Manga

Started by bmateijsen, May 11, 2002, 15:43:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Zijn er hier ook fans van Manga DVD?? Ik heb laatst Akira moeten reviewen en vond dit uiteindelijk totaal niet erg. Wel een zeer moeilijk verhaal, maar na 2 keer kijken, heb je het meeste wel te pakken.

Nu ben ik benieuwd of jullie Manga kunnen waarderen...

O ja, de Akira review vind je hier .

Groet Bjorn

SiR-ROUND

Ik ga um zo ff lezen...

Ik weet dat Crazyman er gek van is en dat ik sinds ik "Blood the last vampire" en "Wicked city" van hem heb geleend helemaal open sta voor dit genre...

Het geeft me het superhelden comics en game gevoel tijdens het genieten van HT... Erg lekkel!

update

Okay gelezen... Goede en fijne review, bedankt! Ik moet hem maar aan gaan schaffen dan...

RichardR

#2
Yep, dit is favourite genre van mij. Maar om mijzelf nu fan te noemen gaar te ver. Ik heb toevallig net vandaag Blood the last vampire gekocht en twee weken geleden Lain (box set).

Ik hou niet echt van die kinderlijke anime (tenchi kan nog net), meer van dat wereld destructie enzo  ;D

Ik heb er wel erg veel gezien, maar ik heb zo'n slecht geheugen wat titels betreft. Mijn broer(tje) heeft een hele verzameling op VHS

cinepaulis

#3
"Akira" is een klassieker en inderdaad erg mooi.

Waar je ook vast geen spijt van krijgt = "Ghost in the Shell" (kan ik je van harte aanraden)

"Blood - The last Vampire" is ook best fraai! En heeft trouwens ook mooi geluid!

Verder heb je nog het behoorlijk stevige (lees: grovere) werk zoals "Urotsukidoji: Legend of the Overfiend". Da's meer met monsters etc. Niet geschikt voor jeudige kijker.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Grindtegel

#4
Heb zelf ook wel een kleine liefde voor de Manga.

Toch vind ik de "stevigere" manga's (urotsokidoji) niet echt goed.

Geef mij maar Princess Mononoke en de laatste nieuwe super manga : Metropolis.

Die moet je echt gezien hebben.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

cinepaulis

#5
Ben wel benieuwd naar Metropolis ! Zal hem binnenkort eens huren. Thanks voor de tip !

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#6
Ik ben ook wel into Manga (maar nog niet bar veel kennis ervan). Ik heb zelf AKIRA (2x: op Criterion LD en de laatste Special Edition Tin DVD) en Ghost in The Shell. Beiden zijn geniaal.

Sam

#7
Ik ben een groot verzamelaar van Anime. Heb op zich niet veel, maar spaar samen met een vriend van me en bij elkaar hebben we toch zo'n 400 à 450 uur anime bij elkaar gespaard en daar zit geen Pokemon of Dragonball Z bij. Films die ik kan aanraden, in willekeurige volgorde en met "kort door de bocht"-specificatie:

Princess Mononoke (sprookje/fantasy-achtig)
Akira (SF, maar eigenlijk veel meer dan dat)
Jin-Roh: The Wolfbrigade (politieke thriller)
Perfect Blue (thriller, wordt vergeleken met de films van Hitchcock)
Vampire Hunter D (horror/fantasy/SF)
Spriggan (SF/actie)
Patlabor 1 & 2 (actie-thrillers, vooral deel 2 is erg de moeite waard)
Ghost in the Shell (SF/thriller)
Ninja Scroll (fantasy/actie, klassieker)
Metropolis (SF/Thriller, van de maker van de "oer"-manga Astroboy)
Cowboy Bebop: Knockin' on Heavens Door (SF/actie)
Grave of the Fireflies (oorlogsdrama, gaat over het bombardement op Nagasaki)

Qua series denk ik aan:

Cowboy Bebop (SF/Actie, de meest stijlvolle animatie-serie OOIT!!)
Neon Genesis Evangelion (SF/Aktie met een zeer goed plot)

Drie namen die ik speciaal in de gaten hou, zijn Katsuhiro Otomo (maker en schrijver van zowel de manga, als de anime van Akira en schrijver voor Spriggan en Metropolis), Hayao Miyazaki (maker en schrijver van Princess Mononoke) en Mamoru Oshii (maker van Jin-Roh, Patlabor 2 en Ghost in the Shell). De grap is dat anime in Japan toch hoofdzakelijk, net als de manga's, wordt gemaakt voor volwassenen en anders vindt je er wel een volwassen ondertoon (vaak in de vorm van humor) in terug. Vooral de laatst drie genoemde namen maken films met vooral een politieke ondertoon. Princess Mononoke is bijvoorbeeld een aanklacht tegen het milieubeleid van Japan. Door deze film is dat ook onder druk komen te staan, want het volk was massaal naar de anime gekomen en de boxoffice versloeg die van Titanic (ondertussen heeft de nieuwste film Miyazaki Spirited Away dat record verbroken). Jin-Roh gaat eigenlijk over het feit dat Amerika Japan nog altijd in de houdgreep houdt, omdat de grondwet van Japan voor het grootste deel nog steeds berust op die van na WOII en geschreven is met veel invloed van (praktisch door) Amerika. Veel vaker is het thema de impact van technologie op ons leven en de toekomst en hoe we daar mee om horen te gaan. Het relaas van de Puppetmaster in Ghost in the Shell is hier een goed voorbeeld van.

Anime is in Japan veel populairder dan Westerse films al zie je in anime vaak wel weer een "verwesterd" beeld. Op dit moment is er een trend dat er steeds meer anime komen met een duidelijk volwassen plot. Nou maar hopen dat ze niet gaan overstappen op alleen maar computeranimatie, want dat zou zonde zijn.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Sam

PS. Een goede site voor informatie over anime op DVD is http://www.animeondvd.com.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

crazyman

Een weetje voor de niet-kenner:

Manga zijn eigenlijk de stripboeken. En Anime zijn de films/series.
---------

Persoonlijk vind ik de anime welke een dosis humor in zich hebben de beste. Hoewel ik de Patlabours ook zeer goed vond.

He SiR, als je Akira (SE, R1, Anamorphic, DD5.1) een keer wilt lenen (als je amp er weer is ) laat maar horen...

He Sam, van Vampire Hunter D is nu ook een soort deel 2 uit. Ken je deze ??

Ik vond Spriggan overigens veel op Akira lijken...

mzzl , Crazy
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

Sam

Vampire Hunter D: Bloodlust bedoel je zeker. Die bedoelde ik ook in eerste instantie. De eerste film is ook een absolute must-see voor de anime-liefhebber, een klassieker, maar Bloodlust is erg mooi. Hij was op het Festival van de Fantaastische Film in Amsterdam, maar ik kon niet  >:( .

Extra tip:

De bioscoop van de Melkweg in Amsterdam houdt nogal redelijk vaak thema-weken rond Japan en zo nu en dan duikt er een anime op tussen de titels.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

crazyman

Oke Sam, je hebt me overtuigd !

Ik ben al tijden aan het dubben of ik Vampire Hunter D zou aanschaffen of niet. JA dus, ik denk dat ik ze beide koop...  :D

Wat wel een probleem is, is dat je nooit eens een anime kan bekijken voordat je hem aanschaft. Bij de meeste "normale" films kan je meestal ff previewen bij de videotheek.

Mzzl, Remco
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

Sam

Koop anders het eerste deel op video...kan volgens mij nooit zo duur zijn! Ik heb zelf deel 1 niet op DVD maar die vriend waarmee ik anime spaar wel en ik vond de kwaliteit nou niet echt spectaculair verschillen met de videoband. Afgezien natuurlijk van de extra's en de mogelijkheid om hem in het Japans en/of Engels te kijken (dacht dat die laatste optie er althans wel op zat).

Vampire Hunter D: Bloodlust is echt erg mooi en de dub is naar mijn smaak erg goed gedaan. De Japans gesproken versie moet trouwens nog op DVD komen!
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

crazyman

Ik heb helemaal niks tegen een goede dub. Maar als je twee gedubbde anime's achter elkaar kijkt en je hoort dan weer dezelfde stemmen, da's wel vervelend. Zoals ik al zei : een duitsland-tv-gevoel...

Mzzl, Crazy
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

wolsinkpower

#13
Waar ik me alleen soms dood aan kan ergeren is dit: men denkt dat manga de tekenfilm is terwijl Manga de stripboek versie is EN (duh) Manga is een naam van een anime uitgever waardoor men de fout maakt anime manga te noemen :S

Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

LittleNinja

Dit topic ga ik volgen.......  ;D ;D ;D

Ik was ook benieuwd wie er allemaal zich verdiepen in de Manga's / Anime's..

Zelf heb ik er maar een paar ( Ghost in a Shell, Ninja Scroll ( kon niet missen natuurlijk ) en Kenshin ).
Ik wil er nog wel een paar bij hebben waaronder Macross ( vroeger op de nederlandse TV bekend als Robotech ). Helaas zijn er weinig winkels meer die het in het assortiment hebben. De FreeRecordShop heeft er meestal een rijtje staan, maar dan houdt het op..

Zijn er mensen nog steeds mee bezig? Wie kent er nog meer (online) winkels met het Manga genre?

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

Een 6 jaar oud topic, ik denk niet dat er veel belangstelling meer is  ;D

Vond zelf akira en ghost in a shell erg goed ook pat labor is een soort speelfim maar wel een goede. En erwas er nog een iets met apple gate. oh nee appleseed ook erg leuk gedaan met computer. Volgens mij is het nu grotendeels uit je ziet het idd nergens meer. was gisteren toevallig nog wel in een grote game shop in den haag centrum en daar hadden ze boven een hele partij.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

neverywhere

Aanrader " deel 1 en 2




Als u lord of the rings leuk vond ,dan dit zeker.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

CV_SmileY

Goede timing heb je met deze kick :)

Heb namelijk zojuist de film Appleseed gekeken waar Erik het over heeft in z'n post.

Inderdaad erg geinig, was al een tijdje opzoek naar films in de trend van Final Fantasy & FF Avant Children. Appleseed is iets minder grafisch spektakel, maar nog wel fun

Grindtegel

heheh leuk zo'n oud topic omhoog schoppen  ;D

Ik vind bijna alles van Studio Ghibli leuk, het ziet er kinderlijk uit maar is ook zeker voor volwassenen de moeite waard. Uitblinkers zijn Princess Mononoke en Spirited Away, maar de rest is zeker ook de moeite waard, vooral het werk van Miyazaki.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

LittleNinja

Quote from: Erik on January  6, 2008, 14:15:26
Een 6 jaar oud topic, ik denk niet dat er veel belangstelling meer is  ;D

Vond zelf akira en ghost in a shell erg goed ook pat labor is een soort speelfim maar wel een goede. En erwas er nog een iets met apple gate. oh nee appleseed ook erg leuk gedaan met computer. Volgens mij is het nu grotendeels uit je ziet het idd nergens meer. was gisteren toevallig nog wel in een grote game shop in den haag centrum en daar hadden ze boven een hele partij.

Ik kom uit die omgeving.. Welke zaak is dat?

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

#20
Jezus hoe moet ik dat weten ik kom uit amsterdam hoor ;D

Als ik het me goed herinner is het zo'n lange winkelstraat vanaf centraal en dan een van de of zelfs de laatste zijstraat naar rechts ergens aan het begin aan je linkerhand. Onder hebben ze games voor alle merken comsoles en pc's en boven (klein trapje) wat retro spul plus dus manga. Naam weet ik niet. Ergens ten hoogte van en hele grote kerk op een plein, als je vanaf die kerk doorloopt kom je trouwens bij een goede viswinkel gerund door een marokaanse familie, ik haal daar altijd een portie kibbeling ;D

Nou is die kerk misschien niet helemaal duidelijk want ik nog nooit ergens zoveel kerken gezien als in den haag ;D

Maarrre heb je hier wat aan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Quote from: Erik on January  6, 2008, 21:54:12
Jezus hoe moet ik dat weten ik kom uit amsterdam hoor ;D

Als ik het me goed herinner is het zo'n lange winkelstraat vanaf centraal en dan een van de of zelfs de laatste zijstraat naar rechts ergens aan het begin aan je linkerhand. Onder hebben ze games voor alle merken comsoles en pc's en boven (klein trapje) wat retro spul plus dus manga. Naam weet ik niet. Ergens ten hoogte van en hele grote kerk op een plein, als je vanaf die kerk doorloopt kom je trouwens bij een goede viswinkel gerund door een marokaanse familie, ik haal daar altijd een portie kibbeling ;D

Nou is die kerk misschien niet helemaal duidelijk want ik nog nooit ergens zoveel kerken gezien als in den haag ;D

Maarrre heb je hier wat aan?

Ik denk/hoop het wel..  ;)

Van de week even kijken. Thanks!!

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

laat nog even weten met hoeveel dvd's je thuis kwam ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Quote from: Erik on January  6, 2008, 23:53:55
laat nog even weten met hoeveel dvd's je thuis kwam ;D

Da's goed..  ;)

In Japan is het een normaal fenomeen, net als andere series. Productie gaat volgens mij nog steeds door.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Pai Mei

QuoteIk vind bijna alles van Studio Ghibli leuk, het ziet er kinderlijk uit maar is ook zeker voor volwassenen de moeite waard.
. Staat bekend om zijn mooie tekeningen.

Spirited Away is daar een goed voorbeeld van. Mooie film.

Pai Mei

Marantz SR7007 | Pioneer VSX-A5i | CEC AMP3300R | CEC CD3300 | Pioneer DVR-530H | Elac 208.2 | Elac 203.2 | Elac 200.2 | JK Reference Junior | Interlink JK acoustics Type II | JK Type II| Oehlbach | Viablue