Gevonden

Started by Frank.V, January 5, 2011, 19:23:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank.V

Hallo,

Ik heb een Nokia 6300 gevonden in Nijmegen. Weet iemand van wie deze zou kunnen zijn of weet iemand hoe ik d.m.v. de simkaart o.i.d. erachter kan komen van wie de eigenaar is?

Groeten,

Frank

BJF

Staat er geen eigen nummer oid in de contactlijst? Of stuur een sms'je met je boodschap naat een stuk of wat contacten. Misschien reageert uiteindelijk de eigenaar dan wel.
NAD M10 V2
Elac FS247

Vin_cent

Provider even bellen, met het nummer van de simkaart kunnen ze de eigenaar achterhalen.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

mrrepel

inleveren bij de politie ? Mij lijkt dat een eigenaar die op zoek is naar zijn telefoon zich daar ook meld  :police:

Durk

Je belt degene op die het meest gebeld is en je vraagt; van wie is deze telefoon.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik

Quote from: copycat on January 13, 2011, 14:48:37
je hebt recht op 10% vindersloon.

dus zaag er ff 10% vanaf als je hem inlevert  :-X ;D
volgens mij heb je helemaal nergens recht op.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Frank.V

Dat wist ik ook niet. Is dat echt waar 10 procent? :D Maar met een mobieltje heb ik daar weinig aan. Helaas kan ik niet iemand bellen aangezien alles op de simkaart staat, en deze is geblokkeerd door een pincode. Ik heb al in de buurt gevraagd of iemand het mobieltje kwijt is, echter zonder resultaat. Ik breng hem deze week denk ik nog even langs de politie.


Vin_cent

Je hebt hem dus al een dikke week en brengt hem van de week wel even naar de politie? Niet erg netjes, dat had je meteen moeten doen.

Zoals ik al eerder gemeld, via het simkaart nummer kan de provider de eigenaar achterhalen.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

tiptop

Quote from: copycat on January 13, 2011, 14:48:37
je hebt recht op 10% vindersloon.

dus zaag er ff 10% vanaf als je hem inlevert  :-X ;D
Dat is een gunst. Niet een eis. :eh:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Quote from: copycat on January 13, 2011, 19:21:51

niks gunst , dat is wettelijk vastgelegd.
Nee hoor. Lees maar eens goed.

Wat gebeurt er met verloren/gevonden voorwerpen?

De Regeling Gevonden Voorwerpen in het Burgerlijk Wetboek (BW) beschrijft de rechten en plichten van de vinder en van de eigenaar die zijn zaak verloren is. In principe is het een zaak van de gemeente die het in veel gevallen gedelegeerd heeft aan de politie. Informeer daarom bij de gemeente waar gevonden/verloren voorwerpen worden beheerd!

Inhoud
Gevonden voorwerpen
Afgifte
Niet-kostbare zaken
Vindersloon
Professionele vinders
Dieren
Teruggave
Bewaartermijn
Gevonden voorwerpen
Wie iets vindt, kan dat volgens de wet bij de gemeente brengen. De wet kent geen vindersplicht, wel een aangifteplicht. U bent dus niet verplicht een voorwerp dat u vindt, op te rapen. Maar als u een voorwerp opraapt, moet u het "met bekwame spoed", dus redelijk snel, bij de gemeente en/of het politiebureau aangeven. De wet kent ook geen geen afgifteplicht, behalve als dat in de gemeentelijke APV is opgenomen. U kunt een gevonden voorwerp dus thuis bewaren. Dit geldt niet voor gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren, dan wel militaire artikelen. Daarvoor geldt wel de plicht deze te deponeren, omdat het staats- of gemeente-eigendommen betreft. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt u zich schuldig aan het misdrijf verduistering

Afgifte
Het BW kent geen afgifteplicht, behalve als dat in de gemeentelijke APV is opgenomen. Het is dus mogelijk, afhankelijk van het soort voorwerp, een gevonden voorwerp thuis te bewaren. Dit geldt niet voor gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren, dan wel militaire artikelen. Daarvoor geldt wel de plicht deze te deponeren, omdat het staats- of gemeente-eigendommen betreft. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt men zich schuldig aan het misdrijf verduistering.

Niet-kostbare zaken
Voor gevonden voorwerpen met een dagwaarde van minder dan 450 euro geldt een aparte regeling. De vinder kan zijn vondst mee naar huis nemen maar ook afgeven aan het politiebureau of gemeentehuis. Daarmee doet hij afstand van zijn rechten. Als de eigenaar zich binnen drie maanden niet meldt, mag de politie of de gemeente de zaak verkopen, weggeven of vernietigen. De vinder heeft dus de keus tussen meenemen en na een jaar eigenaar worden, of afgeven en alle rechten laten varen.

Vindersloon
Het voorwerp kan gedurende een jaar na de aangifte worden teruggevraagd door de eigenaar. Daarna wordt het eigendom van de vinder. Wie te laat of geen aangifte doet, wordt pas na twintig jaar eigenaar van zijn vondst. Als de eigenaar zich binnen een jaar meldt, moet de vinder zijn vondst teruggeven. De vinder heeft dan recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag zijn vondst eventueel houden totdat de eigenaar betaalt. Als de eigenaar niet binnen een maand betaalt, laat de eigenaar daarmee zijn rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar. De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het "een redelijke vergoeding" moet zijn; vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Maar als de eigenaar u niets geeft, kunt u de beloning alleen via een gerechtelijke procedure proberen af te dwingen. Politie en gemeente hebben geen recht op vindersloon.
Voor vergoeding van door de vinder gemaakte onkosten geldt dat aantoonbare gemaakte kosten door de eigenaar vergoed moeten worden. Hierbij geldt uiteraard dat het redelijkerwijs nodig moet zijn geweest om die kosten te maken. Een voorbeeld maakt dit duidelijk: een bankkluis huren om een plastic ringetje te bewaren is niet redelijk en deze kosten hoeven dus niet vergoed te worden.


Professionele vinders
De Regeling is ook van toepassing op professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto's en motoren.

Dieren
Voor gevonden dieren gelden speciale regels.

Teruggave
Politie en gemeente spannen zich altijd in om de eigenaar van de aangebrachte goederen te achterhalen. Wordt de eigenaar opgespoord dan ontvangt hij/zij bericht. Stelt de eigenaar geen prijs meer op het goed dan kan hiervan afstand gedaan worden. De eigenaar kan het goed zelf ophalen of iemand machtigen dit te doen. De gemachtigde moet dan een legitimatiebewijs van zichzelf en een legitimatiebewijs (kopie) van de eigenaar meenemen.

Bewaartermijn
Gevonden voorwerpen worden, zo is wettelijk bepaald, na het verstrijken van die wettelijke verjaartermijn door de politie verkocht, vernietigd of hergebruikt. Voor vinders die door hen gevonden voorwerpen zelf thuis bewaren, geldt een bewaartermijn van een jaar. In sommige gevallen verkoopt de politie de voorwerpen via een veiling. Informatie hierover is te verkrijgen bij de politie in uw woonplaats.

Bron: www.Politie.nl
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Erik

Wat een gedoe allemaal, zo te zien kun je het beter houden als het de moeite waard is of laten liggen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill