Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ik zou er eens over denken om een SVS naast die velo te zetten Sky,dat vind ik persoonlijk 1 vd beste tips voor jouw.
Krijg je het beste van bijde ;)

RalphH

Quote from: morca on April 25, 2012, 12:56:41
Ik zou er eens over denken om een SVS naast die velo te zetten Sky,dat vind ik persoonlijk 1 vd beste tips voor jouw.
Krijg je het beste van bijde ;)

Jij altijd met je 2 subwoofers  ;) ;) ;) ;) ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Hahaha!! Ach ja, het kan best goed werken natuurlijk. Welke svs had je in gedachten eigenlijk?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Tegen staande golven is het een goed remedie, toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RalphH

Quote from: Bas Akkerman on April 25, 2012, 15:09:49
Tegen staande golven is het een goed remedie, toch?

Moet zeggen dat het overall bij mij een erg goed resultaat geeft. Zowel tegen staande golven als in een vrij strakke weergave over het hele laagbereik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Maar zou je dan gaan voor 2 identieke subs of, wat Morca zegt, twee verschillende exemplaren? En wat voor opstelling is dan gunstig?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

RalphH

#406
Opstelling hangt helemaal van je ruimte af.
Zelf ben ik voor een 2e sub gegaan omdat in onze ruimte met 1 sub het laag niet naar wens te krijgen was.
Het was kiezen voor laag onder de 30 Hz en een gapend gat tussen 30 en 50 of redelijk laag tot 30 Hz en daaronder niets nada noppes. Alles afhankelijk van waar de sub in de ruimte staat.

Nu doet de SVS alles tussen 30 en 16 Hz en de BK vult de rest aan. Erg lekker geintergreerd, maar o zo afhankelijk van je ruimte (en de plaats van de sub daarin), ga ik schuiven met 1 van de 2 subs, valt alles in duigen.

Maar...
Stel dat je metingen kloppen, dan ben je denk ik meer gebaat bij flink wat demping in het laag.
Omdat je nu zoveel nagalm hebt, zal de boel onrustig klinken en ga je 'm zachter zeten. Het broekwapperend laag bij verschillende van onze medeforummers wordt mede veroorzaakt doordat ze zo kneiterhard kunnen draaien (o.a. vanwege de buren, maar ook vanwege lage nagalmtijden). Met veel nagalm klinkt het gewoon niet lekker waardoor je de boel dus ook minder hard zet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik doel op eentje zoals RalphH heeft ,of een buis met een 12 inch of de grootste die is 15 dacht ik.Denk een 12 mooi uitkomt tov je Velo.
RalphH heeft zelf de 2 beste plekken bepaald door meten ,dat kan jij ook best,en met mijn uitleg stel je hem verder af.
Maar zoals RalphH die de beste plaatsen al wist door meten.testen was het eigenlijk een makkie voor hem.
Het helpt goed tegen staande golven idd bij juiste plaatsing /afstelling,plus je hebt het voordeel van een gesloten Velo die heel mooi een ontploffing lekker direct en snel aan laat slaan,als die svs dan het geweld wat daarna komt rustig erbij pakt,weet je niet wat je hoort.

RalphH ,ik opper het vaak idd,maar jij bent 1 keer wezen luisteren en hebt het toen zelf ook gekocht  ;) 
Dus zo slecht advies is het niet toch ?  ;) Jij ook  nu met je 2 subwoofers  :clapping:  :headbanging:  :D

Wat ik wel grappig vind RalphH ,dat jij eerst er weinig over wist,en het nu zo even neergezet hebt,ik heb respect voor je doorzetten hierin,en het zelf willen weten/kunnen.
Meeste mensen doen dit niet maarzo even,jij leerde het jezelf toch mooi even aan.

Nou de volgende.... Sky?  ;D

RalphH

Ach bietje geluk moet je hebben ;D.

Maar check ook zeker eerst de mogelijkheden van akoestische aanpassingen. De gordijnen hebben voor je hoog super goed werk gedaan. Zou leuk zijn als je het laag al wat zou kunnen dempen door de kamer wat aan te passen voor zover mogelijk. Hoe ver kun je gaan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Quote from: RalphH on April 25, 2012, 19:14:50
Ach bietje geluk moet je hebben ;D.

Maar check ook zeker eerst de mogelijkheden van akoestische aanpassingen. De gordijnen hebben voor je hoog super goed werk gedaan. Zou leuk zijn als je het laag al wat zou kunnen dempen door de kamer wat aan te passen voor zover mogelijk. Hoe ver kun je gaan?
Hoe ver ik kan gaan? Waf is geen issue, geld natuurlijk wel. Voor de laagbeheersing is qua ruimte een goede tubetrap geen optie. Dus hangende basstraps (of liggende, als je zoiets in een podium kan verwerken) zijn de way to go.
En natuurlijk nog advies over tapijt ivm het gevaar van overdemping in het hoog.

En anders zijn twee subs een leuk idee. Een gepoorte cilinder of een BK Monolith wellicht... Maar dat is even voor later.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: RalphH on April 25, 2012, 19:14:50
Ach bietje geluk moet je hebben ;D.

Maar check ook zeker eerst de mogelijkheden van akoestische aanpassingen. De gordijnen hebben voor je hoog super goed werk gedaan. Zou leuk zijn als je het laag al wat zou kunnen dempen door de kamer wat aan te passen voor zover mogelijk. Hoe ver kun je gaan?
Nou ik denk dat jij al goed in beeld had door al dat meten wat de beste plekken waren.
Daar hebben we het toen hier al over gehad dacht ik,maar dat heb je wel zelf gedaan RalphH !,dat is maar en stukje geluk en een tipje van mij hem vroeg af te kantelen  :)
Door al dat van te voren testen wist je wat te doen met de 2e,neem maar van mij aan ik heb 6 tot 8 maanden met een testsubje gespeeld.
Toen de bandpass klaar was,denk half uurtje op het oor instellen,misschien later iets finetunen.
Het fase stellen van de fronts > closed sub > bandpass was het meeste werk maar denk ook een 30 a 40 min.

Uurtje of anderhalf werk als je weet hoe,dus door al dat testen en meten kreeg jij het onverwacht goed.
Kan je zien hoeveel ja jezelf kan leren als je maar wilt,want je bent wel met die BK aan het runnen geweest door je HT  :clapping:

RalphH

Quote from: skyfox on April 25, 2012, 19:29:28
Hoe ver ik kan gaan? Waf is geen issue, geld natuurlijk wel.

Ik heb r zelf geen ervaring mee omdat ik ze helaas niet kan plaatsen, maar zouden super chunks (hoeken opvullen met appelflappen van steenwol) een optie voor je zijn?
Schijnt erg goed te werken en kosten zijn te overzien. Ik meen dat Raphie ze in zijn kamer heeft gemaakt, wellicht kun je daar eens checken.

Quote from: morca on April 25, 2012, 20:10:11
Kan je zien hoeveel ja jezelf kan leren als je maar wilt,want je bent wel met die BK aan het runnen geweest door je HT  :clapping:

Pwoh, 4x rond, was het helemaal beu ;D. Met de SVS hetzelfde nogeens gedaan, wanhoopig op zoek naar een plek waar ie niet zo in het zicht zou staan, maar helaas.
Maar idd, met wat zelf proberen en wat tips links en rechts, moet je een eind kunnen komen.

Heb trouwens nog een instelprobleempje, check ajb mijn vandaag gestartte topic ff ajb ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Ik zal eens googlen naar die chunks, ben erg benieuwd. Thx voor de tip!

Gisteravond ben ik eerst eens met auddessy aan de gang geweest. Zes punten meten. Grappig proces. Ik zag dat de afstanden goed kloppen. Alleen had ie al mn speakers op large gezet ipv small. Heel vleiend, maar misschien niet helemaal de bedoeling. Dus maar terug naar small.

Na de meting heb ik de bluray van Pink in de speler gedaan. Op basis van track Crazy (lekker druk) eens geswitch tussen wel en geen equaliser. Het resultaat: ik hoor geen verschil... :nopompom:
Dus dan speel ik maar zonder equaliser.

Daarna nog een tweetal cds beluisterd. Als eerste de soundtrack van Moulin Rouge. Lekkere nummers. Daarna nog een tweetal nummers van Katie Melua. Wat me opviel is dat er wat geks gebeurde als ik de dac van de amp gebruikte. Het geheel begon heel nasaal te klinken. Alsof er een jaren 50 filter overheen lag. De bluray speler daarna analoog aangesloten en toen klonk het weer normaal. Ik heb me rot gezocht in de amp naar een instelling of filter die dit effect veroorzaakte, maar niets kunnen vinden helaas. Tips zijn welkom!

Wat ik bij het luisteren van muziek merkte was dat de Denon een slagje helderder klinkt dan wat ik hiervoor aan versterking heb gehad (Sony 5400es en Nad t743). Bij filmstukjes merk je het niet, maar bij (concert)muziek wel. Drumslagen lijken iets te weinig body te bevatten, waardoor het wat onecht overkomt. Komend weekend ga ik em 1 op 1 zetten tegen de Sony om het echte verschil helder te krijgen.
Jammer dat ik geen Marantz heb staan in mn omgeving. Heb bij een audiowinkel de sr7005 gehoord op rx6en en dat klonk redelijk hetzelfde als mn Sony. Zou de vergelijk graag maken. En voor de grap zou ik er ook best eens een Arcam naast willen zetten om ook dát verschil helder te krijgen.

Nou ja, hobbietechnisch gezien staat er nog genoeg op stapel :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Mooie beschrijving skyfox! Het verschil is inderdaad het sterkst met muziek, dan is hij vrij snel wat "kaal". Dat nasale herken ik minder, maar kan goed te maken hebben met compressie. Alsof er door een zakdoek wordt gezongen of zo? Ik weet niet wat er is ingesteld bij verwerking: pcm/hd/bitstream. Zoiets dergelijks. Wel vreemd, want ik heb niets veranderd in de instellingen naar ik weet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Heb je zelf ook cd geluisterd over hdmi op de Denon? Of liet jij het altijd lopen via de Lexicon?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Sinds ik een DAC aan mijn HTPC heb hangen,heb ik het idee dat bepaalde dingen die jij beschrijft ook veel beter klinken.
Wel analoog naar de amp dan.
hdmi voor muziek was bij mij niet echt goed,coax al beter,maar analoog met een betere DAC kan ook wonderen doen.
Het kan zijn dat de DAC van je speler beter werkt als die van de amp ?

RalphH

#416
Verschil in stereo tussen hdmi via de ATI en analoog via de Auzentech is al erg groot, veel breder geluidsbeeld. Wellicht via coax naar een losse DAC nog wat beter, maar ik blijf toch een beetje van de budget oplossingen hè ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on April 26, 2012, 10:55:09
Heb je zelf ook cd geluisterd over hdmi op de Denon? Of liet jij het altijd lopen via de Lexicon?
HDMI, via de pc dus. En heb ook een keer DM op 5.1 geluisterd, maar dat was met de DAC van de Oppo volgens mij.  :sleepy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Quote from: RalphH on April 26, 2012, 21:39:37
Verschil in stereo tussen hdmi via de ATI en analoog via de Auzentech is al erg groot, veel breder geluidsbeeld. Wellicht via coax naar een losse DAC nog wat beter, maar ik blijf toch een beetje van de budget oplossingen hè ;D.
Ik ook hoor liever een beetje buget hoor,maar stond er wel van te kijken hoeveel verschil.
Ik kan niet eens meer terug/zonder nu .......

RalphH

Die Auzentech lag in de garage weg te stoffen, dus veel cheaper kon het niet ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on April 26, 2012, 21:47:32
Die Auzentech lag in de garage weg te stoffen, dus veel cheaper kon het niet ;)
Ach ja moet je kijken wat ik soms op zolder vind.......hihi nee hij is leeg nu op een SL1200 na,maar die ga ik niet gebruiken.
Ik hoop zaterdag wel eindelijk mijn 2e set JL,s uit de doos te halen,als ze dan ook nog eens bellen dat me amp klaar is schiet het op  :pompom:

garmtz

Wel een extreme nagalm in het laag. Ik zou eerst een algemene laagdemping inzetten (veel bass traps) en dan nog een selectieve bass traps gaan denken. Heel goedkope oplossing: steenwol in de verpakking in de hoeken van de kamer (of langs plafond) wegwerken. Het plastic maakt niets uit voor de laagdemping, maar je gaat ook niet teveel extra dempen in het hoog/midhoog.

morca

Hoe dik,groot zijn die verpakkingen Garmtz,ik ben ook net met me huiskamer bezig en zit ook voor achter de gordijnen wat te verzinnen.
Plek zat.
Vd week anders eens een maatje bellen ,die werkt bij de bouwgroothandel.....

Mijn eerste subje zit ook in het  doosje Sky ,morgen de 2e hoop ik.
En hoop nog wat dingen om het huis klaar te maken te regelen.

skyfox

Hebben we het dan over rollen steenwol of plakken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9