.
800 watt is denk ik ook slecht voor de fundering van onze nieuwe woning ;D

Ik kan de TC-sound nergens vinden, behalve als je ze met 50 tegelijk koopt...is en beetje teveel van het goede...of al mijn buren willen er eentje hebben, zijn we meteen van het geluidsoverlast probleem af  ::)

Zondag ga ik naar de VAD beurs in Veldhoven, kijken of daar iets vergelijkbaars te vinden is.

Ik ga wel verder verder met dit topic als de driver definitief bekent is, heeft inderdaad nog even geen zin om verdere vragen te stellen.

Ga denk ik dan wel voor de ultieme uitdaging, want dan zijn we meteen klaar. Ik weet toch dat ik anders weer overstap ;)

Groeten,
Michael.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Kijk even op deze topic mischien wordt je er wijzer van:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=3170

Je kunt ook op mijn homepage kijken daar staan de specs
let wel mijn homepage is nog " vers "

http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuijnis

Bedankt voor je reaktie.....wat een Ontzettend mooie Sub!!
Is gewoon een meubelstuk op zich 8)

Hoeveel liter is de kast? Of heb ik daar overheen gelezen?

Heb weer meer inspiratie gekregen, ga zondag denk ik bepalen welke driver het gaat worden.

Zal, als ik zelf ga bouwen ook een paar pics plaatsen.

Gr, Michael.

Brandon

Hoi Michael,

zelf heb ik de CinemaSub 7 gemaakt zoals deze op de speakerland pagina staat. Dit is een systeem met een peerless 12" driver + 12"radiator. Deze wordt aangedreven door de Hypex HS500, deze versterker is niet te stoppen!! Echt fantastisch.....ik zet morgen wat foto's op de site dan kun je hem zien, als je hem wilt komen luisteren ben je tevens uitgenodigd....

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuijnis

PFFFF 220 liter is wel heel veel van het goede. Hoewel zoals jij hem gemaakt hebt, mis staat het absoluut niet.  8)


Tuijnis

Hi Brandon,

Ik wacht de foto's met spanning af.
Ga je toevallig naar de VAD-beurs, wij gaan zondag.

Groetjes

Tuijnis

Effe off topic ....... gepromoveerd naar junior member ::)

Brandon

Hoi,

ga niet naar de VAD....helaas!!! Had al gepland en besproken om te gaan wadlopen....tja prioriteiten stellen...... ;)

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Bart_M


Brandon

Hoi,

bij deze de foto's van de sub. Meer foto's staan in het topic: Te koop, Peerless XA12S met HS500 versterker! De sub staat namelijk te koop ivm verhuizing naar een kamertje van 5*3m, daar komt deze sub niet zo tot zn recht 8), helaas!!
Krunk, nee is een FAF

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Tuijnis

Profesioneel hoor, ziet er strak uit.