interne luidsprekerbekabeling; OTA, Wyrewizard, ..., andere solid core's?

Started by ACQUA, January 2, 2011, 15:35:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Hier zijn wel enkele topics over te vinden, echter zeer weinig bevindingen over het veranderen van interne luidsprekerbekabeling.  Toen ik de vraag stelde aan Erik "TOP DIYer" van Voorst vertelde hij me dat het wijzer is om eerst de interne bekabeling te wijzigen en om daarna eventueel het filter aan te passen.  Hij melde mij ook dat teveel zilver alles kan teniet doen qua prestaties.  Daarom dus raad en ervaringen van onze medeforumers ivm de interne bekabeling van jullie luidsprekers.

Ikzelf heb de voorkeur voor solid koper zoals de OTA 4708 of de Wyrewizard spellbinder.  Zijn er nog andere solid core's en wat zijn jullie bevindigen.

MAX. 15euro lm

mvg,Koen

S@m


aMUSEd

DNM solid core, mooie kabel die mij wat betreft sound wat aan Nordost doet denken. OTA is ook prachtig.

FFF

Dat ligt aan je situatie, wat heb je staan en wat wil je verranderen?

Mijn bevindingen: Interne bekabeling als laatste aanpakken... Het verschil is zo minimaal dat je daar een beetje mee zou kunnen fine tunen. Fine tunen doe je op gehoor en door te luisteren. Ik zou het knap vinden als iemand je met deze info een gefundeerd advies kan geven.  O0

Zelf ook de luxe zilveren stregetjes gebruikt, in een telfon tube, mooi opgepoetst en uiteraard zilversoldeer gebruikt. Hard met m'n neus op de feiten gedrukt dat een iets beter filter ontwerp met letterlijk kroonsteentjes en bij wijze van elektra kabel beter kan klinken.

Mijn advies: geen geld stoppen in dure dingen maar in het expirimenteren met goedkope dingen. Smaak, het ontwerp en de match speelt de grootste rol. Dure WBT's of een zilveren strengetje is echt niet de winst als je al niet op een enorm niveau zit. Zit je dat wel dan ga je elke wijziging horen, maar dan moet je dus ook echt luisteren om winst te maken.

ACQUA

Wat ik heb; Pioneer VSX-919 en een paartje Audio Physic Spark's 1 verbonden door een 2x3m Wyrewizard Spellbinder.  De Spark's heb ik onlangs open geschroefd wegens nieuwsgierigheid.  Het filter stelt totaal niks voor alsook de bekabeling.  Daarom dacht ik, aangezien ik tevreden met de Spellbinder, om ook de interne bekabeling aan te pakken.  Dit met een budget vriendelijke kabel aangezien de componenten die ik bezit niet meer dan 500euro per stuk kosten.  Baat het niet dan schaadt het niet.  Ik heb niet de behoefte aan een high-end set, ik wil muziek en film beleven op een, voor mij, aanvaardbaar niveau.



mvg,Koen

FFF

Quote from: ACQUA on January  2, 2011, 18:11:00
Wat ik heb; Pioneer VSX-919 en een paartje Audio Physic Spark's 1 verbonden door een 2x3m Wyrewizard Spellbinder.  De Spark's heb ik onlangs open geschroefd wegens nieuwsgierigheid.  Het filter stelt totaal niks voor alsook de bekabeling.  Daarom dacht ik, aangezien ik tevreden met de Spellbinder, om ook de interne bekabeling aan te pakken.  Dit met een budget vriendelijke kabel aangezien de componenten die ik bezit niet meer dan 500euro per stuk kosten.  Baat het niet dan schaadt het niet.  Ik heb niet de behoefte aan een high-end set, ik wil muziek en film beleven op een, voor mij, aanvaardbaar niveau.



mvg,Koen

De vraag is of het wel wat gaat opleveren... Bij een fabrikant moet het dan wel goedkoop zijn maar wordt er vaak uitvoerig getest. Tuurlijk zijn de kabeltjes op de foto prut. Maar de meeste fabrikanten testen vele kabels en nemen uiteindelijk de best klinkende of de beste compromis. Als je een betere speaker krijgt door er simpelweg een duurdere/dikkere kabel in te duwen heb je mijn inziens gewoon veel geluk. Met de filtercomponeten vervangen kom je wellicht ietsje verder.

AbZ

Quote from: ACQUA on January  2, 2011, 15:35:45
Hier zijn wel enkele topics over te vinden, echter zeer weinig bevindingen over het veranderen van interne luidsprekerbekabeling.  Toen ik de vraag stelde aan Erik "TOP DIYer" van Voorst vertelde hij me dat het wijzer is om eerst de interne bekabeling te wijzigen en om daarna eventueel het filter aan te passen.  Hij melde mij ook dat teveel zilver alles kan teniet doen qua prestaties.  Daarom dus raad en ervaringen van onze medeforumers ivm de interne bekabeling van jullie luidsprekers.

Ikzelf heb de voorkeur voor solid koper zoals de OTA 4708 of de Wyrewizard spellbinder.  Zijn er nog andere solid core's en wat zijn jullie bevindigen.

MAX. 15euro lm

Het is mij niet duidelijk wat hier mis kan zijn met zilver, want dat is vrijwel optimale geleiding.  Los van de bekende kabeldiscussies:  Op zo'n korte afstand heeft een kabel toch nauwelijks inductieve en/of capacitieve werking die de klank nog merkbaar kan beinvloeden?  Wat je dan qua klank hoort komt gewoon uit/door je set, niet door de kabel.

ACQUA

Quote from: FFF on January  2, 2011, 18:43:16
De vraag is of het wel wat gaat opleveren... Bij een fabrikant moet het dan wel goedkoop zijn maar wordt er vaak uitvoerig getest. Tuurlijk zijn de kabeltjes op de foto prut. Maar de meeste fabrikanten testen vele kabels en nemen uiteindelijk de best klinkende of de beste compromis. Als je een betere speaker krijgt door er simpelweg een duurdere/dikkere kabel in te duwen heb je mijn inziens gewoon veel geluk. Met de filtercomponeten vervangen kom je wellicht ietsje verder.
.    Dus jij raad me aan om met nieuwe filtercomponenten te experimenteren?

FFF

Quote from: ACQUA on January  2, 2011, 19:23:32
.    Dus jij raad me aan om met nieuwe filtercomponenten te experimenteren?

Ik zou je aanraden om niets te doen. Je speaker bevat een hoop goedkope prut, maar het is wel gematched. De fabrikant heeft daar als het goed is over nagedacht en verschillende componenten getest. Je kan er exotische componenten inhangen maar het is de vraag of het daarvan beter gaat klinken.

Wat kabels betreft ben ik het ook erg met AbZ eens.

Als je toch aan de slag wil (uit hobby overweging), maak dan alles opnieuw, dus ook het filter. Die componenten zijn nog harder toe aan een upgrade dan de kabel. Grote kans dat je denkt dat het beter is geworden als je klaar bent. Kleine kans dat je in een blind test zeker je gemodificeerde speaker als de mooiere aan zal wijzen.


ACQUA

OK wijze raad, dan hou ik dit project nog even in het achterhoofd...

ACQUA

Quote from: FFF on January  2, 2011, 17:49:28
Dure WBT's of een zilveren strengetje is echt niet de winst als je al niet op een enorm niveau zit. Zit je dat wel dan ga je elke wijziging horen, maar dan moet je dus ook echt luisteren om winst te maken.

Dus als je een set hebt met duurdere componenten dan zou zo een tweak wel gepast zijn?  Ik zou juist het omgekeerde denken.  Als je een component van 100euro tweakt en het werkt daarna niet meer dan is dat spijtig, als je een component van 5000euro daarentegen tweakt en het werkt niet meer... :eh:

FFF

Quote from: ACQUA on January  2, 2011, 20:45:33
Dus als je een set hebt met duurdere componenten dan zou zo een tweak wel gepast zijn?  Ik zou juist het omgekeerde denken.  Als je een component van 100euro tweakt en het werkt daarna niet meer dan is dat spijtig, als je een component van 5000euro daarentegen tweakt en het werkt niet meer... :eh:

Je set moet op zeer hoog niveau spelen om een duidelijk verschil te kunnen horen tussen verranderingen als een kabeltje van een halve meter of wat andere filteronderdelen.
Ik geen geval moet je er trouwens van uit gaan dat het niet meer werkt.  >:D