Eerste HD-dvd's beschikbaar vanaf begin 2004

Started by Albert N, October 11, 2003, 09:02:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albert N

van www.tweakers.net
Door Harm Hilvers - zaterdag 11 oktober 2003 - 01:34 - Bron: ZDNet - Submitter: T.T.
Meer info: http://www.zdnet.nl/techz.cfm?id=30893

De dvd bestaat alweer een paar jaar en is op steeds meer plaatsen terug te vinden. De toekomst van de dvd-techniek is echter nog onzeker. Verschillende producenten van dvd-schrijfjes en -apparatuur zijn het weliswaar eens over het feit dat High Definition-dvd's de toekomst hebben, maar de bedrijven zijn het nog oneens over de te gebruiken standaard. Er staan twee groepen tegenover elkaar: aan de ene kant bevinden zich Sony, Philips en Hitachi en aan de andere kant Toshiba en NEC. Beide groepen hebben een eigen standaard ontwikkeld om meer data op een dvd op te slaan. De eerste groep maakt daarbij gebruik van een blauwe laser (Blu-ray), de andere groep houdt het bij een rode laser. De laatste optie is goedkoper, terwijl met Blu-ray iets meer data opgeslagen kan worden.

Een oplossing komt echter uit onverwachte hoek. Microsoft zegt de techniek voor HD-dvd's binnen enkele maanden ontwikkeld te hebben door gebruik te maken van de al bestaande Windows Media Video 9 (WMV)-standaard. Deze standaard heeft zich al eerder bewezen als een goed alternatief voor video- en filmbeelden met een hoge kwaliteit. Het bedrijf uit Redmond heeft de WMV-standaard daarom ingediend bij de Society of Motion Picture Television Engineers voor goedkeuring als officiële standaard. Het meest opmerkelijke aan WMV-gecodeerde dvd's is dat alle data past op de al bestaande dvd's. Het enige wat fabrikanten dus hoeven te doen is een aanpassing in de software zodat het WMV-formaat gedecodeerd kan worden, aanpassingen aan de hardware zijn niet noodzakelijk.  



Erik

Zou het volgend jaar dan eindelijk gaan beginnen?
Hoop dat de acceptatie alleen wat sneller gaat dan het hele dvd-a/sacd gebeuren.
Straks heb je 3 hddvd spelers nodig voor elke standaard één.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik stel mijn DVD aanschaf dan ook nog EVEN uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Inderdaad Frank,

Ook ik stel mijn DVD aankopen uit (tenzij ze belachelijk goedkoop zijn).
Nadat ik T2 in HD heb mogen aanschouwen in het WMV formaat kan ik best wat langer wachten.
De kwaliteit is schitterend en dan nog eens alle DVD's in HDDVD moeten kopen, nee liever niet.


Communicator

Ik zal de aanschaf van een nieuwee DVD-speler even uitstellen ja, maar om nu GEEN DVD's meer te gaan kopen??????

Dan kun je beter helemaal nix meer kopen: Alles is eens achterhaald/wordt vernieuwd en dat tempo zal alleen nog maar hoger komen te liggen.......

Hertog_Martin

er waren toch al 15 HD-DVD's klaar om uitgegeven te worden maar vanwege het gedoe rond de DRM worden ze nog vastgehouden?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

Hoho, ik blijf wel DVD's kopen.
Maar nog geen nieuwe speler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Maar als die WMP standaard erdoor komt dan kan je terug alles opnieuw gaan kopen want HD kwaliteit is gewoon 10 keer beter !

Hertog_Martin

Ja ik zit net even de wmv9 demos weer te kijken op mn laptop.

Toen ik het tijd terug afspeelde met bsplayer (omdat mn pc te sloom is) vond ik het niet zo mooi op mn crt scherm

maar nu net dus op mn laptop met lcd scherm en hogere resolutie en snellere processor afgespeeld in WM9 zag het er toch erg mooi uit.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

jaco

Je moet natuurlijk maar afwachten welke filmstudio's met Microsoft in zee willen gaan.
Dat er geen aanpassingen in hardware nodig zijn is ook niet helemaal kloppend. Dat geld alleen voor de disc replicatie, omdat het op een standaard DVD past.
De digitale gegevens die van de dics komen moeten wel op een totaal andere manier gedecodeerd worden (Geen MPEG-2 main level, maar WMV)
Er zal dus eerst wel een asic moeten komen die WMV en MPEG-2 kan decoderen. Ik kan me niet voorstellen dat er een P4 3,06 in een DVD speler gezet wordt..

Verder heb je natuurlij kde rechten kwestie. Als die nieuwe DVD speler aan een telefoonlijn/internet moet hangen om dat per keer kijken royaltys afgerekend moeten worden zal het ook niet snel aanslaan. Dat is juist wel wat de filmstudio's willen natuurlijk, maar dan heb je eerst weer kinderziektes te overwinnen. Een heleboel mensen buiten de USA hadden moeite genoeg T2 aan de praat te krijgen. Het was mij te veel werk, en mijn PC trekt het niet...

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

plasmal

is er ook iets bekend over het audiogedeelte van hd-dvd's?

gr alex

J.A.F._Doorhof

Als het WMV wordt dan kan het van alles zijn.
Ik hoop DTS als standaard of hun eigen formaat, dat zou in theorie in de buurt kunnen komen van DVD-A.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Eigenlijk zou ik liever niet Microsoft aan de macht zien.. het wordt dan wederom een machine kopen die WMV kan draaien, maar is een sub-optimale oplossing in mijn ogen.

Liever gewoon blu-ray dan maar, dan is de opslagcapaciteit stukken groter, ipv standaard DVD-9. En natuurlijk back-wards compatibility met DVD, anders kan je je collectie weer weg doen en dat zou weer zonde zijn..

Groet Bjorn

Oracle

Quote from: jaco on October 12, 2003, 09:09:00
Als die nieuwe DVD speler aan een telefoonlijn/internet moet hangen om dat per keer kijken royaltys afgerekend moeten worden zal het ook niet snel aanslaan.

Dit alleen is voor mij reden genoeg om dit dan dus niet te willen. Enerzijds hoeft M$ (of een andere partij) niet te weten wat ik ga kijken, en anderzijds wil ik niet iedere keer moeten betalen voor een film, en verbinding moeten maken, en een telefoonlijn naar de speler moeten leggen, etc.  :-\

Ik kan me dan wel voorstellen dat de initiele aanschafprijs van een film lager wordt, aangezien je ook nog per keer kijken moet betalen, maar ik betaal persoonlijk liever meer bij aanschaf, zonder bovengenoemde nadelen!

Groet,
Mark

Albert N

#14
Pioneer gaat in ieder geval ook een AV receiver introduceren met een windows media audio 9 formaat decoder.

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=30935
QuoteEind dit jaar op de Japanse markt
Tijdens de CEATEC-beurs in Japan presenteerde Pioneer een high-end versterker met ondersteuning voor Windows Media 9 Professional. Het apparaat is met een prijs van 3.870 euro duidelijk bedoeld voor de rijke muziekfanaat. De VSA-AX10Ai-N ondersteunt verder THX Ultra2 en de Dolby PLIIx-standaard.

De versterker speelt muziek in WM9Pro-formaat af als een pc via S/PDIF aan het apparaat hangt. Windows Media 9 Professional is een onderdeel van het WMA-mediaformaat en is vooral gericht op meerdere kanalen.
Pro wordt dan ook gepositioneerd als concurrent voor Dolby Digital surroundgeluid. Volgens Microsoft levert WMA Pro dezelfde geluidskwaliteit als DTS 5.1 op 24 bits, maar bestanden die tot twee keer zo klein zijn.
De Pioneer VSA-AX10Ai-N zal eind dit jaar in Japan verschijnen en maakt volgend jaar de sprong naar de Verenigde Staten. Over een lancering in Europa is nog niets bekend.



http://news.designtechnica.com/article1465.html
Quote
Pioneer's new AV receiver supports Windows Media Audio 9 #
Category: Home Entertainment

Pioneer is coming out with a new AV receiver called the VSA-AX10Ai-N that has support for Microsoft's new Windows Meda Audio 9 Professional format built-in. This means it can stream WMA 9 Pro files from a PC, including audio files in 5.1 channel surround sound. Combined with the recent news that Microsoft is trying to get its Windows Media Video 9 format accepted as an industry standard for video compression, this gives a pretty good indication that the next big push for Microsoft will be to get their software running on as many stereos and DVD players as possible.

edit nederlandse zdnet link en quote toegevoegd



Albert N

Quote from: jaco on October 12, 2003, 09:09:00

Er zal dus eerst wel een asic moeten komen die WMV en MPEG-2 kan decoderen. Ik kan me niet voorstellen dat er een P4 3,06 in een DVD speler gezet wordt..

Hier wordt aan gewerkt:
Quote
The only thing that is required for a DVD player manufacturer like Samsung to make a DVD player that will also play WM9 based HD-DVDs is a new chipset that will decode WM9 format HD video. Upcoming chipsets from Sigma Designs and others add WM9 HD video decoding to their existing MPEG-2 capability.

Groeten,
Albert

Hertog_Martin

Quote from: jaco on October 12, 2003, 09:09:00
Je moet natuurlijk maar afwachten welke filmstudio's met Microsoft in zee willen gaan.
Dat er geen aanpassingen in hardware nodig zijn is ook niet helemaal kloppend. Dat geld alleen voor de disc replicatie, omdat het op een standaard DVD past.
De digitale gegevens die van de dics komen moeten wel op een totaal andere manier gedecodeerd worden (Geen MPEG-2 main level, maar WMV)
Er zal dus eerst wel een asic moeten komen die WMV en MPEG-2 kan decoderen. Ik kan me niet voorstellen dat er een P4 3,06 in een DVD speler gezet wordt..

Verder heb je natuurlij kde rechten kwestie. Als die nieuwe DVD speler aan een telefoonlijn/internet moet hangen om dat per keer kijken royaltys afgerekend moeten worden zal het ook niet snel aanslaan. Dat is juist wel wat de filmstudio's willen natuurlijk, maar dan heb je eerst weer kinderziektes te overwinnen. Een heleboel mensen buiten de USA hadden moeite genoeg T2 aan de praat te krijgen. Het was mij te veel werk, en mijn PC trekt het niet...

Jaco

je pc trekt het niet?

Ik kan op mn laptop met pentium m 1.4ghz (gelijk aan desktop pentium4 2ghz denk ik) 1920x1080p afspeler in bsplayer

gaat nog maar net en in wmp9 lukt het niet maar de specs van de terminator hd-dvd liggen stukken lager.

1280x720p gaat zonder problemen in wm9
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

jaco

Ik heb slechts een P4-1900. Ik heb frank met een P4-3.06 bezig gezien, en als ik zie hoe veel werk dat realtief is, dan kijk ik wel naar de DVD geupscaled. Dat ziet er ook wel goed uit.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

pdxnet96

Ik ben thuis even met de WMV 9 encoder aan het klooien..

Even een bestaande DVD van 720x576 naar 1280x720 aan het poorten..

qua resolutie kan het wel en je kunt de zwart balken ook weg krijgen maar het blijft 25fps..

Ziet er wel stoer uit, maar het echte resultaat kan ik pas zien als ik mijn PLV Z2 heb, en minimaal een P4 2000 want het hakkelt flink op mijn amd 1333.
Samsung LE40A756   Playstation 3 YDL 6.1
CAS 3                    HP D330 Tversity
80cm Alu Dish          Moteck 2100g
Topfield 3000CiPro    Sanyo PLV-Z3000

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je zult geen winst halen met die optie.
Het gaat echt om HD materiaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Eddy

Wat is de gemiddelde bitrate van die T2 demo? Als een hd-film op een gewone dvd kan zal het ong 5Mb/s zijn?
Veel meer pixels op dezelfde 8Gbyte -> artifacs galore ???

Eddy

pdxnet96

@ Frank,

Nee natuurlijk niet..!!

Maar ik gebruik de middelen die ik nu tot mijn beschikking heb..

Maar ik vind het onwijs cool, dat MS bezig is met HD formaat, en dat ik thuis al de encoder heb, om mijn eigen materiaal te maken..
Gewoon ff gratis gedownload van MS.

Van mijn DV camera in 720x576 16/48khz (16:9) naar WMV 1280x720 en 24/96khz audio
Nee, het wordt kwalitatief niet beter, maar het klinkt en kijkt toch anders...

Dit is natuurlijk een hele andere discussie op zich...

En mooi ff met een handig truukje die DRM eruit gesloopt, dus iedereen mag en kan mijn films kijken..

Nog niet eens illegaal, want ik heb mijn machine gewoon nooit geupgrade naar MP 7.1 dus ik heb geen DRM en als ik die encoder installeren komt er ook geen DRM in..

ff afspelen op een machine die wel WMP 9 heeft ... klaar..

Ik ben ook met WAV op 24/96khz bezig, maar ik moet wel 495,- dollar betalen om te mogen coderen naar dat DTS formaat.. (Discwelder steel)

Alleen nog ff WMA Multichannel 24/96khz via mijn terratec naar mijn versterker krijgen ??

Iemand een oplossing, ik heb nu alleen maar ruis , mijn versterker snapt het niet.

Samsung LE40A756   Playstation 3 YDL 6.1
CAS 3                    HP D330 Tversity
80cm Alu Dish          Moteck 2100g
Topfield 3000CiPro    Sanyo PLV-Z3000

RuudG

QuoteVeel meer pixels op dezelfde 8Gbyte -> artifacs galore
Er wordt bij T2 een andere, veel efficientere, compressie codec gebruikt, nl. WM9. Dit is een op wavelets gebaseerde codec die duidelijk superieur is aan het blockbased Mpeg2. Dus met zorgvuldige authoring zal het met die artifacts wel meevallen. Niet slechter als mpeg2 met dezelfde bitrate bij lagere resoluties.

De grote vraag is nu wat gaat de nieuwe codec voor AOD worden, WM9 of H.264 of ... ?? Over blu-ray hoor ik steeds dat ze bij mpeg2 willen blijven.

jaco

Ruud,
Voor zover als ik het begrepen heb is Blue Ray vooral gericht op een opneembare HD disc. Ik neem aan dat de ASICs met een MPEG-2 encoder onderhand wel voor handen zijn, en denk ik goedkoper of beter beschikbaar dan de WM9 of H.264 codecs.
Misschien dat ze daarom voor MPEG-2 blijven kiezen ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

@Ruud.

Na alle demo's die ik van MS heb gezien en na wat mail wisselingen met Joel Silver is MS volgens mij al veel verder dan wij denken, ik geef ze een HELE goede kans.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"