Skyfox's Little Cinema

Started by skyfox, January 3, 2011, 17:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ik zou de rears eens (tijdelijk) op een andere plek proberen te zetten. (in post #4 van je topic staat nog wat nuttigs denk ik ;))
zoals ze nu staan is volgens mij iets te letterlijk "rear"...vrij extreem rear zelfs, terwijl ze idealiter eerder links- en rechtsachter tov je luisterpositie zouden moeten staan.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

skyfox

Thx voor de tip. Ik heb het al eens op die manier met een tijdelijke opstelling geprobeerd, maar ik vond het geen verbetering geven. Het probleem met de opstelling die je suggereert is dat er links van die deur op dat witte wandje een deur openklapt vanaf de gang. Dus daar kan niet iets permanent staan. Dan zou ik de luidspreker daar moeten ophangen met een beugel zodat de deur en de luidspreker elkaar niet in de weg zitten.

Maar je hebt gelijk, het zijn nu redelijk extreme rears ipv de geadviseerde 110 graden hoek.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Haspel

Mooie huiskamer HT.
Die Jacco gaat het nog druk krijgen  ;D
Wat voor subwoofer gaat hij voor je bouwen ?
Voor mij start hij volgende week met de bouw van twee kasten met 15" woofers :-).
Aangestuurd door een PA amp.

Gr Haske

morca

Leuke sub komt eraan voor jouw als ik het wel heb?
De rears staan inderdaad ver weg zou ze eens iets harder zetten,ik werk nooit met een DB meter al wil ik er wel eens 1 gaan kopen.
Dus zou ze 1 tikje harder zetten en dan weer eens een filmpje kijken,en anders onder de film iets harder of zachter zetten.


morca

Quote from: Haspel on July 29, 2011, 09:31:22
Mooie huiskamer HT.
Die Jacco gaat het nog druk krijgen  ;D
Wat voor subwoofer gaat hij voor je bouwen ?
Voor mij start hij volgende week met de bouw van twee kasten met 15" woofers :-).
Aangestuurd door een PA amp.

Gr Haske
Die gaan als broodjes geloof ik  :D
Succes ben wel benieuwd naar wat afgewerkte kasten en metingen van deze systemen van Jacco

Martijnst1990

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik zie dat je RS1 en RS6 hebt en dat de RS6 achter staan? Normaal staan de vloerstaanders toch als fronts opgesteld en de monitors achter?

Ik zou in ieder geval het volume van de rears is wat hoger zetten. Alles op 75 dB is mooi, maar als jij het lekkerder vind dat de rears wat harder staan is dat natuurlijk prima.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Klopt, de vloerstaanders stonden eerst voor. Toen onze zitstoelen binnenkwamen voor bij de zithoek kwamen de vloerstaanders met de conussen niet boven de stoelen uit. Het is nu mooier om de boekenplanken op standaards als fronts te gebruiken. Het geeft wat meer lucht in het geheel, zeg maar.

Ik zou de rears inderdaad harder kunnen zetten. Mogelijk dat dit het gewenste effect geeft.

Stomme gedachte misschien, maar zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat mijn oren, itt een DB meter, meer naar voren zijn gericht en dus daardoor de rears niet oppakken als 75DB en dus als zachter ervaren? Dit in combinatie met het idee dat de rears als echte rears staan opgesteld ipv als side-rears op 110 graden (waarin ze denk ik beter je oren instralen).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Dirk

Quote from: skyfox on July 29, 2011, 11:07:47
Stomme gedachte misschien, maar zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat mijn oren, itt een DB meter, meer naar voren zijn gericht en dus daardoor de rears niet oppakken als 75DB en dus als zachter ervaren? Dit in combinatie met het idee dat de rears als echte rears staan opgesteld ipv als side-rears op 110 graden (waarin ze denk ik beter je oren instralen).
is helemaal geen domme vraag, maar...welk type db meter gebruik je en vooral : hoe "richt" je die bij het inmeten ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: skyfox on July 29, 2011, 11:07:47
Klopt, de vloerstaanders stonden eerst voor. Toen onze zitstoelen binnenkwamen voor bij de zithoek kwamen de vloerstaanders met de conussen niet boven de stoelen uit. Het is nu mooier om de boekenplanken op standaards als fronts te gebruiken. Het geeft wat meer lucht in het geheel, zeg maar.

Ik zou de rears inderdaad harder kunnen zetten. Mogelijk dat dit het gewenste effect geeft.

Stomme gedachte misschien, maar zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat mijn oren, itt een DB meter, meer naar voren zijn gericht en dus daardoor de rears niet oppakken als 75DB en dus als zachter ervaren? Dit in combinatie met het idee dat de rears als echte rears staan opgesteld ipv als side-rears op 110 graden (waarin ze denk ik beter je oren instralen).
Ik vind het ook een goeie,welke kant houd je de meter op als je de rears meet.Goed over nagedacht Sky  :thumbs-up:

Martijnst1990

Nu je het zo zegt klinkt dat toch wel logisch ja, zeker aangezien jou rears echt achter je staan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Ik gebruik de Voltcraft SL-100, die bij een calibratiepakket van ITC zit. Tijdens het meten hield ik hem in een hoek van ongeveer 45 graden richting de fronts gekanteld.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on July 29, 2011, 11:41:37
Ik gebruik de Voltcraft SL-100, die bij een calibratiepakket van ITC zit. Tijdens het meten hield ik hem in een hoek van ongeveer 45 graden richting de fronts gekanteld.


Zet je rears maar een iets harder,dan ga je film kijken. is het te weinig zet je ze na elke keer een stukje of hetzelfde stukje waar je het goed mee af kunt stellen weer een stapje harder.
Als je ze te hard zet hoor je dat wel en zet je ze gewoon weer een stapje terug.
Zo zou je redelijk makkelijk het effect van wat je over je oren zei oplossen.
Dat was een goeie redenering van je,zo kun je zelf ook veel leren en bedenken over afstelling  :thumbs-up:

skyfox

Zo, lang leve de wereld van luxe-problemen. Ik heb gisteravond eens gezellig met m'n vrouw gebabbeld over de zolder en wat we ermee gaan doen. Haar werk trekt weer aan en bij mij lijkt het ook allemaal wat zonniger te gaan, dus er komt binnenkort weer geld vrij om verder te verbouwen.

Nu kwam (uiteraard) de dedicated thuisbios weer omhoog. Ze gaaf aan dat ze het beneden leuk vond, maar dat het van haar niet per se op zolder hoeft. Maar als het mijn wens is dan is het prima, zo lang we de zolder niet voor andere dingen nodig hebben (op later termijn +/- 5 jaar hopen we kindjes te mogen verwelkomen). De enige voorwaarde is dat ik geen geld ga uitgeven aan andere apparatuur (de tuin moet tenslotte ook nog een makeover krijgen, volgend jaar).

Dan het dilemma. Ik heb een surround set, maar mijn vrouw wil beneden "het mooie geluid" niet kwijt. En ik eerlijk gezegd ook niet. Maar ik wil niet veel investeren in meer audio spullen. Ik zou eens kunnen kijken of ik voor 100-150 euro een stel fronts en een center kan vinden die leuk klinken. Of ik probeer een stel MA RS6 luidsprekers erbij te vinden zodat mijn RS1's beneden blijven (maar ik heb niet de illusie dat het voor 150 euro geregeld kan zijn). Dus de vraag wordt: wat te doen met de speakers?

Het zou makkelijker zijn om voor beneden de ergernissen zoveel mogelijk te beperken. Maar dat zorgt er niet voor dat de lol van het verbouwen van de zolder naar een bioscoop beleefd kan worden...

Aaaargh! Wat te doen?


Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9


skyfox

Quote from: morca on August  2, 2011, 13:01:23
Koop gewoon alles nieuw en laat de winkel de komma een paar plekken opschuiven,zodat je vrouw denk wauw mooi prijsje  :D

Uhuh... Ik mis alleen even hoe ik moet uitleggen waar het geld voor de tuin is gebleven...  :-X :angel:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on August  2, 2011, 13:08:38
Uhuh... Ik mis alleen even hoe ik moet uitleggen waar het geld voor de tuin is gebleven...  :-X :angel:
Ik was de tuin vergeten  :D beter van niet nee ,als ze boos worden na zo,n actie springen ze soms aardig hoog
Maar jij bent degene die valt  ;)

skyfox

En dat kan heel erg zeer doen! Nee, beter haar tevreden te houden, dat werkt dan ook weer mijn kant op  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Valkyrie

Gewoon op zolder starten met een luisterruimte. ;) Die kan je later dan rustig aan uitbreiden naar thuisbioscoop. De ruimte is dan in ieder geval gereserveerd. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

denoontje

Als je kosten wil drukken en wellicht in kwaliteit wat kan verbeteren:

Je zuilen beneden laten en er 2 bookshelfs van dezelde soort bijkopen.
(4G dus volgen dus ip zou dit ook een goede verbetering in suroundbubble moeten kunnen geven --> lees het topic over 4G maar op het forum)

Ht versterker naar boven en beneden 2e hands stereoversterker neerzetten (MP of hier verkoopsectie --> kosten ca 60 euro ofzo)
PS3 center en velodyne epson en scherm mee naar boven want die heb je toch niet nodig beneden.

Voor stereo zul je er dan denk ik ook nog wel op vooruit kunnen gaan als je wat leuks op de kop kan tikken.
Hierop de SB aansluiten.
Evt voor weinig (mp) een cd speler erbij.

Ben je voor weinig klaar lijkt me.


MBT volume rears, ik richt altijd recht naar boven ipv 45 graden.
Maar vooral de plaatsing en (mogelijk accoustiek?)  zullen het mede "verknallen"nu om een goede bubbel te krijgen.

morca

Die 4 G zou ik zeker voor gaan,heb nu 4 dezelfde met de center dat klinkt echt super hoor met de effecten

Mooie manier van meten trouwens  ;)

skyfox

Quote from: Valkyrie on August  2, 2011, 13:15:03
Gewoon op zolder starten met een luisterruimte. ;) Die kan je later dan rustig aan uitbreiden naar thuisbioscoop. De ruimte is dan in ieder geval gereserveerd. ;)
Daar heb je dan ook wel weer een idee. Had de zuilen tijdelijk als testopstelling op de slaapkamer geparkeerd, maar mijn vrouw kan het niet zoveel boeien (zegt ze). Ze vind een simpele wekkerradio daar ook goed. Mogelijk maar eens zo'n grappig Tangent ding scoren voor daar. En dan op zolder idd maar eens beginnen met een luisterruimte.

Quote
Als je kosten wil drukken en wellicht in kwaliteit wat kan verbeteren:

Je zuilen beneden laten en er 2 bookshelfs van dezelde soort bijkopen.
(4G dus volgen dus ip zou dit ook een goede verbetering in suroundbubble moeten kunnen geven --> lees het topic over 4G maar op het forum)

Ht versterker naar boven en beneden 2e hands stereoversterker neerzetten (MP of hier verkoopsectie --> kosten ca 60 euro ofzo)
PS3 center en velodyne epson en scherm mee naar boven want die heb je toch niet nodig beneden.

Voor stereo zul je er dan denk ik ook nog wel op vooruit kunnen gaan als je wat leuks op de kop kan tikken.
Hierop de SB aansluiten.
Evt voor weinig (mp) een cd speler erbij.

Ben je voor weinig klaar lijkt me.

Goede tips. De PS3, sub, beamer en scherm kunnen inderdaad mee naar boven. Mogelijk dat ik dan een extra voedingskabel voor de ps3 beneden laat liggen. Dan kan ik em nog eens benee aansluiten voor als ik beneden iets wil gamen (buzzen ofzo met vrienden terwijl we benee willen zitten).

Wat ik mij afvraag, als ik het scherm uit de koker haal, kan ik er dan ook een spanscherm van maken door em simpelweg om een houten frame te spannen? Of mis ik nu iets waardoor dit eigenlijk geen optie is?

Ik twijfel een beetje mbt de center. Als ik benee een dvdtje kijk (we kijken veel series die ik dan net even niet op de beamer hoef te zien) dan is een center vaak wel lekker om de linker en rechter box aan elkaar te lijmen. Zit namelijk best een gat tussen beneden. Maar kostentechnisch gezien is het interessanter om dan maar even zonder center te draaien... hmmz...


Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

denoontje

Met een stereoversterker zal de spreiding van het geluid denk ik ook wel wat ten goed komen.
Helaas heb je vaak geen stereo versterkere die een phantom center kan berekenen...
Wellicht de speakers iets meer toe in geven of even experimenteren met de plaatsing etc.
Als de sub weg is tussen de fronts heb je ook wat meer speelruimte

Wij kijken juist series op de projector..eerst zorgen dat je alle delen hebt en ze dan in 2 weken erdoor jassen ;D


Ik zou het scherm niet uit de koker halen, kun je mijn inziens hem beter verkopen en een spanscherm halen.
Vaak beter vs een rolscherm bij gelijke prijs. Het wordt een gehannes en wat als je het per ongeluk bij de operatie vouwt etc...

Ik ben begonnen met een diy scherm, maar ben nu toch echt blij met mijn gekochte spanscherm
Begin anders even op een witte muur en spaar even door voor een goed scherm als het gat te groot is.
Of hang tijdelijk natuurlijk je rolscherm op.
En inderdaad een voedingskabel voor een ps3 kost je ook geen rib uit je lijf

skyfox

Hmmz, ik kan dan via een bekende een Projecta Homescreen Deluxe 90" overnemen voor een krat bier. Op zich geen slechte deal, maar ik maak me een beetje zorgen over het formaat... ben natuurlijk nu 100" gewend... De kijkafstand blijft gelijk of word ietsie groter. Wat is jullie advies hierin?

Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet uit of ik echt de bios op zolder wil. Mijn afwegingen voor een zolder ht:
+ punten
1. Makkelijk volledig te verduisteren
2. Kleuren van de ruimte mogen daar donkerder dan in de woonkamer en is dus beter geschikt voor projectie
3. Ruimte is rustiger (geen rondracende katten of binnenkomende mensen)
4. Ruimte is evt akoestisch aan te passen
5. Ruimte is evt akoestisch te isoleren
6. Leuk project om eens gedaan te hebben  O0

- punten
1. De woonkamer is 'gezelliger'. Hierbij even als uitleg: regelmatig komen er vrienden op bezoek voor een gezellig avondje. Buzz op 100" is dan wel echt da bomb, zeg maar. Of een voetbalwedstrijd, bijv. Dat is wel iets wat ik zou 'missen' omdat je voor zulk soort plezier dan naar boven 'moet'. Dit vind ik persoonlijk een groot minpunt. Ik overweeg een goedkope 720p beamer, maar wil voorlopig vasthouden aan zo weinig mogelijk investeren in extra apparatuur, gezien ik al extra luidsprekers zal aanschaffen voor de verplaatsing.
2. Het is een korte-termijn investering, gezien evt. kinderen over een paar jaar waarschijnlijk op de zolder gaan slapen (eerst afwachten of het lukt, en zal niet binnen 3 jaar zijn, maar toch speelt het mee in mijn overweging)
3. Het is er vrij warm/benauwd (hoewel ik volgend jaar een airco zou kunnen plaatsen).
4. [sarcasm modus] Moet ik weer naar de meubelboulevard voor comfortabele zitplekken wat natuurlijk niets mag kosten [/sarcasm modus]

What to do, what to do... ??

Wellicht dat ik beneden een setje Tannoys F3 neerzet. Iemand hier meningen over, evt ook in vergelijk met wat duurder spul? Anders zijn de A-series van Boston ook wel een optie  :hehe:

Nou ja, ik ga eerst wel eens het plafon voorzien van gipsplaten. De zolder is al geisoleerd, dus simpelweg gipsplaten tegen het plafond schroeven en dan stucen is het devies. Heb vandaag een proefballonnetje geschroeft om de mening van vrouwlief eens te polsen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Hierbij in ieder geval een tweetal foto's van de uitgangssituatie. Met de verbouwing beneden was de onafgewerkte zolder een mooie opslagplaats die langzaam is leeggelopen. Alle overgebleven dozen heb ik nu al naar de extra slaapkamer verplaatst en de rest van de zooi gaat daar ook naartoe. Zo hebben we mooi een lege ruimte om in te klussen. De hoofdzolder is trouwens 3,6 meter breed en 7,2 meter lang (als ik het laatste stukje (onbruikbare) ruimte meetel dan is het zo'n 9 meter).

Komende week wil ik me eens gaan verdiepen in google sketchup om een aantal ideeen uit te werken. Is dit het beste (freeware) programma om zoiets mee te doen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Na lang overleg en veel nadenken hebben we een overeenkomst... Het dedicated zolder HT gaat er écht komen!!  :pompom: :clapping: :headbanging:

Me so happy. De komende tijd eerst met Sketchup ontwerpen (en afkijken bij anderen wat er zoal mogelijk is). En dan gaan we bouwen. Start van de bouw zal in september zijn of oktober.

Meteen heb ik al een vraagje. Zoals op de foto's te zien is wordt het zadeldak gedragen door horizontale balken. Is het akoestiek-technisch gezien beter om deze af te timmeren/gipsplaten (en dus een vlak plafond maken) of om ze open te laten? (en wat is daar dan de theorie achter?)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9