Miesepies' HT en computer setup

Started by Miesepies, January 16, 2011, 00:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miesepies

Ik wacht nu op de demo sets van Inakustik. Hoop ze voor het hemelvaart weekend binnen te krijgen, heb dan wat extra tijd (tenzij mijn vriendin andere ideeen krijgt ;)).

En ja, ik mag niet klagen met mijn meisje. Heb grote zwarte vloerstaanders (zonder plant), losse (zwarte) componenten in een rack en een projector in de woonkamer :)

papaleo

Quote from: Miesepies on May 27, 2011, 11:31:28
Ik wacht nu op de demo sets van Inakustik. Hoop ze voor het hemelvaart weekend binnen te krijgen, heb dan wat extra tijd (tenzij mijn vriendin andere ideeen krijgt ;)).

En ja, ik mag niet klagen met mijn meisje. Heb grote zwarte vloerstaanders (zonder plant), losse (zwarte) componenten in een rack en een projector in de woonkamer :)

Tja,zulke vrouwen zijn schaars,zegt men...,ik heb er (gelukkig) ook een thuis  :D

Ben benieuwd,wat de kabels bij jouw gaan doen  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Miesepies

Iets zegt me dat kabels testen mij niet gegund wordt. Tijdje terug had ik een Ixos kabel te leen...en moest toen ineens een paar avonden overwerken, en op mijn vrije dag besloot de nieuwe bovenbuurman de boel onder handen te gaan nemen.

Deze week ben ik aan het testen met Inakustik, Kimber en Wyrewizard...heb nu al 2x door moeten werken tot 23:00, en op mijn vrije dag besluiten onze nieuwe zijburen het huis te verbouwen.

Geweldig  :nopompom:

Anyway, de tijd die ik eraan heb kunnen besteden maken het alleen maar lastiger. Ik hoor tussen de Inakustik LS-1002, de Kimber 4TC en de Wyrewizard Spellbinder verdomd weinig verschil. Ja, ik kan wel wat minime dingen aanwijzen...maar geen schokkende dingen. Een simpele keuze zou dus zijn dat ik voor de goedkoopste moet gaan, de Spellbinder. Maar omdat ik flink wat metertjes moet leggen, zal dat dan wel de Dreamcaster (biwire broertje van de Spellbinder) gaan worden, die ongeveer even duur is als de LS-1002.

Maarja, ik twijfel toch ook een beetje. Misschien toch dat dit het limiet is van mijn gehoor ? Of van de set (heb dit getest op zowel mijn Emotiva set als de Cambridge 840A V2), of van de interlinks (Siltech MXT New York).

Miesepies

En toen kwam er ineens een Krell KAV-500i langs voor een schappelijk prijsje :D   Had deze al langer op het oog, maar de vraagprijs was meestal iets meer dan ik in gedachten had.

Het eerste wat opvalt is dat de muziek nu los komt van de speakers, iets wat ik toch miste. Voorheen had het de neiging om aan de speaker te blijven plakken... Kijken of ik dit nog kan tweaken...een iets wat bredere soundstage zou leuk zijn :P

Maar, wordt nog druk hiero met apparaten...moet echt nou eens een keuze gaan maken (Jongens (en meisjes), wie wil mijn 650R overnemen ? Wie helpt mij aan ruimte :P).

Miesepies

In de afgelopen tijd bezig geweest met van alles en nog wat. Maar ook wat audio :)

Heb een weekendje de Chord Odyssey speakerkabels op bezoek gehad. Klonk erg leuk, is wit, flexibel, niet al te dik... Misschien wel de kabel die ik al een tijdje zoek ?  Deze ga ik even onthouden voor later.

Vandaag de Leema Tucana II op een setje MA PL200's beluisterd. Opzich een aardige soundstage (al bleef het nu nog wat tussen de speakers), klonk aardig maar wel wat nadruk op het midden gebied voor mijn gevoel. Ook had ik het idee dat het gauw te hard stond bij de Tucana II. En toen ging het fout: tot 3x toe schoot de Tucana in beveiliging, samen met een behoorlijk fel gekraak, als je aan de volume knop zat. Exit Tucana...

Maar kijk nou, een Classé CP-800 met een CA-2300 die ernaast stonden. Dan die maar luisteren, toch ? Nou, heb er flink spijt van...want nu wil ik Classé  :o  Wat een geluid. En de rust en stilte van de versterker, geweldig. Zelfs mindere opnames klonken nog fijn.  Echt jammer dat het zo enorm duur is. Misschien binnenkort eens een 'oude' CAP-2100 beluisteren, de geintegreerde serie. Of een SSP-800 + CA-5300 ?  Jummie  :coffee:

De Krell KAV-500i gaat het niet worden voor mij. Alhoewel hij zeker niet slecht klinkt (en wat een enorm vermogen!), was het toch net niet mijn geluid. Ik zoek toch net ietsje meer relaxt geluid, tikkie softer, laidback. Dus, iemand nog interesse in een KAV-500i ? Hij staat in de markt :)

Miesepies

#80
Oh, ik vergat nog mijn nieuwe DAC. Heb een DAC van Grant Fidelity gekocht, een TubeDAC-11.



(mijn versie is echter helemaal zwart, ipv zilver)

Zoals de naam al zegt, een met een buisje erin. Heb ook, aan de hand van positieve reacties op diverse fora, een NOS buisje gekocht, een Sylvania JAN 6922... productie datum februari 1970 ;) Mijn vriendin keek me weer eens vreemd aan toen ik dit liet zien :D

Heb helaas nog niet een goed vergelijk gedaan met de DAC's van mijn processor en cd-speler. Maar dat komt nog wel  :D

Miesepies

#81
Heb 2 apparaten te leen.

Voor achter heb ik een Icon Audio Stereo 25 MKII geintegreerde buizen versterker. Mijn Denon is helaas kapot gegaan, dus tijd voor wat nieuws. Dus nu maar eens luisteren of deze goed matcht met de Totems, en ook om te kijken of de koptelefoon aansluiting voldoende is om mijn K701 goed te laten spelen.



En ook een oude bekende, de Arcam AVR600 logeert een paar dagen hier. Voorheen deze beluisterd om mijn vorige speakers maar nog nooit op de Platinums. Eens kijken of het Arcam geluid mij gaat bevallen.

skyfox

Gaaf dat je de avr600 op bezoek hebt. Ben erg benieuwd naar je bevindingen. En de vergelijk met de Emotiva setup!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

clockwork

Quote from: skyfox on February 11, 2012, 17:16:40
Gaaf dat je de avr600 op bezoek hebt. Ben erg benieuwd naar je bevindingen. En de vergelijk met de Emotiva setup!

Daar en ik ook erg benieuwd naar.  ;D

Leuke logeetjes!  :headbanging:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

Nog geen uitgebreide geluids test gedaan, maar heb wel al gemerkt dat de AVR600 veel meer problemen heeft met het locken van een DTS HD signaal dan de UMC-1. Das toch weer jammer :(

skyfox

Dat is zeker jammer, en ook wel onverwacht. Ik had het idee dat de meeste kinkjes in de software wel verwijderd waren onderhand. En dan bedenkend dat er over de UMC-1 ook zoveel klachten waren/zijn over HDMI locking...

Zodra je de luistertest hebt gedaan ben ik toch zeer benieuwd naar de vergelijk van MA op Emotiva en op Arcam :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Miesepies

Het korte antwoord:  Emotiva wint het  :)

Zal straks onze bevindingen wel wat uitgebreider beschrijven...

clockwork

Quote from: Miesepies on February 12, 2012, 18:54:31
Het korte antwoord:  Emotiva wint het  :)

Echt?!?   :crazy:
Ik moet bekennen dat zelfs ik als Emotiva fan dat niet verwacht zou hebben.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Miesepies

#88
Haha :)

Ik zal het uitleggen.

De Arcam 'wint' het op stereo gebied qua technische kwalititeiten van de UMC-1/XPA-5 combi. De Arcam is gedetailleerder, strakker en heeft betere plaatsing van instrumenten en artiesten.

