Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Quote from: diceman on May 28, 2018, 20:21:08
Vond ze zeker beter klinken dan de Ma silver serie. Veel gebruikte onderdelen komen uit de Pl serie.

Zat meer punch / openheid in. Ook de bas was niet slecht als is een sub wel aan te raden.
Ook qua afwerking subliem. Zeker met de optionele stands ( als zijn die wel aan de prijs per paar ).


Hier toevallig een mooi stukje leesvoer gevonden( wel in het engels).

https://totallywired.nz/monitor-audio-studio/

Thx voor de link! Dit artikel en je lovende woorden zorgen toch wel voor een plekje op de shortlist, ondanks dat de looks niet 100% het gezochte zijn. Gezien ik ze thuis kan matchen met een goede sub zal het qua bas extensie ook wel snor zitten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Marco66

Zou ook de Q-Acoustics Concept 20 niet vergeten, vond ik erg fijne speaker voor het geld en in hoogglans wit te krijgen.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Edliver

Quote from: Marco66 on June 14, 2018, 18:00:07
Zou ook de Q-Acoustics Concept 20 niet vergeten, vond ik erg fijne speaker voor het geld en in hoogglans wit te krijgen.
Heb deze als extra surround staan en ben daar zeer tevreden over,wel de zwarte uitvoering,klein fijn en mooi geluid.
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

skyfox

#678
Zo, de vakantie is voorbij en we zijn weer aan de slag. Niet alleen voor de baas, ook binnenshuis is er weer genoeg gebeurd de afgelopen tijd. Zo heb ik mijn audiomeubel gebouwd, fase 2 van 3 is inmiddels klaar. Zie bijgaande foto's van mijn huidige opstelling. Voor de middelste drie kastjes ga ik de deurtjes nog uitzagen met de decoupeer, en daarna bespannen met akoestisch doorlatende stof. Goed voor de beluchting van de apparatuur en de rust voor het oog. Daarnaast heb ik dan hopelijk ook de Marmitek IR blaster niet meer nodig, scheelt weer een stekker en drie kabeltjes.
Het meubel is overigens 4.20m lang, maar dat komt op de foto's erg slecht over.  :music:

De Monitor Audio set stamt nog uit het verleden, van voor m'n KEF Q-serie speakers. Voldoet voor nu prima. Ik heb inmiddels ook een luistersessie achter de rug bij Iear. Zo fijn om zoveel speakermerken naast elkaar te kunnen luisteren. Ik zal daar later nog een luisterverslagje van maken.

Langzaam begint de rust een beetje terug te keren na het verhuizen. Een mooi moment om de set te evalueren en te optimaliseren, zowel componenten als akoestiek. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Luistersessie Iear

Afgelopen vrijdag ben ik met een vriend van me gaan luisteren bij Iear in Tilburg. De reden dat ik voor die zaak heb gekozen is omdat ze een enorme hoeveelheid merken en typen luidsprekers luisterklaar hebben staan. Dit ook nog eens schakelbaar over diverse merken en typen versterkers. Mijn doel van deze sessie was het krijgen van een beeld hoe diverse speakers op Marantz klinken, zodat ik veel gerichter te werk kan gaan bij m'n uiteindelijke luidsprekerkeuze.

Dat ze veel hebben betekent dat ze niet alle merken hebben. Mijn doel is niet om uit álle merken dé speaker te vinden. Dat is bijna onmogelijk en zou me ook veel meer tijd kosten dan wat ik eraan wil spenderen. In dat opzicht zal ik dus altijd nieuwsgierig blijven, maar dat is dan ook gewoon een stukje van de hobby. Wat mij betreft: tevreden met wat ik heb, genieten van wat er nog allemaal meer te horen valt.

Terug naar de luistersessie. Het gaat dus om monitoren, of boekenplankers, die op m'n audiomeubel komen te staan. Daarnaast overweeg ik een andere center, maar daar ben ik niet heel direct mee aan de slag gegaan. Op het forum heb ik helaas net een Audio Physics center misgelopen, waar ik na het kortstondig horen van een AP zuiltje bij Iear wel erg in geinteressserd ben geraakt.

Voor het beoordelen van de speakers heb ik een klein playlistje gebruikt. Hierin stonden, op volgorde, de volgende tracks:
1. Anette Ashvik - Liberty
2. Daft Punk - The game has changed
3. AC/DC - Highway to hell
4. Hans Zimmer - Chevaliers de Sangreal
5. Tiësto - Adagio for Strings
6. optionele track - Hans Zimmer - The Electro Suite
Naast m'n eigen playlist gebruikte ik nog een track welke was aangedragen door onze verkoper. Deze track gebruikte ik om de bevindingen te verifiëren.

Monitor Audio Silver 50 ( - - )
Helder aanwezig hoog mid, weinig bas
Mist wat emotie?
Tiësto klinkt matig, geen Bas, geen emotie
Opmerking: de Silver 100 zou beter bij mijn situatie passen

Sonus Faber Chameleon ( + + )
Gedetailleerder dan ma 50
Bas iets meer aanwezig
Beetje laidback, niet groots of aanwezig
schreeuwt niet om aandacht
Moeite met onderscheid tussen achtergrondkoor en muziek
Mist kastvolume

Dynaudio X14 ( - - - )
Netjes weergegeven, mist detail, gevoel, houdt m'n interesse niet vast.

KEF LS50 ( ++++ )
Clean
Gedetailleerd
Mist ietwat bas
Wordt niet modderig bij drukkere stukjes
Koor aanwezig
Wil groter spelen dan z'n kast, maar mist daarvoor oemph in het laag
Op hoger volume trekt de bas mooi bij

Monotor Audio Studio  ( +++ )
Vol geluid
Prettige balans bij drukke muziek tussen laag en hoog
Drukt het middengebied wat weg
Klinkt smooth, muzikaal

Focal Aria 906 ( + )
Sterk hoog, krachtig laag
Mid is érg luchtig
Op den duur erg vermoeiend
Schreeuwerig na een tijdje

KEF R300 ( - + )
Gedetailleerd geluid
Erg slanke bas, ondanks de basdriver t.o.v. de LS50
Maakt weinig indruk

B&W 706 S2 ( - - - )
Donker, warm geluidsbeeld
Bas drukt middengebied weg
Luistert niet lekker, exit.

Toen ik op basis van de LS50 en de Studio doorvroeg wat er nog meer mogelijk was binnen mijn smaak kwam de verkoper met de Focal en de B&W speakers. Vooral de Focal maakte in eerste instantie indruk. De hoge tonen klonken wonderschoon en de boekenplanker heeft écht een ferm fundament. Wat daarmee opviel was dat het mid erg achterbleef. Alsof je naar een soort ingebouwde loudness setting aan het luisteren bent. Dit werkte vermoeiend en de muziek werd er ook schreeuwerig van. Na een spetterende eerste indruk, bleef daar helaas weinig van over.

Daarna werden we door de verkoper op een blinde luistertocht meegenomen. Hij liet ons afwisselend luisteren naar de LS50, Studio en Aria. Hierbij was het heel erg oppassen niet te technisch meer te luisteren, maar te bepalen bij welke speaker het meeste muziek voor me maakt. Best een uitdaging. Grappig detail is dat hij stiekem een Audio Physics zuiltje ertussendoor mixte, welke eigenlijk ook geweldig klonk! Maar de uiteindelijke winnaar van het stel is toch de KEF LS50 geworden. Dit had ik van tevoren niet verwacht, maar des te leuker vond ik het. Het probleem van de LS50 vond ik in eerste instantie dat deze moeite had met rock en andere hardere muziekstijlen. Wel blonk de LS50 uit bij rustige muziekstijlen met enorm veel detail en toch behoud van flow. De Studio was juist tegenovergesteld. Wat daar alleen tegenstond was dat door de tuning van de speaker tijdens een symphonisch stuk het achtergrondkoor wel héél ver naar de achtergrond verdrongen werd.

Tot zover mijn zoektocht naar een nieuwe boekenplanker. Ik beraad me er nog op of ik bij een andere zaak meer wil luisteren. Belangrijk hierbij is dat ze dan wel Marantz en KEF LS50 hebben staan, om iets van een baseline vergelijk te hebben. Anders is de keuze al gevallen en is het een kwestie van wachten tot mijn oude KEF speakers verkocht zijn óf ik ze gunstig kan inruilen bij een winkel.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

noot87

Mooi vergelijk van boekenplank speakers.
De Focal lijkt in eerste instantie een mooi geluid te geven, maar spectaculair is meestal niet goed / realistisch. Het middengebied is juist erg belangrijk. Ik kan me wel vinden in je analyses. Zelf de LS50 ook gehad, deze zet echt een zeer complete weergave neer voor een boekenplankspeaker.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

CinéHome

#681
Persoonlijk vind ik het beluisteren van boekenplankspeakers zonder sub, een beetje jammer. Als je zelf de beschikking hebt over een goede sub, moet je bij je keuze van speakers misschien een ander aspect bekijken. De mid/hoog weergave en de integreerbaarheid met een sub.
(om van de integreerbaarheid met de kamer/plaatsing nog te zwijgen)
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

raindog

Het is alweer de nodige jaren geleden maar ik ben ook ooit bij iEar gaan luisteren naar oa Kef LS50 en Dynaudio X14. In de luisterruimte waar al deze speakers bij elkaar stonden, geschakeld via een paneel, klonk er eigenlijk niets naar mijn zin. Alles bleef plakken, geen enkele muzikale spanning. De beste was eigenlijk de minst slechte. De akoestiek was daar echt niet ideaal (ietwat vierkante ruimte) en dat schakelpaneel verdenk ik er van dat het alle dynamiek er uit haalde. De LS50 deed het toen naar mijn idee nog het best.

Ietwat teleurgesteld huiswaarts gegaan en enkele weken later werd ik elders van mijn sokken geblazen door een paar speakers die bij iEar niet opvielen. Terug naar iEar en een kleinere groep speakers in een andere ruimte beluisterd, dit maal direct bekabeld aangesloten op een versterker.  Totaal verschillende ervaringen ineens. Op basis daarvan uiteindelijk mijn keuze gemaakt en die viel toen niet meer op de LS50.

Moraal van dit verhaal, als de luisteromstandigheden erg slecht zijn dan kies je de speaker die daar het minst door beinvloed wordt, en dat is niet altijd de beste speaker. Alle respect voor iEar want dat is best een vriendelijke zaak, maar luistersessies hebben op deze manier weinig tot geen zin naar mijn mening.. Wat dat betreft krijg je bij zaken als BB&G of AudioXperience veel beter advies en ruim de gelegenheid om iets echt goed te ervaren. Jammer alleen dat die zaken doorgaans weinig apparatuur aanbieden in de 'budget' klasse.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

myself

#683
er is een speciale reden waarom je niet de Dali's beluisterd hebt? Btw, mooi verslagje hoor :)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Ralf67

Heb in de woonkamer HT ook 5 x Kef LS50 gehad, aangevuld met 2 subwoofers.

Dat was zowel met muziek als films echt goed.

Nadeel is het lage rendement van 86 db, dus je hebt een stevige HT receiver nodig.

Maar echt een goed doordacht ontwerp en supersterk afgewerkt.
Soms wel eens spijt dat ze weg zijn.

Xander32

Een leuk en goed leesbaar verslag van de luistersessie. Ik ben benieuwd wat een volgende stap zal zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

zeer bruikbaar zo'n mooi verslag van iemands muziekbeleving


daar zou als aanmoediging een gouden camera icoontje voor moeten worden gegeven :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

skyfox

Quote from: noot87 on July 11, 2018, 15:36:48
Mooi vergelijk van boekenplank speakers.
De Focal lijkt in eerste instantie een mooi geluid te geven, maar spectaculair is meestal niet goed / realistisch. Het middengebied is juist erg belangrijk. Ik kan me wel vinden in je analyses. Zelf de LS50 ook gehad, deze zet echt een zeer complete weergave neer voor een boekenplankspeaker.

Precies! Laag, mid en hoog spelen een spel samen wat goed in balans moet zijn. Is dat niet het geval, dan luistert het niet prettig. Gelukkig ligt de persoonlijke voorkeur voor deze balans bij iedereen anders.

Quote from: MichelDW on July 11, 2018, 17:08:52
Persoonlijk vind ik het beluisteren van boekenplankspeakers zonder sub, een beetje jammer. Als je zelf de beschikking hebt over een goede sub, moet je bij je keuze van speakers misschien een ander aspect bekijken. De mid/hoog weergave en de integreerbaarheid met een sub.
(om van de integreerbaarheid met de kamer/plaatsing nog te zwijgen)

Ik snap helemaal wat je zegt. Een goede sub die lekker integreert met de boekenplankers maakt een set echt af. Toch is in dit stadium van mijn zoektocht het niet haalbaar om alle smaakjes die er zijn uit te proberen met een goed geintegreerde sub. Klankkleur/balans van de speaker is in eerste instantie het belangrijkste. In een verdiepingssessie kan ik dan luisteren naar een set met sub.

Je laatste punt, integreerbaarheid thuis, blijft natuurlijk altijd een ding. Geen enkele ruimte klinkt hetzelfde, dat weet ik ook. Maar je moet ergens beginnen.

Quote from: raindog on July 11, 2018, 20:04:55
Het is alweer de nodige jaren geleden maar ik ben ook ooit bij iEar gaan luisteren naar oa Kef LS50 en Dynaudio X14. In de luisterruimte waar al deze speakers bij elkaar stonden, geschakeld via een paneel, klonk er eigenlijk niets naar mijn zin. Alles bleef plakken, geen enkele muzikale spanning. De beste was eigenlijk de minst slechte. De akoestiek was daar echt niet ideaal (ietwat vierkante ruimte) en dat schakelpaneel verdenk ik er van dat het alle dynamiek er uit haalde. De LS50 deed het toen naar mijn idee nog het best.

Ietwat teleurgesteld huiswaarts gegaan en enkele weken later werd ik elders van mijn sokken geblazen door een paar speakers die bij iEar niet opvielen. Terug naar iEar en een kleinere groep speakers in een andere ruimte beluisterd, dit maal direct bekabeld aangesloten op een versterker.  Totaal verschillende ervaringen ineens. Op basis daarvan uiteindelijk mijn keuze gemaakt en die viel toen niet meer op de LS50.

Moraal van dit verhaal, als de luisteromstandigheden erg slecht zijn dan kies je de speaker die daar het minst door beinvloed wordt, en dat is niet altijd de beste speaker. Alle respect voor iEar want dat is best een vriendelijke zaak, maar luistersessies hebben op deze manier weinig tot geen zin naar mijn mening.. Wat dat betreft krijg je bij zaken als BB&G of AudioXperience veel beter advies en ruim de gelegenheid om iets echt goed te ervaren. Jammer alleen dat die zaken doorgaans weinig apparatuur aanbieden in de 'budget' klasse.


Van die ruimte is de akoestiek inderdaad niet ideaal, en ik weet van de verliezen in audio wanneer je met een schakelpaneel gaat werken. Wel opvallend dat je uiteindelijk via een andere ruimte voor een andere speaker bent gegaan. Welke was het geworden voor jou? Ik begrijp ook dat je uiteindelijk niet bij Iear hebt gekocht?

Uiteindelijk zijn de luisteromstandigheden thuis ook niet akoestisch perfect. Mijn kamer heeft de nodige issues (veel te hard waardoor er veel galm heerst nog, het raam links van de luisterpositie zal teveel reflecteren, etc.) en daardoor kan je de resultaten van het luisteren natuurlijk niet vergelijken. Maar dan nog, waar moet je anders beginnen?

Inderdaad staat BB&G hoog op het lijstje voor wat betreft service en mogelijkheden, maar zoals je aanhaalt bedienen ze de markt vanaf de (hogere) mid-end. En met mijn budget is dat simpelweg niet interessant.

Quote from: myself on July 12, 2018, 01:23:33
er is een speciale reden waarom je niet de Dali's beluisterd hebt? Btw, mooi verslagje hoor :)

Ze stonden die middag niet in de line-up. Ik heb wel even de vloerstaander aangezet, puur uit interesse. Ik merkte dat deze qua geluidsbeeld heel erg veel leek op die van de inbouwserie die ik wel eens bij Klubben Amsterdam gehoord heb. Een heel glad/gepolijst plaatje, heel smooth en clean. Qua geluidsbeeld niet echt mijn ding, dus ook niet verder naar de boekenplankers gevraagd.


Quote from: Ralf67 on July 12, 2018, 06:48:07
Heb in de woonkamer HT ook 5 x Kef LS50 gehad, aangevuld met 2 subwoofers.

Dat was zowel met muziek als films echt goed.

Nadeel is het lage rendement van 86 db, dus je hebt een stevige HT receiver nodig.

Maar echt een goed doordacht ontwerp en supersterk afgewerkt.
Soms wel eens spijt dat ze weg zijn.

Ja, ik had het gelezen in je topic inderdaad. Was je tevreden met een LS50 als center? Ik heb gemerkt dat een grotere center (uit dezelfde of hogere kwaliteitsklasse) echt veel uitmaakt in de beleving.
Qua versterking zit ik met 5 MA500 monoblokjes. Volgens mij gaat dat wel goed met de meeste speakers. Zouden de LS50's moeten kunnen laten zingen.

Quote from: Xander32 on July 12, 2018, 07:44:04
Een leuk en goed leesbaar verslag van de luistersessie. Ik ben benieuwd wat een volgende stap zal zijn.

Thx! Voor de volgende stap zal ik moeten gaan bepalen of ik nog meer speakermerken wil horen of dat ik een verdiepingssessie ga plannen, wellicht in een betere ruimte zonder schakelkast. Evt. met ingeregelde subwoofer, voor zover mogelijk.

Quote from: solitaire on July 12, 2018, 09:39:27
zeer bruikbaar zo'n mooi verslag van iemands muziekbeleving


daar zou als aanmoediging een gouden camera icoontje voor moeten worden gegeven :coffee:

Thx! Het verslag is voornamelijk voor mezelf geschreven, maar ik vind het altijd leuk om dat soort dingen te delen. De bruikbaarheid voor anderen is denk ik beperkt, omdat ieders gehoor toch anders is en mensen toch ook soms andere termen gebruiken voor wat ze horen.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Leuk, Richard!

Wat raindog schrijft, klopt inderdaad wel. Je luistert ook (vooral) naar akoestiek. Alles thuis luisteren is een optie, maar je kan het ook omdraaien. De indrukken van je huidige luidspreker nu thuis opschrijven en deze meenemen in het vergelijk in de winkel. Dan hoor je meteen wat er anders is aan je bekende luidspreker en kan je dit enigszins inschatten bij de andere, onbekendere luidsprekers.

Als Audio Physics je pakt, dan zou ik dat zeker toch nog wel een keer gaan beluisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Hoi Richard, 

Ik mis eigenlijk wel nog 2 merken in je lijstje die wij wel voeren ;): Revel en Harbeth.
De Harbeth P3ESR is een prachtige mini-monitor, zoals de LS50 is, maar dan wel anders...

De Revel M16 is ook een monitor die je zeker aan je lijst moet toevoegen. Waanzinnige kwaliteit....
De M16 is 549 euro per stuk (zonder stand).

Groet,

Bjorn

raindog

Quote from: skyfox on July 12, 2018, 10:18:15
Welke was het geworden voor jou? Ik begrijp ook dat je uiteindelijk niet bij Iear hebt gekocht?

Jawel hoor, wel degelijk bij iEar gekocht destijds. Het werd uiteindelijk de Dynaudio X14 (6x) en de X24 voor mijn HT van destijds. Is me erg goed bevallen. LS50 was voor mij de runner-up in die vergelijking destijds.
De Harbeth P3ESR die Bjorn noemt vind ik met stip de allermooiste (mini)monitor en hoop ik nog eens te bezitten, maar die is wel prijzig en meer geschikt voor muziek dan HT doeleinden.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

skyfox

Enige tijd geleden heb ik een bezoekje gebracht aan BB&G voor het beluisteren van de Revel monitoren M16 en M105. Zelf wilde ik graag de M106 horen, maar die was helaas niet als demo beschikbaar. Bij binnenkomst werd ik hartelijk begroet door Björn en hebben we onder het genot van een lekkere kop thee even heerlijk gekletst over apparatuur en muziek en over hoe mijn audioverleden er een beetje uitzag. Een fijne manier om even in m'n hoofd om te schakelen van het werk naar muziek. Want daar waren we voor gekomen, muziek!

In een relaxte "huiskamer" stond de eerste set voor mij klaar. Dit waren de Revel M16 monitoren op een Linn Akurate set. Via Roon kon ik mooi voor mezelf een playlistje samenstellen van nummers die ik vooraf al had uitgekozen. Voor de liefhebbers, dit waren:
Anette Askvik – Liberty
AC/DC – Highway to hell
Hans Zimmer – Chevaliers de Sangreal
Within Temptation – And we run
Tiesto – Adagio for strings
Hans Zimmer – Electro Suite
Daft Punk – The game has changed

Het geheel klonk als een klok. Een mooie geluidsbalans zoals ik dat ook bij de LS50 had ervaren zorgde ervoor dat ik met enthousiasme zat te luisteren. Hooguit mocht van mij de bas ietsje naar de achtergrond zodat er net ietsje meer plaats is voor vooral de mid-tonen. Bij de rustige nummers ervaarde ik dat niet, maar bij het grovere werk kwam dat een beetje naar voren. Enfin, heel erg storend vond ik het overigens niet, het bleef een erg mooie monitor. Veel detail, een bepaalde sprankeling zonder overdreven hoge tonen. Een soort rust in het klankbeeld, waarvan ik me overigens afvraag of dat op het conto van de speaker komt of van de Linn hardware. Of wellicht beide. Het mooiste, wat ik ook bij de LS50 zo waardeer, is dat ondanks de details in de muziek de flow van de tracks niet onderbroken wordt. Muziek blijft muziek. Neem een spreekwoordelijk stapje dichterbij en je kan de details horen en losse instrumenten volgen. Neem een spreekwoordelijke pas naar achteren en je kan heerlijk van de muziek genieten en de flow en samenhang vormen dan één geheel.
Dan door naar de M105. Eigenlijk zou de M106 beter passen naast de M16 als test, maar dat was deze keer helaas niet mogelijk. Deze monitor brengt een extra niveau van verfijning, maar levert vanwege het kleinere formaat iets in op basrespons. Dit hoor je, en ondanks dat je denkt hier wel op te kunnen filteren blijkt dit toch wel erg lastig. Desalniettemin hoorde ik wel dat het karakter van de M105 (en, aanname, dus ook de 106) nét iets relaxter is dan de M16. Instrumenten zijn net iets echter. Het muzikale plaatje wordt daarmee weer net iets completer. Alsof je er net weer iets meer echt bij bent. Voor mijn ongetrainde oor zijn de verschillen niet erg groot, maar ze zijn er.

Tsja, wat te doen. Wat mij betreft staan de LS50 en M16 direct naast elkaar op de eerste plek der mogelijkheden. Beide zetten voor mijn gevoel een fijn plaatje neer. Een geweldige flow van de muziek, een gedetailleerd beeld en een mooie balans. Qua detail valt de wijzer meer naar de M16 uit, maar dat is wellicht te wijten aan de betere akoestiek en betere apparatuur die BB&G gebruikt in haar demo. Stiekem hou ik ook de optie naar de M106 open, daar dit toch wel net even de overtreffende trap is van een M16. De meerprijs echter t.o.v. van mijn gehoor zou me tegenhouden om deze keuze te maken. Het mooiste is om de speakers eens thuis te beoordelen, in mijn eigen gammele akoestiek en met mijn eigen apparatuur. Ondanks Bjorn z'n advies om wellicht toch naar stereo over te stappen i.v.m. de nare indeling van onze woonkamer (althans, voor surround), wil ik het surround wat ik heb niet missen. Te vaak ervaar ik de meerwaarde ervan. Ja, ik zou graag compromisloos luisteren, maar ik moet reëel blijven. Enfin, een eventuele thuissessie begin ik pas over op het moment dat mijn oude KEF speakers verkocht zijn of ingeruild kunnen worden. Die vormen dan toch de basis van het budget voor nieuw.

Björn, enorm bedankt voor de gezelligheid en de fijne luistersessie. Je snoepwinkel heeft zoveel moois, om zowel te zien als te horen, het blijft elke keer een feestje om bij jullie te gast te zijn. De Revels hebben indruk gemaakt en staan toch echt wel bovenaan de shortlist.

Disclaimer: de akoestiek tussen winkels en m'n thuissituatie is dusdanig anders dat ik appels met ruimteschepen aan het vergelijken ben. Dat weet ik, maar dat weerhoudt me niet om compleet op gehoor en gevoel alsnog speakers te beoordelen 😊 Onder het motto: je moet ergens beginnen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Terwijl langzaam de oude kef speakers verkocht raken ben ik nog eens aan het hobbien geslagen met mijn tijdelijke Monitor Audio RS set.

Wat is het geval: tijdens mijn bezoek aan BB&G gaf Björn aan dat m'n rear speakers wel érg dicht op de bank stonden. Hij vroeg of ik niet last had van het extreem naar links of rechts trekken van het geluidsbeeld wanneer ik niet op de sweet spot zat. Dit was helaas wel het geval. Daarom ben ik toch eens gaan kijken naar werkbare alternatieven. De rechter speaker is daardoor een eindje verschoven, naar het raam toe. De linker rear is naast de trap komen te staan. Heb de boel even snel met een Db meter afgeregeld, maar daar komt nog eens keer audessey overheen. Het beeld is nu al ruimtelijker en homogener, wat wellicht nog extra verbeterd als ik wellicht ga schuiven en draaien mer de rears.

Björn, bedankt!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

bmateijsen

Goed dat je daarmee aan het experimenteren bent! Zal zeker een verbetering zijn!

skyfox

#694
Absoluut! Wel zoek ik nog naar een manier om de toe-in en daarmee ook homogeniteit en dus surround bubbel op een makkelijkere manier in te stellen. Een surround track waarmee ik en waarmee ik dus het effect van de toe-in kan horen en beoordelen. Vooral ook omdat ik van 100 graden naar 130 a 140 graden hoek ben gegaan, wat een extra uitdaging geeft. Iemand een idee wat hiervoor te gebruiken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

bmateijsen

Quote from: skyfox on September 24, 2018, 18:41:53
Absoluut! Wel zoek ik nog naar een manier om de toe-in en daarmee ook homogeniteit en dus surround bubbel op een makkelijkere manier in te stellen. Een surround track waarmee ik en waarmee ik dus het effect van de toe-in kan horen en beoordelen. Vooral ook omdat ik van 100 graden naar 130 a 140 graden hoek ben gegaan, wat een extra uitdaging geeft. Iemand een idee wat hiervoor te gebruiken?

Je kan in principe alles gebruiken wat panning heeft van voor naar achter of van achter naar voren... ;).

CinéHome

Tron Legacy wanneer hij in The grid terecht komt en wordt opgepikt. Bij de tocht door de lucht erna, komt eeb toestel vlak boven je hoofd van achter naar voor gevolgen. Blijft indrukwekkend als dit goed weergegeven wordt.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

skyfox

Thx beide! Heb zowel een ronde sweep gevonden op mijn DVE configuratie disc als de genoemde scene in Tron. Blijf een topper van een effectenfilm trouwens. En Daft Punk  :headbanging:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Afgelopen maandag is de beste upgrade in huize Bremer binnengekomen. Onze tweede zoon is geboren!!  :pompom: :pompom: :pompom:  :headbanging: :headbanging: :headbanging:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

CinéHome

Welgefeliciteerd! En ook aan de kersverse mama.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.