Miesepies' HT en computer setup

Started by Miesepies, January 16, 2011, 00:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miesepies

Afgelopen maand nog veel nagedacht over mijn opties en mogelijkheden. Eigenlijk komt het er op neer dat ik niet weet wat wijsheid is. Bij 'betere' apparatuur is de kans aanwezig dat de akoestiek problemen groter worden, zoals ik had ondervonden met de Classe set. Maar is dat alleen de pre/ev ? Of zou het ook al fout gaan bij betere bronnen ?

Voor wat betreft de bron, ik heb een SBTouch en ga daar in eerste instantie mee aan de slag. Ik ben nog rond aan het kijken voor een goede prijs/kwaliteit dac om hier voorlopig mee vooruit te kunnen.  Dan heb ik gewoon meer tijd om me te verdiepen in het streaming verhaal. Misschien dat ik straks zo tevreden ben met de SBTouch - en blijft ie :)

Uiteraard zijn aanbevelingen altijd welkom. Ik hou wel van een mooie niet te groot ogende dac waar ik de SBT op kan zetten. Zwart heeft voorkeur :)  Ik zat al te kijken naar de Eastern Electric Minimax Plus, de North Star Essensio of de Calyx 24/192 DAC. Maar het blijft lastig om dit te beoordelen op basis van alleen reviews. Helaas zijn dit niet de meest voorkomende merken, wat luisteren wel een uitdaging kan maken.

Ander ding waar ik ook naar kijk is de nieuwe (al lang geplande) XMC-1 van Emotiva. Met de upgrade korting van 40% kost de nieuwe pro 'slechts' $900 oid, wat niet echt veel is (als dit apparaat doet wat ze roepen :P). Maarja, eerst maar eens afwachten wanneer hij echt beschikbaar komt, en wat de eerste reacties zijn.

Genoeg uitdagingen in ieder geval :)

Miesepies

#176
Hmm, wat is wijsheid ?  Voor een muziek streamer met ingebouwde DAC gaan zoals bijvoorbeeld Linn of Naim, of een losse DAC met bijvoorbeeld een SBT eraan ?

Ik zit in een brede reeks van DACs te kijken, maar kom al gauw op modellen tussen de €1100 en €1800 terecht (Northstar Essensio, Calyx 24/192 DAC, M2Tech Young, T+A DAC 8 ). Wordt het verschil tussen de DAC en bijvoorbeeld een SBT dan niet te groot; d.w.z. dan wordt waarschijnlijk de SBT de zwakke schakel ? Zijn er andere goede muziekstreamers die beter aansluiten op een goede kwaliteit DAC ?

Daar tegenover heb je de Linn en Naim streamers met DAC (met extra aansluitingen voor andere apparaten). Voor Linn kijk ik toch al gauw naar de Akurate DS/1 of DSM lijn (de Akurate oogt beter, maar ook op het internet heeft deze een duidelijke voorkeur), echter zit je dan al op prijzen van €5500. In hetzelfde heb je ook de Naim NDX. Gaan we een stapje lager, vergelijkbaar in prijs met een van de duurdere DACs hierboven genoemd met een streamer, dan kom je op de Linn Majik lijn of de Naim ND5 XS terecht.

WickedGame

Quote from: Miesepies on December 13, 2012, 10:41:02
Hmm, wat is wijsheid ?  Voor een muziek streamer met ingebouwde DAC gaan zoals bijvoorbeeld Linn of Naim, of een losse DAC met bijvoorbeeld een SBT eraan ?

Ik zit in een brede reeks van DACs te kijken, maar kom al gauw op modellen tussen de €1100 en €1800 terecht (Northstar Essensio, Calyx 24/192 DAC, M2Tech Young, T+A DAC 8 ). Wordt het verschil tussen de DAC en bijvoorbeeld een SBT dan niet te groot; d.w.z. dan wordt waarschijnlijk de SBT de zwakke schakel ? Zijn er andere goede muziekstreamers die beter aansluiten op een goede kwaliteit DAC ?

Daar tegenover heb je de Linn en Naim streamers met DAC (met extra aansluitingen voor andere apparaten). Voor Linn kijk ik toch al gauw naar de Akurate DS/1 of DSM lijn (de Akurate oogt beter, maar ook op het internet heeft deze een duidelijke voorkeur), echter zit je dan al op prijzen van €5500. In hetzelfde heb je ook de Naim NDX. Gaan we een stapje lager, vergelijkbaar in prijs met een van de duurdere DACs hierboven genoemd met een streamer, dan kom je op de Linn Majik lijn of de Naim ND5 XS terecht.

Wat ik persoonlijk wel mooi vind is een streamer en DAC in een apparaat incl. voorversterker functie. Zet er een eindversterker op en je bent klaar. Door de DAc functie heb je meerdere inputs en kan je nog ervoor kiezen om cd-speler of andere apparaten eventueel aan te sluiten.

Heb zelf nu een PS Audio Perfectwave DAC + Bridge staan, en heb een SB + DAC. De PS Audio vind ik op DAC niveau veel beter. Als streamer doet die precies wat die moet doen. Ik vermoed dan ook dat streamers als Linn of Naim dit idem dito goed doen. 

Miesepies

#178
Ik wil de streamer/dac oplossing in mijn bestaande surround set gebruiken. Dus een voorversterker is niet perse noodzakelijk. Het is echter wel een mogelijkheid, bijvoorbeeld met ht passthrough...

Lazybird

Ik gebruik in mijn voorversterker inderdaad de pass tru optie, omdat je zodoende de DAC's van de pre overslaat.
uiteindelijk heb ik ook gekozen voor dac, streamer in een apparaat. (minder kabels minder kans op extra storing in de keten)

Maar het is een kwestie van smaak.


Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Miesepies

Klopt... smaak geld voor zowel uiterlijk als geluid. Een streamer en dac in 1 apparaat is zeker handiger, maar losse componenten bieden misschien weer wat meer mix & match flexibiliteit.

Miesepies

#181
Ligt het aan mij of willen sommige winkels niets verkopen :(  Had een tijdje geleden bij een winkel gevraagd voor een NAD demo. Ik zou terug gebeld worden... niet dus. Bij een andere winkel hetzelfde... We gaan het navragen. Yeah right, ook nooit meer wat van gehoord. Paar dagen geleden bij de eerste winkel gevraagd of ze een T+A DAC8 konden regelen voor demo. Ze moesten toch nog met de importeur bellen... naja, het verhaal is duidelijk. Bij een 3e winkel waar ik wel eens kom, vergeten ze ook altijd alles. Het is dat ik ze heel graag wilde, anders had ie niet eens mijn huidige speakers aan mij verkocht.

En het is zo simpel.... ik wil graag geld uitgeven (de economie stimuleren enzo ;)), maar ze maken het er niet makkelijker op :(

Miesepies

Vandaag een Calyx 24/192 op bezoek gekregen. Wat een zwaar ding!  Grotendeels solide aluminium...overkill, maar wel mooi :)  Dus ben benieuwd wat deze DAC voor mij gaat doen.

Dingetje waar ik wel een beetje voor bang ben is dat de verhouding tussen de speler (SBT) en dac (Calyx) misschien beetje scheef is. Denk dat de SBT niet voldoende is om alles uit de dac te halen.

bmateijsen

Quote from: Miesepies on December 13, 2012, 19:46:39
Klopt... smaak geld voor zowel uiterlijk als geluid. Een streamer en dac in 1 apparaat is zeker handiger, maar losse componenten bieden misschien weer wat meer mix & match flexibiliteit.

SP-DIF wordt dan de beperkende factor...... ::)

evilniek

Quote from: Miesepies on December 13, 2012, 19:46:49
Ligt het aan mij of willen sommige winkels niets verkopen :(  Had een tijdje geleden bij een winkel gevraagd voor een NAD demo. Ik zou terug gebeld worden... niet dus. Bij een andere winkel hetzelfde... We gaan het navragen. Yeah right, ook nooit meer wat van gehoord. Paar dagen geleden bij de eerste winkel gevraagd of ze een T+A DAC8 konden regelen voor demo. Ze moesten toch nog met de importeur bellen... naja, het verhaal is duidelijk. Bij een 3e winkel waar ik wel eens kom, vergeten ze ook altijd alles. Het is dat ik ze heel graag wilde, anders had ie niet eens mijn huidige speakers aan mij verkocht.

En het is zo simpel.... ik wil graag geld uitgeven (de economie stimuleren enzo ;)), maar ze maken het er niet makkelijker op :(


Misschien had men het "druk" maargoed, iedereen heeft het wel druk toch? Uiteindelijk is het geen slimme zet van een winkel om zo met een potentiele klant om te gaan. Maar ik zou het er niet zo snel bij laten zitten eerlijk gezegd, ik kan mij overigens wel voorstellen dat het vervelend is als je niet echt serieus genomen word.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Miesepies

Quote from: bmateijsen on December 21, 2012, 20:08:34SP-DIF wordt dan de beperkende factor...... ::)

Inderdaad...  dat was ook heel duidelijk te horen bij ons bezoekje bij jullie. Daarom wil ik naast de losse mediaspeler+dac combi's dus ook nog enkele speler+dac in 1 modellen proberen.

Aan de andere kant vraag ik me af of ik de verschillen op mijn huidige set goed ga horen - ben bang van niet. Maarja, dan zit met z'n kip en ei situatie. Als ik een goede bron koop, wordt deze beperkt door de pre, maar als ik mijn pre upgrade, moet ik natuurlijk eerst weer een goede bron kopen om daar meer baat van te hebben.  :devil:

Miesepies

#186
Quote from: evilniek on December 21, 2012, 20:36:12Misschien had men het "druk" maargoed, iedereen heeft het wel druk toch?

Druk viel wel mee, was toch ruim voor de feestdagen drukte. Heb pas nog gebeld voor de T+A dac, of ze al iets wisten. Nou...ze zouden terug bellen....alweer  :nopompom:

Maar, gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Heb nu een Calyx te leen van een winkel in Leiden. Gebeld om een afspraak te maken, 2 dagen later doos in huis. Ook een heel goed telefoongesprek gehad met iemand van IntoSurround. Nog geen verdere afspraken gemaakt, maar gesprek was zeker positief, en komt zeker nog een vervolg op.

yorkie13

#187
edit.

Miesepies

Vandaag een kennis op bezoek gehad. Hij had zijn SuperUniti meegenomen zodat ik deze eens op mijn Platinums kon beluisteren. En ik moet zeggen, voor een alles-in-één verhaal, is het echt een super ding. Een behoorlijke drive, je merkt echt dat de SuperUniti een krachtpatsertje is.

Maar ook muzikaal, en best wel comfortabel om naar te luisteren. Bij veel nummers kreeg je echt het gevoel dat de muziek relaxter was om naar te luisteren zonder traag te worden. I.p.v. gehaast was het rustig. Laag ging best wel diep - daar verliest mijn Emotiva set gelijk - en ook strak. Het album van Tron Legacy werd dus ook even gebruikt om dit nog eens wat uitgebreider te testen... erg fijn :)

Maar...toch is het niet helemaal mijn sound. Het is mooi, maar het wisselt nogal per nummer. Waar de een echt brilliant klinkt, vind ik bij andere nummers het soms een beetje vermoeiend klinken. Apart, want dat is toch heel tegenstrijdig met het relaxte in andere muziek. Vind het lastig om precies aan te geven wat nou de oorzaak is...

Ook even de SBT op de SuperUniti aangesloten. Deze combinatie belande ergens tussen SBT op Emotiva en volledig SuperUniti in. Er is dus zeker wel wat te zeggen voor een streamer+dac in één - dat scheelt toch weer een overgang via bijvoorbeeld spdif.

CoSo

Is een transporter niks, staat er 1 op MP voor weinig.

Miesepies

Heb ik wel naar zitten kijken, maar heb ook wel eens opmerkingen gelezen over dat de kwaliteit van de analoge uitgang niet veel beter was dan de SBT.

clockwork

Ik heb mijn Transporter alleen 1 op 1 vergeleken met een Duet maar dat is wel een wereld van verschil. Voor dit geld kan je toch altijd proberen? Die ben je zo weer kwijt mocht het niet bevallen.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

Das wel waar ja :)   Speelt de transporter verder alles af wat de touch ook ondersteund ?

clockwork

Hires tot maximaal 24/96

Rest volgens mij wel.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

Een klein updateje dan maar weer.

Ben inmiddels een Epson TW9100W rijker. Deze hangt inmiddels mooi te wezen aan het plafond i.p.v. De TW3000. Denk dat het beeld wel beter is, maar heb nog geen 2D gekeken ;)

En heb nu ook een afspraak staan voor een luistersessie van een setje NAD Masters suround (M15HD2+M25). Ben benieuwd. De vorige afspraak ging niet door doordat de processor de reis naar de winkel niet had overleefd... Nou hoop ik niet dat dit een slecht teken is  :crazy:

vik

Quote from: Miesepies on March 24, 2013, 12:56:03
Een klein updateje dan maar weer.

Ben inmiddels een Epson TW9100W rijker. Deze hangt inmiddels mooi te wezen aan het plafond i.p.v. De TW3000. Denk dat het beeld wel beter is, maar heb nog geen 2D gekeken ;)

En heb nu ook een afspraak staan voor een luistersessie van een setje NAD Masters suround (M15HD2+M25). Ben benieuwd. De vorige afspraak ging niet door doordat de processor de reis naar de winkel niet had overleefd... Nou hoop ik niet dat dit een slecht teken is  :crazy:

De NAD Master serie lijkt me een mooie set. Ben benieuwd hoe het uitpakt in jouw ruimte. Keep us posted.   ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Miesepies

Ja, ben ook nieuwsgierig. Ik ga em eerst bij Snijders in Rotterdam beluisteren. Mocht het bevallen, dan zal ik zeker ook een sessie thuis gaan regelen.

Robert T

Wat Vik zegt... ben ook ERG benieuwd naar je bevindingen, ergens trekt die set mij ook wel... Heb nu de NAD M2 voor stereo (evenals eindtrap tijdens surround voor de fronts via de AV7005) en de M2 vind ik geweldig klinken met de MA PL200's... (We hebben de zelfde speakers).
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Miesepies

#198
Helaas... geen demo :(   Mijn afspraak stond niet ingepland (slechte communicatie - dat gaan we de volgende ronde toch beter doen :)) en de processor was er niet. Bij navraag bij AND bleek dat de defecte processor óf niet ontvangen was óf dat ze em niet kunnen vinden. Helaas dus een nutteloos ritje Rotterdam

Zucht...   Ik weet niet wat het is, maar het lukt me gewoon niet om lekker geld uit te geven...  :nopompom:

Ik heb wel even gedacht om de M2 aan te sluiten, maar omdat deze zo andere versterking techniek gebruikt dan de surround set, leek me dat niet nuttig. Ben heel benieuwd hoe de analoge Master lijn het doet op de PL200... het zijn fijne speakers en laat ze graag nog even staan.

@RoberT: heb jij wel eens de analoge modellen van NAD Master op je speakers gehoord, of alleen de M2 ?

Miesepies

Zo heb je niets, en zo heb je een volle bak.

Gister de TEAC AI-501DA binnen gekregen. Een erg nette geintegreerde versterker en dac ineen, van de nieuwe Reference lijn. In het begin een beetje boemerig, maar na een dagje draaien moet ik zeggen dat hij best aardig klinkt voor zo'n klein kastje. Hij stuurt in ieder geval makkelijk mijn Platinums aan, zonder een krimp :)  Oh, en nog eens enorme WAF hier ook nog!



En vanochtend belt Snijders Hifi op, of ze vandaag langs konden komen met de NAD Masters surround set, ze waren toch in de buurt. Ach ja, waarom ook niet hè ?  ;)