Platenreiniger

Started by Arno P, January 8, 2011, 18:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: celerontje on January 15, 2011, 22:44:28
Heb je ook een bepaalde plaat die je gebruikt voor tests bij je projecten? Oftewel eentje waarvan 't niet erg is als er wat mee gebeurt? ;)

Voor de reiniger heb ik nog wel wat "testplaten" liggen hoor  :devil: :devil: :devil: :D ;)

celerontje

Tsjechische Polka's? Deutsche Slagers? Wat mag er op de pijnbank? :clapping: :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Arno P

Quote from: celerontje on January 16, 2011, 00:33:41
Tsjechische Polka's? Deutsche Slagers? Wat mag er op de pijnbank? :clapping: :devil:

Zit in de richting, misschien dat ik ook nog ergens (ik hoop het eigenlijk niet) nog een "13 grootste zomerhits" heb  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Het is niets dat je zulke platen uitkiest om te gaan wassen maar je wil natuurlijk wel naar het resultaat luisteren.... :devil:s
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Hoi Arno
Dat gaat een mooie wasser worden  :-*
Ik denk ook dat dit systeem 1 van de betere is.
Zelf gebruik ik de VPI hw-17pro
ik was destijds aan het twijfelen tussen deze of een Loricraft
en heb toen eigenlijk de VPI gekocht omdat deze veel sneller was.
Ik dacht toen nog dat ik de machine elke keer als ik een lp draaide ging gebruiken,
maar dat is helemaal niet nodig  eenmaal gewassen en een nieuwe binnenhoes
dan blijft het eigenlijk heel lang perfect. 

Arno P

Quote from: phy on January 16, 2011, 11:07:25
Hoi Arno
Dat gaat een mooie wasser worden  :-*
Ik denk ook dat dit systeem 1 van de betere is.
Zelf gebruik ik de VPI hw-17pro
ik was destijds aan het twijfelen tussen deze of een Loricraft
en heb toen eigenlijk de VPI gekocht omdat deze veel sneller was.
Ik dacht toen nog dat ik de machine elke keer als ik een lp draaide ging gebruiken,
maar dat is helemaal niet nodig  eenmaal gewassen en een nieuwe binnenhoes
dan blijft het eigenlijk heel lang perfect. 

Van de VPI HW17 heb ik de borstelhouder en borstels besteld  ;) aangezien dit voor DIY in kunststof of metaal aparte machines met zich mee zou brengen die ik niet heb...

scrutinizer

Quote from: Arno P on January 16, 2011, 12:12:16
Van de VPI HW17 heb ik de borstelhouder en borstels besteld  ;) aangezien dit voor DIY in kunststof of metaal aparte machines met zich mee zou brengen die ik niet heb...

Ik dacht dat het de 'floss'draad ging worden Arno. Chance of mind? ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on January 16, 2011, 13:18:33
Ik dacht dat het de 'floss'draad ging worden Arno. Chance of mind? ::)

Anton.


Nee, flosdraad komt er gewoon. De borstel + houder is voor het aanbrengen van de vloeistof (via het mechanische mini-cooper handpompje)  ;)

Net eerste suck-test gedaan...sucks like hell (Zwaar toegetakelde plaat van King Crimson is overigens het slachtoffer geworden voor deze trial)

Nu eens proberen of het touwtje wel goed genoeg wordt meegezogen...

Arno P

Een eerste testopzet voor de armaandrijving met een 1,5 omw/min motor en 2 pulleys. Tevens naar de zuigmond gekeken en hoewel de experimenten met de soldeerzuigmond aardig verliepen leek een ronde zuigmond beter. Experimentje gelukt door een achterkant van een viltstift in de boorkolom met een houtbeitel op de juiste maat en vorm te maken...resultaat: nog betere werking


Arno P

De aandrijving

chansig

Hoelang duurt het voordat een plaat is droog gezogen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arno P

Quote from: chansig on January 16, 2011, 17:27:05
Hoelang duurt het voordat een plaat is droog gezogen ?

Gr. Hans

Per kant 1 minuut

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Dat voelt als lang...kwestie van wennen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arno P

Quote from: chansig on January 16, 2011, 21:12:58
Dat voelt als lang...kwestie van wennen.

Gr Hans

Voelt als Kwali-Tijd...brandschoon  ;)

celerontje

Een plaat met de hand goed schoonmaken duurt langer, geloof me! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on January 16, 2011, 21:21:23
Voelt als Kwali-Tijd...brandschoon  ;)
.....

Cdtje met vloeistof schoonmaken...daarna demagnetiseren...daarna randen met zwarte stift...daarna klangtuch eroverheen....daarna ioniseren....ben je toch al snel dezelfde 2 minuten bezig.... ;D. :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Het was weer een behoorlijke zendstilte, maar in de stilte zitten meditatieve momenten  ;)
Ik was niet tevreden met de arm en lagering en heb menig uurtje messing geboord, gevijld en gesoldeerd

Arno P

En nog wat (met echte lagertjes in het messing)  :)

scrutinizer

Brilliant idea, nicely executed, Arno.

Zou het gezien de omgeving (oxide) niet verstandig zijn om een teflon tube in de messing draadgeleider te brengen?

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on January 29, 2011, 10:36:44
Brilliant idea, nicely executed, Arno.

Zou het gezien de omgeving (oxide) niet verstandig zijn om een teflon tube in de messing draadgeleider te brengen?
Anton.
Elk idee is nicely gejat  ;D maar dan wel goed....lagerhuis en extern klosje is geinspireerd door Loricraft. De aandrijving en slip is dan weer van Keith Monk aangezien ik het stuk met een koppelmagneet van Lori wat te ver gezocht vind. Dan is ondertussen de borstelhouder +borstels van VPI binnen aangeziende borstelhouder zonder freesbank iets te ver gaat en het stukje plastic bij vpi gewoon te krijgen is...en nog belangrijker MET goede en beproefde borstels (hoef ik niet het hele Gamma/Praxis arsenaal aan kwasten te verknippen en verzagen om de juiste te vinden die bovendien de platen niet beschadigd.

Hierna wordt ook de motor vervangen door een Crouzet zoals deze in de Keith's zit....alleen kijken of de overbrenging van de pulleys nog correct is. Ik had graag de aluminium pulley gehad (v-groef) die ik ooit eens uit een bandrecorder heb gesloopt...maar ik kan die nergens meer vinden en kleinere (5..7cm) metalen pulleys zijn niet makkelijk te vinden op internet. Dan maar eens beginnen met een kunststof exemplaar.

Voor de messingbuis zou teflon natuurlijk een mooie uiltimate oplossing zijn maar ik vrees niet dat oxide een probleem zal zijn. Van AlOx is bijvoorbeeld bekend dat dit knoerhard is en als het bij messing ook in de buurt komt is het geen probleem. Bovendien is het een beproefd concept bij de commerciele platenreinigers.

Overigens, ik heb in de testopstelling menige keer de werking van dit geniale principe bestudeerd en het is een genie die het bedacht heeft (Keith, RESPECT!). Dat de kunststof zuigmond ooit op de plaat komt is m.i. nooit een probleem aangezien de zuigmond altijd bovenop de groef blijft. Aan de druk van de vacuummeter kun je goed zien of er teveel vacuum wordt gezogen en het touwtje dus niet goed zit. De pomp draait normaal op -0.2Bar en bij goede afstelling gaat het bij afzuigen naar -0.4...-0.5Bar gaat dit hoger dan zuigt de mond te vast en beweegt ook niet goed. Geniaal!

Arno P

Overigens...ook geexperimenteerd met de draairichting van de zuigarm van buiten naar binnen of zoals de commerciele reinigers het doen van binnen naar buiten. De eerste doet het veel beter aangezien dit ook zo gebeurd als er een plaat wordt afgespeeld en in dit geval de zuigmond ipv de naald met de groef mee kan lopen (in tegenstelling tot "tegen de stroom in" te moeten vechten)
Ik vraag mij af wat de oorsprong is van deze binnen naar buiten armbeweging bij de commerciele apparaten.
Een reden zou kunnen zijn dat er geen afschakelstop beschikbaar was en de arm na het reinigen dus beter van de plaat af kan bewegen ipv verder het label op te kruipen.
Een andere kan zijn dat de "niet-draad-kant" van de zuigmond het waterfront ziet in tegenstelling tot "achter de draad te moeten aanzuigen". Maar een harde reden heb ik nog niet gevonden aangezien in de andere armdraai-richting de plaat keurig schoon en droog wordt.

Arno P

#47
En nog wat andere voortgangsfoto's

Arno P

Borstel+Houder en een megameter die ik toch wat deftiger vind staan dan het standaard kleine ding  :)

Arno P

#49
In de avonduren meer tijd gestopt in het knutselen dan in het foto's posten...maar hier zijn er dan toch weer een paar...(handvat moet nog vast gezet worden)