Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Net met de vrouw overlegd, het front van de apparaten mag niet zichtbaar zijn. Dat vindt ze te druk. Dus de apparaten worden volledig in de trapkast gezet. Ik heb al een marmitek setje, dus aansturing is geen probleem. Nu nog netjes en functioneel wegwerken...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Wordt zo te lezen heel mooi bij jullie. Houd je ook rekening met ventilatie?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MLCinema

Hoe zijn de luistersessies gisteren geweest naar de inbouwluidsprekers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Quote from: HTip on March 28, 2017, 22:25:11
Wordt zo te lezen heel mooi bij jullie. Houd je ook rekening met ventilatie?

Ga ik zeker rekening mee houden! En de stroomvoorziening. Er komt een aparte groep naar de meterkast. Ben me aan het inlezen over die Siemens cartridge i.p.v. een automaat, en wat voor stroomkabel te laten aanleggen door de electricien. En of ik dan ook nog een apart (opbouw)stopcontact moet gaan gebruiken of niet... Keuzes, keuzes... Als je nog tips hebt dan hoor ik ze graag :)

Quote from: Kamidioblitz on April  1, 2017, 07:53:33
Hoe zijn de luistersessies gisteren geweest naar de inbouwluidsprekers?

Het was weer een hele mooie dag, en bij thuiskomst waren we oprecht gesloopt. We zijn eerst bij ATV Eindhoven langsgeweest. Voor Nicole de eerste keer, voor mij de tweede. Zij is gevallen voor de KEF 5160. Het geluid van die speaker is niet zo gedetailleerd als een B&W 7.3/8.3 (helaas), maar weet wel een grotere stage en dus sweetspot neer te zetten. Alleen... Deze ligt boven ons budget. Dus daar moeten we eens over gaan nadenken, wat we ermee willen. Wellicht is er refurbished/b-stock verkrijgbaar, dat ga ik navragen bij de winkel. Op de 2e hands markt is er niets verkrijgbaar in ieder geval, voor zover ik gevonden heb.
Daarna nog bij Werner onder Antwerpen langsgeweest voor een demo van Klipsch inbouw, de 7800THX toplijn. Voor film/series/clips vonden we dit een hele fijne speaker. Heldere dialogen, mooi open. Alleen zodra er muziek gedraaid wordt op 2.1 formaat dan wordt het enorm schreeuwerig. Gaat em dus niet worden.

Nu eerst even bezinnen, budgetteren, etc. en dan komende juni/juli echt kiezen en bestellen. En dan gaan we ook beginnen aan de voorzetwand. Eind van de zomer dan het spanplafond en het akoestisch schilderij inplannen. Zitten we er deze herfst/winter heerlijk bij  :pompom:

Overigens schrijf ik morgen nog wel even een stukje in jouw topic over mijn bezoekje bij je. Nu eerst klaarmaken om bij de Confidence Mansion op bezoek te gaan  :music:

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Heel goed dat je ook meteen de stroom aanpakt. Naar mijn mening ook een heel belangrijk onderdeel van een goede setup.

In Nederland moet een kabel uit de meterkast helaas altijd eerst uitkomen in een wandcontactdoos. Ik zeg helaas, omdat hierdoor een schakel tussen komt. De kabel moet ook solid core zijn. Voorbeeld van een goede wcd is een HMS met gouden contacten. Om het goede signaal te behouden is dan een goed stekkerblok nog met goede stroomkabels. In alle onderdelen kun je afhankelijk van je budget een mooie oplossing realiseren. Zorg er wel voor dat de onderdelen in balans zijn. Daarmee bedoel ik in dezelfde budgetklasse. De meningen zijn erover verdeeld, maar ik heb ook nog verschillen gemerkt met de gebruikte zekering in de Siemens CFC. Heb eventueel nog een Hifi-Tuning versie voor je. ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Klinkt goed, ik ga daar even naar kijken. Dank voor de tip! Die zekering ben ik ook wel benieuwd naar. Heb je er zelf eens iets over geschreven ergens? Ik zal je deze week even pb-en verder over die zekering.

Voor het stroomgedeelte heb ik ook een mail gestuurd naar Kemp Elektro voor een offerte voor een aparte groep. Reactie blijft alleen uit, ook na een telefoontje vorige week. Denk dat ik het dus maar probeer op te lossen met de elektricien die ook de groep voor de tuin komt aanleggen. Hopelijk kan ik aan hem goed duidelijk maken wat de bedoeling is.

Waar ik nog naar op zoek ben is hoe ik (eventueel aparte) stroom naar m'n tv en subwoofer zal krijgen. Is het handig deze op een aparte groep weer te zetten (en dus twee groepen te laten aanleggen) of kan ik net zo goed een verlengkabel vanuit het stekkerblok in de meterkast naar een stekkerblokje in de buurt van de tv/sub leggen? Ermee rekening houdend dat ik een nette oplossing zoek, maar niet voor het hoogste audiofiele niveau ga. Iemand ideeën?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Heb je een tekeningetje van je AV systeeem met de onderlinge verbindingen? En heb je in beeld welke apparaten geaard zijn?
Dan heb ik daar wel een mening over denk ik ...
Omni !

vik

Een offerte bij Kemp gaat je behoorlijk wat centen kosten hou daar rekening mee. Ron werkt puur en enkel met zijn eigen kabel en je moet je af vragen of de verhouding dan niet een beetje zoek raakt.

De optie:  aparte verleng kabel vanuit de zekeringen kast, bedoel je daarmee vanaf een aparte groep?

Ik kan je eventueel helpen aan de Siemens zekeringenhouder en daarbij gewone "industriële" zekeringen zonder alle toeters en bellen. Na het bezoek van CineMike in mijn ruimte zijn al deze "shiney" fuses gelijk verwijderd.  ;)


Quote from: skyfox on April  2, 2017, 22:05:16
Klinkt goed, ik ga daar even naar kijken. Dank voor de tip! Die zekering ben ik ook wel benieuwd naar. Heb je er zelf eens iets over geschreven ergens? Ik zal je deze week even pb-en verder over die zekering.

Voor het stroomgedeelte heb ik ook een mail gestuurd naar Kemp Elektro voor een offerte voor een aparte groep. Reactie blijft alleen uit, ook na een telefoontje vorige week. Denk dat ik het dus maar probeer op te lossen met de elektricien die ook de groep voor de tuin komt aanleggen. Hopelijk kan ik aan hem goed duidelijk maken wat de bedoeling is.

Waar ik nog naar op zoek ben is hoe ik (eventueel aparte) stroom naar m'n tv en subwoofer zal krijgen. Is het handig deze op een aparte groep weer te zetten (en dus twee groepen te laten aanleggen) of kan ik net zo goed een verlengkabel vanuit het stekkerblok in de meterkast naar een stekkerblokje in de buurt van de tv/sub leggen? Ermee rekening houdend dat ik een nette oplossing zoek, maar niet voor het hoogste audiofiele niveau ga. Iemand ideeën?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Quote from: jossie on April  2, 2017, 22:32:16
Heb je een tekeningetje van je AV systeeem met de onderlinge verbindingen? En heb je in beeld welke apparaten geaard zijn?
Dan heb ik daar wel een mening over denk ik ...

Ga ik vanavond even uitzoeken c.q. opzoeken en optekenen. Ben erg benieuwd naar je inzichten, Jos  :smile:

Quote from: vik on April  3, 2017, 08:15:29
Een offerte bij Kemp gaat je behoorlijk wat centen kosten hou daar rekening mee. Ron werkt puur en enkel met zijn eigen kabel en je moet je af vragen of de verhouding dan niet een beetje zoek raakt.

De optie:  aparte verleng kabel vanuit de zekeringen kast, bedoel je daarmee vanaf een aparte groep?

Ik kan je eventueel helpen aan de Siemens zekeringenhouder en daarbij gewone "industriële" zekeringen zonder alle toeters en bellen. Na het bezoek van CineMike in mijn ruimte zijn al deze "shiney" fuses gelijk verwijderd.  ;)
Dat Kemp geld kost, dat had ik wel verwacht. Alleen hoeveel precies, daar heb ik geen beeld bij. Hij heeft geen rekenvoorbeeld op z'n site, dus dat maakt het lastig om vooraf in te schatten of ik überhaupt met hem in zee kan en wil. Daarom ook maar gewoon een verzoek voor een offerte ingestuurd.

Mij gaat het erom dat ik sowieso een aparte groep laat aanleggen door een elektricien in de meterkast, omdat ik in de trapkast toch stroom nodig heb zodra ik de apparatuur naar die kast ga verhuizen. Als het dan zin heeft dan ook die groep doortrekken naar de tv en subwoofer. Als ik dan tegen een te overziene extra investering een stap kan maken in de kwaliteit van de stroomvoorziening, dan pak ik dat graag meteen mee. Het hoeft dan echt geen 1000 euro te kosten, denk ik dan. Zo'n Siemens zekeringhouder, een goede kabel en een goede contactdoos in de trapkast moet volgens mij al verbetering geven t.o.v. een automaat, standaard installatiekabel en een gamma stekkerblok. Of zeg ik nu erg rare dingen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Quote from: jossie on April  2, 2017, 22:32:16
Heb je een tekeningetje van je AV systeem met de onderlinge verbindingen? En heb je in beeld welke apparaten geaard zijn?
Dan heb ik daar wel een mening over denk ik ...

Geen tekeningetje, maar even in woorden.

Het geheel komt dus in de trapkast te staan, waar een stopcontact wordt aangelegd. Daarop komt een verdeeldoos voor de volgende componenten:

Stopcontact trapkast > stekkerdoos > Receiver + 5x mono blok (via interlinkjes gekoppeld) + Bluray speler (hdmi) + PS4 (hdmi) + Ziggo Horizon (hdmi) > verlengkabel/stekkerdoos > TV (hdmi) + subwoofer (interlink naar receiver)

Receiver (later: processor) > geen randaarde
5x Marantz mono-blok > geen randaarde
Bluray speler > geen randaarde (in de toekomst: mogelijk randaarde)
PS4 > geen randaarde
Ziggo Horizon box > geen randaarde

Dus mogelijk maar 1 apparaat met randaarde.

Heb je er zo iets aan?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Ik mis:

TV geaard?
Sub geaard?
Ziggo Horizon heeft alleen CAT5E kabel?

Verder nog netwerkbekabeling met afscherming? Switch met aarde? Mogelijk via voeding?
Omni !

skyfox

Quote from: jossie on April  4, 2017, 12:08:02
Ik mis:

TV geaard?
Sub geaard?
Ziggo Horizon heeft alleen CAT5E kabel?

Verder nog netwerkbekabeling met afscherming? Switch met aarde? Mogelijk via voeding?

Goeie! Vergeten te vermelden.

Tv niet geaard, sub niet geaard, Horizon box niet geaard > antennekabel en cat5e kabel naar een andere switch (die op een ander stopcontact staat, switch is overigens ook niet geaard)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Tja,... dan moet ik het tekeningetje maar maken...

Je hebt 'geluk'. Geen geaarde apparaten, geen kabel TV aarde, geen netwerk aarde. Je hebt een probleemloos systeem. Eigenlijk hoort het zo met ongebalanceerde consumenten apparatuur. Als je nog 's wat bijkoopt en je wilt weinig/geen hoofdpijn, vermijdt geaarde apparatuur of weet wat je doet.

Aangezien al je apparaten dus zwevend zijn is er ook niet echt een reden om 230 Volt kabels perse bij elkaar te brengen naar hetzelfde (geaarde) blok.

Wat wel invloed zou kunnen hebben is de polariteit van de stoorspanning die altijd ontstaat op niet geaarde apparatuur. Die is eenvoudig te minimaliseren door een apparaat in de WCD te steken, vervolgens telkens een volgende en dan de AC spanning te meten tussen de behuizingen met een multimeter, draai de stekker van het tweede apparaat om en kijk welke situatie de laagste spanning laat zien. Die heeft de voorkeur. Laat het eerste apparaat zitten en werk zo alle apparatuur af in de WCD waar het daadwerkelijk wordt aangesloten. Merk stekkers naar eigen inzicht hoe ze te plaatsen.

Ik zou in jouw situatie geen euro uitgeven aan extra groepen speciaal voor de audio. Dat geld kun je veel beter steken in de luidsprekers of de akoestiek. Daar zal het meer rendement hebben.
Omni !

HTip

@jossie: Dus als je geen geaarde componenten heb, zou je geen profijt hebben van een aparte groep die gemaakt is voor audiodoeleinden? Ik ben gewoon nieuwsgierig omdat ik wel een aanzienlijk rendement heb gekregen met een aparte audiogroep (Siemens CFC met Furutech zekering) met een  Belden stroomkabel. Even los van de PPP, waarmee ik zelfs 5 aparte groepen heb gekregen.

Natuurlijk is elke elektrische installatie anders, maar ik benieuwd naar je gedachtegang...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Quote from: HTip on April  5, 2017, 10:11:04
@jossie: Dus als je geen geaarde componenten heb, zou je geen profijt hebben van een aparte groep die gemaakt is voor audiodoeleinden? Ik ben gewoon nieuwsgierig omdat ik wel een aanzienlijk rendement heb gekregen met een aparte audiogroep (Siemens CFC met Furutech zekering) met een  Belden stroomkabel. Even los van de PPP, waarmee ik zelfs 5 aparte groepen heb gekregen.

Natuurlijk is elke elektrische installatie anders, maar ik benieuwd naar je gedachtegang...

Dat staat er niet HTip. Laten we vooropstellen dat ik erg sceptisch ben t.a.v. 230V tweaks. Het is wel zo dat bij louter ongeaarde ongebalanceerde componenten de apparaten aan de primaire zijde onderling niet verbonden zijn. Dat hoort wat mij betreft ook zo bij consumenten apparatuur doordat daar over het algemeen alleen ongebalanceerde verbindingen op te vinden zijn.
In mijn topic over gebalanceerde verbindingen heb ik dat verder uitgelegd, mogelijk heb je dat nog niet gelezen (?)

Verder heeft Skyfox aangegeven binnen een budget een nieuwe set samen te gaan stellen voor een woonkamer. Dat is niet te vergelijken met de zwaar aangepaste akoestische omgeving in jouw HT.
Gezien dat budget, en de van nature harde akoestiek in woonkamers ben ik ervan overtuigd dat euro's in dat domein veel meer opleveren dan 230V tweaks.

Aangezien in de trapkast toch stroom moet komen kan het best net zo makkelijk zijn om een kabel naar de meterkast te trekken als een andere (illegale) oplossing. Ik zou dat zeker de 'gewone' Elektricien laten doen, in het uiterste geval met een zekering met een mooie naam. Daarna zou ik de meterkast weer gauw dichtdoen, de akoestiek mannen bellen en zeggen dat het 500 euro meer mag kosten en wat ze daar dan nog voor kunnen toevoegen.


Omni !

HTip

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Je hebt helemaal gelijk dat akoestische aanpassingen veel meer doen dan de aanpassing van de stroomvoorziening. Staat bij mij op absolute nummer 1 als het gaat om winst in de set/ruimte. Daar kan geen digitale room correction tegen op. Hoe goed die ook is.

Dat topic over gebalanceerde verbindingen heb ik inderdaad nog niet gelezen. Zal ik eens gaan doen. Dank je.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Quote from: jossie on April  4, 2017, 21:09:12
Tja,... dan moet ik het tekeningetje maar maken...

Thx! Dat ziet er meteen ook stukken beter uit dan hoe ik het zou hebben opgekrabbels  :bigsmile:

Quote from: jossie on April  4, 2017, 21:09:12
Als je nog 's wat bijkoopt en je wilt weinig/geen hoofdpijn, vermijdt geaarde apparatuur of weet wat je doet.

Wat bedoel je hier precies mee? Ik denk dat de conclusie al direct mag zijn dat ik niet weet wat ik doe... Maar waar moet ik dan precies rekening mee houden?

Quote from: jossie on April  4, 2017, 21:09:12
Aangezien al je apparaten dus zwevend zijn is er ook niet echt een reden om 230 Volt kabels perse bij elkaar te brengen naar hetzelfde (geaarde) blok.
Mag ik hieruit begrijpen dat elke standaard wandcontactdoos voor mijn doeleinden eigenlijk meer dan prima is? Dat een blok van de Gamma net zo prima is als een wat duurder blok waarbij de spanning op de pinnen hoger is voor meer contactoppervlak?

Quote from: jossie on April  4, 2017, 21:09:12
Wat wel invloed zou kunnen hebben is de polariteit van de stoorspanning die altijd ontstaat op niet geaarde apparatuur. Die is eenvoudig te minimaliseren door een apparaat in de WCD te steken, vervolgens telkens een volgende en dan de AC spanning te meten tussen de behuizingen met een multimeter, draai de stekker van het tweede apparaat om en kijk welke situatie de laagste spanning laat zien. Die heeft de voorkeur. Laat het eerste apparaat zitten en werk zo alle apparatuur af in de WCD waar het daadwerkelijk wordt aangesloten. Merk stekkers naar eigen inzicht hoe ze te plaatsen.
Ga ik doen! Is dit het bepalen van de fase, waarover ik in andere topics gelezen heb?

Quote from: jossie on April  4, 2017, 21:09:12
Ik zou in jouw situatie geen euro uitgeven aan extra groepen speciaal voor de audio. Dat geld kun je veel beter steken in de luidsprekers of de akoestiek. Daar zal het meer rendement hebben.
Quote from: jossie on April  5, 2017, 10:39:08
Gezien dat budget, en de van nature harde akoestiek in woonkamers ben ik ervan overtuigd dat euro's in dat domein veel meer opleveren dan 230V tweaks.

Aangezien in de trapkast toch stroom moet komen kan het best net zo makkelijk zijn om een kabel naar de meterkast te trekken als een andere (illegale) oplossing. Ik zou dat zeker de 'gewone' Elektricien laten doen, in het uiterste geval met een zekering met een mooie naam. Daarna zou ik de meterkast weer gauw dichtdoen, de akoestiek mannen bellen en zeggen dat het 500 euro meer mag kosten en wat ze daar dan nog voor kunnen toevoegen.

Duidelijk verhaal, dank je wel, Jos. Ik laat dan de "audiofiele" oplossingen grotendeels links liggen en laat een "gewone" groep aanleggen naar de trapkast. Scheelt een hoop euro's (en die "gewone" elektricien is er toch om een groep voor de tuin te leggen). Kan ik mooi inderdaad steken in de akoestiek weer. Zal vrouwlief ook blijer van worden :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Quote from: skyfox on April  5, 2017, 13:22:18
Wat bedoel je hier precies mee? Ik denk dat de conclusie al direct mag zijn dat ik niet weet wat ik doe... Maar waar moet ik dan precies rekening mee houden?
Stel dat je een nieuwe geaarde sub zou kopen (niet nodig, weten we allebei  ::)) en je zou nog kabel TV met coax hebben. Dan ontstaat er een aardlus in je systeem zoals getekend in het plaatje. Dat betekent dat de stroom niet meer één pad maar twee paden ter beschikking heeft. Zowel de 'audiostroom' als eventuele 'stoorstroom' kan door de aardleiding EN door de analoge massa leiding tussen receiver en sub. Dat pad loopt in de receiver over de analoge ground en veroorzaakt zo brom/ruis/gepiep afhankelijk van je randapparatuur.

Als je dus apparatuur bijkoopt en het is het eerste apparaat met aarding in je systeem is er nog niks aan de hand. Bij het tweede apparaat ontstaat het probleem, dan hangt het er even vanaf hoever het tweede geaarde apparaat weg staat of en hoe groot het probleem opdoemt. Als je dan alles in een centrale geaarde doos steekt kan het probleem kleiner worden maar dat hoeft niet perse.

Quote
Mag ik hieruit begrijpen dat elke standaard wandcontactdoos voor mijn doeleinden eigenlijk meer dan prima is? Dat een blok van de Gamma net zo prima is als een wat duurder blok waarbij de spanning op de pinnen hoger is voor meer contactoppervlak?
Een goed stekkerblok kan geen kwaad, zolang het je akoestiek budget niet onder druk zet.

Quote
Ga ik doen! Is dit het bepalen van de fase, waarover ik in andere topics gelezen heb?
Yep
Omni !

skyfox

Wederom bedankt, Jos! Duidelijke uitleg van een, voor mij, voorheen lastig onderwerp :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

We zijn weer een kleine maand verder, tijd voor een update.

Stroom Voor de stroomvoorziening komt de "gewone" elektricien. Hij zou sowieso komen om stroom voor onze achtertuin aan te leggen, hij pakt een lijntje naar de trapkast meteen mee. Ik pak hier de adviezen van Jos mee en ga geen gebruik maken van "exotisch" spul. Het wordt gewoon een dedicated stroomlijntje zodat alles netjes achter een eigen groep zit, verder nu nog niks bijzonders. Wellicht dat ik hier ooit in de toekomst nog wat verder mee ga, maar voorlopig vind ik dit goed genoeg. Wel ga ik t.z.t. aan de gang met het goed zetten van de fase van mijn apparaten. Een gratis tweak (met dank aan Jos voor de uitleg) die snel is toegepast en wellicht wat winst oplevert.

Televisie We hadden voor onszelf al bedacht dat we deze zomer graag wilden overstappen op oled. Deze stap werd een stuk makkelijker gemaakt doordat onze oude televisie gebreken begon te vertonen. Via forumsponsor Smits een erg strakke aanbieding gekregen op een oled scherm van LG. Dus deze aanbieding hebben we aangenomen. Sinds kort kunnen we dus genieten van onze nieuwe oled televisie!

Versterking Omdat ik ontevreden was over de kwaliteit van de eindversterkers in mijn huidige receiver ben ik al tijden op zoek naar een eindbak. Eerder deze maand de knoop doorgehakt en bij Marcel van HcHifi een setje Marantz MA500 eindversterkers gekocht. Even kort getest, dit is toch wel een stuk fijner luisteren dan de eindversterkers die in het apparaat zitten! Meer dynamiek en detail openbaart zich in de muziek, meer dynamiek en controle in films. Prachtig!
Het plan is om nog een nieuwe voorversterker of receiver te kopen, eentje die Atmos/DTS:X/Auro aankan. Hiermee hoop ik er weer een paar jaar tegenaan te kunnen. Gezien het nu prima speelt wacht ik daar mee tot na onze vakantie. Heb ook orders van de vrouw om er eerst voor te zorgen dat de "oude" spullen wat meer verkocht zijn. Dus dat doen we dan maar  O0

Voorzetwand De plannen voor de voorzetwand zijn iets gewijzigd. We gaan hier geen inbouwspeakers inzetten voorlopig, daar de exemplaren die we willen naar onze smaak te duur zijn (3000 euro het stuk...). Daar hebben we voorlopig een prima oplossing voor gevonden (zie het kopje luidsprekers), dus de voorzetwand gaat nu iets anders behandeld worden. Onder het toeziend oog van Mutrox word er open regelwerk gezet, waartussen we de kabelgoten en Akotherm gaan plaatsen. De verzwaarde voorzetplaten komen er dan niet, maar wel de geplande, met magneetjes bevestigde raamwerken met stoffen afwerking. Daarmee krijgen we de uitstraling die we zoeken met nog wat extra akoestische aanpassingen. Planning: juli

Plankconstructie trapkast De plankenconstructie in de trapkast heb ik inmiddels verder ingemeten. Ik ben nu op zoek naar hoe ik dit het beste aan de muur ga bevestigen en hoe ik het ga afwerken. Daarnaast denk ik nog na over (een vorm van) ventilatie, om tijdens het kijken de lucht in de trapkast te verversen. Planning: juni

Luidsprekers Voor de fronts en center hebben we gezocht naar een alternatieve oplossing voor inbouw. We vonden de prijzen van de speaker die we geweldig vonden toch ook iets te geweldig... We blijven bij KEF, daar we dat de prettigst klinkende speakers vinden. Voor de frontsectie kiezen we, na een luistersessie, voor Q900 fronts en de bijpassende Q600c centerspeaker. Qua sound heel erg KEF, qua prijs heel erg prettig nu ze end-of-life zijn en alle winkels van hun voorraad afwillen.
Als rear speakers en, als Atmos doorgaat, height speakers kiezen we voor de KEF Ci200RR THX exemplaren. Voor Atmos is er nog wel discussie of we niet een stuk lager gaan zitten met bijv. de Ci130R. Of dat Atmos er überhaupt komt. We gaan het meemaken.

Akoestisch plafond Geen nieuws te melden. Het ontwerp en de bijbehorende berekeningen voor akoestisch materiaal zijn gedaan. Planning: najaar

Akoestisch schilderij Geen nieuws te melden. Planning: zomer/najaar (ligt er een beetje aan of we dit tegelijk met het plafond laten doen of vooraf alvast laten leveren)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Mooie plannen hoor! Ik kan me voorstellen dat 3k het stuk toch wat te gortig is :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MLCinema

Leuk om te lezen Richard! Je maakt in ieder geval weer progressie en je pakt het grondig aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bas Akkerman

Tof om te lezen. En over je droomspeakers... ik zou er dan echt even voor sparen. Dan nog maar wat langer wachten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

#573
Mooi updateverslag. Je hebt zo te lezen overal aan gedacht [emoji106]

Ik heb veel baat gehad bij mijn aparte (audiofiele) groep die uitkomt in de PPP, waarmee ik eigenlijk 5 aparte groepen heb gemaakt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

audiosurfer

Leuke upgrades heb je weer gemaakt! Ik zou atmos zeker overwegen. Ik heb het sinds kort ook (monitor audio inbouw) en vind het veel toevoegen, vooral qua sfeer, niet eens qua effecten.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.