statiegeld

Started by AbZ, January 17, 2011, 22:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Je betaalt statiegeld voor bierflesjes maar er is niets aan de hand als je ze niet inlevert.

Welnu, ik haal vandaag wat platen (MDF, geen LP's) bij een bouwmarkt
en betaal ook 20 euro statiegeld voor een platenkar.

Ik breng de platenkar netjes terug maar ben het bonnetje kwijt...

"Dan ik kan hem niet terugnemen", snauwt de 'dame' van de 'klantenservice'
(aanhalingstekens zijn hier noodzakelijk).

"Ok, dan neem ik hem weer mee", zeg ik.
Je zou denken dat dit niet de bedoeling was, maar zij vond dat prima.

Nu heb ik thuis dus ene prachtige kar :smile: 
Eigenlijk een bijzonder goeie deal voor 20 euro, al was ik daar niet speciaal op uit.

Stel dat ik mijn geld terug wil, of de bouwmarkt hun kar, wie heeft er dan gelijk? 

edit: spelfaut

CineSmurf

Die kar is waarschijnlijk een veelvoud waard. Ik zou even bellen en vragen naar iemand van het management/de directie.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Erik

Valt volgens mij gewoon onder diefstal. Waar is die politieman van het forum kan hij je meteen arresteren ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

celerontje

Diefstal? ;D
Geschil of miscommunicatie misschien? ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

BernHardN

Statiegeld is een vorm van "huur" dus je huurt nu een kar zonder termijnen. de bouwmarkt blijft eigenaar!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

AbZ

Quote from: CineSmurf on January 17, 2011, 22:11:52
Die kar is waarschijnlijk een veelvoud waard.
Daar twijfel ik niet aan.

Quote from: Erik on January 17, 2011, 22:59:37
Valt volgens mij gewoon onder diefstal.
Met toestemming (zelfs geen keuze-opties voor mij) en in het bijzijn van ... ?

Quote from: celerontje on January 17, 2011, 23:18:42
Geschil of miscommunicatie misschien? ;)
Geen geschil (ik vind het prima).  Communicatie leek me glashelder.

Quote from: BernHardN on January 17, 2011, 23:22:24
Statiegeld is een vorm van "huur" dus je huurt nu een kar zonder termijnen. de bouwmarkt blijft eigenaar!
Kijk dat leek me ook.  Dan heb ik iig geen geschil.
In hoeverre hangt dit van de woordkeus af?  Waarschijnlijk noemen ze het 'borg'.

Koen K

#6
Je kunt tegenwoordig nog geen scheet laten of je moet er een bonnetje bij hebben. Stomme onzin.  >:(

Overigens denk ik dat de vergelijking met statiegeld niet helemaal opgaat. Vergelijk het eerder met het 'aanschaffen' van een winkelwagen voor 50 cent  :P  Een bierkratje en 24 flesjes voor 4 euro is een stuk realistischer  ;)

AbZ

Quote from: Koen K on January 17, 2011, 23:32:57
Je kunt tegenwoordig nog geen scheet laten of je moet er een bonnetje bij hebben. 
Dat zal ik plaatse nog wel even empirisch onderzoeken   >:D

QuoteStomme onzin.  >:(
Overigens denk ik dat de vergelijking met statiegeld niet helemaal opgaat. Vergelijk het eerder met het 'aanschaffen' van een winkelwagen voor 50 cent  :P  Een bierkratje en 24 flesjes voor 4 euro is een stuk realistischer  ;)
Ik weet niet hoeveel het verhoudingsgewijs uitmaakt,
en eigenlijk ook niet in hoeverre dat überhaupt uitmaakt.

Koen K

#8
Quote from: AbZ on January 17, 2011, 23:38:44
Dat zal ik plaatse nog wel even empirisch onderzoeken   >:D

Even goed op haar gezicht gaan zitten, dan sluit je omgevingsfactoren beter uit  ;D

Quote
Ik weet niet hoeveel het verhoudingsgewijs uitmaakt,
en eigenlijk ook niet in hoeverre dat überhaupt uitmaakt.

Nou ja, stel dat je om een of andere reden een bierkratje en 24 lege flesjes zou willen kopen, dan is 3.90 een prijs die in elk geval de kosten voor de fabricage en dergelijke dekt. Dus is het niet erg als het niet terugkomt: de eigenaar lijdt daar vermoedelijk geen verlies aan. Misschien zouden ze er zelfs winst op maken en vindt de brouwerij het dus eigenlijk wel fijn als je het niet terugbrengt  ;D

Een winkelwagentje kost enkele honderden euro's en als je die voor 50 cent (of 20 euro) meeneemt en niet meer terugbrengt heeft de eigenaar een groot verlies. Da's eigenlijk wat ik bedoelde.

Maar goed, op deze situatie is het sowieso niet echt van toepassing aangezien die domme hut er gewoon bekend (en akkoord) mee is dat je het ding meegenomen hebt.

AbZ

Quote from: Koen K on January 17, 2011, 23:49:46
Even goed op haar gezicht gaan zitten, dan sluit je omgevingsfactoren beter uit  ;D
Goed punt  :thumbs-up:   Ik dacht zelf eigenlijk aan de Jackass-scène,
waarin iemand gewoon op een losse toiletpot in de winkel gaat zitten schijten  :alien:
maar ik kon dit niet goed vertalen in het bonnetjesgebeuren, hoewel je er iets mee kunt afvegen.

QuoteEen winkelwagentje kost enkele honderden euro's en als je die voor 50 cent (of 20 euro) meeneemt en niet meer terugbrengt heeft de eigenaar een groot verlies. Da's eigenlijk wat ik bedoelde.
Was helder, maar niet mijn probleem.
QuoteMaar goed, op deze situatie is het sowieso niet echt van toepassing aangezien die domme hut er gewoon bekend (en akkoord) mee is dat je het ding meegenomen hebt.
Juist, vandaar mijn 1e vraag:  stel dat...

Koen K

#10
Quote from: AbZ on January 17, 2011, 23:58:25
Goed punt  :thumbs-up:   Ik dacht zelf eigenlijk aan de Jackass-scène,
waarin iemand gewoon op een losse toiletpot in de winkel gaat zitten schijten  :alien:
maar ik kon dit niet goed vertalen in het bonnetjesgebeuren, hoewel je er iets mee kunt afvegen.

Bonnetje kun je altijd achteraf nog vragen, bij wijze van ontvangstbewijs zeg maar. Hoewel een bruine stempel op haar neus daar misschien ook voor door kan gaan  :laugh:

Quote
Was helder, maar niet mijn probleem.Juist, vandaar mijn 1e vraag:  stel dat...

Ik denk dat jou niks te verwijten valt. Bonnetjes zijn normaal gesproken bedoeld als bewijsje dat iets in het bezit van de ander is. Waarom ze überhaupt een bonnetje bij het karretje geven is me al een raadsel (jij zou de bouwmarkt nog eerder een bonnetje moeten geven) en dat je het ding niet kunt terugbrengen zonder bonnetje is al helemaal debiel. Ik zou me er geen zorgen om maken. Hun probleem, zeker aangezien je goede wil hebt getoond.

AbZ

#11
Quote from: Koen K on January 18, 2011, 00:02:29
Bonnetje kun je altijd achteraf nog vragen, bij wijze van ontvangstbewijs zeg maar. Hoewel een bruine stempel op haar neus daar misschien ook voor door kan gaan  :laugh:
Makes sense, stempel krijg je wel vaker bij een feestje en dergelijke :D

QuoteIk denk dat jou niks te verwijten valt. Bonnetjes zijn normaal gesproken bedoeld als bewijsje dat iets in het bezit van de ander is. Waarom ze überhaupt een bonnetje bij het karretje geven is me al een raadsel (jij zou de bouwmarkt nog eerder een bonnetje moeten geven)
Het bonnetje is/was mijn bewijs dat ze mijn statiegeld hebben.
Is overigens met pin betaald, dus nog steeds te bewijzen!

Quoteen dat je het ding niet kunt terugbrengen zonder bonnetje is al helemaal debiel. Ik zou me er geen zorgen om maken. Hun probleem, zeker aangezien je goede wil hebt getoond.
Het maffe is dus dat hun 'verlies' (= keuze) voor mij niet had gehoeven.
Als ik geen borg 'kwijt' (?) was dan hadden ze de kar al terug.

oplettend luisteraartje

Als je het karretje zat bent gewoon terug brengen met overlegging van een bankafschrift met de pintransactie. Pintransactie, mmm dat zegt genoeg over die 'dame'...

AbZ

Quote from: oplettend luisteraartje on January 18, 2011, 00:22:55
Als je het karretje zat bent gewoon terug brengen met overlegging van een bankafschrift met de pintransactie.
Zou zomaar wat langer (een jaartje of wat) kunnen duren.
Ik voel me niet schuldig (want niet mijn keuze) maar heb ook geen zin in gezeik.

(Ik bedenk me ook dat de pintransactie niet aantoont waar ik allemaal voor betaald heb. 
Ben dus afhankelijk van hun vertrouwen of bereidheid om de administratie te checken...)

AbZ

Even terug naar de meest 'juridische' reactie:
Quote from: BernHardN on January 17, 2011, 23:22:24
Statiegeld is een vorm van "huur" dus je huurt nu een kar zonder termijnen. de bouwmarkt blijft eigenaar!
Waarom is dit eigenlijk huur?  (Je krijgt toch alles terug?)  De vraag is idd wat voor type overeenkomst dit is.

oplettend luisteraartje

Het is eerder een borgsom die je betaald hebt toen je de kar in bruikleen nam.

DVDGuy

Quote from: Erik on January 17, 2011, 22:59:37
Valt volgens mij gewoon onder diefstal. Waar is die politieman van het forum kan hij je meteen arresteren ;D

Die zit volgens mij in New York :D
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

troje

Wellicht koopt de bouwmarkt die karren in voor een tientje en hebben ze een grappige manier gevonden om wat extra omzet en winst te maken  :D

Roger Black

Geweldig verhaal. Ik zou het ding naar een ijzerboer brengen (even vanuitgaande dat ie van ijzer is)

efsix

Als ze moeilijk blijven doen wil ik het statiegeld wel aan jou geven.
Breng ik de kar na afronding van mijn klussen terug.

AbZ

Quote from: efsix on January 18, 2011, 13:29:56
Als ze moeilijk blijven doen wil ik het statiegeld wel aan jou geven.
Breng ik de kar na afronding van mijn klussen terug.
Voorlopig gebeurt er niets.  Hij staat niet in de weg en eventueel gebruik ik hem zelf.
Ik kom daar regelmatig voor spullen, maar voor de kar wacht ik hun initiatief af.
(Ik heb niets te verbergen en ben snel te vinden als ze daar enige moeite voor doen.)

Hmm, zou ik stallingskosten in rekening kunnen brengen?
Ik kan dat ding toch niet onbeheerd buiten achterlaten...

jowi

#21
Quote from: AbZ on January 17, 2011, 22:06:36
Je betaalt statiegeld voor bierflesjes maar er is niets aan de hand als je ze niet inlevert.
en betaal ook 20 euro statiegeld voor een platenkar.
Even afgezien dat ik niet snap wat een 'platenkar' is? Ik neem aan een aanhangwagen? Maar goed. Jij snapt niet wat statiegeld is. Dat is een bedrag BOVENOP het aankoopbedrag wat je terugkrijgt als het item terug ingeleverd wordt.

Sesamstraat voorbeeld:
Een flesje priklimonade kost 1 euro, maar je betaalt aan de kassa 1 euro + 10 cent statiegeld.
Lever je het flesje weer in, krijg je 10 cent terug.
Je bent dus 1 euro KWIJT en je bent GEEN eigenaar van het flesje.

Dus als jij daadwerkelijk statiegeld denkt te hebben betaald van 20 euro, dan vermoed ik dat je ook 500 of 1000 of 1500 EURO ofzo voor die 'platenkar' hebt betaald, TOEN JE HEM KOCHT.
Anders was het gewoon borg of huur en heb je nu een kar gestolen en ben je gewoon strafbaar. Of die kassiere het nu wel of niet snapt, JIJ bent fout.

AbZ

Quote from: jowi on January 18, 2011, 13:43:26
Even afgezien dat ik niet snap wat een 'platenkar' is? Ik neem aan een aanhangwagen? Maar goed. Jij snapt niet wat statiegeld is. Dat is een bedrag BOVENOP het aankoopbedrag wat je terugkrijgt als het item terug ingeleverd wordt.

Dus als jij daadwerkelijk statiegeld denkt te hebben betaald van 20 euro, dan vermoed ik dat je ook 500 of 1000 of 1500 EURO ofzo voor die 'platenkar' hebt betaald, TOEN JE HEM KOCHT.
Anders was het gewoon borg of huur en heb je nu een kar gestolen en ben je gewoon strafbaar. Of die kassiere het nu wel of niet snapt, JIJ bent fout.
Je koopt het bier, niet het flesje.  (Wie snapt hier iets niet?)
Ik heb plaatmateriaal gekocht, geen kar.

Ik had&heb niet de intentie om de kar blijvend in bezit te houden of te verhandelen.
Het was mij niet vergund om de borgtransactie naar behoren af te handelen.

jowi

Quote from: AbZ on January 18, 2011, 13:49:54
Je koopt het bier, niet het flesje.  (Wie snapt hier iets niet?)
Ik heb plaatmateriaal gekocht, geen kar.
Denk je nou echt dat je voor 2 tientjes een aanhangwagen erbij krijgt? Zo dom achterlijk of naief ben je toch niet hoop ik? :crazy:

jslaman

#24
Quote from: jowi on January 18, 2011, 13:52:05
Denk je nou echt dat je voor 2 tientjes een aanhangwagen erbij krijgt? Zo dom achterlijk of naief ben je toch niet hoop ik? :crazy:

Maak je niet druk, 't is toch niet jouw kar? Laat die bouwmarkt het lekker uitzoeken. Zolang ze het niet af willen handelen heb jij er een handig karretje bij.