Arcam stereo en surround: praktische vragen

Started by -Timo-, January 6, 2011, 21:43:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Timo-

Ik heb eventueel een onkyo TX-SR806 op het oog (met HD audio)
Alleen zorgt de manual voor wat verwarring. Er staat:

Als u een krachtige eindversterker wilt aansluiten en de AV-receiver als voorversterker wilt gebruiken, kunt u die eindversterker
aansluiten op de PRE OUT aansluitingen. In dit geval moet u alle luidsprekers en de subwoofer op de andere
eindversterker aansluiten. Wanneer u echter een actieve subwoofer hebt, dient deze op de PRE OUT: SUBWOOFER
aansluitingen van deze AV-receiver te worden aangesloten.


Wil dat dan zeggen dat het niet mogelijk is enkel de fronts te gebruiken met de pre-out maar dus alles moet aansluiten via pre out (dus de versterker volledig als voorversterker gebruiken, niet enkel de fronts). Iemand ervaring hiermee?

bmateijsen

Ik zou geen Onkyo nemen, totaal andere klankkleur. Vwb je vraag, je kan ook alleen een stereo eindversterker aansluiten.

-Timo-

Quote from: bmateijsen on January 16, 2011, 17:51:13
Ik zou geen Onkyo nemen, totaal andere klankkleur. Vwb je vraag, je kan ook alleen een stereo eindversterker aansluiten.

Bedankt voor je antwoord. Waarom zou je geen onkyo nemen? Op welk "gebied" verschilt deze dan? Is bv Denon of Marantz beter geschikt?

bmateijsen

Quote from: -Timo- on January 16, 2011, 18:58:57
Bedankt voor je antwoord. Waarom zou je geen onkyo nemen? Op welk "gebied" verschilt deze dan? Is bv Denon of Marantz beter geschikt?

Het antwoord staat eigenlijk al hierboven, mooiste combinatie is een Arcam.

-Timo-

Ja maar niemand doet een arcam weg tegen een degelijke prijs :).
Ik lees hier en daar dat arcam veel muzikaler/ rustiger is met films. Dus minder uitgesproken, spectaculair (niet echt het juiste woord maar ik kan niet echt op iets anders komen) met actiescenes, explosies ed... Is dit effectief ook zo vind jij?
Bedankt

bmateijsen

Het is de combinatie tussen luidsprekers en versterker die geldt. Bovendien staat er hier op het forum een prachtige AVR350 van Sonic Circle..

LittleNinja

En die geeft echt een hele verbetering tov een AVR200.... ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Mar1tin

Quote from: bmateijsen on January 16, 2011, 19:20:18
Het is de combinatie tussen luidsprekers en versterker die geldt. Bovendien staat er hier op het forum een prachtige AVR350 van Sonic Circle..

En ik kan beamen dat een AVR350 een prima keus is.  :thumbs-up: Ook even naar gezocht maar uiteindelijk gevonden voor een redelijke prijs.
Die van Sonic Circle is trouwens minder "duur".  :clapping:
Speelt graag met brommers.

sjaax

Ach, een bijpassende arcam receiver is wel mooi, maar de waarde moet voor films imho niet overdreven worden, gezien de compromisvolle situatie waarin de meesten van ons thuis verkeren. Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen situatie kijk:

Arcam A-32 met Marantz SR6003, 2x kef Xq5 als fronts en twee Kef eitjes als surround. Dit alles ingepast in een woonkamersituatie met de nodige compromissen die daar bij horen.
In de verste verte geen 4G, en de akoestiek is redelijk, maar waf-technisch niet beter te krijgen (want woonkamer). Uiteraard wel zo goed mogelijk afgeregeld met Db meter.

Gezien bovenstaande ben ik zeer tevreden met wat de set doet met films, en kan ik me niet voorstellen dat een Arcam receiver ipv de Marantz hier significant veel positiefs in gaat bijdragen, gezien het grote verschil tussen front en rears, en de compromisplaatsing in een woonkamer met 'redelijke' akoestiek.

Mocht je een aparte ruimte hebben en eea meer functioneel kunnen aanpassen, dan zou het wellicht meer de moeite waard worden, mits je op termijn ook je rears wilt gaan upgraden. Anders zou ik eens starten met een betaalbare en vindbare  ;) Marantz of Pioneer. Deze hebben al meerdere HD audio modellen met in elk geval pre-outs voor de fronts. Upgraden kan altijd.

(mijn bescheiden mening dan...  ;D )
Arcam A32 & Dynaudio X12

-Timo-

Dei arcam ligt boven budget.

Ik weet alleen niet wat ik nu het beste kan doen, een duurdere receiver met hd audioformaten of een oudere (betere) receiver en aansluiten via 5.1. Zit daar veel verschil op?

Een pioneer VSX1018 is ook nog een mogelijk 2dehands. 300 euro lijkt me geen slechte prijs + hij ondersteunt de nieuwste audioformaten. Alleen heb ik geen ervaring met het merk pioneer op dit vlak.

LittleNinja

Pioneer is een prima merk. Ondanks de mening van sjaax sta ik toch echt achter wat Björn zei. Als je een heel ander geluidsbeeld gaat creëren kun je het net zo goed achterwege laten! Dat stoort echt enorm als de overige speakers niet mee kunnen en bijvoorbeeld veel doffer klinken dan de fronts... :-X

Die Arcam staat voor een vraagprijs. Ik weet zeker dat je een goede deal kunt maken met hem!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

sjaax

Quote from: LittleNinja on January 17, 2011, 09:09:37
Pioneer is een prima merk. Ondanks de mening van sjaax sta ik toch echt achter wat Björn zei. Als je een heel ander geluidsbeeld gaat creëren kun je het net zo goed achterwege laten! Dat stoort echt enorm als de overige speakers niet mee kunnen en bijvoorbeeld veel doffer klinken dan de fronts... :-X

TS gaat wel voor hetzelfde merk (B&W) speakers voor en achter, hoewel verschillende series, en probeert volgens mij bewust en betaalbaar iets op te bouwen.

Om dan te zeggen dat je het net zo goed achterwege kan laten vanwege een verstoord geluidsbeeld vind ik persoonlijk nogal ver gaan. Dat is wellicht voor de verstokte audiofielen met veel budget/ mogelijkheden hun eigen high end waarheid  ;). Op een of andere manier wordt dat heel vaak als enige waarheid verkondigt, of erger nog, nagepraat zonder dat men zelf de ervaring heeft opgedaan. Niemand begint met een perfecte set, en je kunt prima genieten van een iets minder ideale situatie. Ik zou gewoon eens beginnen met een Pioneer oid (wellicht uit te proberen, evt tegelijk met een ouder model met 5.1 aansluiting?) en vel je eigen oordeel in je eigen situatie.

SjaaX

PS Dit is niet als aanval bedoeld naar iemand, maar als tegengeluid dat alleen high-end goed zou kunnen zijn.
Arcam A32 & Dynaudio X12

blue-eyes

Quote from: sjaax on January 17, 2011, 12:00:53
TS gaat wel voor hetzelfde merk (B&W) speakers voor en achter, hoewel verschillende series, en probeert volgens mij bewust en betaalbaar iets op te bouwen.

Om dan te zeggen dat je het net zo goed achterwege kan laten vanwege een verstoord geluidsbeeld vind ik persoonlijk nogal ver gaan. Dat is wellicht voor de verstokte audiofielen met veel budget/ mogelijkheden hun eigen high end waarheid  ;). Op een of andere manier wordt dat heel vaak als enige waarheid verkondigt, of erger nog, nagepraat zonder dat men zelf de ervaring heeft opgedaan. Niemand begint met een perfecte set, en je kunt prima genieten van een iets minder ideale situatie. Ik zou gewoon eens beginnen met een Pioneer oid (wellicht uit te proberen, evt tegelijk met een ouder model met 5.1 aansluiting?) en vel je eigen oordeel in je eigen situatie.

SjaaX

PS Dit is niet als aanval bedoeld naar iemand, maar als tegengeluid dat alleen high-end goed zou kunnen zijn.

+1

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

-Timo-

Even ter verduidelijking, ik ben nog een student dus ik verdien 0,0 euro per maand. Dan even 850 euro vrijmaken voor een receiver dat gaat niet zomaar :). Daarom koop ik al mijn toestellen 2dehands (op de tv na) en zoek ik een zo betaalbaar mogelijke oplossing die toch nog fantastisch klinkt :).

Bama

er staat een avr250 op marktplaats, klinkt een stuk beter dan een 200 en er wordt niet echt op geboden. Misschien is dat iets voor je?

-Timo-

Deze heeft geen preouts :)

Edit: pioneer gekocht!

-Timo-

Wat een fantastisch toestel zeg. Heb het natuurlijk nog niet op surround kunnen testen omdat ik nog geen achterluidsprekers heb. Film klinkt alleszins veel dynamischer door de fronts dan met alleen de arcam. Ipod aansluiten en dan bladeren op het scherm van de receiver of op de tv is ook zeer handig.
Ben blij dat stereo en surround in 1 set perfect werkt! Nu op zoek naar achterspeakers. Iedereen bedankt voor zijn advies (en dan vooral sjaax ;))!

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

sjaax

Veel plezier! Werkt de processor mode naar tevredenheid?
Arcam A32 & Dynaudio X12

-Timo-

Jep werkt echt perfect. Gewoon op processor duwen en voor de rest niets aan de arcam veranderen ;)

Bama

Quote from: -Timo- on January 19, 2011, 10:38:32
Jep werkt echt perfect. Gewoon op processor duwen en voor de rest niets aan de arcam veranderen ;)

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het werkt en hoe je wat precies aan elkaar aansluit.

Zou ik bv een grote verbetering krijgen in stereo als ik een a38 aan mijn avr350 hang?

-Timo-

Quote from: TonBert on January 19, 2011, 11:05:20
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het werkt en hoe je wat precies aan elkaar aansluit.

Zou ik bv een grote verbetering krijgen in stereo als ik een a38 aan mijn avr350 hang?


Preout front van de receiver naar de processoringang van de stereoversterker.
Cd luisteren = enkel de stereoversterker aanzetten en op de knop cd drukken
Film kijken : receiver aanzetten, stereoversterker aanzetten en op de knop processor drukken. De stereoversterker werkt dan gewoon als eindversterker.

-Timo-

Ik heb nog even een praktisch vraagje ivm de subwoofer.

Is nu op de pioneer via mono interlink aangesloten

Maar als ik met de arcam stereo cd luister mis ik toch wel een beetje die subwoofer. Kan ik deze via hi level dan aansluiten op mijn arcam (speakon kabel geloof ik zeker?)? Bij film heb ik graag wat meer bas dan met cd dus als dit zou lukken zou dat perfect zijn. Ik kan namelijk lo level en hi level apart het volume instellen.

Ipod via usb op de pioneer klinkt trouwens enorm goed... Veel beter dan met mini jack op analoog.

bmateijsen

Inderdaad met speak-on aansluiting.

Groet,

Bjorn

LittleNinja

De A38 zal de betere stereo versterker zijn.. In welke mate geen idee.
Ga je het testen?

Quote from: TonBert on January 19, 2011, 11:05:20
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het werkt en hoe je wat precies aan elkaar aansluit.

Zou ik bv een grote verbetering krijgen in stereo als ik een a38 aan mijn avr350 hang?

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"