Maar, de Arcam is ook heel ingetogen. Iets te zelfs... muziek dat normaal een spectakel is (bijv de Pinkpop 2004 opname van Muse's Ruled by Secrecy) mist pit. Mijn vriendin noemde de Arcam zelfs dof. De Emotiva gaf een lekkerder hoog, gaf muziek pit en levendiger.

Een ander nummer waar de Arcam echt TOTAAL de mist in ging was Set fire to the rain van Adele. Misschien niet de beste studio opname, op de Emotiva combi best prettig om naar te luisteren, maar wanneer we dit nummer op de Arcam aan hadden staan sneed de stem van Adele echt door alles heen, scherp, irritant en we stonden allebei op het punt om de stekker eruit trekken.

De Emotiva combi is misschien niet de beste op technisch gebied, maar klonk wel bij veel nummers het prettigst. Uiteraard doet de Arcam echt niet altijd onder aan z'n concurrent, want bij heel bombastische muziek is de Arcam wel in staat om de boel wat gecontroleerder te houden. Bij drukke passages wil het op de Emotiva combi soms wat rommelig worden, de Arcam blijft strak, gedetailleerd en 'always in control'.

Dat laatste zorgt voor een soort verkilling van de muziek, minder levendig en is waarom de Arcam het, in de paar uurtjes die ik vandaag geluisterd heb, toch net moet afleggen.


Test setup: de cd speler die ik gebruik (Emotiva ERC-1) heeft 2 analoge uitgangen. Deze heb ik tegelijk naar AVR600 en de UMC-1 aangesloten, zodat ik alleen speaker kabels hoef te wisselen. Heb de volumes op elkaar afgesteld m.b.v. een db meter. Heb alleen stereo getest, beide apparaten op Stereo Direct, beide apparaten met de laatste firmware.

clockwork

Leuk om te lezen en zeker heel herkenbaar. De rommelige herken ik zeer zeker.

Heb je ook surround kunnen vergelijken of komt dat nog?

Dus de Arcam is voor jou geen blijvertje?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

skyfox

Die conclusie had ik niet zien aankomen. Had toch wel een beetje verwacht dat de Arcam het met vlag en wimpel zou winnen. Mag eigenlijk ook wel, gezien het prijsverschil. Wel super hoe je het verschil aan geluid kan uitleggen, heel helder. Maakt voor mij een evt. overstap naar emotiva in de toekomst toch zeker wel makkelijker.

Waar ik wel nog benieuwd naar ben, ligt het geluidsverschil voornamelijk aan de voorversterker of aan de eindbak? Heb je evt nog tijd om eens de XPA5 aan de Arcam te hangen om eens te kijken of dit een verschil in geluid bewerkstelligt?

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Miesepies

Ja, na de vele uitbundige reviews van de AVR600 had ik iets meer vuurwerk verwacht. En in zekere zin is de Arcam ook de betere, maar dat 'betere' is voor mij niet het geluid wat ik zoek. In mijn beleving geeft de Emotiva combi een prettiger geluid, maar snap ook best dat anderen voorkeur voor de Arcam hebben.

Moet wel toegeven dat ik een beetje jaloers ben op de detaillering van de Arcam. Als ik dat zou kunnen krijgen op mijn Emotiva combi, ben ik al een hele grote stap dichterbij mijn geluid.

Surround... heb net de meest recente incarnatie van The Three Musketiers zitten kijken, met gewoon DTS 5.1 en moet zeggen dat dat wel erg toppie klonk. Snel, hard, en de sub liet mijn vriendin weer eens schrikken (Doe zachter, we hebben buren ja !! ;)). Na de laatste firmware van de Emotiva vond ik geluid al wat minder (minder pit, minder sub in films) en de Arcam liet me dus even horen wat ik mis.

Misschien dat ik van de week nog een testje doe met de XPA-5 als EV voor de Arcam, en dan wisselen... Had ik ook al aangedacht, eens kijken waar de finesse van de Arcam af komt: de pre of het EV gedeelte.

skyfox

In de prijsklasse waarin je shopt zal het misschien ook meer gebeuren dat je een 'ander' geluid krijgt voorgeschoteld en niet meer per definitie een 'beter' geluid. En is het inderdaad puur zoeken naar welke merk of welke combinatie 'jouw' geluid het dichtst benaderd (of wellicht evenaart of overtreft).

