Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

skyfox

Helaas, ik gebruik alleen originele schijven. Mogelijk dat de schijf niet goed gecodeerd is, maar dat lijkt me stug.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

high-q

idd, lijkt mij ook stug :)

Maar je hebt liever een losse eindbak dan een receiver-upgrade?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

skyfox

Liever geen van beide, maar ben erg tevreden over de surroundkwaliteiten van mn huidige amp. Dus dan zou ik er eerder een eindbak achter zetten. Aan de andere kant, een amp met uitgebreide Audessy zou ook niet verkeerd zijn.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Balen joh, kraak geluiden zijn natuurlijk nooit goed  :( Als je het hoort draai je dan op een behoorlijk volume, of hoor je het ook als het zachtjes staat? De kans is klein, maar misschien kan het aan de film liggen, welke was het?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

#229
Nee, precies, en ik moet nog eens goed luisteren of het echt een kraak is. Ik hoorde het bij Band of Brothers, maar als ik in mijn geheugen teruggraaf dan meen ik me te herinneren dat ik het bij eerdere (actie)films ook sporadisch al eens gehoord heb. Zou echt balen zijn, want ik heb op dit moment eigenlijk geen zin om weer apparatuur aan te schaffen  :confused:

Ik hoorde het trouwens op een redelijk hoog volume (amp op -19). Maar ja, wat is hoog, kan er eens een db meter bijhouden zodra ik die weer terug heb.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Quote from: skyfox on February  6, 2012, 10:41:00
Nee, precies, en ik moet nog eens goed luisteren of het echt een kraak is. Ik hoorde het bij Band of Brothers, maar als ik in mijn geheugen teruggraaf dan meen ik me te herinneren dat ik het bij eerdere (actie)films ook sporadisch al eens gehoord heb. Zou echt balen zijn, want ik heb op dit moment eigenlijk geen zin om weer apparatuur aan te schaffen  :confused:

Ik hoorde het trouwens op een redelijk hoog volume (amp op -19). Maar ja, wat is hoog, kan er eens een db meter bijhouden zodra ik die weer terug heb.
Kan me goed voorstellen dat je daar even geen zin in hebt als je tevreden bent met hoe het klinkt :( Wat voor soort kraak is het (als dat een beetje te beschrijven is)?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Bas Akkerman

Mmm, geen goed nieuws lees ik. Ik ga zelf ook een db-meter aanschaffen sky, dus als je hem weer terug wilt...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Beschrijf het eens... poe.. Ehm... Een van de karakters is aan het spreken terwijl er op de achtergrond een bombardement plaatsvind. Je hoort dan plots een "rafel" langs de rand van z'n stem. Het is maar even en is ook daarna weer weg. En tot nu toe heb ik het alleen kunnen ontdekken bij heftige stukken. Vandaar mn vermoeden dat m'n amp tekort komt. En dat ondanks dat ik em onder 80hz wegfilter naar de sub toe.

Het is ook lekker makkelijk aan te wijzen, want de paar keer dat ik het hoorde gebeurde het bij andere speakers (1x center en 1x rechtsachter en ik vermoed 1x rechtsvoor). Om het makkelijk te maken. Ik weet van m'n amp dat ze de stroomafgifte op een website getest hebben. Het zou 2x 110w, 5x 39w en 7x 36w moeten zijn, volgens hun metingen. Hij zakt dus enorm in bij surround. Maar ze rapporteerden ook dat ze tijdens het filmkijken geen last hadden van de inzakkende afgifte.

Misschien eens kijken of ik ergens een eindbak kan lenen en dan testen met BoB ofzo...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

larzie

Quote from: Bas Akkerman on February  6, 2012, 14:00:27
Mmm, geen goed nieuws lees ik. Ik ga zelf ook een db-meter aanschaffen sky, dus als je hem weer terug wilt...

Als het goed is verschijnt mijn analoge Radioshack db-meter van forumsponsor RA Subs deze week in de bus  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on February  6, 2012, 14:00:27
Mmm, geen goed nieuws lees ik. Ik ga zelf ook een db-meter aanschaffen sky, dus als je hem weer terug wilt...
Doe rustig aan... Als het bij mij komt door te hard draaien dan moet ik maar gewoon zachter draaien... Geld voor een eindbak is er in principe momenteel niet, dus wat dat betreft kan ik weinig aan het 'probleem' doen. Tenzij ik ga graaien in de gordijn/tapijt/podium spaarpot, maar daar heb ik ook niet zo'n zin in.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

[bezordmodus aan] Maar een db-meter kan geen kwaad. Misschien draai je niet alleen te hard voor je luidsprekers, maar ook voor je oren. [bezorgdmodus uit]
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

R

Probeer deze scene eens met minder actieve kanalen, dan heeft je versterker at meer headroom. Ben benieuwd of dat verschil oplevert.

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on February  6, 2012, 14:12:57
[bezordmodus aan] Maar een db-meter kan geen kwaad. Misschien draai je niet alleen te hard voor je luidsprekers, maar ook voor je oren. [bezorgdmodus uit]

Dank voor je bezorgdheid. Ik denk dat het wel meevalt, mijn oren hebben nog niet geprotesteerd. En de problemen spelen op piekmomenten, dus dat zijn ook steeds maar korte momentjes dat het extra hard gaat. Maar binnenkort weer eens afspreken is natuurlijk altijd leuk! :)

Quote from: R on February  6, 2012, 15:14:07
Probeer deze scene eens met minder actieve kanalen, dan heeft je versterker at meer headroom. Ben benieuwd of dat verschil oplevert.

Goeie tip, ga ik zeker proberen!

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Als het uit meerdere speakers komt dan ligt het zeer waarschijnlijk daar niet aan. Je hebt trouwens niet veel vermogen nodig om het geluidsniveau op de luisterplek op een hoog niveau te krijgen. In mijn instelgids heb ik daar iets over geschreven.

Heb je al geprobeerd in stereo?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Valkyrie

#240
ik had al een tijdje niks laten horen, maar je hebt pm ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

skyfox

Quote from: HTip on February  8, 2012, 09:12:15
Als het uit meerdere speakers komt dan ligt het zeer waarschijnlijk daar niet aan. Je hebt trouwens niet veel vermogen nodig om het geluidsniveau op de luisterplek op een hoog niveau te krijgen. In mijn instelgids heb ik daar iets over geschreven.

Heb je al geprobeerd in stereo?
Okee, aan de hand van het rekenvoorbeeld hier een berekening voor mijn eigen speakers. De gevoeligheid is van alle speakers (behalve de center, 90) 91dB.

Afstand speakers – zitlocatie = 3,5m (ietsjes korter, maar ik reken graag met een marge)

91 – 11 (afstand) = 80dB

Ik ga uit van geen gain door slechte akoestiek (is er momenteel wel, maar wil ik in de toekomst minimaliseren).

80 + 7 (5 kanaals surround) = 87dB

Uitgaand van een druk op de luisterplek van 100dB, moet er +13dB gegenereerd worden. Dit komt dus neer op 20W. Bij langdurig (Philip, wat versta je onder langdurig?) gebruik wordt dit dus 40W.
De impendantie van de speakers is 6 Ohm volgens MA. Er vanuit gaande dat er bij 4 Ohm een verdubbeling moet plaatsvinden, zal er bij 6 Ohm dus 50% extra vermogen nodig zijn. Dit komt dan neer op 60W

Conclusie: als de meting van hometheater.com klopt dan kom ik dus vermogen tekort om, bij langdurig gebruik, mijn speakers goed aan te sturen.
Het lijstje even gekopieerd:
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 39.4 watts
1% distortion at 45.0 watts

Als ik dit doortrek dan is het dus logisch dat ik op enorm drukke momenten (in dit geval Lt. Winters die praat gedurende een bombardement) even een probleem kan hebben.

Ik ben vanmiddag vrij, dus dan ga ik even testen met 2 kanaals geluid ipv 5 kanaals.


Quote from: Valkyrie on February  8, 2012, 10:43:54
ik had al een tijdje niks laten horen, maar je hebt pm ;)
Thx!! Ik ga even kijken wanneer ik langs kan komen en dan stuur ik je PM terug.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Je rekenvoorbeeld is bijna goed. Je versterker levert namelijk 1.5x het vermogen bij 6 ohm. En omdat je waarschijnlijk nu nog reflectie hebt, moet je die 5 dB er toch bij optellen. Het klopt inderdaad dat je die in de toekomst er weer van moet aftrekken.

Langdurig? Tja, dat is afhankelijk van omgeving, type speaker, etc. Dus daar kan ik moeilijk een antwoord op geven. Dat is meer de marge waar je mee rekening moet houden. By the way 100dB is serieus hard ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Handig zo'n berekening :) En 100 dB is inderdaad heel behoorlijk. Hoe kom je zo aan die 100 dB? Je hebt nog niet gemeten met een dB meter dacht ik? Ik heb met mijn dB meter ooit is een piek van 100 dB gehad en dat was wel echt too much.

Philip, die gas explosie in Die Hard 4.0 gaf 105 dB aan dacht ik?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Quote from: HTip on February  8, 2012, 12:22:01
Je rekenvoorbeeld is bijna goed. Je versterker levert namelijk 1.5x het vermogen bij 6 ohm. En omdat je waarschijnlijk nu nog reflectie hebt, moet je die 5 dB er toch bij optellen. Het klopt inderdaad dat je die in de toekomst er weer van moet aftrekken.

Langdurig? Tja, dat is afhankelijk van omgeving, type speaker, etc. Dus daar kan ik moeilijk een antwoord op geven. Dat is meer de marge waar je mee rekening moet houden. By the way 100dB is serieus hard ;)

Quote from: Martijn90 on February  8, 2012, 14:20:03
Handig zo'n berekening :) En 100 dB is inderdaad heel behoorlijk. Hoe kom je zo aan die 100 dB? Je hebt nog niet gemeten met een dB meter dacht ik? Ik heb met mijn dB meter ooit is een piek van 100 dB gehad en dat was wel echt too much.

Philip, die gas explosie in Die Hard 4.0 gaf 105 dB aan dacht ik?

Philip geeft aan in zijn voorbeeld/handleiding voor het berekenen van het benodigd vermogen dat, om te compenseren voor de verschillende vermogensbehoefte van de verschillende toonhoogten (want: lage tonen vragen meer dan hoge tonen), je het beste uit kan gaan van 95-100dB. Ik ga er vanuit dat ermee bedoeld wordt dat je met die dBs de pieken opvangt en niet dat je constant op dat niveau draait. Maar voor elke piek moet de amp toch dat vermogen kunnen leveren.

Ik heb inderdaad nog niet gemeten met een dB meter hoe hard BoB draait, heb mn meter even uitgeleend aan forumgenoot Bas. Maar ik ga het zeker nog eens opmeten.

Philip, je geeft aan dat op 6 Ohm de amp 1,5 keer zoveel vermogen levert. Maar is dat niet een best case scenario? Tenslotte, hoeveel amps ken je die op 4 Ohm netjes 2x zoveel vermogen leveren als op 8 Ohm?

Zou het trouwens kunnen helpen als ik de impendantie in de amp aanpas van 8 naar 4 Ohm? Ik hoor de amp dan een klik geven, maar wat het uithaalt weet ik niet. En de handleiding verschaft ook geen duidelijkheid daarover.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

De 95-100dB is om uit te rekenen hoeveel vermogen de versterker moet kunnen leveren. Het klopt dat het een piek is die moet kunnen worden gegenereerd. Met een actieve sub is dat overigens weer minder nodig, want het meeste vermogen gaat in het laag zitten.

Of het een best case scenario is weet ik niet, maar theoretisch is dit wel zo. En dit wordt bepaald door de uitgangsimpedantie die weer wordt bepaald door de speaker. Dus of het zin heeft de versterker om te schakelen.

@Martijn: de piek in Die Hard 4.0 lag zelfs op 107dB ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

#246
Ik heb net de test kunnen doen met BoB. In surround hoor ik bij sommige explosies heel kort iets van getik/kraakje. Bij 2-channel blijft het geluid strak. Ik hoor het niet bij elke explosie, maar wel bij steeds bij specifieke explosies. Ik kan het dus reproduceren. Zal het binnenkort eens opmeten met een dBmeter.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Deze maand een mooie aanwinst op mijn naam gezet. Helaas komt door deze diepteinvestering de HT kamer even wat lange baan, maar deze kans wilde ik niet aan mij voorbij laten gaan.

Ik ben eigenaar geworden van een mooie Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima uit 2006!! Mijn vader kan inmiddels niet meer autorijden (wat heet, hij gaat zo snel achteruit dat hij binnenkort weer 4 wielen heeft, maar dan onder een electrische rolstoel... :( ). Mijn moeder heeft geen rijbewijs en geen intentie er alsnog een te halen, dus moest de auto weg. Omdat ik toch op zoek was en mijn broer geen eigen auto wil hebben, hebben we er een leuke deal van gemaakt. Wij allebei blij :)

Zal eens kijken of de buren vanavond nog niet thuis zijn, dan kan ik een mooi plaatje schieten  8)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Mooi hoor, gefeliciteerd :) Alleen jammer van de manier waarop het gaat natuurlijk  :(
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

larzie

Mooie aanwinst die Fiat. Ik hoop dat je nog veel leuke dingen, binnen de mogelijkheden die er zijn, kan doen met je vader. Je bent nu in ieder geval zelf mobiel en kan je pa overal mee naar toe nemen in de auto. Al moet je dan waarschijnlijk een niet-elektrische rolstoel meenemen ivm de ruimte in de auto. Ik zou in ieder geval nog van alles doen, binnen de mogelijkheden uiteraard, met je pa zo lang het nog enigzins kan.
Nogmaals heel veel sterkte allebei en nog lekker genieten zo lang het kan!
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT