Rexp's Penthouse Pets

Started by rexp, January 15, 2011, 19:24:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rexp

Ik heb nieuwe speakers gekocht.



Het zijn uiteindelijk de Focal 716V als fronts geworden, met de 706V als rear. Ik heb een aantal malen verschillende Focal's geluisterd. Ik was bang dat de grotere Focals uit de 800 serie wat teveel bas zouden geven in mijn appartement. Ik moet ook een beetje rekening houden met de buren. De 716 heeft wel die typische Focal sound, maar minder bas dan zijn grote broers. En met een schuin oog naar mijn portemonnaie kijkend (de 716 is al gauw 400 euro goedkoper dan de 816) de knoop doorgehakt: het wordt de 716V.

De bijpassende center heb ik nog niet, twijfel nog of ik weer met een center wil spelen (de KEF Q9c op de foto staat al een tijdje niets te doen).

Ze staan nu lekker te pruttelen met de radio aan. Z.s.m. de surround setup maar weer eens opnieuw afstellen. Wordt vervolgd.

En omdat ik toch in de winkel was:



Een Speedbox voor mijn Pro-Ject. Ik heb aardig wat maxisingles, en met de hand de belt aanpassen was toch niet zo leuk.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

morca

Mooie nieuwe speakers in die evengoed al zo mooie setup  :thumbs-up:

Jouw kast is echt gaaf,maar dat heb al als eens vaker gezed  :D

rexp

Ja, de Ikea doet goede zaken sinds mijn topic.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson


Denon Focal

Gefeliciteerd met je nieuwe speakers, passen mooi bij de rest en Focal :inlove:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

FeaR1986

Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

StefaanD

Focal is inderdaad een leuk stel speakers, om het zacht uit te drukken  ;D

Heb hier zelf de 706V als fronts op stands, maar ben me ook al wat aan het oriënteren voor andere fronts om de 706 dan als raars te gaan gebruiken. Kast zit ook goed vol bij jou  :pompom:

Mijn Focals hangen wel aan een Onkyo, maar het schijnt dat ze nog beter matchen op een Marantz set. Heb ze helaas nog nooit gehoord op een Marantz.

rexp

#32
Ik vind het een erg goede match, Marantz met Focal. Klinkt prettig en er zit een soort swing in die ik bij de vorige speakers niet had.

Inmiddels ben ik wat aan het schuiven geweest met de speakers en staan ze nu op de Soundcare Superspikes. En heb ik de Audyssey setup een aantal keren gedraaid. Qua instellingen op de receiver staat het nu redelijk goed naar mijn smaak, met de fronts op Large, de Bass Mix op Both en de crossover op 80. Vervolgens wat films gekeken als U-571, Matrix 1&2 en Avatar.

Er vallen nu twee dingen op: de KEF Q9c center klinkt heel anders dan de Focals, dus ik ga sparen voor de bijpassende Focal center, om te beginnen de CC700V. Ben ook wel benieuwd wat de center uit de 800 serie doet. En, als tweede, ik heb het idee dat de sub nog wat beter kan. Ik wil nog eens proberen wat er gebeurt als ik de sub aan de rechterkant zet.

Daarnaast wil ik de sub ook high-level gaan aansluiten, niet zozeer om in stereo mee te spelen met de Focals, maar met de speakers die ik in zone 2 heb, inmiddels de Q-Acoustics 1020i. Eerst eens uitzoeken of dat kan; de Q's zijn aangesloten op de speaker-B terminals van de Marantz PM7004 versterker. Kan ik dan de sub op dezelfde terminals aansluiten, hoe zit het ook weer met het derde draadje van de Neutrik kabel, kan ik dan nog wel kiezen of de subwoofer wel of niet meespeelt (kan ik hem uitzetten, ook al zit hij op de zelfde terminal)?

Ga de zoekfunctie maar weer eens gebruiken  :google:

Quote from: StefaanD on August  6, 2011, 11:19:57
Kast zit ook goed vol bij jou  :pompom:

Ik heb nog een leeg plankje. Zit toch te denken om die te vullen met een echte ouderwetse VHS videorecorder.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

donaldk

Quote from: Raafie on April 10, 2011, 18:21:14
Wauw! Interieur is echt gaaf :)

Duidelijk een Amerikaanse touch.

rexp

Quote from: donaldk on August  7, 2011, 20:56:09
Duidelijk een Amerikaanse touch.

We hebben inderdaad wat meubels uit de USA laten overkomen. Die tafeltjes naast de bank zijn typisch Amerikaans, de lampen, en de big sofa ook. Maar er komt ook het e.e.a. uit Zweden.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

rexp

Afgelopen weekend raakte mijn Indi box defect. Dus geen digitale TV meer, en terug naar SD zenders in plaats van HD. Nu is Indi tegenwoordig van Telenet, dus dan weet je wat je kan verwachten: "Nee meneer, die box repareren we niet. U kunt bij ons voordelig een nieuwe abonnement afsluiten. U krijgt dan een nieuwe decoder en gratis allerlei extra interactiviteit."

Dus in de praktijk kan ik mijn voor 369 euro aangeschafte Indi box weggooien. En ga ik in plaats van 0 euro plotseling 8 euro per maand betalen, voor zolang ik nog op deze aardkloot rondloop. En wat ze er niet bijvertellen is dat je opnieuw 50 euro aansluitkosten moet betalen. Hey, ik woon dan wel in België maar ik ben nog steeds Nederlander. Dat moet goedkoper kunnen.

Dus maar eens Googlen hoe je een overleden Indi box weer tot leven brengt: Indi box defect. Gegarandeerd uren Telenet ergernis. Half Vlaanderen was in het bezit van zo'n box, en als je alle fora afgaat lijkt het wel alsof ze allemaal defect zijn - door toedoen van Telenet. De meest vreemde complottheorien. Het meest in het oog springt het idee dat Telenet met opzet een corrupte update heeft doorgestuurd, zodat alle Indi boxen tegelijk opgeblazen zijn. Het zal toch niet... nee, dat forumtopic loopt al drie jaar.

Dan maar het gezonde Hollands verstand. Hoe oud is die box nu? Vier, vijf jaar? Staat (bijna) elke dag aan? Is het misschien slijtage? Hoe lang mag een apparaat van 369 euro meegaan? Misschien is hij wel op, finished, end of life. En heeft Telenet gelijk.

En dan lees je hier en daar tips om het binnenwerk eens goed te bekijken. Caps, condensatoren, elco's... veel te ingewikkeld voor mij. Maar ze mogen niet bol staan, want dat wijst op een defect. Dat kan ik nog wel zien. En ik zie het ook. Het lijkt wel alsof dat ene zwarte ding een beetje bol staat?

Je zoekt een techneut die een elco kan vervangen. Een onderdeel van een euro. Je betaalt wat arbeidsloon. Je neemt je Indi box weer mee naar huis, sluit hem aan, en hij loopt weer als een zonnetje.

Moraal van het verhaal: niet zomaar geloven dat iets afgeschreven is. En twee: ik heb maar mooi die 8 euro per maand bespaard. Ik blijf toch een Hollander.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Martijnst1990

 :clapping: Mooi dat het weer werkt. Altijd lekker om op die manier wat te kunnen besparen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

rodrique

Mooie set up zeg, petje af  :thumbs-up:

Musical fidelity KW500
Quadral Vulkan VI
PS Audio Digilink III dac with Cullen Circuits stage Three mod
Musical fidelity KW SACD player
Finite Elemente Spider rack
BK Monolith
JVC N5
Antimode 8033-C / Furutech eTP60-E verdeeldoos / Monster HTS 1000 Powercenter

HTip

Ik loop een beetje achter als het gaat om de nieuwe topics hier. Leuk om je ontwikkeling te lezen. Ik krijg morgen een stereoversterker op bezoek met, net als jij, een Power Direct schakeling. Zo te lezen werkt het voor jou heel goed. Ik ben benieuwd of ik morgen ook zo tevreden ben...

O ja, mooie katten ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rexp

Ik denk dat je het verschil zeker wel zal merken. Ik hou je topic in de gaten.

