Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Quote from: HTip on March 19, 2012, 22:19:46
Een mooie set verdient een goede afstelling. Het is een kwestie van volhouden. De positie van de rears is inderdaad erg belangrijk. Omdat je 5.1 speelt je gewoon houden aan de ITU opstelling. Op de calibratie DVD van CARA wordt aangeraden het kruispunt van de rears ca. 15-20cm achter de sweetspot uit te laten komen. En de tweeter op oorhoogte is een must. Tenzij je di-/bipolen hebt, dan moeten ze 60cm boven oorhoogte geplaatst worden.

Is het idee dan wel dat de plaatsing van de speakers zelf op 110 graden vanaf de luisterpositie blijft? Dus puur wat wijzigen aan de toe-in?

Ik zal het vanavond of morgen eens uitproberen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Iemand nog tips hoe ik de knal van de subwoofer weg kan halen? Op de Sony had ik daar nooit last van. Sub zit nu aangesloten middels alleen een digi interlink. Ik zou bijvoorbeeld een 12v triggerkabel kunnen gebruiken. Ik ga ook de sub nog even aansluiten op de 2e subwoofer uitgang.
De knal gebeurt trouwens elke keer zodra er een geluidsveld veranderd (stereo > DD > enz) en wanneer je van ingang wisselt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

die plopje,s zou het relais kunnen zijn wat slecht word,er schakeld wat wat die plop veroorzaakt.
Als hij dit in het verleden niet deed zou ik aan het relais denken die dat stereo /5.1 schakeld

HTip

Quote from: skyfox on March 20, 2012, 12:47:07
Is het idee dan wel dat de plaatsing van de speakers zelf op 110 graden vanaf de luisterpositie blijft? Dus puur wat wijzigen aan de toe-in?

Ik zal het vanavond of morgen eens uitproberen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Klopt! ITU richtlijn blijft hetzelfde.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Quote from: morca on March 20, 2012, 12:50:48
die plopje,s zou het relais kunnen zijn wat slecht word,er schakeld wat wat die plop veroorzaakt.
Als hij dit in het verleden niet deed zou ik aan het relais denken die dat stereo /5.1 schakeld

Klinkt als een plausibele verklaring, de amp is tenslotte al wat ouder. Heb je een idee hoe ik dit kan bevestigen, hoe ik het kan omzeilen en/of wat reparatie zou kosten?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Nee sorry ,daar moet je iemand voor hebben of kennen eigenlijk,repareren is niet goedkoop.
Hier zit een winkel die een mannetje heeft ,maar das veel te ver voor jouw.

skyfox

Gister nog even geprutst met de subwoofer. Andere kabel, andere aansluiting, maar de knallen blijven. Voorlopig staat de sub dan maar uit.

Heb de rears de extra toe-in gegeven maar niet meer geluisterd. Kon er even de rust niet voor vinden.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Pinohelmond

Quote from: skyfox on March 21, 2012, 07:48:07
Gister nog even geprutst met de subwoofer. Andere kabel, andere aansluiting, maar de knallen blijven. Voorlopig staat de sub dan maar uit.

Heb de rears de extra toe-in gegeven maar niet meer geluisterd. Kon er even de rust niet voor vinden.

GVD, dat is balen van die sub!  >:(
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Heb je de Sony al weer even geprobeerd? Gewoon om zeker te weten dat de knallen alleen bij de NAD gebeuren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Pinohelmond on March 21, 2012, 08:00:32
GVD, dat is balen van die sub!  >:(
Nog meer balen van de amp, gezien die de knallen naar de sub stuurt. Maar absoluut balen!  :unhappy:

Quote from: Bas Akkerman on March 21, 2012, 08:27:09
Heb je de Sony al weer even geprobeerd? Gewoon om zeker te weten dat de knallen alleen bij de NAD gebeuren.

Nope, kan ik komend weekend nog wel even doen. Sleep de sub wel naar de woonkamer, scheelt inspanning  :angel:

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Inderdaad balen dit zeg.. :( On a happier note: Thor ligt bij de MM inderdaad voor €14,99 mocht je die voor dat geld willen :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Bas Akkerman

Quote from: Martijn90 on March 21, 2012, 09:06:15
Inderdaad balen dit zeg.. :( On a happier note: Thor ligt bij de MM inderdaad voor €14,99 mocht je die voor dat geld willen :)
Tsja, als de subwoofer niet werkt... Thor zonder gedonder is natuurlijk niets!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on March 21, 2012, 09:18:09
Tsja, als de subwoofer niet werkt... Thor zonder gedonder is natuurlijk niets!

Als de sub niet werkt heb je al genoeg gedonder denk ik :P haha
Maar goed zonder sub geven mijn speakers ook genoeg gedonder!  :pompom:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Etiennevh heeft ooit hetzelfde probleem met zijn sub gemeld. Hij heeft een Marantz en SVS, maar ik weet niet of hij de oorzaak heeft kunnen vinden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Merci voor de tip, ik heb een bericht in zijn topic achtergelaten. Ik las dat hij idd een soortgelijk probleem had. Sinds de Toys echter niets meer te lezen over de sub...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Wat ik me zo even bedacht, zou het mogelijk helpen als ik de bluray dan toch analoog aansluit? Heb het eigenlijk niet meer geprobeerd vanwege de knallen. Ik zou dan de sub zelfs direct op de bluray speler kunnen aansluiten ipv deze via de amp te laten lopen... Een speler met goede dacs is goedkoper dan een nieuwe amp met goede dacs  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Dat is nog niet eens zo'n slecht idee. Op die manier kun je ook de oorzaak beter achterhalen. Misschien zelfs via HDMI en de sub op de BD-speler.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Een NAD T743 heeft geen hdmi... Veel te oud :p
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik denk dat je tever zoekt,het ploppen heb ik wel vaker gehoord,word je relais slecht dan...............
Voor de zekerheid even testen is nooit weg,maar ik weet voor 99 % zeker dat je relais kapot is.
Als je nou iemand op het forum weet te porren er een nieuwe voor je in te zetten,maar ik denk dat je naar de winkel moet.
Kom jongens niemand die voor Sky die relais even wil checken?

skyfox

Zo, even getest met analoog.

Eerst analoog met de sub op de amp aangesloten. Nog steeds knallen. Vervolgens de sub direct op de bluray. Weg knal! Blijkt trouwens dat rechts achter ook plopjes geeft.
Dus: oorzaak is de amp. Zullen idd mogelijk een of meer relais zijn.

Ook nog even de regenscene opgezet. Met de extra toe-in is het beeld achter me completer. Ik mis alleen nog steeds de regen naast/iets voor me. Mogelijk op te lossen met wat minder toe-in van de fronts?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Goed dat je weet waar het aan ligt. Ga je de Denon van Bas nog proberen?

Toe-in hangt af van het afstraalgedrag van je speakers. Belangrijker is alignment van timing and volume. Staat alles op 75dB? Heb je de afstanden van de rears afgestemd op het kruispunt achter de sweetspot?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Ik heb nu de fronts zo ingedraaid dat het kruispunt voor me ligt. Dat geeft een ietsje vager beeld, maar maakt ook nu de beleving grootser.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Jammer is dat he,ik heb hier ook een 2e amp staan en die is ook stuk,en ik rekende er ook op hem te gaan gebruiken.
maar zo,n feest was het jammer genoeg niet......

skyfox

#348
Zo, ben weer wat verder na een avondje tweaken (lees: aanklooien  :angel:). Ik heb een fijne poging gedaan om de sub af te regelen. Maar uiteindelijk ging dat niet lekker. De testtonen van de Velo lopen natuurlijk niet via de bluray speler. En op de amp afstellen is leuk, maar komt niet overeen met de blurayspeler. Daardoor staat de sub echt veel te hard. Op gehoor zachter zetten lukt uiteraard wel, maar zonder visuele input ben ik als man toch een beetje lost...

Conclusie: sub voorlopig afgekoppeld, speakers draaien nu fullrange.

Ik heb als extra tweak net ook wat stoeptegels onder de speakers gelegd om ze wat op te hogen. De tweeters staan nu +/- op oorhoogte. Dit geeft een flinke verandering aan het geluidsbeeld! Of ik er happy mee ben moet ik nog even onderzoeken.

Wat vind ik nu van de match tussen NAD en Monitor Audio... Eigenlijk niet heel erg lekker. De NAD maakt het geluid ietwat schel en laat iets van het middengebied wegzakken naar de achtergrond. Hierdoor ontstaat een ietwat "hol" geluid. Dat deed mijn Sony stukken beter!! Als ik het vergelijk dan is de Sony praktisch gemaakt voor MA, de NAD doet het beter met andere merken (zoals de Missions waar ik ze oorspronkelijk mee had gecombineerd, a long time ago...). De luisterindrukken zijn trouwens opgedaan met het Pink concert op bluray, Dolby Digital uitgestuurd via optisch.

Kleine edit nog: ik kan op de br-speler helaas geen detailafstemming doen voor de speakerniveaus (afstanden/vertragingen, etc). Hierdoor is de bruikbaarheid van de analoge uitgangen m.i. beperkt. Althans, dit gezien ik begreep dat de 5.1 ingang op de amp puur een doorlus is naar de eindtrap en dus bassmanagement in al zn vormen overslaat. Weer een goeie misser dus, lijkt mij.

Quote from: HTip on March 21, 2012, 19:14:40
Goed dat je weet waar het aan ligt. Ga je de Denon van Bas nog proberen?

Toe-in hangt af van het afstraalgedrag van je speakers. Belangrijker is alignment van timing and volume. Staat alles op 75dB? Heb je de afstanden van de rears afgestemd op het kruispunt achter de sweetspot?
Ik heb eigenlijk geen idee of ik de Denon ga uitproberen. Ergens is het wel interessant om een vergelijk te houden en zo te bepalen wat lekkerder klinkt. De NAD gaat er sowieso uit op termijn, maar een receiverupgrade staat eigenlijk niet in de planning voor dit jaar... Ben bang dat als Bas z'n amp te goed bevalt dat ik er toch weer geld aan ga uitgeven... Zoals je tussen de regels door al kan lezen zoek ik eigenlijk nog wat argumenten om het toch te proberen.

Qua timing moet het goed staan, voor het volume moet ik het opnieuw afregelen. Helaas is mijn dBmeter even uitgeleend, dus dat duurt nog een anderhalve week voordat ik er wat mee kan.

Quote from: morca on March 21, 2012, 20:27:08
Jammer is dat he,ik heb hier ook een 2e amp staan en die is ook stuk,en ik rekende er ook op hem te gaan gebruiken.
maar zo,n feest was het jammer genoeg niet......

Technologie... doet het nooit wanneer je het wilt gebruiken  :hehe:

Is natuurlijk niet waar, maar als er iets stuk gaat of versleten raakt dan voelt het wel zo. Eigenlijk wil/hoop je toch dat apparaten het eeuwige leven hebben. Gek is dat...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

#349
Per post verstuurd,en niet goed verpakt,er komen alleen AM achtige geluiden uit de speakers  :blink:
gelukkig schadevrij gesteld,als die man nog voor die winkel werkt,zou ik hem wel eens goedkoop kunnen hebben.
Of hij moet goed stuk zijn.....