Zelf geniet ik het meeste van muziek als er flow in zit. Ik hoef niet het naadje van de kous te weten over plaatsing/detaillering, als er maar flow in de muziek zit. Ik zou nog best iets meer detail in mijn muziek willen horen, zolang het niet ten koste gaat van die flow. In dat opzicht klinkt Emotiva ook als een prima partner voor MA.

Ik hoop echt dat je nog tijd hebt om van de week de pre-amps met de EV's uit te wisselen om de bron van het geluid wat beter te bepalen. Veel plezier toegewenst met testen in ieder geval :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Dit is voor mij ook wel een verrassing moet ik zeggen. Nou heb ik ze beide nooit zelf mogen horen, maar je leest toch wel heel veel goeds over de Arcam, hoewel je dat aan de andere kant ook over Emotiva leest.

Wel een hele mooie en duidelijke test voor mij en zoals Skyfox ook al zegt is het in deze prijsklasse niet direct beter, maar meer jou smaak. Hoe dan ook, dit maakt de keuze voor mij ook veel makkelijker. Ik vind Emotiva al een tijd interessant en dit soort tests maakt dat alleen maar beter, hoewel het natuurlijk altijd persoonlijk blijft.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Miesepies

En de Icon Audio Stereo 25 MKII is weer terug naar het baasje :P  Was toch iets te pittig in het hoog...had ik niet verwacht. Zou dit aan de EL34 buizen kunnen liggen ? Anyway, verder dus...

Miesepies

Om nog even terug te komen op de Arcam/Emotiva vergelijking... Heb vandaag even lopen spelen met de XPA-5 als eindbak en de AVR600 als pre. Heb regelmatig gewisseld tussen de XPA en de AVR600 versterker voor de speakers, om het verschil goed duidelijk te krijgen.

...en ik moet zeggen dat ik toch wel wat meer heb kunnen genieten van de AVR600 :)   Even kijken, hoe kan ik dit het beste omschrijven. Onderstaande is in alle configuraties met de AVR600 als pre en wordt er alleen gewisseld tussen de AVR600 en de XPA als EV. Bekabeling is Siltech, maar heb voor de gein ook even Audioquest tussen de AVR en XPA gehangen.

Het komt er op neer dat de detaillering en plaatsing van instrumenten duidelijk een combinatie is van pre en ev. Wanneer ik dus de AVR beide laat doen krijg je een heel gedetailleerd plaatje, gebruik ik de XPA dan wordt alles ietsje minder strak, iets minder gedefinieerd.  Bij de AVR mis je iets in het laag, te clean, te weinig impact waar de XPA dit net wat lekkerder doet. Net iets minder strak maar geeft wel het idee van meer/voller laag.

Plaatsing van instrumenten is beter bij de AVR600. Plaatsing wordt minder zodra de XPA wordt gebruikt, soms bleef het iets te dicht bij de speaker.

Als je dit zo leest zou je zeggen dat dit een easy win is voor de AVR600 :)  En ik moet zeggen dat bij veel muziek die ik vandaag heb geluisterd de AVR600 mij het meeste beviel, in tegenstelling tot vorige week t.o.v. de Emotiva combi. Echter is er zeker wat voor de XPA te zeggen. Wanneer deze gebruikt werd, werd het geluid wat relaxter, wat meer schwung erin. Het klonk 'muzikaler'. Het nadeel van heel veel detail is dat je al gauw heel hard links en rechts krijgt, maar met de XPA-5 bleef de muziek bij elkaar. Ja, misschien wat minder brede soundstage maar wel lekker om te horen. De voorkeur was echter per nummer anders ;)

Al met al lijkt mij dit een 1-1 stand ;)

Midcall

Quote from: Miesepies on February 17, 2012, 22:34:11
Als je dit zo leest zou je zeggen dat dit een easy win is voor de AVR600 :)  En ik moet zeggen dat bij veel muziek die ik vandaag heb geluisterd de AVR600 mij het meeste beviel, in tegenstelling tot vorige week t.o.v. de Emotiva combi. Echter is er zeker wat voor de XPA te zeggen. Wanneer deze gebruikt werd, werd het geluid wat relaxter, wat meer schwung erin. Het klonk 'muzikaler'. Het nadeel van heel veel detail is dat je al gauw heel hard links en rechts krijgt, maar met de XPA-5 bleef de muziek bij elkaar. Ja, misschien wat minder brede soundstage maar wel lekker om te horen. De voorkeur was echter per nummer anders ;)

Al met al lijkt mij dit een 1-1 stand ;)
Als ik dit zo lees is geen van tweeen ideaal. Meestal gaat dat wat beter klinkt met het alternatief wat je niet gekozen hebt op termijn ernstig knagen en een gevoel van onvrede geven. Ik zou in jouw geval (als je conclusie niet wijzigt) beide opties laten voor wat ze zijn en verder zoeken (indien mogelijk).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Miesepies

Quote from: Midcall on February 18, 2012, 01:59:11Als ik dit zo lees is geen van tweeen ideaal.

Mja... in zekere zin klopt dat wel. Ik had altijd wel een beetje het gevoel gehad dat ik iets mis bij mijn Emotiva set. De AVR600 biedt zeker een gedeelte daarvan (detaillering) maar toch ben ik nog niet helemaal overdonderd. Sommige dingen klinken beter op de Emotiva set, andere op de Arcam...ze wisselen een beetje elkaar af. 

Na alle muziek en films die ik nu op beide sets heb gehoord, denk ik wel dat de Arcam toch wel een tikje voor heeft op de Emotiva, in tegenstelling tot mijn eerste test post ;) Waar het bij muziek wisselt, denk ik dat bij film de Arcam toch net wat lekkerder klinkt, wat pittiger, meer power op de sub.

Toch gaat het de Arcam niet worden en blijft Emotiva nog even staan. Ik wil me niet blind staren maar het wow gevoel wat ik had bij Classé heb ik nog niet gehad.

Miesepies

Nadat de Arcam ook weer opgehaald was, ben ik toch nog eventjes bezig geweest met de UMC-1. Om eerlijk te zeggen weet ik niet precies wat ik nou gedaan heb :confused: maar het klinkt eigenlijk veel beter dan ooit tevoren. Muziek is lekkerder, voller, het sleept me meer mee. Ook het laag bij films bevalt me veel beter. Toch nog maar eens rustig gaan zitten en kijken hoe het zit :P

Heb afgelopen dagen ook zitten vlechten, speakerkabels wel te verstaan. Oude goedkope bouwmarkt speaker kabels, toch al gauw 15 jaar :)  Zal wel iets van 1 of 1,5mm2 zijn. Ik had een witte kabel, en een zwart/rode, en na wat meten en knippen had ik per samengestelde kabel 2x wit, 2x rood en 2x zwart draden. 2x een uurtje vlechten, shrinkwrap en plugjes en voila, een mooie "tri colore" kabel.

En wat nog leuker is, mijn eerste indruk is dat het een hele goeie kabel is. Heb mijn set de hele dag aan gehad tijdens werk, op iets harder nivo dan normaal. Relaxt geluid, alle frequentie gebieden lijken goed naar voren te komen, irriteerde me absoluut niet en had het idee dat ik soms dingen hoorde die me nooit eerder waren opgevallen. Al met al een prettige eerste dag. Uiteraard ga ik em vergelijken met mijn andere kabels, maar dat is voor later.  ;D

skyfox

Wat grappig dat je met wat onderbewust tweaken de UMC-1 naar een hoger niveau hebt kunnen tillen! Ik ben erg benieuwd naar wat je nu gedaan hebt.

Ook gaaf dat je je eigen speakerkabel hebt gedraaid ;) Zeker als je zegt dat deze kabel beter bevalt dan wat je er normaal aan hebt hangen. Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreidere luistersessie en de verschillen met je andere kabels. Misschien een idee om dan ook zelf interlinks te gaan maken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9