Miesepies' HT en computer setup

Started by Miesepies, January 16, 2011, 00:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miesepies

De sound bevalt me wel, maar merk nu toch wel steeds meer wat er ontbreekt bij mijn huidige config. Echter wil ik niet meer componenten neer zetten, dus niet een of meerdere XPA-1/2 erbij. Wie weet dat de XMC-1 wel het gat met de betere procs overbrugt, maar dan zit ik nog met de beperkingen van de XPA-5.

Zat ook te denken om toch eens wat serieuzer te kijken naar een surround receiver i.c.m. een goede stereo oplossing. En omdat mijn meisje buizen toch ook wel erg mooi vind, ook eens die kant op kijken. Maarja, gaat dat goed ? Buizen en HT passthrough.

Keuzes en smaak. Vind het lastig om te bepalen wat ik wil (maar dat was denk ik al wel duidelijk), en er is zo veel leuks te beluisteren :)


Miesepies

Quote from: clockwork on April 22, 2013, 09:59:13je bent overigens nog steeds welkom om een keer te komen luisteren.

Jajaja... wil dat zeker nog eens doen. Zit alleen met vervoer en tijd wat het lastig maken. ik hoop in de komende tijd echter wat meer vrije weekenden te hebben, dus dan wil ik zeker nog wat afspraken met mede forum-ers maken :)

bmateijsen

Quote from: Miesepies on April 22, 2013, 10:30:58

Zat ook te denken om toch eens wat serieuzer te kijken naar een surround receiver i.c.m. een goede stereo oplossing. En omdat mijn meisje buizen toch ook wel erg mooi vind, ook eens die kant op kijken. Maarja, gaat dat goed ? Buizen en HT passthrough.


Grootste nadeel van deze oplossing, is dat de homogeniteit in surround stappen achteruit gaat.... Denk goed na wat je verhouding is voor film/ muziek en daarna pas naar de oplossing!!

clockwork

Quote from: Miesepies on April 22, 2013, 10:30:58
De sound bevalt me wel, maar merk nu toch wel steeds meer wat er ontbreekt bij mijn huidige config. Echter wil ik niet meer componenten neer zetten, dus niet een of meerdere XPA-1/2 erbij. Wie weet dat de XMC-1 wel het gat met de betere procs overbrugt, maar dan zit ik nog met de beperkingen van de XPA-5.



XMC-1 en XPR-5 dus.  :D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

Quote from: bmateijsen on April 22, 2013, 11:17:32Grootste nadeel van deze oplossing, is dat de homogeniteit in surround stappen achteruit gaat.... Denk goed na wat je verhouding is voor film/ muziek en daarna pas naar de oplossing!!

Ja en ja :)

Misschien een <evil>speaker switch box</evil> ? Zijn er goeie die via infra of trigger werken ?
Muziek is met vlagen, films wat regelmatiger.

Quote from: clockwork on April 22, 2013, 13:10:18XMC-1 en XPR-5 dus.  :D

XPR ?? Brrr, wat een lelijk grotesk ding  :-X

Bas Akkerman

Herkenbaar wat je schrijft over NAD en Emotiva. De eerste vind ik altijd wat kaal klinken, wat droog waardoor muziek een beetje voortkabbelt. Het gaat nooit fout, maar ook nooit echt goed. Emotiva vind ik tot nog toe feller, maar heeft als pluspunt een zeer strakke basweergave.

Het scheiden van stereo en surround blijft natuurlijk het "makkelijkste" om je doel te bereiken, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd. Dat wordt dus nog even zoeken Mies... Misschien meer richting een Lexicon? Die wel de "ballen" mist van een Emotiva moet ik daar eerlijk bij zeggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Miesepies

Ja inderdaad... Muziek werd nooit spannend met de NAD. Mooi, maar het spetterde niet, het sleept je niet mee...

Nou wil ik niet perse 'ballen', maar zeker ook niet zo ingetogen en beheerst als dit. Muziek moet me mee slepen, dat je lekker mee gaat blerren zonder dat je het door hebt...

AbZ

Quote from: BJF on April 13, 2013, 10:48:03
Ik heb thuis de broek aan.


















Je ziet het alleen niet want mijn schortje zit ervoor.
Blijft vermakelijk, die WAF opmerkingen  :D

@Mies, hoe bevalt die Teac nu?

Miesepies

De TEAC AI-501DA ben ik op zich best tevreden over. In het begin was het laag niet heel erg subtiel, behoorlijk boemerig, maar na een paar dagen warm draaien werd dit heel wat beter.

Ik wil 'em niet helemaal neutraal noemen, denk dat de nadruk ietsje op het midden en hoog ligt, maar over het algemeen aardig geluid. Heb em op mijn Totems en mijn Platinums aangesloten. Denk dat de Platinums wel de best combi zijn. Bij de Totems blijft het laag wat achter (logisch met deze kleine speakers) en de TEAC doet weinig om het laag te boosten. Vind het geluid ook een tikkeltje upfront klinken. Normaal geen probleem maar omdat ik bij mijn pc redelijke dicht op de speakers zit, is dat niet altijd even prettig en moet het volume omlaag.

Aansluit mogelijkheden genoeg, maar heb tot nu toe alleen usb en coax gebruikt. Beide lijken naar behoren te werken, ook met hogere resoluties. Voor usb moet je wel een driver op je Windows machine installeren.

Koptelefoon lijkt goed, maar niet heel krachtig. Hij stuurt mijn AKG K701 opzich aardig aan, maar je merkt toch dat de K701 wel wat meer wil. Ik denk dat met een andere koptelefoon dit geen probleem is, en dat deze geintegreerde oplossing meer dan voldoende is.

Wel een minpuntje, wat mogelijk een technisch defect is. Op hele lage volumes blijft het rechter kanaal wat achter in geluidsterkte. Dus hier moet ik nog even goed naar kijken... das wel jammer.

Woutoro32

Wat ook een hele mooie versterker is en in dit rijtje past. Alleen helaas geen surround dacht ik: de Leema Tucana mk II, Ik heb deze op PL200 horen spelen en dat speelde Arcam, Marantz, NAD weg. Heel dynamisch, strak en open! Misschien handig om als stereo te gebruiken en je surrounds door te lussen naar de emotiva;)
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

Miesepies

Ik heb de Tucana eens beluisterd op PL200's...  Vond het geen prettig geluid en 30 minuten later knalde de Tucana eruit, met harde knallen uit de speakers. Dus of het slechte geluid kwam doordat de Tucana kapot was, of gewoon niet mijn match weet ik niet. Wel jammer, de Tucana vind ik wel stoer eruit zien.

Miesepies

Zat zo even te denken wat mijn voorkeuren zouden zijn, kwa geluid karakter:

- Goeie detaillering en ruimtelijke plaatsing, maar niet analytisch
- Comfortabel (tikje warmer?) geluid, niet te clean of neutraal
- Rustig (relaxed?) karakter voor muziek, niet te gehaast
- Spannend, levendig, spetterend, maar niet vermoeiend

En voor films mag het natuurlijk wel lekker pittig zijn, strak en snel. En een goeie surround bubble uiteraard ;)  Is toch een andere tak van sport dan muziek, hè?

Bas Akkerman

Quote from: Miesepies on April 25, 2013, 10:09:13
Zat zo even te denken wat mijn voorkeuren zouden zijn, kwa geluid karakter:

- Goeie detaillering en ruimtelijke plaatsing, maar niet analytisch
- Comfortabel (tikje warmer?) geluid, niet te clean of neutraal
- Rustig (relaxed?) karakter voor muziek, niet te gehaast
- Spannend, levendig, spetterend, maar niet vermoeiend

En voor films mag het natuurlijk wel lekker pittig zijn, strak en snel. En een goeie surround bubble uiteraard ;)  Is toch een andere tak van sport dan muziek, hè?
Als ik je voorkeuren zo lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je luidsprekers een grote invloed hebben op dat wat je nu mist. Naar mijn idee zijn je luidsprekers juist minder warm, gehaast, levendig, maar ook vermoeiend. Kortom, je probeert de eigenschappen van je luidsprekers wat te verbloemen. Dat kan door versterking en bron, maar je moet je afvragen of je luidsprekers wel de juiste voor jou blijken te zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Miesepies

Ja, ook daar heb ik over na gedacht. En alhoewel ik er in het begin moeite met dit idee had, ben ik wel minder terughoudend op dat gebied geworden. Alhoewel de speakers me goed bevallen denk ik dat er wel wat te verbeteren valt, zeker ook omdat dit niet de beste speakers zijn voor onze woonruimte.

Het zal ook zeker een combi zijn van apparatuur en speakers, maar je moet toch ergens beginnen :)  De gehele set in 1 keer aan pakken was in ieder geval niet mijn eerste idee. En zat in mijn achterhoofd ook met de desinvestering als ik mijn speakers weer zou verkopen (zeker met de huidige markt).

Heb trouwens niet het idee dat de platinums minder warm, gehaast of vermoeiend zijn...vond ze zelfs erg rustig in verhouding tot de gold serie. Maar nou heb ik nog niet heel veel speakers gehoord, dus heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal. Monitor Audio wordt wel vaak ervaren als pittig en fel.


Midcall

Quote from: Miesepies on April 25, 2013, 10:09:13
Zat zo even te denken wat mijn voorkeuren zouden zijn, kwa geluid karakter:

- Goeie detaillering en ruimtelijke plaatsing, maar niet analytisch
- Comfortabel (tikje warmer?) geluid, niet te clean of neutraal
- Rustig (relaxed?) karakter voor muziek, niet te gehaast
- Spannend, levendig, spetterend, maar niet vermoeiend

En voor films mag het natuurlijk wel lekker pittig zijn, strak en snel. En een goeie surround bubble uiteraard ;)  Is toch een andere tak van sport dan muziek, hè?
Iets minder cliché zou erg helpen, we begrijpen dat je de holy grail zoekt, maar hier kunnen we weinig mee natuurlijk.
Wie zoekt er immers een weinig gedetailleerd, smal klinkend geluid wat oncomfortabel, wild, saai en vermoeiend klinkt? En er is geen merk die dat geluid nastreeft.

Je zal dus keuzes moeten maken, zeker in dit segment, en die keuzes helpen ons meer in het geven van een advies dan clichématig alle goede eigenschappen op te lepelen zodat iedereen blind wat gaat roepen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Miesepies

#240
Hahaha!! Ja, je hebt denk ik wel gelijk  :P

Laat ik het anders verwoorden: ik ga niet voor het naadje, maar liever voor het vloeiende en meeslepende. Analytisch, clean (koud) of super neutraal  zijn niet mijn ding (dat is iets wat ik in de afgelopen tijd heb uitgevonden). Denk dat ik liever een wat warmer geluid prefereer, zeg maar beetje richting de oude Marantz sound.

Even denken.... heb nu Cambridge Audio gehad (840A, 650R), Rotel RSX-1056 en mijn huidige Emotiva set. En heb sets op bezoek gehad van Arcam (AVR600), Primare (SP22), NAD Masters, Classé (CP800/2300) en eventjes Naim SuperUniti. Denk dat de Emotiva en Classe mij het meest liggen, zij het op verschillende eigenschappen :)

Bas Akkerman

Quote from: Miesepies on April 26, 2013, 00:46:24
Hahaha!! Ja, je hebt denk ik wel gelijk  :P

Laat ik het anders verwoorden: ik ga niet voor het naadje, maar liever voor het vloeiende en meeslepende. Analytisch, clean (koud) of super neutraal  zijn niet mijn ding (dat is iets wat ik in de afgelopen tijd heb uitgevonden). Denk dat ik liever een wat warmer geluid prefereer, zeg maar beetje richting de oude Marantz sound.

[...]
Wanneer kom je langs? ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Miesepies

Quote from: Bas Akkerman on April 27, 2013, 20:19:23
Wanneer kom je langs? ;)

PM me maar. Wat ik begreep is jou agenda voller dan de mijne (op dit moment) :)

Midcall

Quote from: Miesepies on April 26, 2013, 00:46:24
Hahaha!! Ja, je hebt denk ik wel gelijk  :P

Laat ik het anders verwoorden: ik ga niet voor het naadje, maar liever voor het vloeiende en meeslepende. Analytisch, clean (koud) of super neutraal  zijn niet mijn ding (dat is iets wat ik in de afgelopen tijd heb uitgevonden). Denk dat ik liever een wat warmer geluid prefereer, zeg maar beetje richting de oude Marantz sound.
Kortom, compleet iets anders. Monitor Audio en Emotiva zijn niet bepaald merken die de naam hebben vloeiend en meeslepend, of warm zoals mensen dit vaak ten onrechte denken te benoemen (alsof super neutraal en/of analytisch niet vloeiend of meeslepend kan klinken), te zijn. Ik zou dan overigens beginnen met andere speakers, want deze zijn voor het grootste deel verantwoordelijk voor de sound.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Miesepies

Quote from: Midcall on April 30, 2013, 12:41:33Ik zou dan overigens beginnen met andere speakers, want deze zijn voor het grootste deel verantwoordelijk voor de sound.

Je bent niet de eerste die dit zegt...  en begin hier toch steeds meer over na te denken. Ben alleen zo bang dat ik veel verlies heb bij de verkoop van mijn huidige set :( En dat helpt niet met de keuze maken.

Midcall

Quote from: Miesepies on April 30, 2013, 19:22:53
Je bent niet de eerste die dit zegt...  en begin hier toch steeds meer over na te denken. Ben alleen zo bang dat ik veel verlies heb bij de verkoop van mijn huidige set :( En dat helpt niet met de keuze maken.
Ik ben bang dat je niet heel veel keuze hebt. Je gaat toch geen andere versterking kopen voor speakers die niet de sound in zich hebben die je ècht zoekt? Nu andere versterking aanschaffen en er dan achter komen dat deze niet goed te matchen is met de speakers van je (nieuwe) keuze maakt de verliesgevendheid alleen maar erger. Van verkeerde keuzes is zelden iemand rijker geworden, dus het zal toch even slikken worden vrees ik. Nu ligt Monitor Audio wel redelijk in de markt, zeker op dit forum, waar bovengemiddeld veel Monitor Audio te vinden is, dat helpt wellicht nog een beetje.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Miesepies

Quote from: Midcall on May  1, 2013, 00:18:29...voor speakers die niet de sound in zich hebben die je ècht zoekt?

Opzich denk ik dat deze Platinums best wel kunnen - het karakter is anders/rustiger dan ik ken van andere Monitor Audio modellen. Ik vermoed alleen dat ze niet tot hun recht komen in mijn woonkamer.  Desalniettemin zal ik toch ook speakers mee gaan nemen in mijn zoektocht...

Miesepies

Change is coming...

clockwork

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies