Tums HT, van begin tot nu

Started by tums, January 13, 2011, 22:57:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tums

#25
Even tussendoor.....

Laatste tijd druk met mijn werk, maar ik zag dat er mensen hadden gereageerd. Dank hiervoor.
Dit geeft mij een stimulans om ook weer wat van mij te laten horen.

Misschien hebben enkele mensen het al gezien, maar ik heb een 3D poster van Star Wars hangen. Ooit voor mijn werk naar Engeland geweest en daar hadden ze 3D posters die van achteren verlicht waren. Iemand heeft hier op het forum volgens mij ook al eens uitleg gegeven hoe hij het gedaan heeft. Zoiets heeft me altijd ook wel wat geleken. Op mijn verjaardag (2 jaar terug alweer) heb ik een 3D poster van Star Wars mogen ontvangen. Dit is een geen papier, maar iets van kunststof met een witte achterkant. Bij de Ikea heb ik een lijst gekocht. Het glas heeft het echter niet overleefd, niet tijdens transport maar gedurende de stalling in mijn kamer waar hij meerdere malen is verplaatst. Tja, en na een tijdje ben je dan ook nog eens het bonnetje kwijt. Vandaar de aanschaf van een nieuwe. Het is er eentje uit de Ribba reeks die nogal een hoge rand heeft. Dit bracht me op het idee om ze samen te voegen waardoor er voldoende ruimte ontstaat om verlichting in weg te werken. In deze tijd kom je dan al snel op led-verlichting en laten ze bij de Ikea nou daarvoor mooie ledstrips hebben. Dus de materialen zijn binnen, laten we beginnen.


De paspartou groter uitgescheden om meer poster te blijven zien, maar toch een afgewerkte rand te hebben. De achterkant op het zelfde formaat uitgesneden om licht door te laten.


Alles gemonteerd zoals je bij een normale poster zou doen. Het ziet er dan zo uit:


Nu de achterkant met verlichting. In de 2e lijst heb ik alleen het zachtboard vastgezet. Hierdoor ontstaat een bak. Om een mooie verdeling van het licht te krijgen heb ik aluminium tape gebruikt en dit in banen in de bak geplakt. Later kwam ik bij de Action zilver pakpapier tegen. Dit was ook ideaal als achtergrond geweest. Helaas was ik toen al klaar met dit project, maar wie weet voor versie 2 (als die er ooit komt). In de randen de verlichting geplaatst. Met dit alles heb je dan het volgende resultaat:


Nu moeten beide helften nog samengevoegd worden. Hoe doe je dit nu weer. Rondkijkend in mijn kamer kwam ik op het idee om hiervoor spijkers te gebruiken. Beide delen op elkaar gelegd met de poster naar beneden en met een kleine boor (iets kleiner dan de spijker) door de lichtbak en half in de voorkant geboord. Het moet niet al te moeilijk demontabel zijn, maar natuurlijk ook niet uit elkaar vallen. Deze spijkerverbinding vond ik niet stevig genoeg. Ik heb dit opgelost door zwart ducktape rondom te plakken. Hierdoor lijkt het vanaf de buitenkant als een geheel. Trots heb ik mijn resultaat zoals hieronder aan vrienden laten zijn, kijk ook even mee:


Hoewel ze dit wel konden waarderen was Ronald van mening dat er boven en onder teveel licht was. Het geheel analyserend moest ik hem nog gelijk geven ook. Het heelal ziet er nu wat grijs uit en ook onder heb je niet zoveel licht nodig. In de uiteindelijke versie heb ik daarom de ledstrips op de korte zijden verwijderd. Op verschillende foto's is de poster terug te vinden op de eerste pagina van deze topic. Heb nog een leuk plaatje gevonden van de psoter met het 3D effect, weet niet of het effect met deze GIF hier ook overkomt, maar het is het proberen waard. De volgende keer toch maar eens beginnen aan HT Ruimte Versie 2.0. Tot aan die tijd: "Live long and prosper".
niet gehinderd door enige vorm van kennis

Ronald-de-boer

#26
En betere foto  ::)


Ronald-de-boer

#27
foutje

Denon Focal

Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Bant

Idd, ziet er erg leuk uit. Geeft toch altijd een leuk effect in je HT! :pompom:

tums

#30
Daar gaan we weer.
Nadat het een tijdje stil is geweest, hier, wordt het maar weer eens tijd deze topic voort te zetten.
Voordat ik begon met bouwen aan HT Ruimte versie 2.0 heb ik in september 2010 een Barco Graphics 808s op de kop getikt van mede forumgebruiker Doerak.
Er was wat wear op de buizen, maar de prijs maakte veel goed.
Het is ondertussen eind oktober 2010.

HT Ruimte 2.0

Door waterschade moest het fotobehang wijken. Gelukkig vond ik op internet (marktplaats) iemand die bioscoopposters verkoopt.
Eind juli 2010 heb ik bij strakke_jewr 2 posters gekocht, namelijk Avatar en Wanted. Avatar omdat deze mooi donker is en Wanted aangezien die dezelfde kleuren gebruikt als de poster van The Mummy Returns.
De opstelling is grotendeel hetzelfde beleven. Het doek, hoewel beschadigd, voorlopig maar teruggezet.
Zo heb je nu links van het doek (op de plek van het fotobehang) de poster Avatar en rechts van het doek The Mummy Returns.
Om te laten zien wat ik bedoel, hier de foto's.





Naar achteren kijken kom je de poster Wanted tegen en mijn projectietafel met daarboven op de BG808s.



Het enigste waar ik nog iets op moet verzinnen is de kale witte plek rechts naast de projector.
Zoals je op onderstaande foto kunt zien heb ik nog een extraatje voor mijn HT ruimte:



Ik heb nu een airco in mijn bioscoopje. Ik moet zeggen, dat is wel lekker.
Aangezien door de afwerking de radiatoren weggewerkt zijn krijg je hier niet zoveel warmte van.
De airco heeft al menige uurtjes op verwarmen gedraaid om het heerlijk behagelijk te hebben in de winterperiode.

En zoals gebruikelijk enkele screenshots.







De volgende screenshots laten duidelijk het weargebied zien. Aangezien de vorige eigenaar in het weargebied projecteerde, heeft hij de projector nog laten calibreren.
Na mijn afstelling op mijn (groter) doek zie je nu links en rechts lichtere balken. Nog zitten de denken om op de methode van Yellobeard de fosfor extra te belasten om de wear gelijk verdeelt over de buis te krijgen, maar nooit de energie gevonden om daaraan te beginnen.







Binnenkort meer over dit theatertje.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

tums

HT Ruimte versie 2.1

December 2010.
Via Copycat en EBay in contact gekomen met een leverancier van filmdoeken (b-aDEALS).
Volgens hun zeggen leveren ze doek met een Gain van 1.3. Dit leek mij ideaal en daarom maar een doek besteld.
Mijn huidige doek was er eentje van een stoffenmarkt en wel een verduisteringsgordijn.




Alle nietjes verwijderd en het frame opnieuw gebruikt.
Voor het frame heb ik bij de plaatselijke houthandel eerst 4 vierkanten laten zagen en daarna deze vierkanten diagonaal door laten zagen.
Je krijgt dan een driehoek waarvan de korte zijden exact onder een hoek van 90 graden staan. De gebruikte latten hierop precies aangelegd.
De middelste lat is 2 mm dunner geschaafd, zodat er wel stevigheid in het frame zit, maar de lat het doek niet zal raken.
Na verwijdering van het oude doek zag het frame er nog prima uit.



Het nieuwe doek op het frame geniet. Aangezien dit doek groter is kan ik nu de volledige grootte van het frame gebruiken. De randen voor de afwerking zijn nu te klein, die moet ik later dus plaatsen.
Het doek valt me niet tegen. Wat wil je ook als je eerst een simpel verduisteringsgordijntje hebt gehad.
Screenshots zijn hierboven te zien, bij HT Ruimte 2.0. Deze zijn namelijk al op het nieuwe doek geprojecteerd (zwarte rand ontbreekt immers).

Tot de volgende update.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

skyfox

Dat ziet eruit als een mooi zelfbouwframe! Slim gedaan met die hoeken. En leuk om te zien hoe de ruimte zich ontwikkeld  :clapping:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9