MDF of Multiplex voor zelfbouw (Hoorn) luidsprekerkast?

Started by yulunga, December 30, 2010, 09:47:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yulunga

Ik ben aan het spelen met plannen voor het bouwen van een backloaded hoorn luidspreker. De speakers zelf zijn inmiddels bijna gekocht maar nu ben ik wat verder aan het kijken naar de kast en wat voor soort hout ik zou moeten gaan gebruiken. En daar kom ik nog niet helemaal uit...  :lookaround:

In het verleden heb ik al meerdere luidsprekers gemaakt op basis van bouwpakketten van speaker&co en speakerland en die waren allemaal gemaakt van MDF platen. Nu ik wat rond aan het kijken ben naar kasten voor hoorn luidsprekers zie ik dat er bijna alleen Multiplex gebruikt wordt.

Een zoektocht op internet naar het vergelijk tussen deze twee levert me tot nu toe ook nog niets op (waaruit ik een duidelijker conclusie kan trekken). Als ik het goed begrijp zou MDF geluid meer absorberen, is het zwaarder, minder geschikt tegen vocht en kan minder goed tegen een stootje?
De laatste punten maken me niet zo veel uit omdat ik ze op zolder neer wil zetten en niet van plan ben om ze veel te verplaatsen. Qua uiterlijk maakt het me ook niet veel uit. Ik ben van plan ze wit te maken (dus waarschijnlijk is MDF weer makkelijker glad af te werken aan de randen). Blijft alleen het absorberen over. ...is dat echt zo? En als het zo is, is dat iets kwalijks?

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Alle input is welkom  ;D

Paul Demo

Persoonlijk zou ik uitgaan van multiplex, en dan wat dunnere verschillende soorten op elkaar samndwichen. Dit wordt echt retesterk. En daarna mooi fineren of in de botenlak zetten.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yulunga

Quote from: dre73 on January  1, 2011, 18:26:21
of in de osmo hardwax,dit kleurt niet geel. ;)

Maar hardwax is kleurloos denk ik. In dat geval kan ik me het gebruik van triplex wel voorstellen. Omdat de ruimte waar ze te komen staan al een houten vloer en houten schuifwand heeft zijn we er al zo goed als zeker van dat hij wit wordt (eventueel met een zwart doek aan de voorkant om te veel stofopbouw te voorkomen)  O0


yulunga

Quote from: Paul Demo on January  1, 2011, 18:11:44
Persoonlijk zou ik uitgaan van multiplex, en dan wat dunnere verschillende soorten op elkaar samndwichen. Dit wordt echt retesterk. En daarna mooi fineren of in de botenlak zetten.

...maar de vraag blijft ook hier onbeantwoord  :P . Is zo'n constructie sterker (en beter klinkend?) dan dezelfde bouw met een mdf versie (prijstechnisch gezien is het nogal een redelijk verschil in: MDF is ongeveer 23 euro per plaat en multiplex 59 per plaat. Ik heb ondertussen twee modelen in gedachten en kom bij beide op 4 platen uit)

dre73

verschillen zijn niet zo groot.
maar multiplex is wel fraaier.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Paul Demo

Quote from: yulunga on January  1, 2011, 22:26:20
...maar de vraag blijft ook hier onbeantwoord  :P . Is zo'n constructie sterker (en beter klinkend?) dan dezelfde bouw met een mdf versie (prijstechnisch gezien is het nogal een redelijk verschil in: MDF is ongeveer 23 euro per plaat en multiplex 59 per plaat. Ik heb ondertussen twee modelen in gedachten en kom bij beide op 4 platen uit)

Zeer zeker sterker dan MDF.En ht geluid bij een goede conctructie zal beter zijn.

mutiara

ik heb er geen verstand van maar weet wel dat mijn luidsprekers gemaakt zijn van berkenhout; zou ook een optie kunnen zijn.
TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

yulunga

Ik heb gisteravond nog wat verder gezocht en toch een paar sites gevonden waar aan wordt gegevan dat multiplex beter is voor de geluidskwaliteit (mdf absorbeert meer energie waardoor de bass minder wordt en het geluid minder levendig zou zijn). Dus de beslissing is gemaakt en het gaat dan toch multiplex worden. Is ergens ook wel weer jammer want nu moet er meer werk in het afwerken gaan zitten  ;)

De luidsprekers zijn inmiddels binnen (Fostex FE260esr) en de keuze is gevallen voor de standaard voorgestelde kast van Fostex. Nu nog even wachten tot het buiten wat mooier weer wordt zodat het zagen kan beginnen.

Bedankt voor de input so far  :thumbs-up:

dre73

nog mooier is een combinate van bv mdf-berken multiplex-mdf.
alleen enorm bewerkelijk,maar die tijd win je weer terug met afwerken.

en een watervast mdf(groen)  is veel harder van kwaliteit,dat scheelt ook al.



de prijs van berken multiplex is trouwens enorm!
en neem een goede kwaliteit,anders is het krom en ontbreken er stukjes tussen de lagen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

De houtsoortkeuze (...) is vlgs. mij een samenspel van structurele sterkte / interne demping / modaal gedrag in context tot de toepassing (de akoestische omgeving in een baskast steld een ander eisenpakket dan bv. een tweeterbehuizing of breedbandkast).

Mijn ervaring is dat breedbanders 'gevoelig' zijn voor vnl. het modale aspect en subkasten vnl. voor structurele kenmerken.

Persoonlijk zou ik daarom bij jouw FE206ES-R gebruik maken van puur multiplex. Zorg dat je platen neemt zonder verlijmings/hout fouten, die soms zorgen voor verbrokkelde tussenlagen of zelfs gaten in tussenlagen.

Wat betreft de afwerking van MDF: de kopse kanten van MDF zuigen je lak op als je ze niet goed voorbewerkt. Hier is speciaal anti-zuig (geen idee hoe het echt heet ...) voor in de handel, dat redelijk goed helpt.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

valve

Zou toch kiezen voor mdf
Al de multiplex kasten willen aardig mee resoneren,heb ontwerpen gehoord die exact na gebo7uwd werden maar mdf klinkt beter volgens mijn oren.
En als je de kast van fostex gaat bouwen ik heb er hier nog 2 met een goede aanpassing die je kunt beluisteren.

yulunga

een keer beluisteren klinkt wel interessant. Als het met MDF kan (en, niet geheel onbelangrijk, ook nog goed klinkt) heeft dat toch mijn voorkeur omdat het wat makkelijker in het afwerken is. Wat voor Fostex luidsprekers heb je er in zitten?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yulunga

Quote from: dre73 on January  5, 2011, 18:29:45
watervast mdf ;)

Tijd om een poll op te zetten  :devil:
Maar zonder gekheid, de voorkeur lijkt dus toch het meest naar mdf te gaan  8)

dre73

watervast mdf is een heel stuk harder als gewon mdf,en bewerkt ook veel fijner ;)
berkenmultiplex is erg zacht en dus erg kwetsbaar.......
en vaak krom.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

phy

Ik heb deze zelf gebouwd in MDF en iemand geholpen om ze in multiplex te bouwen
MDF had een wat hardere en iets nasale klank en de multiplex was wat warmer iets gekleurder mischien maar dat paste goed bij de Lowther speaker
we vonden die multiplex beter het verschil was niet klein.

http://www.lowtherloudspeakers.com/drawings/hedlund1.html

Martijn M

http://www.hsi-luidsprekers.nl/kastmaterialenonderzoek.htm

Ik vind multiplex de meerprijs met het oog op klankverschillen niet waard. Het ziet er wel wat mooier uit.
Dutch & Dutch

phy

Quote from: keyser on January  5, 2011, 19:25:20
http://www.hsi-luidsprekers.nl/kastmaterialenonderzoek.htm

Ik vind multiplex de meerprijs met het oog op klankverschillen niet waard. Het ziet er wel wat mooier uit.
Ik heb met Martin van HSI mijn W bins ontworpen die ik bij de Oris hoorns gebruikte
het waren 65 mm dikke wanden geworden !
hier zie je ze nog voor de ingreep

later werden het deze laagkasten
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52410.0

fullrange Back loaded hoorns reageren sterk op het materiaal van de kast
omdat het een open kast is doen de wanden altijd mee dat kan je niet voorkomen
dus je moet gebruik maken van die klank .