Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Hoi Skyfox. Heb je inmiddels andere inbouw speakers kunnen beluisteren? Ben benieuwd naar je vorderingen/overdenkingen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Ik ga komende zaterdag naar Eindhoven voor de eerste luistersessie eigenlijk. Daar hebben ze bij audio/tv-centrum Eindhoven zowel de Cinema7 van B&W als een cinema met de instapserie CWM362. Ik ben nieuwsgierig welk verschil ik ga horen en of ik daardoor zou kiezen voor C7 of wellicht de CI 300 serie van dat merk.

Ik moet nog een luisterafspraak plannen bij Audio Expert om B&W en KEF inbouw te kunnen horen en vergelijken. Daarnaast rij ik ergens volgende maand naar Brussel om daar Klipsch inbouw te kunnen beluisteren. Een datum moet nog gepland worden daarvoor. In Leiden is nog een Monitor Audio cinema in aanbouw, maar het telefoongesprek verliep nogal vreemd, dus daar ga ik niet naartoe. Misschien dat ik MA nog ergens anders ga proberen te luisteren, hoewel ik bekend ben met de MA sound en die wat blinder zou durven te kopen.

Op MP en hier via het forum kreeg ik nog een aanbieding voor TruAudio inbouwspullen. Ik kan alleen nergens serieuze reviews of een dealer vinden, dus die boot hou ik even af. Het is een serieuze investering (voor ons in ieder geval), dus ik moet ergens een basis hebben waarop ik de uitgave durf te maken.

Wel zijn we vorige week weer bij Mutrox op bezoek geweest. We hebben daar onze woonkamer en wensen verder besproken en uitgediept, zodat we zo langzaam aan een idee kunnen krijgen welke investering we aan moeten denken. Ik vind het gaaf hoe Ronald met enthousiasme praat over de materialen die tussen plafond en spanplafond geplaatst kunnen worden om de akoestiek te beïnvloeden, en over de berekeningen die daarbij horen. Echt een man met passie voor zijn vak. Daar kan ik als klant intens van genieten. Enfin, we krijgen dus binnenkort alvast een ruwe schatting, zodra we weten welke speakers er gaan komen kan het plan verder worden uitgewerkt en kan er een echte offerte worden geschreven. To be continued dus [emoji854]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Quote from: skyfox on March  5, 2017, 18:16:05
Ik ga komende zaterdag naar Eindhoven voor de eerste luistersessie eigenlijk. Daar hebben ze bij audio/tv-centrum Eindhoven zowel de Cinema7 van B&W als een cinema met de instapserie CWM362. Ik ben nieuwsgierig welk verschil ik ga horen en of ik daardoor zou kiezen voor C7 of wellicht de CI 300 serie van dat merk.

Ik moet nog een luisterafspraak plannen bij Audio Expert om B&W en KEF inbouw te kunnen horen en vergelijken. Daarnaast rij ik ergens volgende maand naar Brussel om daar Klipsch inbouw te kunnen beluisteren. Een datum moet nog gepland worden daarvoor. In Leiden is nog een Monitor Audio cinema in aanbouw, maar het telefoongesprek verliep nogal vreemd, dus daar ga ik niet naartoe. Misschien dat ik MA nog ergens anders ga proberen te luisteren, hoewel ik bekend ben met de MA sound en die wat blinder zou durven te kopen.

Op MP en hier via het forum kreeg ik nog een aanbieding voor TruAudio inbouwspullen. Ik kan alleen nergens serieuze reviews of een dealer vinden, dus die boot hou ik even af. Het is een serieuze investering (voor ons in ieder geval), dus ik moet ergens een basis hebben waarop ik de uitgave durf te maken.

Wel zijn we vorige week weer bij Mutrox op bezoek geweest. We hebben daar onze woonkamer en wensen verder besproken en uitgediept, zodat we zo langzaam aan een idee kunnen krijgen welke investering we aan moeten denken. Ik vind het gaaf hoe Ronald met enthousiasme praat over de materialen die tussen plafond en spanplafond geplaatst kunnen worden om de akoestiek te beïnvloeden, en over de berekeningen die daarbij horen. Echt een man met passie voor zijn vak. Daar kan ik als klant intens van genieten. Enfin, we krijgen dus binnenkort alvast een ruwe schatting, zodra we weten welke speakers er gaan komen kan het plan verder worden uitgewerkt en kan er een echte offerte worden geschreven. To be continued dus [emoji854]

Klinkt goed! Je neemt er in ieder geval de tijd voor om iets moois te creëren. Als Klipsch inbouw net zo klinkt als Klipsch zijn normale speakers is dat voor een home cinema ervaring ook nog een mooie oplossing. Ik gebruik MA in mijn stereo en Klipsch in mijn home cinema. Beiden heel tevreden over, maar ook zeker verschillend. Ben ook benieuwd naar je verdere ervaringen met Mutrox!

Je hele bios zelf is wel al verkocht volgens mij. Wat voor weergever heb je in gedachten? Ga je projecteren of met een grote tv aan de slag?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bas Akkerman

Leuk om dit te volgen, ik ben benieuwd hoe het er letterlijk uit komt te zien.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Kamidioblitz on March  6, 2017, 20:36:41
Klinkt goed! Je neemt er in ieder geval de tijd voor om iets moois te creëren. Als Klipsch inbouw net zo klinkt als Klipsch zijn normale speakers is dat voor een home cinema ervaring ook nog een mooie oplossing. Ik gebruik MA in mijn stereo en Klipsch in mijn home cinema. Beiden heel tevreden over, maar ook zeker verschillend. Ben ook benieuwd naar je verdere ervaringen met Mutrox!

Je hele bios zelf is wel al verkocht volgens mij. Wat voor weergever heb je in gedachten? Ga je projecteren of met een grote tv aan de slag?

Het voelt ook goed om er de tijd voor te nemen. Kan ik enerzijds wat extra geld sparen en anderzijds gewoon goede keuzes maken. Ik merk dat ik ook erg onrustig wordt van het idee om veel geld uit te geven aan iets wat ik niet van tevoren heb kunnen horen. Voor wat betreft de akoestiek vertrouw ik volledig op Mutrox, die mannen weten daar wel raad mee, maar zeker de speakerkeuze vind ik zó lastig. Mede omdat het luisteren ervan niet overal kan en daarbij ook steeds in een verschillende ruimte is. En toch wil ik het doen, om het gevoel te krijgen dat ik wat m'n voorwerk zo goed mogelijk heb gedaan. Een afspraak om voor aanschaf thuis nog een keer te luisteren gaat em natuurlijk ook niet worden... En wederom, het gaat om, voor ons, serieus geld, dus daar wil ik de beste investering voor kiezen.

Qua weergevers begin ik met mijn huidige tv, over 1 of 2 jaar wil ik een 65" exemplaar aanschaffen. De wens is oled, maar we zullen zien wat het tegen die tijd gaat worden. Voor Atmos moet ik ook nog aan nieuwe versterking, daar mijn huidige receiver "slechts" 7.1 doet, dus die aanschaf komt er óók nog bij (zucht...). Het is een hobby, zullen we maar zeggen. Projecteren in de woonkamer heeft een veto gekregen in ieder geval.

De oude spullen zijn nu bijna allemaal verkocht. Ik heb nog twee monitoren, m'n oude centerspeaker met stand en het projectiescherm. De rest is weg inderdaad.

Quote from: Bas Akkerman on March  6, 2017, 20:55:50
Leuk om dit te volgen, ik ben benieuwd hoe het er letterlijk uit komt te zien.
Wij ook  ;D

Wat we allemaal bedenken samen met Mutrox is in ieder geval veelbelovend. We houden de spanning er nog even in!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Gisteren was ik op bezoek bij Audio TV Centrum Eindhoven. Ik had daar een afspraak gemaakt voor een luistersessie met de verschillende inbouwspeakers die ze daar op demo hebben. We waren die dag met onze kleine bij vrienden op bezoek, en de dames hadden besloten met de kleine op stap te gaan. Wij mannen hadden dus de ruimte om lekker te gaan luisteren.

We werden vriendelijk ontvangen door "de zaterdaghulp" (zijn eigen woorden). De vaste verkopers waren nog even bezig, dus hij kreeg groen licht om ons alvast te voorzien van een drankje. We zijn voordat we met luisteren begonnen ook eerst even door de mooie zaak gelopen, gewoon om eens te zien wat er allemaal te luisteren viel en hoe de luisterruimtes opgebouwd waren. Ik kan iedereen een bezoekje aanraden, het is echt een heel fraaie winkel met heel erg mooie demo-ruimtes.

Goed, luisteren. Ik zal eerst even opsommen wat we deze dag gehoord hebben:
•   B&W CWM362
•   B&W CWM663
•   B&W CWM 7.3
•   B&W CWM 8.3
•   B&W Cinema7 in Mutrox Soundframe
•   B&W CWM662 in compleet gedempte ruimte
•   B&W CT700 serie
•   KEF Ci5160RL

Voor de luistersessie had ik een usb stick meegenomen met een aantal nummers, waar ik er uiteindelijk 2 van heb gekozen op elke speaker te luisteren. Dit waren Piece by Piece van Katie Melua en Nickelback met Flat on the Floor. Hiermee heb ik een nummer wat rustig is, veel hoge tonen bevat en emotie wil oproepen en een nummer wat knalt en veel van de speaker (en versterking) vraagt.

We begonnen met de bovenste vijf speakers, die samen in een luisterwand verwerkt waren. Wat me opvalt is dat bij Katie de 8.3 en de 7.3 erg fijn klinken. Geen harde 's' klank, veel gevoel en nuances. Fijn! Gaan we naar de 663 dan word de 's' harder en neemt het gevoel van betrokkenheid af. Ook lijkt Katie naar de achtergrond te stappen, wat bij dit nummer vreemd overkomt. De bas die in het nummer zit klinkt wat wollig, rommelig. Bij de 7.3 en de 8.3 klinkt deze overigens voor mijn gevoel wat dun, maar niet onprettig. Door naar de 362. Je mist hier duidelijk bastonen, maar de hoge tonen blijven verrassend overeind en klinken zelfs ietsjes fijner dan bij de 663. Gaat het volume echt flink omhoog, dan komt er wel snel een scherpig randje aan Katies stem.
Dan Nickelback. Hier kan ik eigenlijk kort over zijn, alle speakers in de wand vallen hier door de mand. In de 8.3 en 7.3 sessies blijven alle instrumenten aanwezig, maar ze missen body. Het knallen op de hi-hats komt gevoelsmatig rommelig over. Wellicht dat de speaker hier teveel detail wil doorgeven en dat in mijn oren niet lekker overkomt. Bij de 663 komt het wollige en rommelige enorm naar voren. De 362 geeft helemaal geen bas door, waardoor het nummer qua hoog wel aardig overkomt, maar ook de body ontbreekt. Ik vraag me af hoe dit doorwerkt zodra hier een goede subwoofer aan gekoppeld wordt.

Door naar het Soundframe met de Cinema7 en de KEF Ci5160RL. Voor de KEFs werd opgemerkt dat de versterker die eraan hoort te hangen eerder die week verkocht was en de vervangende versterker pas volgende week binnen zou komen. In plaats van een stabiele NAD T787 hing er een Marantz 7011 aan. Zo meer hierover.
Eerst was de Cinema7 van B&W aan de beurt. Deze had ik eerder bij Mutrox in hun luisterruimte gehoord en ik was benieuwd hoe het geluid zou bevallen in een minder geoptimaliseerde ruimte. Eigenlijk beviel dit redelijk goed! Katie had een niet te harde 's', het geluid klonk vrij gebalanceerd. Het enige waar ik me aan stoorde, en dit was ook het geval bij Mutrox thuis, was een gevoelsmatige onbalans tussen mid en laag. Ik mis iets tussen de thump van het kickbassje en de frequenties daar vlak boven. Dat geeft me het gevoel van een leegte, een gebrek. Dat ervaar ik dan als best wel vervelend. Zeker omdat deze speaker verder echt heel prettig luistert! Dan Nickelback. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik me deze speaker met Nickelback minder goed herinner, maar toch een poging: minder dichtlopen dan de goedkopere series, iets vettere en rondere bastonen waardoor het stuk body heeft. Weer dat gemis van, gevoelsmatig, een stukje frequentieband.
Dan de KEF. Deze speaker geeft een heel breed beeld. De detaillering vond ik erg mooi, alleen door de  en de tonaliteit de meest evenwichtige tot nu toe. De snaren van Katies gitaar klinken bijvoorbeeld heel rijk en detailvol. Een "echte" snaar, in plaats van een geluid wat heel veel weg heeft van een snaar. Wellicht wel net een tikje fel in het hoog. Dan Nickelback. Weer een groots podium, rock zoals ik me rock herinner van het echte concert waar ik geweest ben. Hier en daar misschien net wat rommelig, maar dit is de beste voorstelling tot nu toe. Totdat... het volume wat omlaag gaat. Van een snoeihard, best goed weergegeven rockconcert zakt het geheel in als een kaartenhuis. Volgens Wilbert, onze adviseur, komt dit omdat ze noodgedwongen even van versterker moesten wisselen. De Marantz heeft niet genoeg reserves om een dergelijk concert, vol met pieken in de energieopname, goed weer te geven. Het is even niet mogelijk om een andere versterker te koppelen die dit wel kan, dus dit neem ik voor nu even aan als waar.

Door naar de akoestisch afgewerkte luisterruimte met de CI663 inbouwspeakers in een 7.1 opstelling. Hier heb ik voor mezelf alleen even stereo geluisterd, om de vergelijking met de wand te maken. Wat ik in de wand al ervaarde werd hier alleen maar versterkt qua hoge tonen. De 's' klanken waren snoeihard. Het wollige van de bas was wel wat strakker geworden, hier scoort de akoestiek dus duidelijk punten. Dit is duidelijk gewoon niet mijn speaker.

Als laatste gaan we nog zitten in de cinema met een CT7xx opstelling, inclusief Atmos. De klanksignatuur van deze serie vind ik wat afwijken van de rest van B&W inbouwproducten, wat ook bevestigd wordt door Wilbert. De soundstage is breder, groter en grootser. Plaatsing bij muziek is minder accuraat, maar wel vloeiender en tonaal meer in balans. Wilbert geeft ook aan dat deze speakers echt voor een HT bedoeld zijn en minder voor muziek. Ik laat Katie beginnen en merk op de de 's' die in het nummer zit hier mild aanwezig zijn. De KEFs zijn tot nu toe het beste geweest in het weergeven van de klank, maar deze B&W CT serie doet het ook héél netjes. Ik zou nog eens de Cinema7 en CT7xx serie achter elkaar moeten luisteren om te horen welke ik van B&W nu het beste vind klinken (los van de 8.3 serie overigens, want die deed dit het allerbeste). Het geluid van Katies opname loopt qua plaatsing wat dicht, het wordt meer een geheel wat lekker wegluistert. Dan weer over naar Nickelback. Mijn eerste gedachte: WAUW, een live concert!!! Me dan weer realiserend dat dit een studioalbum is. Wil ik dan wel een live concert horen?
Als laatste zet Wilbert in deze zaal nog een stukje film op met een Atmos soundtrack. Ik ben onder de indruk van de dreigende sfeer die ik voel in Terminator Genisys. Het overvliegen van vliegtuigen is natuurlijk één ding, maar Atmos doet zoveel meer, juist voor sfeerbepaling. Wellicht gaat het hier even mis met verwachtingsmanagement, of ik ben gewoon luistermoe geworden, maar ondanks het heerlijk dreigende sfeertje en de effecten die je toch de film intrekken vraag ik me af "is dit het nou?". Omdat we al 2 ½ uur binnen zijn besluit ik er voor nu even geen verdere aandacht aan te schenken en maar eens af te gaan ronden.

Wat kan ik nou voor conclusies trekken uit mijn eigen verhaal? Qua speakers kom ik uit op drie series die mij trekken: de Cinema7, maar wel met een aantekening op dat hapje uit het midlaag. De KEF 5160RL, maar dan eerst eens luisteren in een 1-2 sessie met de Marantz 7011 en een amp met (veel) meer/stabielere power. De CT700 serie. Eigenlijk wil ik ook de 8.3 meenemen in het geheel, maar dat gaat budget-technisch teveel de spuigaten uitlopen, daar er bij de standaard speaker nog een erg dure backbox hoort. Dat is eigenlijk ook het geval met de KEFs. Oftewel: ik weet het niet!

Plan de campagne is nu om volgende week eerst ook naar Dali te gaan luisteren bij Hifi Klubben. Ook ga ik nog naar Werner om eens te luisteren naar Klipsch inbouwspeakers. Daarna samen met vrouwlief eens de balans opmaken over wat ik nu gehoord heb. Aan de hand van de uiteindelijke shortlist gaan we met z'n tweeen luisteren en gaat haar stem meewegen.

Voor nu dus even rust, we gaan afwachten wat de twee overgebleven merken gaan brengen en daarna voor ronde 2.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Mooi onderzocht zo, fijn om te lezen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Luistersessie Hifi Klubben

Vandaag was ik op bezoek bij Hifi Klubben in Amsterdam. Ik was daar primair om te luisteren naar Dali inbouwspeakers en daarnaast om ook even het vergelijk te trekken met B&W inbouwproducten. Helaas was er iets mis gegaan met het inplannen van mijn luistersessie, waardoor ik niet in de agenda stond, maar dit werd netjes door het vrije personeel opgepakt om mij toch in alle rust de speakers te demonstreren. Waarvoor mijn dank!

De winkel is ruim opgezet en alle producten staan netjes opgesteld. Er zijn meerdere luisterruimtes, waarvan ik de Atmos huiskamer cinema daadwerkelijk gebruikt heb. Daarnaast hebben ze in de winkel nog een luistergedeelte voor de in-wall en in-ceiling producten, waar ik ook een tijdje gezeten heb. Ik werd in de winkel geholpen door Roland, en even later ook geassisteerd door store manager Emile.

Na even te rondgekeken in de winkel terwijl mijn adviseur de opstelling klaarmaakte voor gebruik (lees: ipad zoeken voor bediening van het muzieksysteem), was het tijd om te luisteren. Wat heb ik gehoord? Als volgt:
B&W 7.3
B&W 7.4
B&W 7.5
B&W 663
Dali H80
Dali H60
Alle speakers eerst op een NAD versterker, later nog op een Lyngdorf.

We zijn begonnen met de 7.3 set, wat mijn referentie is t.o.v. mijn vorige luisterbezoek bij ATC Eindhoven. Katie en Nickelback waren weer van de partij. Het eerste wat mij opviel was dat ik deze speaker, die ik bij de vorige luistersessie waardeerde om zijn hoog en mid, maar niet om het mid-laag en laag, nu veel beter waardeer. Katie's stem klinkt mooi rond, fragiel, zoals ik haar herinnerde vanuit Eindhoven. De verrassing komt bij Nickelback, waarbij ik een heel mooi geluidsbeeld hoor en waarbij het karakter van het geluid ook intact blijft. Hoog, midden en laag worden geen brij, maar het blijft een geheel met duidelijk aanwijsbare instrumenten. Ik ben verbaasd!
Door naar de andere speakers. De 7.5 is eerst aan de beurt. Het hoog wat ik hoor van de 7.3 blijft overeind, maar vanaf mid-laag mis ik echt een hoop muziek. Daardoor verliezen de nummers enorm aan kracht en detail. Dan de 663 erachteraan. Katie en Nickelback doen weer qua zang een stapje naar achteren en de bas wordt rommeliger. Hiermee bevestig ik voor mezelf het beeld wat ik in Eindhoven al van deze speaker had gekregen en kan ik deze definitief van mijn lijst afstrepen.
Vervolgens dan waar ik voor kwam: Dali! We switchen eerst even naar de 7.3, om mijn  referentiebeeld weer op te roepen. Daarna door naar de H80. Ik ben onder de indruk van het heldere hoog. Je merkt dat er in de H80 wat minder punch zit dan bij de 7.3, maar dat zou door de H120, die hier niet op demo hangt, gecompenseerd kunnen worden. Het open hoog komt heel fijn en vriendelijk op mij over. De soundstage lijkt wat breder, maar ook platter. Plaatsing is bij deze speaker wel duidelijk minder. Terug naar de 7.3, wat klinkt deze opeens zwaarmoedig en wat lijkt het alsof er een vel vinyl tussen Katie en mij inhangt. Langer naar de speaker luisterend realiseer ik me dat dit komt omdat de B&W niet alleen de stem laat horen, maar bij wijs van spreken ook het strottenhoofd en de borstkas. Er zit meer detail in, meer finesse. De Dali laat alleen de stem horen, het bovenste gedeelte. Ik begrijp nu ook beter wat het prijsverschil vertegenwoordigd tussen deze twee systemen.

Door naar het Atmos theater. Hier zijn de 7.4 speakers als fronts ingebouwd, met 7.3 als rear en 663 plafondspeakers voor het Atmos gedeelte. Ook hier weet B&W, vooral op de fronts, indruk te maken. Weer hoor je duidelijk verschil tussen de 7.4 en de 7.3 qua diepgang, maar dit verschil is duidelijk minder dan bij de 7.3 vs de 7.5. We bekijken in het theater een filmclip uit een film van de 2e wereldoorlog, waarbij er bommen gedropt worden op een doelwit en een Zero de bommenwerpers aanvalt. Het is een fijn fragment om objecten om je heen te horen vliegen en ook weer om sfeer te zetten door achtergrondgebrom van het vliegtuig bijvoorbeeld overal vandaan te laten komen. En toch... weer wordt ik niet gegrepen door het Atmos virus. Er was geen tijd meer in de agenda om hier dieper op in te gaan, maar ik krijg niet het WAUW gevoel wat ik destijds in de bioscoop ervaarde. Ja, plaatsing is beter en geluid komt nu echt van boven. Maar om nou te investeren in nieuwe versterking én extra speakers om dit te kunnen horen? Het gaat dan niet om een paar tientjes...

Mijn luistersessie komt alweer ten einde, we hebben het nog even over de invloed van versterkers op speakers. Ik luister nogmaals de 7.3, maar ditmaal eerst op de NAD, daarna op een Lyngdorf versterker. Detaillering, plaatsing en autoriteit nam wat toe, maar omdat we door de tijd waren konden we hier ook niet verder op doorgaan. Enfin, versterking is ook iets voor "later", eerst wil ik het speakergeweld en de akoestisch op orde hebben. Een jaartje later kunnen we nog eens naar versterking gaan kijken.

Al met al was dit een interessante luistersessie. Conclusie voor mij is dat ik niet voor Dali zal kiezen, en dat vooralsnog de B&W 7.3 vooraan staat v.w.b. de keuze voor fronts. Ik wil deze nogmaals horen naast de Cinema7 lijn, om te bepalen welk type het lekkerst luistert. Ook heeft KEF nog mijn interesse, maar de CI5160 vind ik te duur en de CI3160 is bij ATC Eindhoven alleen als center geïnstalleerd, en tevens nog ietsjes duurder dan de 7.3.

Ik heb nog één luistersessie gepland staan, en dat is Klipsch bij Werner in België, waar ik de 7800THX inbouwspeaker ga luisteren. Ik ben erg benieuwd of deze speaker een concurrent gaat zijn voor de B&W 7.3. Daarnaast ga ik een tweede luistersessie inplannen om de C7, KEF en de 7.3 nogmaals te horen.  Die tweede keer gaat vrouwlief mee om zelf ook een beeld te krijgen bij de speakers en bij wat het fijnst vindt klinken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Mooi verslag om te lezen! Je bent ook van harte welkom om nog eens Atmos te beluisteren in mijn ruimte. Weliswaar geen inbouw maar toch. Ik kom ook uit Zoetermeer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Wauw, thx, wat een fijn aanbod! Lijkt me zeker een goed idee om eens te doen. Ben benieuwd of ik dan toch weer enthousiast ga worden van Atmos :) Ik stuur je straks even pb voor een afspraak.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Quote from: skyfox on March 18, 2017, 18:52:40
Wauw, thx, wat een fijn aanbod! Lijkt me zeker een goed idee om eens te doen. Ben benieuwd of ik dan toch weer enthousiast ga worden van Atmos :) Ik stuur je straks even pb voor een afspraak.

Mijn speakers hangen alleen niet in een echte Atmos opstelling boven je hoofd. In plaats daarvan heb ik front height en rear. Ja de rest via pb. Wel zo handig[emoji4]. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Het gaat om de indruk. Als ik dan weer denk "leuk, niet geweldig" dan weet ik dat ik thuis niet daarom hoef te investeren. Of juist: "Wauw, dit mis ik!", dan kan ik voor thuis wel Atmos inplannen. Overal is anders als thuis, maar een goeie demo gaat zeker helpen. Ik ga je pb sturen!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Quote from: skyfox on March 18, 2017, 19:22:04
Het gaat om de indruk. Als ik dan weer denk "leuk, niet geweldig" dan weet ik dat ik thuis niet daarom hoef te investeren. Of juist: "Wauw, dit mis ik!", dan kan ik voor thuis wel Atmos inplannen. Overal is anders als thuis, maar een goeie demo gaat zeker helpen. Ik ga je pb sturen!

Die indruk die kun je wel opdoen[emoji4]. Wat voor mij ook goed is, is dat jij al meer ervaring hebt opgedaan met akoestiek. En het is altijd leuk om een forum genoot te ontmoeten[emoji4].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HTip

Wat pak je dit proces goed aan! :worship:

Erg boeiend om jouw reis door Nederland (en straks België) te lezen. Leuke is dat ik ook Katie heb gedraaid en begrijp precies waarom je juist dat nummer hebt gekozen. Is erg moeilijk om goed te weergeven. Mag wel zeggen dat zij heel prettig wordt weergegeven door mijn huidige set. Nickelback ken ik niet, maar zo te lezen ook eem goede testtrack.

Veel plezier met je verdere zoektocht naar de ultieme huiskameroplossing.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Mooi verslag weer Richard! Denk dat je veel plezier gaat beleven aan je aanpak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Kamidioblitz on March 18, 2017, 19:59:07
Die indruk die kun je wel opdoen[emoji4]. Wat voor mij ook goed is, is dat jij al meer ervaring hebt opgedaan met akoestiek. En het is altijd leuk om een forum genoot te ontmoeten[emoji4].


Leuk om je volgende week te ontmoeten en om je ruimte te gaan ervaren! Ik ben heel benieuwd naar hoe het bij je oogt en klinkt. De akoestiek gaan we dan ook zeker even naar kijken. Ik ben geen akoestiek goeroe, maar met een luisterend oor komen we ook al een eind. Heb je eigenlijk wel eens je ruimte opgemeten met REW o.i.d.?

Quote from: HTip on March 18, 2017, 21:22:06
Wat pak je dit proces goed aan! :worship:

Erg boeiend om jouw reis door Nederland (en straks België) te lezen. Leuke is dat ik ook Katie heb gedraaid en begrijp precies waarom je juist dat nummer hebt gekozen. Is erg moeilijk om goed te weergeven. Mag wel zeggen dat zij heel prettig wordt weergegeven door mijn huidige set. Nickelback ken ik niet, maar zo te lezen ook een goede testtrack.

Veel plezier met je verdere zoektocht naar de ultieme huiskameroplossing.

Dank je wel, Philip! Het is een reis waarop ik ook weer veel leer over luidsprekers en versterking. Ik heb nu een Lyngdorf stereoversterker mogen horen op de B&W 7.3 serie, en dat gaf zo een ander beeld dan wat de stereo NAD versterker deed. Veel meer detail, betere plaatsing... Ik was daarvan ook echt onder de indruk. Nu alleen jammer dat Lyngdorf de surround voorversterker zo hoog in de markt zet (12.000 euro...), anders was ik met versterking ook meteen klaar geweest. Ik heb zelfs even overwogen om dan maar terug te stappen naar stereo, gewoon omdat ik die versterker echt zó goed vond op de 7.3. Nu staat een nieuwe versterker eigenlijk pas voor 2018 op de rol, samen met een nieuwe tv en hopelijk overal meteen HDMI 2.1 aansluitingen... Maar toch, als ik meteen in 1x klaar had kunnen zijn...

Als je eens zin hebt om te rocken dan zou ik zeker Flat on the Floor van Nickelback eens uitproberen. Ik heb gemerkt hoe sommige speakers moeite hebben om dit soort snelle en harde rock prettig en toch strak weer te geven. Zodra dit nummer goed wordt weergegeven dan zit het met dynamiek binnen de keten helemaal goed. Of het je genre is, dat is natuurlijk een andere zaak.

Quote from: Bas Akkerman on March 20, 2017, 09:05:24
Mooi verslag weer Richard! Denk dat je veel plezier gaat beleven aan je aanpak.

Dank je wel! De aanpak heb ik overgenomen van iemand die daar ook heel erg mee bezig is geweest  ;) Toen vond ik het al verhelderend, nu werkt het ook echt in mijn voordeel. Straks aan het einde van de rit weet ik gewoon dat mijn keuze de juiste is, voor mijn oren en budget, en heb ik alvast een idee welke kant ik op wil me de uiteindelijke versterking. 
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Gewoon rustig aan eindversterkers gaan beluisteren als je eenmaal je keuze voor de luidsprekers hebt gemaakt. Ik denk dat je met de Lyngdorf vooral ook geluisterd hebt naar diens processing (en DSP) en dat kan je zeker meenemen in de uiteindelijke keuze. Dus bijvoorbeeld losse processor met losse voor- en eindversterker of geïntegreerd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MLCinema

#542
Quote from: skyfox on March 20, 2017, 14:20:33
Leuk om je volgende week te ontmoeten en om je ruimte te gaan ervaren! Ik ben heel benieuwd naar hoe het bij je oogt en klinkt. De akoestiek gaan we dan ook zeker even naar kijken. Ik ben geen akoestiek goeroe, maar met een luisterend oor komen we ook al een eind. Heb je eigenlijk wel eens je ruimte opgemeten met REW o.i.d.?

Dank je wel, Philip! Het is een reis waarop ik ook weer veel leer over luidsprekers en versterking. Ik heb nu een Lyngdorf stereoversterker mogen horen op de B&W 7.3 serie, en dat gaf zo een ander beeld dan wat de stereo NAD versterker deed. Veel meer detail, betere plaatsing... Ik was daarvan ook echt onder de indruk. Nu alleen jammer dat Lyngdorf de surround voorversterker zo hoog in de markt zet (12.000 euro...), anders was ik met versterking ook meteen klaar geweest. Ik heb zelfs even overwogen om dan maar terug te stappen naar stereo, gewoon omdat ik die versterker echt zó goed vond op de 7.3. Nu staat een nieuwe versterker eigenlijk pas voor 2018 op de rol, samen met een nieuwe tv en hopelijk overal meteen HDMI 2.1 aansluitingen... Maar toch, als ik meteen in 1x klaar had kunnen zijn...

Als je eens zin hebt om te rocken dan zou ik zeker Flat on the Floor van Nickelback eens uitproberen. Ik heb gemerkt hoe sommige speakers moeite hebben om dit soort snelle en harde rock prettig en toch strak weer te geven. Zodra dit nummer goed wordt weergegeven dan zit het met dynamiek binnen de keten helemaal goed. Of het je genre is, dat is natuurlijk een andere zaak.
 

Dank je wel! De aanpak heb ik overgenomen van iemand die daar ook heel erg mee bezig is geweest  ;) Toen vond ik het al verhelderend, nu werkt het ook echt in mijn voordeel. Straks aan het einde van de rit weet ik gewoon dat mijn keuze de juiste is, voor mijn oren en budget, en heb ik alvast een idee welke kant ik op wil me de uiteindelijke versterking.

Ik ben nog nooit met REW aan de gang geweest. Heb ook geen meetmicrofoon. Enerzijds lijkt het mij gaaf om mee te stoeien, anderzijds heb ik niet het geduld om mij daar helemaal in te verdiepen. Ik vind het ook leuk om jou te ontmoeten. Altijd leuk om met een mede hobbiest af te spreken.

Stapsgewijs upgraden is voor velen toch de route naar de huidige set vaak. Het is maar voor een enkeling weggelegd om alles in een keer te kunnen aanschaffen of te vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on March 20, 2017, 16:24:21
Gewoon rustig aan eindversterkers gaan beluisteren als je eenmaal je keuze voor de luidsprekers hebt gemaakt. Ik denk dat je met de Lyngdorf vooral ook geluisterd hebt naar diens processing (en DSP) en dat kan je zeker meenemen in de uiteindelijke keuze. Dus bijvoorbeeld losse processor met losse voor- en eindversterker of geïntegreerd.

Ga ik zeker doen. Ik weet nog hoeveel verschil er zat tussen een eindbak van Parasound en van Emotiva. Ik had nooit gedacht dat eindbakken al zoveel verschil konden maken in klankkleur. Uiteindelijk kom je dus toch uit op de combinatie van voor- en eindversterker in combinatie met de gekozen speakers. Qua ruimte neig ik toch naar een geintegreerde oplossing, een receiver dus. Enfin, eerst maar eens een luistersessie komende vrijdag, daarna zien we weer verder.