Gisteren voor het eerst sinds tijden weer een negatieve ervaring op Marktplaats. Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw cassettedeck. Deels uit nostalgie (ik vind de Sony's en Akai's van eind jaren 80 / begin jaren 90 prachtig om te zien), maar ook omdat ik nog regelmatig bandjes draai. Na wat gezoek een puntgave Sony TC-K750ES gevonden. Wat mailtjes heen en weer gestuurd, afspraak gemaakt om hem te gaan halen, krijg ik net voordat ik op weg ga een SMS: 'mijn vrouw heeft hem al verkocht'... Volgens mijn horoscoop mocht ik voor de 28e geen electronica kopen, nou weet ik waarom.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

rexp

Mijn inmiddels derde cassettedeck poging lijkt succes gehad te hebben.



Dit heb ik vanmiddag gekocht: een Sony TC-K555ES. Even schoonmaken en dan stap ik in de tijdmachine naar 1983, het bouwjaar van dit stukje audiofiele prno. Man wat wilde ik dit ding graag hebben toen ik nog een klein Rexje was. Maar de nieuwprijs van Fl. 1315 ging niet zo goed samen met mijn krantenwijk. Nu, als semi-oude man, ga ik er alsnog van genieten.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

brimbrammer


rexp

Mijn verzameling Focal speakers is groeiende. Voor zone 2, het eet- en kookdeel van onze living, een paar tweedehands Focal 806V gekocht. Met het idee dat het prettig zou zijn om overal dezelfde 'sound' te hebben.



Op de foto op stands, maar de stands gaan met de Q Acoustics naar mijn werkkamertje.

En deze heb ik gisteren besteld: de Focal CC700V center, zodat ik mijn surround set compleet heb  :pompom:



Wordt hopelijk komende week geleverd... dan zal ik ook eigen foto's maken.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

rexp

#43
De Focal 806V's staan inmiddels aangesloten. Ik heb ze aangesloten op Speakers B van de versterker. Zo zorgen ze voor muziek in de keuken en tijdens het eten.



Ze staan aan weerszijden van de kamer, langs de lange wand. Daardoor staan ze +- 5 meter uit elkaar, net teveel voor een mooi stereobeeld, maar prima voor achtergrondmuziek. En feestjes.

Daarbij heb ik mijn subje (BK Gemini) nu ook high-level aangesloten op de Speakers B van de versterker. Luister ik muziek in de keuken, dan doet de sub mee met de 806. Ik heb de crossover op de sub op 60 gezet en het volume relatief laag (25%). Daardoor hoor je hem alleen bij platen waar veel diep-laag in zit. Ik draai als achtergrondmuziek veel dingen als Thievery Corporation en dan is de sub een leuke toevoeging.

Het subje zit ook low-level aangesloten op de receiver. In principe kan ik bij films door Speaker B op de versterker aan te schakelen de sub gelijktijdig een low-level en een high-level signaal voeden. Dat heb ik nog niet aangedurfd, weet niet of dat kwaad kan...



De nieuwe center staat in de kast. Ik dacht even dat de 700 center een baspoort aan de achterkant had, maar hij is gesloten dus kan zonder problemen in een kastje geplaatst worden. En op verzoek van mijn wederhelft toch maar de kappen op de speakers geplaatst.



De hinderlijke resonanties van de Indi HD recorder zijn opgelost door een setje Vibrapods. En het staat nog... eehhh.. stoer ook.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

rexp

Grrrrrrrr... Mijn PM7004 heeft kuren. Na een 45 minuten spelen slaat hij af. Hij is niet warm of zo. En werkt meteen weer als ik hem terug aanzet, en kAn dan weer uren spelen. Heel vage klacht dus. Ga het maar een tijdje aankijken of het erger wordt.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Martijnst1990

Altijd vervelend zoiets. Zit er nog garantie op?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

rexp

Hij is nog geen jaar oud. Maar ben bang dat het zo'n vage klacht is die ze bij de reparatiedienst niet kunnen constateren.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

HTip

Vreemd probleem. Maakt het nog verschil welke bron je luistert?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rexp

Nee, zowel op de power amp als op cd. En lijkt ook niet uit te maken welke speakers aan staan. Ik zal het eens testen zonder speakers.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

HTip

Quote from: rexp on December 17, 2011, 10:49:12
Nee, zowel op de power amp als op cd. En lijkt ook niet uit te maken welke speakers aan staan. Ik zal het eens testen zonder speakers.
Is het probleem nog voorgekomen? Als het reproduceerbaar is dan zou ik de PM brengen voor reparatie met jouw specifieke beschrijving.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive