Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hoi Skyfox,

Als er HT's op een zolder worden gebouwd, ben ik extra nieuwsgierig!  :pompom:

Ik heb jouw topic doorgelezen en ik zag dat je al heel veel werk hebt gestoken in de HT op de slaapkamer. Nu heb je op zolder weer veel werk voor de boeg zo te zien. Het zal vast wel weer een mooie ruimte worden!

Je gaf aan dat er best veel geluid via het dak naar de buren kan lekken. Heb je daar al een oplossing voor bedacht? In mijn situatie heb ik nog geen idee hoeveel geluid er naar de buren zal klinken. Ik heb het dak wel redelijk dik geïsoleerd en met Fermacell platen afgewerkt. Ik hoop dat die constructie geluid via het dak richting de buren (en de rest van de buurt  :angel: ) voldoende zal dempen. De tijd zal het leren...

Succes met de voorgenomen klussen!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Valkyrie

Mooie plannen! :thumbs-up:
Ik ga jouw topic goed in de gaten houden. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

skyfox

Quote from: Jep on November  6, 2016, 22:45:46
Hoi Skyfox,

Als er HT's op een zolder worden gebouwd, ben ik extra nieuwsgierig!  :pompom:

Ik heb jouw topic doorgelezen en ik zag dat je al heel veel werk hebt gestoken in de HT op de slaapkamer. Nu heb je op zolder weer veel werk voor de boeg zo te zien. Het zal vast wel weer een mooie ruimte worden!

Je gaf aan dat er best veel geluid via het dak naar de buren kan lekken. Heb je daar al een oplossing voor bedacht? In mijn situatie heb ik nog geen idee hoeveel geluid er naar de buren zal klinken. Ik heb het dak wel redelijk dik geïsoleerd en met Fermacell platen afgewerkt. Ik hoop dat die constructie geluid via het dak richting de buren (en de rest van de buurt  :angel: ) voldoende zal dempen. De tijd zal het leren...

Succes met de voorgenomen klussen!

Jep.

Bedankt voor het compliment! De slaapkamer zit inderdaad al aardig wat werk in. In dat opzicht wil ik eigenlijk ook helemaal niet naar zolder verhuizen, haha! Voelt een beetje dubbel, maar ik probeer het positief in te zien. Lekker klussen aan de ruimte volgend jaar gaat ook wel weer leuk worden. Komt goed dus!

V.w.b. de geluidslekken, ik ga dit objectief maken door binnenkort gewoon eens bij de buren te gaan luisteren. Eerst wil ik eens horen wat zij nou horen van de HT slaapkamer. Daarna verhuis ik de speakers naar boven en herhaal ik het verhaal. Dan weet ik of er écht verschil is én hoeveel verschil. Wat ik waarschijnlijk ga doen is dan tussen de dakspanten isoleren. De dakspanten zitten aan de betonconstructie vast, de houtplaten eroverheen lopen volgens mij niet door, maar dat kan ik op 1 punt gaan checken gezien er een gat zit in de voorzolder (van de oude c.v. ketel-buis). Als dat niet over de spouw heenloopt dan is het probleem dus dat geluid door de houten afdichtplaten heen onder de dakpannen komt. Ik denk dan dat het isoleren van de dakspanten de enige en beste oplossing is. Maar dat zoek ik dan wel uit nadat ik de test gedaan heb. Zal wel ergens eind november plaatsvinden.

Quote from: Valkyrie on November  7, 2016, 07:35:34
Mooie plannen! :thumbs-up:
Ik ga jouw topic goed in de gaten houden. ;)

Thx Jurian! Ik zie dat er bij jou ook een hoop is veranderd! Hoe bevallen de Anthem MRX500 en de nieuwe beamer?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Valkyrie

Quote from: skyfox on November  7, 2016, 10:23:12
Thx Jurian! Ik zie dat er bij jou ook een hoop is veranderd! Hoe bevallen de Anthem MRX500 en de nieuwe beamer?

De Anthem had in het begin wat problemen met de HDMI, maar bij de reparatie is het gehele HDMI-board vervangen. Nu werkt hij perfect!
Qua geluid is de Anthem een kleine verbetering t.o.v. de Arcam AV9 die ik had, maar op alle andere vlakken is het een enorme upgrade geweest.

De RS49 is een klasse apart in vergelijking tot de TW5900. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jep

Quote from: skyfox on November  7, 2016, 10:23:12
... Wat ik waarschijnlijk ga doen is dan tussen de dakspanten isoleren. De dakspanten zitten aan de betonconstructie vast, de houtplaten eroverheen lopen volgens mij niet door, maar dat kan ik op 1 punt gaan checken gezien er een gat zit in de voorzolder (van de oude c.v. ketel-buis). Als dat niet over de spouw heenloopt dan is het probleem dus dat geluid door de houten afdichtplaten heen onder de dakpannen komt. Ik denk dan dat het isoleren van de dakspanten de enige en beste oplossing is. Maar dat zoek ik dan wel uit nadat ik de test gedaan heb. Zal wel ergens eind november plaatsvinden.

Let op met het isoleren van het dakbeschot van binnenuit dat je rekening houdt met of het dakbeschot damp open of -dicht is. Als het dampdicht is (in mijn geval), dan moet je goed opletten hoe je isoleert en welke folie je gebruikt om vochtproblemen te voorkomen. Ik heb daarvoor een klimaatfolie gebruikt en dan zou het goed moeten gaan (ik vertrouw op het advies van Isover...).

Het dakbeschot zal waarschijnlijk niet doorlopen ivm brandveiligheid en brandoverslag, maar als je dat kunt checken: zeker doen!

En inderdaad, bij de buren gaan luisteren is de enige manier om er achter te komen of en welke geluidsoverlast er is, zeker als je een goede relatie met de buren hebt (en wilt houden  ;D ). Ben benieuwd.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Zo, stap 1 naar een nieuwe setup is gezet. Vandaag ben ik met mijn vrouw en kleine spruit naar Mutrox in Numansdorp afgereisd om daar te ervaren wat goede akoestiek doet met audio. Of eigenlijk, om mijn vrouw dat te laten ervaren, want ik heb o.a. bij Htip al eens een van de beste akoestische ruimtes van de Benelux (en ongetwijfeld ook omstreken) mogen ervaren.

We hadden vandaag een afspraak met Ronald, een van de twee gepassioneerde eigenaren van Mutrox. Ik had van tevoren onze plannen voor de zolder doorgegeven en gevraagd of ze daar mogelijkheden zagen om optimalisatie toe te passen. Aan de hand van wat foto's en mijn schetsen gaf hij aan dat het zeker mogelijk was en liet via een linkje ook zien dat het al eerder gedaan is. Voor de liefhebbers: https://www.homecinemamagazine.nl/2016/04/hoe-je-een-kamer-inricht-als-thuisbioscoop-introductie/
Voor andere mensen die op zolder een goede thuisbios willen bouwen wil ik zeker aanraden om het linkje te volgen en alle gelinkte artikelen te lezen, heel verhelderend!
Enfin, na een paar mailtjes stelde Ronald voor om een afspraak te maken om bij Mutrox op "kantoor" verder te praten en het een en ander te luisteren. Vrouwlief vond dit ook een goed idee, en dus zo geschiede.

Vandaag dus vol enthousiasme naar Mutrox in Numansdorp gereden. Wat ik daar aantrof ging voorbij mijn stoutste dromen. Drie verschillende luisterruimtes, waarvan 1 voor muziek, 1 bioscoopzaal en 1 huiskamer. Alle ruimtes waren akoesties geoptimaliseerd, waarbij gezegd moet worden dat ze het bij de huiskamer zo gedaan hebben dat het ook een huiskamer blijft. Hierdoor is de akoestiek niet "perfect", maar menig huiskamer in NL kan hier nog wel een puntje aan zuigen.
Nadat we onder het genot van een kop thee kennis hebben gemaakt zijn we naar de eerste ruimte gegaan, de voor muziek geoptimaliseerde ruimte. Deze ruimte heeft een vlakke respons, i.t.t. de bioscoopzaal. De speakers zijn van B&W, het merk waar Mutrox o.a. mee samenwerkt. De nummers die we luisterden waren prachtig gedetailleerd, de bas was strak en gecontroleerd. Grappig ook om te merken hoe het aanwezig of afwezig zijn van de akoestische panelen het geluidsbeeld beïnvloed. Echter, muziek staat voor ons niet op plek 1, maar op plek 99, dus op naar de filmzalen.
We begonnen in de huiskameropstelling. Het eerste wat Nicole opviel was de enorme rust die zich openbaarde toen de deur dicht ging. Een rust die in een gemiddelde huiskamer, waaronder ook de onze, niet te vinden is. In deze huiskamer stond hun nieuwste product opgesteld, het soundframe. Dit is een product wat je tegen de muur schroeft, en waarin 2.0, 3.0 of 3.1 speakers gemonteerd zitten uit de B&W Cinema 7 lijn. Hierdoor hoef je niet te gaan werken met voorzetwanden om speakers uit het zicht te monteren. Daarnaast waren er 2 speakers achter de luisterpositie aan het plafond gemonteerd, om een 5.1 weergave mogelijk te maken. Na wat stukjes film en muziek geluisterd te hebben was ik verbaasd hoe goed dit kon klinken. Het geluid is detailrijk, de plaatsing is goed en het surroundbeeld blijft redelijk goed intact. Het enige wat je goed merkt is dat de rear kanalen aan het plafond hangen, waardoor het geluid toch wat van boven komt. Eerlijk is eerlijk, voor een huiskamer met klein loslopend grut (kinderen/drukke huisdieren, take your pick) is dit een ideale oplossing. De ingebouwde subwoofer maakt ook indruk met z'n frequentierespons. Ik had wel het idee dat er ergens bij de lage tonen een dipje zat. Dit kan komen doordat ik de frequentierespons van mijn sub anders heb ingesteld, omdat ik die betreffende kamer-akoestiek niet gewend ben of omdat wellicht de instellingen toch even niet goed stonden.
Op naar de cinema. Wat ik hier meemaakte, dat ging voorbij alles wat ik tot nu toe heb mogen zien en ervaren. Impact, detaillering, overdondering. Ik ben eigenlijk nog steeds een beetje sprakeloos van het geweld, nee, de finesse en de impact van deze demoruimte. Het geheel wordt aangestuurd door de betere systemen, waaronder een Trinnov voor- en eindversterker, 9 speakers verstopt achter het scherm en in akoestische panelen en 4 subwoofers. Home Cinema Nirvana.

Goed, als de beurs het toeliet dan zou ik zeggen: doe mij die maar. Helaas ben ik geen groot-geld bezitter en moeten er keuzes gemaakt worden, zowel in akoestiekaanpassingen als in apparatuur. We zijn er nog niet 100% over uit wat we willen gaan doen, maar we neigen naar, schrik niet, de huiskameroplossing. Waarom? Eigenlijk met het idee dat we straks met een eventueel tweede kindje gewoon steeds minder tijd hebben om in een bioskamer te zitten, terwijl akoestische aanpassingen van de woonkamer het woongenot ook verhogen op het moment dat er geen film wordt gekeken. Een mooi ingebouwde set, hoewel dit altijd een compromis zal blijven, optimaliseert het woongenot voor de momenten dat de kids op bed liggen. Maar ook als ze beneden zijn en we een (teken)filmpje met ze willen kijken dan is het fijn om te kunnen genieten van de ruimte en de audio. Daarnaast zijn de voorgestelde plafondoplossingen ook zo aanpasbaar dat Atmos een optie is in de woonkamer. Cool... Daarbij hoef ik me spontaan ook niet meer bezig te houden met isolatie, want beneden en op de slaapverdieping zijn er naar de buren toe gewoon amper tot geen geluidslekken. Op de zolder moest ik dit nog steeds uitzoeken voor de zekerheid.

Het is allemaal nog niet 100% besloten, maar dit lijkt de nieuwe weg te gaan worden. Gezien de kosten zal dit een stappenplan worden. Ik verwacht eerst de akoestische aanpassingen van de woonkamer uit te voeren c.q. te laten uitvoeren. Hoe ver we hiermee gaan, dat weten we allemaal nog niet. Nicole is in ieder geval enthousiast over de producten en materialen die ze vandaag heeft gezien. We denken ook dat deze onze woonkamer gezelliger gaan maken, huiselijker. Dit missen we namelijk nog een beetje. Stap twee zal het aanschaffen van het Soundframe zijn, samen met eventuele plafondspeakers en mogelijk een Atmos enabled versterker. De vraag voor mij is even of ik de geïntegreerde sub zou willen of dat ik mijn Velodyne DD10 wil blijven gebruiken. Hier ga ik het sowieso met Ronald over hebben, maar wellicht dat ik hier op het forum ook nog het een en ander wil neerleggen. Stap 3, de laatste stap, zou dan het vervangen van de tv zijn door een OLED of andersoortig exemplaar, met 4K en HDR.
Een meerjarenplan, enerzijds helaas ("I want it all, I want it now" zong een bekende zanger ooit), anderzijds een leuk vooruitzicht. Ik kan me in ieder geval verder gaan verdiepen in akoestiek en in versterking.

Om af te sluiten: doe mij die maar!  :headbanging:



Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Mooie ervaring Richard! Vandaag bij Chattelin geweest en ook daar hebben ze de ruimte aangepast. Dat scheelt echt een slok op een borrel en zou eigenlijk standaard in ieders bestedingplan moeten zitten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Absoluut een mooie ervaring, en weer een bevestiging dat akoestiek de fundering is van elke set. Geen component is zo waardevol, in mijn optiek.

Ik zou best eens naar Chattelin willen om zijn ruimte te bewonderen. Ik heb er veel over gehoord en ben in het verleden, toen ik een tijdje daar in de buurt gewerkt heb, regelmatig langsgelopen. Had best eens binnen kunnen lopen, haha! Leuk om te horen dat jij ook weer een ervaring rijker bent. Was je alleen of met Linda?

Het zou niet in ieders bestedingsplan moeten zitten, maar in het bouwbesluit. Groots aanpakken, dat onderwerp :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Aardige draai Richard! Gaat je zeker bevallen, ik weet dat ik wat mis maar mijn huiskamer HT is elke avond plezierig.

Bovendien is het niet voor de eeuwigheid hé, over tien jaar kun je, wellicht in een ander huis, alsnog (weer) een dedicated ruimte maken.
Omni !

Bas Akkerman

Nee, ik was er alleen.
Haha, bouwbesluit. Samen met toegankelijkheid voor iedereen lijkt me dat een mooi streven!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Haha, het accepteren van het compromis komt ook deels door het gesprek wat ik met jou heb gehad, Jos ;)

Je hebt gelijk, een dedicated ruimte kan in de toekomst altijd weer. En de oude ruimte is nog niet weg, eerst moet Nicole nog zwanger raken. Bij ons is dat geen vanzelfsprekendheid, is gebleken.

Daarnaast ben ik echt enthousiast over het aanpakken van de akoestiek in de woonkamer. Ik denk dat het woongenot daar echt hoger van wordt. Het toepassen van 5.1 of zelfs een 5.1.4 opstelling is daarbij echt een toevoeging en ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Enfin, toekomstmuziek, eerst volgend jaar stap 1, de akoestiek, aanpakken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Harry HT

Hi,
Quote from: skyfox on December 10, 2016, 15:52:36
Zo, stap 1 naar een nieuwe setup is gezet. Vandaag ben ik met mijn vrouw en kleine spruit naar Mutrox in Numansdorp afgereisd om daar te ervaren wat goede akoestiek doet met audio. Of eigenlijk, om mijn vrouw dat te laten ervaren, want ik heb o.a. bij Htip al eens een van de beste akoestische ruimtes van de Benelux (en ongetwijfeld ook omstreken) mogen ervaren.

We hadden vandaag een afspraak met Ronald, een van de twee gepassioneerde eigenaren van Mutrox. Ik had van tevoren onze plannen voor de zolder doorgegeven en gevraagd of ze daar mogelijkheden zagen om optimalisatie toe te passen. Aan de hand van wat foto's en mijn schetsen gaf hij aan dat het zeker mogelijk was en liet via een linkje ook zien dat het al eerder gedaan is. Voor de liefhebbers: https://www.homecinemamagazine.nl/2016/04/hoe-je-een-kamer-inricht-als-thuisbioscoop-introductie/
Voor andere mensen die op zolder een goede thuisbios willen bouwen wil ik zeker aanraden om het linkje te volgen en alle gelinkte artikelen te lezen, heel verhelderend!
Enfin, na een paar mailtjes stelde Ronald voor om een afspraak te maken om bij Mutrox op "kantoor" verder te praten en het een en ander te luisteren. Vrouwlief vond dit ook een goed idee, en dus zo geschiede.

Vandaag dus vol enthousiasme naar Mutrox in Numansdorp gereden. Wat ik daar aantrof ging voorbij mijn stoutste dromen. Drie verschillende luisterruimtes, waarvan 1 voor muziek, 1 bioscoopzaal en 1 huiskamer. Alle ruimtes waren akoesties geoptimaliseerd, waarbij gezegd moet worden dat ze het bij de huiskamer zo gedaan hebben dat het ook een huiskamer blijft. Hierdoor is de akoestiek niet "perfect", maar menig huiskamer in NL kan hier nog wel een puntje aan zuigen.
Nadat we onder het genot van een kop thee kennis hebben gemaakt zijn we naar de eerste ruimte gegaan, de voor muziek geoptimaliseerde ruimte. Deze ruimte heeft een vlakke respons, i.t.t. de bioscoopzaal. De speakers zijn van B&W, het merk waar Mutrox o.a. mee samenwerkt. De nummers die we luisterden waren prachtig gedetailleerd, de bas was strak en gecontroleerd. Grappig ook om te merken hoe het aanwezig of afwezig zijn van de akoestische panelen het geluidsbeeld beïnvloed. Echter, muziek staat voor ons niet op plek 1, maar op plek 99, dus op naar de filmzalen.
We begonnen in de huiskameropstelling. Het eerste wat Nicole opviel was de enorme rust die zich openbaarde toen de deur dicht ging. Een rust die in een gemiddelde huiskamer, waaronder ook de onze, niet te vinden is. In deze huiskamer stond hun nieuwste product opgesteld, het soundframe. Dit is een product wat je tegen de muur schroeft, en waarin 2.0, 3.0 of 3.1 speakers gemonteerd zitten uit de B&W Cinema 7 lijn. Hierdoor hoef je niet te gaan werken met voorzetwanden om speakers uit het zicht te monteren. Daarnaast waren er 2 speakers achter de luisterpositie aan het plafond gemonteerd, om een 5.1 weergave mogelijk te maken. Na wat stukjes film en muziek geluisterd te hebben was ik verbaasd hoe goed dit kon klinken. Het geluid is detailrijk, de plaatsing is goed en het surroundbeeld blijft redelijk goed intact. Het enige wat je goed merkt is dat de rear kanalen aan het plafond hangen, waardoor het geluid toch wat van boven komt. Eerlijk is eerlijk, voor een huiskamer met klein loslopend grut (kinderen/drukke huisdieren, take your pick) is dit een ideale oplossing. De ingebouwde subwoofer maakt ook indruk met z'n frequentierespons. Ik had wel het idee dat er ergens bij de lage tonen een dipje zat. Dit kan komen doordat ik de frequentierespons van mijn sub anders heb ingesteld, omdat ik die betreffende kamer-akoestiek niet gewend ben of omdat wellicht de instellingen toch even niet goed stonden.
Op naar de cinema. Wat ik hier meemaakte, dat ging voorbij alles wat ik tot nu toe heb mogen zien en ervaren. Impact, detaillering, overdondering. Ik ben eigenlijk nog steeds een beetje sprakeloos van het geweld, nee, de finesse en de impact van deze demoruimte. Het geheel wordt aangestuurd door de betere systemen, waaronder een Trinnov voor- en eindversterker, 9 speakers verstopt achter het scherm en in akoestische panelen en 4 subwoofers. Home Cinema Nirvana.

Goed, als de beurs het toeliet dan zou ik zeggen: doe mij die maar. Helaas ben ik geen groot-geld bezitter en moeten er keuzes gemaakt worden, zowel in akoestiekaanpassingen als in apparatuur. We zijn er nog niet 100% over uit wat we willen gaan doen, maar we neigen naar, schrik niet, de huiskameroplossing. Waarom? Eigenlijk met het idee dat we straks met een eventueel tweede kindje gewoon steeds minder tijd hebben om in een bioskamer te zitten, terwijl akoestische aanpassingen van de woonkamer het woongenot ook verhogen op het moment dat er geen film wordt gekeken. Een mooi ingebouwde set, hoewel dit altijd een compromis zal blijven, optimaliseert het woongenot voor de momenten dat de kids op bed liggen. Maar ook als ze beneden zijn en we een (teken)filmpje met ze willen kijken dan is het fijn om te kunnen genieten van de ruimte en de audio. Daarnaast zijn de voorgestelde plafondoplossingen ook zo aanpasbaar dat Atmos een optie is in de woonkamer. Cool... Daarbij hoef ik me spontaan ook niet meer bezig te houden met isolatie, want beneden en op de slaapverdieping zijn er naar de buren toe gewoon amper tot geen geluidslekken. Op de zolder moest ik dit nog steeds uitzoeken voor de zekerheid.

Het is allemaal nog niet 100% besloten, maar dit lijkt de nieuwe weg te gaan worden. Gezien de kosten zal dit een stappenplan worden. Ik verwacht eerst de akoestische aanpassingen van de woonkamer uit te voeren c.q. te laten uitvoeren. Hoe ver we hiermee gaan, dat weten we allemaal nog niet. Nicole is in ieder geval enthousiast over de producten en materialen die ze vandaag heeft gezien. We denken ook dat deze onze woonkamer gezelliger gaan maken, huiselijker. Dit missen we namelijk nog een beetje. Stap twee zal het aanschaffen van het Soundframe zijn, samen met eventuele plafondspeakers en mogelijk een Atmos enabled versterker. De vraag voor mij is even of ik de geïntegreerde sub zou willen of dat ik mijn Velodyne DD10 wil blijven gebruiken. Hier ga ik het sowieso met Ronald over hebben, maar wellicht dat ik hier op het forum ook nog het een en ander wil neerleggen. Stap 3, de laatste stap, zou dan het vervangen van de tv zijn door een OLED of andersoortig exemplaar, met 4K en HDR.
Een meerjarenplan, enerzijds helaas ("I want it all, I want it now" zong een bekende zanger ooit), anderzijds een leuk vooruitzicht. Ik kan me in ieder geval verder gaan verdiepen in akoestiek en in versterking.

Om af te sluiten: doe mij die maar!  :headbanging:
Goed verhaal, leuk geschreven  O0

Kun je proefpanelen ook lenen van hun, om eerst thuis het te proberen ?

Heb je ruimte ook kunnen beluisteren met de correcties uit (van het Trinnov systeem)?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

skyfox

Dank je, Harry. Ik weet niet of ik proefpanelen kan lenen, dat is een hele goede vraag voor het volgende bezoek. Zodra we in het nieuwe jaar zitten gaan we met een plattegrond en foto's van de woonkamer terug, zodat we kunnen bepalen welke producten in onze woonkamer goed zouden kunnen werken. De vraag over proefpanelen kunnen we dan mooi meenemen.

Tijd om langer te luisteren, waarbij we met de instellingen van de Trinnov konden spelen was er niet. En dat was eerlijk gezegd ook niet het doel van mijn bezoek. Zou de kans zich voordoen dan zou ik daar zeker nog eens wat mee willen doen. Zeker omdat ik voor straks ook erg benieuwd ben wat, ná de akoestische aanpassingen, nog meerwaarde kan zijn van een goed calibratiesysteem als Adsy XT32, Anthem ARC etc. en ook wat daar eventueel de verschillen tussen zijn. Zou ik echt een Atmos implementatie willen, dan is sowieso een nieuwe versterker nodig, dus dan kunnen correctiesystemen meegenomen worden in de overwegingen. Zou ik toch blijven bij een 5.1 systeem, dan neig ik meer naar het behoud van één van mijn twee bestaande amps (Sony 5400ES of Denon 2808).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Het grote voordeel van akoestiek is dat je apparatuur en je hersenen minder bij hoeven te corrigeren. Een dooddoener wellicht, maar het zou zo maar kunnen dat je huidige set in een goede akoestische ruimte beter speelt. Echter heb ik het tegendeel ook wel ervaren. Een minder goede akoestiek verbloemt voor een gedeelte ook de tekortkomingen in een set, goede akoestiek niet meer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Daar heb je wel een goed punt, Bas. Ik maak me geen illusies dat ik een rete-goede set heb. Gewoon een doornee "middenklasse" set, als ik het zo mag noemen. In het plan zoals we dat nu voor ons zien gaan qua componenten sowieso de speakers vervangen worden door B&W Cinema 7 exemplaren, dus dat gaat dus ook nog eens meespelen. Ik weet nog van mijn huidige set dat de Monitor Audio speakers gewoon niet lekker klonken op een NAD versterker, terwijl ik ze persoonlijk vind schitteren met de Sony. Net zo met de Bostons in de huiskamer op de Denon. Ik heb ze op de Sony gezet en was niet heel erg onder de indruk. Met een betere akoestiek wordt zo'n match alleen maar belangrijker...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Kun je ook andere luidsprekers gebruiken of ben je gebonden aan B&W als je naar Rivasono gaat? Vooral Monitor Audio en in mindere mate Boston klinkt toch wel echt anders dan B&W over het algemeen.
Neemt niet weg dat ik het tof vind dat je eerst voor akoestiek gaat, een hele wijze keuze!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Als ik gebruik wil maken van het soundframe dan ben ik gebonden aan B&W. Zou ik zelf een voorzetwand gaan neerzetten (wat ik vooralsnog niet van plan ben) dan zou ik elke inbouwspeaker kunnen kiezen die qua diepte in de voorzetwand past.

De B&Ws heb ik natuurlijk geluisterd bij Mutrox en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de sound. Wel wil ik zeker nog even met Ronald opnieuw luisteren, en dan naast filmfragmenten en bluray concerten ook even puur muziek luisteren. Dat wil ik dan eigenlijk doen met een drietal nummers die ik van tevoren uitkies en thuis heb beluisterd. Gewoon om te horen wat het verschil nu eigenlijk is. Ook wil ik nog even serieus luisteren c.q. zoeken naar waar dat dipje in frequentierespons in de lage tonen precies is. Dat wil ik namelijk niet thuis ervaren.
Dat akoestiek in die ruimte anders is dan bij mij thuis, en dat de referentie daardoor niet helemaal eerlijk en kloppend is, dat weet ik maar al te goed. Maar je moet ergens starten, toch?

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Mooi geschreven verhaal Richard. En wat een compliment je mijn ruimte weer geeft :wub: Mijn akoestiek is zeker niet perfect (is ook erg moeilijk in een kleine lage ruimte), maar zelfs Thingman was onder de indruk.

Vind je oplossing eigenlijk heel erg slim en goed overwogen. Als de kleintjes groot zijn kan je altijd nog een dedicated ruimte beginnen (TV is dan waarschijnlijk vaak bezet door de spelcomputer van de kinderen :D). Ik heb al vaker gezegd dat oplossingen in een woonkamer zeker mogelijk zonder het huiselijke te verliezen. Mooi dat je dat nu samen met Nicole hebt ervaren. En zoals Bas zegt, het kan heel goed zijn dat je huidige set tot meer in staat blijkt als de akoestiek is geoptimaliseerd. Ik ervaar bijv. zonder plafondspeakers toch een 3D-geluid met hoogteinformatie. Of dat door de akoestiek, CA platen en/of apparatuur komt weet ik niet, maar ik weet wel dat de akoestiek dit toelaat.

Ben benieuwd naar je volgende stappen... spannende tijden!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Goede overwegingen Richard! Ik zou zelf ook eerst beginnen met de akoestiek van de woonkamer (er vanuit gaande dat jullie nog een tijdje in jullie huidige huis blijven zitten). Alle andere dingen die je noemt zijn inderdaad 'extra', maar een prettige woonomgeving is 'priceless'. Ben benieuwd hoe je e.e.a. aan gaat pakken :) Succes!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Quote from: HTip on December 11, 2016, 18:29:55
Mooi geschreven verhaal Richard. En wat een compliment je mijn ruimte weer geeft :wub: Mijn akoestiek is zeker niet perfect (is ook erg moeilijk in een kleine lage ruimte), maar zelfs Thingman was onder de indruk.

Vind je oplossing eigenlijk heel erg slim en goed overwogen. Als de kleintjes groot zijn kan je altijd nog een dedicated ruimte beginnen (TV is dan waarschijnlijk vaak bezet door de spelcomputer van de kinderen :D). Ik heb al vaker gezegd dat oplossingen in een woonkamer zeker mogelijk zonder het huiselijke te verliezen. Mooi dat je dat nu samen met Nicole hebt ervaren. En zoals Bas zegt, het kan heel goed zijn dat je huidige set tot meer in staat blijkt als de akoestiek is geoptimaliseerd. Ik ervaar bijv. zonder plafondspeakers toch een 3D-geluid met hoogteinformatie. Of dat door de akoestiek, CA platen en/of apparatuur komt weet ik niet, maar ik weet wel dat de akoestiek dit toelaat.

Ben benieuwd naar je volgende stappen... spannende tijden!

Och, wat is perfect... Ik vond het in ieder geval érg indrukwekkend bij je, Philip. Wellicht dat de zaal bij Mutrox nog die paar procent extra had, maar zij hadden dan ook de mogelijkheid om te werken met perfecte ratio's van de kamer. Dus in dat opzicht is het alleen maar indrukwekkender wat je zelf hebt neergezet.

Ja, ik denk dat de huiskamer oplossing inderdaad de beste zal zijn. Ik game ook graag in de winter, en het neerzetten van een mooie 5.1 setup zal op deze manier alleen maar postiever uitpakken. Kan niet wachten om over 2 jaar in 5.1 (of wie weet zelfs 5.1.4?) te gamen op een 4k oled scherm! In een akoestisch geoptimaliseerde woonkamer :D Gamen op de beamer deed ik sowieso toch niet. Om de een of andere reden vind ik het gewoon leuker om het in de woonkamer op de bank te doen.

Zelf ben ik ook héél benieuwd wat de akoestiek met mijn geluidsbeleving gaat doen. Ik heb er in ieder geval zin in!

Quote from: Jean Sibelius on December 11, 2016, 19:29:28
Goede overwegingen Richard! Ik zou zelf ook eerst beginnen met de akoestiek van de woonkamer (er vanuit gaande dat jullie nog een tijdje in jullie huidige huis blijven zitten). Alle andere dingen die je noemt zijn inderdaad 'extra', maar een prettige woonomgeving is 'priceless'. Ben benieuwd hoe je e.e.a. aan gaat pakken :) Succes!

Dank je, Jan! Het plan is om in dit huis te blijven wonen totdat we oud, grijs en vervelend zijn. Of de buurt moet achteruit gaan of we moeten de loterij winnen... Vooralsnog geen verhuisplannen dus. Fijne buren ook, nooit klachten over hoe hard de set speelt. Dus de upgrade van de akoestiek in de woonkamer, daar gaan we nog heel lang van genieten. Ik ga het proces en de uiteindelijke uitwerking zeker hier tonen  :thumbs-up:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Quote from: skyfox on December 12, 2016, 08:56:28
Och, wat is perfect... Ik vond het in ieder geval érg indrukwekkend bij je, Philip. Wellicht dat de zaal bij Mutrox nog die paar procent extra had, maar zij hadden dan ook de mogelijkheid om te werken met perfecte ratio's van de kamer. Dus in dat opzicht is het alleen maar indrukwekkender wat je zelf hebt neergezet.
Dank je nogmaals voor het mooie compliment. Ik ben ook erg tevreden met de akoestiek van onze ruimte.

Maar met jouw plannen wordt jouw woonkamer ook jouw droomkamer of beter gezegd jouw Sparkling Cinema 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Hahaha, droom(woon)kamer zeker, maar ik moet toch wel een nieuwe topicnaam verzinnen. Ben niet echt van plan het plafond in de woonkamer te voorzien van glitters... [emoji23]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Lambert

Quote from: skyfox on December 12, 2016, 21:58:03
Hahaha, droom(woon)kamer zeker, maar ik moet toch wel een nieuwe topicnaam verzinnen. Ben niet echt van plan het plafond in de woonkamer te voorzien van glitters... [emoji23]

Ook niet een piepklein discobolletje?  ::) ;)

skyfox

Hahahaha, euhm... nee. Ook geen piepklein discoballetje. Of misschien ook wel, hahaha! De tijd zal het leren  :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Zo, de volgende stap is gezet. De Sparkling Cinema staat in de marktsectie en op MP, om zo budget vrij te maken voor het aanpakken van de woonkamer. Voor de akoestiek heb ik wat vragenrondjes over de mail gehad, nu wordt het tijd voor een nieuwe afspraak on-site om het een en ander door te nemen, verlichting in te tekenen en meer van dat soort dingetjes. Dit om dan tot een offerte te kunnen komen. Als de verkoop van m'n oude spullen een beetje vlot loopt hoop ik toch ergens deze zomer een go op het spanplafond te kunnen geven.

Waar ik nog niet over uit ben is wat we met de voorwand gaan doen en wat we qua speakers nu precies willen. In eerste instantie dacht ik aan een complete B&W Cinema7 inbouw, maar als ik geen goedkope aanbieder kan vinden wordt het ons gewoon te prijzig. Daarnaast zijn er, naast B&W, nog vele andere aanbieders van in--wall/ceiling speakers en overweeg ik om mijn Boston VS260's als fronts te houden i.p.v. in-wall speakers als fronts. Ik zoek eigenlijk nog naar een of meerdere winkels waar ik serieus naar een aantal in-wall/ceiling oplossingen kan luisteren, daar ik ze toch echt te duur vindt om blind te kopen. Vooralsnog heb ik alleen de B&W C7 serie gehoord, en daar was ik erg van onder de indruk, maar er zijn meer smaakjes en ik wil ze toch echt wel proeven :) Weet iemand misschien waar ik terecht kan voor een luistersessie?



Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9