Quote from: Kamidioblitz on March 20, 2017, 17:16:14
Ik ben nog nooit met REW aan de gang geweest. Heb ook geen meetmicrofoon. Enerzijds lijkt het mij gaaf om mee te stoeien, anderzijds heb ik niet het geduld om mij daar helemaal in te verdiepen. Ik vind het ook leuk om jou te ontmoeten. Altijd leuk om met een mede hobbiest af te spreken.

Stapsgewijs upgraden is voor velen toch de route naar de huidige set vaak. Het is maar voor een enkeling weggelegd om alles in een keer te kunnen aanschaffen of te vervangen.

Het is best leuk om met REW te stoeien, maar je moet er wel echt even de tijd voor willen nemen. Ik zag wel dat Mikeske, dacht ik, een XTZ Room Analyzer kit te koop heeft staan op het forum. Wellicht is dat wat voor je? Scheelt een deel van het uitzoekwerk.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Vandaag even bij onze vrienden van de MM op bezoek geweest, samen met Nicole. Ze wilde wel eens weten waarom ik nou zo graag voor een Oled scherm wilde gaan. Dus hebben we daar een Oled scherm bekeken,met ernaast een regulier LCD paneel, beide van LG. Het Oled scherm was van de B6 variant, het type LCD ben ik even vergeten, maar stond geprijsd voor 1500 euro. Qua prijs zitten ze dus (enigzins) bij elkaar in de buurt.

Het leuke is dat je met twee panelen met dezelfde demo erop nu wel heel makkelijk ziet wat het verschil is in zwartniveau. Het Oled paneel was echt zwart,met een mooie doortekening van details. in de zwarte delen. Het LCD paneel was grijzig van de backlight, zoals we het nu thuis ook hebben, en had duidelijk minder detail zichtbaar in het zwart, maar ook in de kleursecties. Nu ze dit gezien heeft zijn we verzekerd thuis van een Oled scherm, haha! Nu nog even wachten tot de B6 er echt uitgaat, zodat de prijzen nog nét een tikje vriendelijker worden.  :pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Quote from: skyfox on March 26, 2017, 14:13:58
Ga ik zeker doen. Ik weet nog hoeveel verschil er zat tussen een eindbak van Parasound en van Emotiva. Ik had nooit gedacht dat eindbakken al zoveel verschil konden maken in klankkleur. Uiteindelijk kom je dus toch uit op de combinatie van voor- en eindversterker in combinatie met de gekozen speakers. Qua ruimte neig ik toch naar een geintegreerde oplossing, een receiver dus. Enfin, eerst maar eens een luistersessie komende vrijdag, daarna zien we weer verder.

Het is best leuk om met REW te stoeien, maar je moet er wel echt even de tijd voor willen nemen. Ik zag wel dat Mikeske, dacht ik, een XTZ Room Analyzer kit te koop heeft staan op het forum. Wellicht is dat wat voor je? Scheelt een deel van het uitzoekwerk.
Mijn ht geld is op haha. Voor dit half jaar vrees ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

#546
Ik ben aan het bedenken wat de mogelijkheden zijn om mijn apparatuur weg te werken in de trapkast, als voorbereiding op m'n verbouwing van de woonkamer. Het systeem moet wat hoger in de trapkast komen, zodat de vloerruimte tot een meter of anderhalf gewoon gebruikt kan worden.

Ik kom uit op een hangsysteem ín de trapkast of een soort naar de woonkamer gerichte planken, een soort inbouwvakken dus. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een beter idee?

Overigens is de trapkast direct naast de tv-wand en gaat het hoge kastje weg binnenkort.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

vik

Misschien dat Shoalinmonk je wat tips kan geven. Volgens mij heeft hij zoiets gemaakt.

Dit is zijn topic:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157837.msg2925321#msg2925321


Quote from: skyfox on March 28, 2017, 12:24:09
Ik ben aan het bedenken wat de mogelijkheden zijn om mijn apparatuur weg te werken in de trapkast, als voorbereiding op m'n verbouwing van de woonkamer. Het systeem moet wat hoger in de trapkast komen, zodat de vloerruimte tot een meter of anderhalf gewoon gebruikt kan worden.

Ik kom uit op een hangsysteem ín de trapkast of een soort naar de woonkamer gerichte planken, een soort inbouwvakken dus. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een beter idee?

Overigens is de trapkast direct naast de tv-wand en gaat het hoge kastje weg binnenkort.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Thx Vik! Ik ga hem even pmmen.

Als er nog meer mensen zijn, let me know  :headbanging:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MLCinema

Inbouwen in een trapkast is zeer fraai. Zeker als het front uitsteekt. Als een soort autoradio. Kan je ook makkelijk bij al je bekabeling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |