Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on August  8, 2011, 20:16:12
Meteen heb ik al een vraagje. Zoals op de foto's te zien is wordt het zadeldak gedragen door horizontale balken. Is het akoestiek-technisch gezien beter om deze af te timmeren/gipsplaten (en dus een vlak plafond maken) of om ze open te laten? (en wat is daar dan de theorie achter?)

Leuk om te horen dat het doorgaat. Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar ik kan me voorstellen dat je nu al gratis basstraps en difussiepanelen hebt daardoor. Maar ik ben een leek om eerlijk te zijn ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

feli, nu blijft de volgmodus zeker aan ;-)
Helaas voor je geen onderbouwing voor je balken.
Zelf heb ik wel afgetimmerd, maar ook om spotjes kwijt te kunnen

RalphH

Stoer! Veel plezier met ontwerpen, plannen en bouwen....en genieten dan natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Heb vanavond eens wat gespeeld met een proefopstelling om een idee te krijgen hoe het uit gaat komen met maten. Gezien ik Sketchup niet onder de knie krijg is het toch maar een kwestie van eerst uitproberen in de ruimte.

Ik heb de optie om in de lengte of in de breedte de ruimte op te gaan bouwen. In de lengte is er meer ruimte tussen het scherm en de stoelen (+/- 3.10 meter) maar dan moet ik een muurtje optuigen waaraan ik het scherm kan hangen. In de breedte is er minder ruimte (+/- 2.60) van zichtpositie tot het scherm, maar hoef ik niet te klungelen met een muur.
Links en rechts komen mooie, zware gordijnen te hangen, evenals achter de fronts. Of het de MA's blijven of dat ik een kleinere monitor neerzet weet ik nog niet. BA25's of BA26's lijken me ook erg mooi in een setup.

De foto's zijn van in de breedte, waarbij ik twijfel tussen twee zetels ('luchtiger' in de ruimte) of drie zetels (middelste zetel als sweetspot).

Het scherm wordt (voorlopig) een 90" Projecta Homescreen (helaas niet de Deluxe...) welke ik van een kennis kan overnemen.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Gisteravond even een opstelling gemaakt die haaks op de vorige staat. Beide hebben hun voors en tegens. 

Voordeel serie 1:
* minder muren construeren
* makkelijker toegang tot bergruimte
* makkelijker toegang tot apparatuur/bargedeelte
* beamer buiten de ruimte te plaatsen (ivm fan/irisgeluid)

Nadeel serie 1:
* dichter zitten op scherm
* lastiger om ruimte binnen te lopen

Voordeel serie 2:
* verder van het scherm en de fronts zitten
* achterwand te gebruiken voor plankruimte dvd/blurays
* minder gordijnen nodig

Nadeel serie 2:
* bargedeelte lastiger bereikbaar
* extra muurtje bouwen
* beamer hangt verplicht in dezelfde ruimte

Als ik zo de pro's en con's zie dan vind ik het lastig om er een keuze in te maken. Mogelijk dat mijn vrouw hierin de doorslaggevende factor gaat worden.

Ook twijfel ik in beide gevallen aan het gebruik van vloerstaanders. Ik vraag me af of monitoren hier niet de betere oplossing zullen zijn. De sub vult het restant aan laag toch wel aan (en doet dit uitmuntend!).

Komend weekend ga ik weer proberen Sketchup onder de knie te krijgen. Zal toch op een gegeven moment wel lukken? Heb in ieder geval een handleiding gevonden die mij meer duidelijkheid verschaft in het optuigen van zolders.

To be continued!

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9


skyfox

Het plan misschien, de realisatie denk ik meer aan november... Eerst nog kiezen tussen de twee opstellingen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Net even je topic gelezen. Mooie plannen met de zolder. Altijd leuk een dedicated HT!!

Je reis door subland is wel een bumpy ride geweest zeg. Maar aan je sig te zien heb je uiteindelijk toch een Velodyne DD-series, de DD10 :worship:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Kan je ook "op het raam" projectoren? Dus daar een doek inhangen? Ik weet niet hoe breed dat is, maar dan kan je het scherm weer wat verder zetten. Misschien kijkt het juist wel vervelend hoor, gewoon een ideetje.

PS. tot zaterdag
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTstephan

Ziet er allemaal heel erg gaaf!!...

Over je setup kan ik eigenlijk niet zeggen, ik heb er nog te weinig verstand van...
Ik zou het vet vinden als we bij ons de zolder/vliering vrij hadden om een HT op te bouwen.. ;D
Fronts: Klipsch RP-160M
Sub: Klipsch R-12SW met QED performance interlink
Onkyo TX-NR509 receiver
QED silver anniversary XT kabels afgewerkt met banaanstekkers.

Martijnst1990

Begint er al op te lijken! :)

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, puur omdat ik dat gewoon een stuk netter vind staan als je binnen komt. En ik denk ook dat het wel prettig is als je net wat meer ruimte hebt tot het scherm en speakers. Maar goed, als optie 1 gewoon een stuk makkelijker is met de bar en berg ruimte kan ik me ook goed voorstellen dat je daarvoor gaat.

Ben in ieder geval benieuwd naar je vorderingen, altijd leuk om weer een dedicated HT erbij te zien komen ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Is voor de akoestiek ook beter. 2 schuine wanden zijn problematischer kwa ontstaan van staande golven. Ook de plaatsing van de speakers is beter voor een homogeen geluidsbeeld.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Optie 2 heeft voor mij inderdaad ook een lichte voorkeur ivm het binnenlopen en de afstand tot het scherm. Alleen is het wel jammer dat de beamer dan niet buiten de ruimte kan ivm leklicht enzo. Hoewel, zo donker als het daar gaat worden daar kan geen respectabele bioscoop tegenop  :D Maar dat is natuurlijk al snel zo.

Ik ga nog eens kijken in hoeverre de stoeltjes de bar in de weg staan. Misschien is een setup met twee stoelen beter, hoewel ik dan nooit op de echte sweetspot kan zitten.

Morgen eens sketchup opstarten, kijken of het me dit keer beter lukt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on September  1, 2011, 19:29:28
Kan je ook "op het raam" projectoren? Dus daar een doek inhangen? Ik weet niet hoe breed dat is, maar dan kan je het scherm weer wat verder zetten. Misschien kijkt het juist wel vervelend hoor, gewoon een ideetje.

Ik heb het even opgemeten, de kapel is 193 cm breed. Daar past dus "slechts" een 80"  scherm. Hoewel het kijken mogelijk prima is, vind ik 80" toch net ff te klein, zeker gezien de kijkafstand van zo'n 4 meter. Los daarvan, heb net een 90" spanscherm van Projecta overgenomen van een kennisje, dus dat gaat niet eens passen...

Quote from: HTip on September  1, 2011, 18:18:00
Net even je topic gelezen. Mooie plannen met de zolder. Altijd leuk een dedicated HT!!

Je reis door subland is wel een bumpy ride geweest zeg. Maar aan je sig te zien heb je uiteindelijk toch een Velodyne DD-series, de DD10 :worship:

Lol, zeker leuk! Het ontwerpen beleef ik al veel plezier aan. Alleen ga ik niet zover dat ik me nu al bezig hou met akoestische aanpassingen (behalve dan het vraagstuk over de balken tegen het dak). Dat is iets voor in de toekomst, maar dan in samenwerking met een professional.

De sub was zeker een bumpy ride, maar voorlopig hoef ik daar niet meer over na te denken  :D

Quote from: HTstephan on September  1, 2011, 19:36:45
Ziet er allemaal heel erg gaaf!!...

Over je setup kan ik eigenlijk niet zeggen, ik heb er nog te weinig verstand van...
Ik zou het vet vinden als we bij ons de zolder/vliering vrij hadden om een HT op te bouwen.. ;D
Thx!! Ik heb er ook wat jaartjes op moeten wachten voordat ik er een geschikte ruimte voor had. Mijn vorige woning was een 2-kamerappartement. Tsja, om me slaapkamer tot dedicated HT te verbouwen en in de woonkamer te gaan slapen, dat leek me geen optie.

Wat kennis betreft, lees veel op het forum en je leert vanzelf een hoop. Ik leer hier ook nog elke dag!

Quote from: Martijn90 on September  1, 2011, 20:34:42
Begint er al op te lijken! :)

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, puur omdat ik dat gewoon een stuk netter vind staan als je binnen komt. En ik denk ook dat het wel prettig is als je net wat meer ruimte hebt tot het scherm en speakers. Maar goed, als optie 1 gewoon een stuk makkelijker is met de bar en berg ruimte kan ik me ook goed voorstellen dat je daarvoor gaat.

Ben in ieder geval benieuwd naar je vorderingen, altijd leuk om weer een dedicated HT erbij te zien komen ;D

Het begin is er inderdaad, maar er is nog een hoop te doen!! Gelukkig hoeft er in eerste instantie niet heel veel aangeschaft te worden, waardoor de kosten redelijk binnen de perken gehouden kunnen worden. En dat maakt het realiseren weer makkelijker.

Wat ruimte betreft, de afstand tot het scherm maakt mij weinig uit (tot op zekere hoogte), maar afstand tot de speakers lijkt me wel belangrijk ivm de ontwikkeling van de geluidsgolf. Ik begreep dat een 20hz golf uit een sub bijvoorbeeld iets van 2 meter nodig heeft om te ontwikkelen. Dat is best iets om rekening mee te houden als die 20hz golf er moet komen. Okee, zelfs dan nog red ik het tot de muur, maar het blijft krapjes. Optie twee heeft voorlopig dan ook mijn voorkeur. Maar ik wacht nog even op het veto van vrouwlief voor de definitieve keuze.


Ik heb inmiddels ook de stoelen uitgekozen. Zie bijgaande fotootjes. Twijfel nog steeds tussen twee of drie. Is er akoestisch een issue met niet strak in het midden zitten of is dat toch wel heel erg wenselijk?
Gezien de fijne levertijden van zaken moet ik dit toch op tijd een beetje beslissen... The pressure!!

Nu nog zoeken naar bijgaande poefjes of een hocker. Was eigenlijk vergeten te vragen of ze die ook leveren. Gezien het normale zitstoelen zijn en niet specifiek homecinema zijn er ook geen bekerhouders verkrijgbaar :(

Moet nog steeds eens gaan zitten voor Sketchup...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Dit weekend is er poging tot inbraak geweest. Ze hadden het raam al compleet geforceerd maar zijn waarschijnlijk gestoord. Er is niets gejat, maar dit voelt echt klote. Eigenlijk is ons gevoel van veiligheid en woonplezier (deels) gestolen door deze actie.

Het betrokken raam en alle andere ramen op de woonverdieping worden zsm voor onze vakantie vervangen door vaste ruiten met een ventilatierooster. Voor nu hebben we de ramen met hoeken maar permanent dichtgeschroeft.

Het zal voor zich spreken dat door die noodinvestering m'n HT zolder even wat langer moet wachten.



Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Da's balen man! Gelukkig zijn ze niet binnen geweest. We hebben deels voor de veiligheid rondom rolluiken en bovendien ook nog alarm. Dat schrikt ook nog eens af.

Sterkte!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

papaleo

Pfff...,'gelukkig' kom je er met de schrik van vrij,en is er niets gestolen.
Maar dan blijf je toch nog met de schade en een onwerkelijk gevoel zitten.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Valkyrie

Heel vervelend!! Gelukkig is er niks meegenomen, maar dan nog...
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

denoontje

Dit is K...

Bij mij zijn ze helaas wel binnengeweest.....
Maar zelfs goede deuren en kozijnen hielpen niet...gewoon thermopane ingegooid.....tot 2 maal toe

RalphH

Balen zeg. Kan me voorstellen dat je woonplezier even vergald is, maar blijf er niet te lang in hangen, daar wordt het niet beter van.

Bij ons zijn ook al enige pogingen gewaagd, enkel zijn ze niet verder gekomen als de poort gelukkig.
We hebben een 400W bouwlamp met bewegings sensor in de tuin hangen en ik heb het idee dat men het daardoor toch liever bij iemand probeert die van de nacht geen dag maakt. Wellicht voor jullie ook een idee mocht je dit niet al verzorgd hebben.

Succes met de herstelwerkzaamheden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Mooi K.. man,zit je nooit op te wachten.

Tips vd bouwlamp zijn niet verkeerd,RalpH waar koop je een goeie ik heb al een paar keer zo,n prutding gehad wil binnenkort een goeie ophangen.

RalphH

Ik heb m bij de Praxis gehaald, merk is "base line" en dan de op 1 na grootste geloof ik. Was niet heel duur (30 euro geloof ik) vrij cheapy gebouwd, maar doet het al bijna 2 jaar primadeluxe. En 400W halogeen is echt een bak licht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on September 12, 2011, 19:10:00
Ik heb m bij de Praxis gehaald, merk is "base line" en dan de op 1 na grootste geloof ik. Was niet heel duur (30 euro geloof ik) vrij cheapy gebouwd, maar doet het al bijna 2 jaar primadeluxe. En 400W halogeen is echt een bak licht.
:thumbs-up: thanks

RalphH

np
Alles om die kaffers af te schrikken. Heb ook nog een IP camera aangeschaft. Kreeg enkel wifi ff niet aan de gang, moet ik nog ff voor gaan zitten en dan kan ie buiten tegen de muur aan. Staan ze in iedergeval op beeld (al mag je er dan niks mee  >:()
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer