The Thin Red Line

Started by Reinbo!, January 2, 2011, 22:30:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Reinbo!



The Thin Red Line
2011 begon met een herziening van The Thin Red Line. Heb gister de Criterion Blu-Ray binnen gekregen en was vandaag in de stemming voor dit lange contemplatieve oorlogsepos.

Ik zag de film nu voor de derde keer en het was een overdonderende ervaring. Zowel letterlijk als figuurlijk, want de blu ray begon met een tekstueel verzoek van Malick om het geluid HARD te zetten. Nu ben ik daar meestal toch wel van, maar speciaal voor Malick zette in het nog iets je harder. Een geweldige tip, want de blu ray beschikt over een fantastische DTS HD track en gedurende vrijwel de gehele film is een dreigende en deprimerende bas aanwezig, die sterk sfeer verhogend werkt. Maar ook het beeld van deze film is schitterend. Heb geweldig genoten van de briljante fotografie.

En dan de film zelf, wat een weergaloos meesterwerk is dit toch. Een schitterende vertelling over moeder natuur en de verschrikkingen de we onszelf aan doen. De bestorming van de heuvel is naast de helikopter aanval van Apocayse Now misschien wel een van de sterkste sequences die ik ken. Maar waar Apocalypse Now het moet hebben van de stoere jongensachtige actie, gaat Malick's scene veel dieper. Hier is oorlog niet spectaculair, maar een heftige, treurige, onvoorspelbare staat van verstilling en chaos. Niets minder dan briljant. Maar ook de personages, allen ijzersterk ingevuld door misschien wel de meest imposante line up van acteurs ooit, zijn rijk en ondoorgrondelijk. Vooral Penn steelt de show. Prachtig hoe de visie verschillen van de diverse personages aan de oppervlakte komen en dynamiek die daaruit ontstaat. Bijzonder dat Malick je zelfs sympathie, of is het medelijden, laat voelen met de vreselijk op resultaat belustte Nolte. Je ziet dat de man gewoon niet beter weet of kan. Of de menselijke kapitein Korteas, die vanuit zijn zwakte de juiste beslissing neemt, maar er toch voor gestraft wordt. De wereld van Malick is alles behalve eendimensionaal zoals in vrijwel alle andere oorlogfilms.

En dan is er nog de schitterende muzikale score, die tot mijn verbazing van Hans Zimmer was. Iedereen die denkt dat de man enkel goed is voor bombast zit er naast. Een schitterende subtiele onder de huid kruipende soundtrack begeleid deze bijna drie uur durende (anti) oorlogssymfonie.

10 uit 10!

Sonic Circle

Zo te lezen wil ik deze film zien, bedankt voor je indruk.

celerontje

Mmmmm, moet nodig mijn speler maar eens regiovrij maken. ;)

Btw, deze film is al 12!!! jaar oud, maar destijds compleet ondergesneeuwd door Saving Cliché Ryan. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

LexiconLogan

Dank Reinbo! , ik leg hem weer eens bovenop
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Etiennevh

Altijd een goede film geweest maar inderdaad overdonderd door Saving Mister Ryan, the private who lost 2 brothers.

Eentje voor op de bestellijst dus! :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

squeek

Quote from: Etiennevh on January  2, 2011, 23:23:00
Altijd een goede film geweest maar inderdaad overdonderd door Saving Mister Ryan, the private who lost 2 brothers.

Eentje voor op de bestellijst dus! :)

Lol, 3 brothers dus.

Betreft hans zimmer, het is een van de betere componisten van onze tijd en weet voor elke film de gepaste soundtracks te maken. Ook als het de gevoeligere kant opgaat zoals bij deze film.

Nota : mijn favoriete filmtheme ever is "journey to the line" en komt uit deze film. Wat een kracht zit er in die score en hoe onsterfelijk is dit stuk geworden. Het is dan ook talloze keren gebruikt in filmtrailers.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Grindtegel

Ik heb de criterion bluray ook al een tijdje in mijn bezit en ik ben het volledig eens met Reinbo. Super film,super transfer, super geluid.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

VincentVega79

Moet ik nog steeds zien, maar kom er op de één of andere manier niet aan toe. SNel toch maar eens toe zetten.
Receiver: Marantz SR-6006
BD-speler: Oppo BDP-80
Mediaplayer: Western Digital TV HD
Fronts: Kef Q7 Rears: Kef iQ1 Sub: Magnat Omega 300 TV: Samsung PS50B550

squeek

Quote from: VincentVega79 on May  4, 2011, 19:34:59
Moet ik nog steeds zien, maar kom er op de één of andere manier niet aan toe. SNel toch maar eens toe zetten.

zeker doen, ik moet em eens een keer aanschaffen op bd.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Zaagstra

Ik kan hem ook aanraden. De eerste keer heb ik het na 30 minuten opgegeven (Saaai! Sloom! Pedant! Kunst met een grote K!), maar ik heb hem een jaar of twee later nog een tweede kans gegeven.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Sonic Circle

Het geluid moest inderdaad lekker hard. Wat een overdonderende film en ervaring krijg je dan voorgeschoteld. Zo veel dynamiek zit er in deze film. Niet persé in het beeld of geluid apart, vooral in de manier van vertellen en het ritme van het verhaal. Alles is hier perfect op afgestemd.

Meesterwerk. Is direct doorgeschoten naar mijn lijstje favoriete films.

squeek

Quote from: Sonic Circle on June 19, 2011, 10:26:03
Het geluid moest inderdaad lekker hard. Wat een overdonderende film en ervaring krijg je dan voorgeschoteld. Zo veel dynamiek zit er in deze film. Niet persé in het beeld of geluid apart, vooral in de manier van vertellen en het ritme van het verhaal. Alles is hier perfect op afgestemd.

Meesterwerk. Is direct doorgeschoten naar mijn lijstje favoriete films.
:pompom:
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |