Review Chord SPM 1200E

Started by garmtz, October 10, 2003, 07:49:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Chord SPM 1200E



Specificaties
Vermogen
2 x 350 W RMS in 8 Ohm
2 x 620 W RMS in 4 Ohm
2 x 750 W RMS in 2 Ohm

Uitgangen
8 x gold plated WBT luidsprekeruitgangen

Ingangen
2 x XLR gebalanceerde ingangen
2 x RCA-Phono single ended ingangen

Afmetingen (mm)
420(w) x 140(h) x 355(d)

Gewicht
18 Kg

Technologie
De gebruikte technologie in de Chord is vrij uniek. Zo wordt er gebruik gemaakt van een 2000W (voor een 2-kanaals versterker behoorlijk fors!) schakelende voeding (zie plaatje).



Deze zet het 220V lichtnetsignaal om in een 220V gelijkspanningssignaal, dat wordt opgeslagen in een aantal condensatoren. Vervolgens wordt m.b.v. hoogvermogen MOSFET transistoren deze gelijkspanning omgezet in een hoogfrequent signaal van 80 kHz. Dit 80 kHz signaal wordt vervolgens door een relatief kleine transformator met keramische kern omlaaggetransformeerd naar een spanning van 90 V (!) en weer afgevlakt naar een gelijkspanning voor de voedings-rails. Deze zijn 'gebalanceerd' door een magnetische flux-koppeling, waardoor de energieafname van beide rails ongeveer gelijk blijft en de aarde echt zoveel mogelijk op nulpotentiaal blijft.

Door de flexibiliteit en snelheid van de voeding hebben de eindtrappen altijd voldoende energie (de voeding wordt 80.000 keer per seconde 'ververst/bijgevuld' in plaats van 120x per seconde!). De versterker klipt niet snel en klinkt hierdoor zeer gemakkelijk, ook bij zeer moeilijke belastingen.

De versterker werkt met een 'sliding bias'. Op normale niveaus werkt de versterker vrijwel compleet in klasse A, in extremere situatie in klasse (A)B. Er wordt gebruikt gemaakt van MOSFETS (zie plaatje) in de eindtrap, die speciaal voor Chord worden gemaakt voor een bedrijf dat materialen maakt voor de ruimtevaart.



De beveiliging van de versterker werkt op basis van magnetische flux van de voedings-rails. Met behulp van een mathematisch model wordt berekend of het afgenomen vermogen wel bedoeld is om als muzieksignaal te dienen. Zo niet (bijvoorbeeld bij teveel DC, of bij kortsluiting), dan wordt de versterker in standby gezet. Er zijn geen relais of zekeringen aanwezig in de signaalweg.

Uiterlijk en functies
De behuizing is compleet gefabriceerd uit aluminium en is werkelijk schitterend afgewerkt. De voorzijde is geborsteld en vrijwel de gehele achterzijde is een koelvin. Het gouden CHORD beeldmerk is een verzonken goudkleurig plaatje en op de voorzijde zijn een aan/uit knop (die groen kleurt bij aanzetten en rood is als het apparaat uit is) en twee knoppen voor het kiezen van speakerpaar A en/of B (die blauw oplichten). Er zijn op de achterzijde 8 flinke WBT uitgangen aanwezig, om bi-wiring makkelijk te maken. Alle in- en uitgangen zijn van de behuizing gescheiden met teflon spacers.

Heel bijzonder is dat er aan de onderzijde van de bovenplaat LEDs zijn aangebracht, die een blauw/roze-achtig licht verspreiden in de behuizing en op die manier de electronika tonen via de bovenzijde. Heel erg classy en doet denken aan streetcars die iets dergelijk hebben aan de onderkant van de auto... :)

De versterker wordt tijdens gebruik redelijk warm. Het is duidelijk een klasse A ontwerp.

Geluidskwaliteit
Dit is pas na 2 avonden luisteren, maar ik heb al een goed idee van de klank uitsluitend nog met MUZIEK.

Als mij ooit zou gevraagd worden deze versterker te reviewen voor een blad, zou ik wel een probleem hebben, want ik vind het echt moeilijk te beschrijven hoe de versterker klinkt. Hij 'klinkt' namelijk amper. Hij is zo vreselijk neutraal, dat er niet gesproken kan worden van een bepaald karakter (of je moet neutraal een karakter vinden). Klankkleuren zijn enorm 'echt' en de weergave is erg transparant. De menselijke stem is zo authentiek, dat het lijkt of de artiest werkelijk voor je staat. Normaal had ik dit een cliché gevonden, maar ik begrijp nu dat het kan.

Door de mogelijkheid van de versterker heel snel vermogen te leveren (o.a. door de schakelende voeding), is er geen sprake van welke traagheid dan ook in het geluid. Gevolg is dat 'pace & rhythm', de aanzet van transiënten en het uitsterven van geluiden zeer goed zijn. Hierdoor ook een precieze en grootse aftekening van de opnameruimte, met veel lucht en ruimte. Ieder instrument wordt apart afgebeeld. Dynamiek is enorm. Hiermee vooral bedoeld het contrast tussen hard en zacht, maar ook de absolute geluidsdruk die kan worden geleverd: het volume maakt gewoon niet uit, de klank is altijd hetzelfde. Je krijgt het gevoel dat de versterker exact weergeeft wat hij binnenkrijgt en niet toevoegt of weglaat.

Het lijkt met deze beschrijving of de versterker analytisch klinkt, maar dat is niet echt het geval. Het hoog is zeer zijig en vloeiend, net als het midden, dat een enorme expressiviteit en levendigheid heeft.

Hoe zit het met het laag? Als je Amerikaanse versterkers gewend bent, zou de laagweergave wel eens niet heftog genoeg kunnen zijn. De resolutie, strakheid en diepte zijn echter perfect, er is alleen geen enkele benadrukking van de midbas of een gevoel van 'slam'. Er is sprake van balans.

Dit was een vrij technische beschrijving, maar hoe zit het met de 'beleving'? Die is als volgt: totaal onspectaculair. Dat klinkt gek, maar er er gewoon niet echt iets dat de aandacht trekt. Er is geen sprake van 'effect'. Binnen dat onspectaculaire echter een extreme rust en ingetogen spanning, die de muziek een soort lading meegeeft die je met mooie muziek totaal mee kan zuigen. Als je je ogen sluit, zit je echt helemaal in de muziek en verdwijnen de speakers volledig. Je bent deel van de muziek, alsof je in de studio zit. Het wordt je echter niet opgedrongen, de weergave is eerder ingetogen. De muzieksoort maakt werkelijk niets uit, de versterker heeft werkelijk geen voorkeur.

Conclusie
Tja, wat mij betreft werkelijk een vrijwel perfecte versterker... In ieder geval beter dan alles wat ik tot nu toe heb getest, inclusief de Theta Dreadnaught (hoewel dat absoluut de een na beste is die ik hoorde). Is deze versterker voor iedereen? Dat blijft toch een kwestie van smaak. In de loop der jaren neig ik steeds meer naar een weergave die zo neutraal mogelijk is. Dit geeft de Chord mij absoluut. Verder geeft het uiterlijk en de bouw van de versterker een enorme voldoening. Het belangrijkste pluspunt vind ik echter wel de betrokkenheid die de versterker heeft in de weergave en het gebrek aan eigen klank/karakter van de versterker: sluit je ogen en je wordt getransporteerd naar de performance.

Spacebass

QuoteTja, wat mij betreft werkelijk een vrijwel perfecte versterker...
8)

QuoteIn de loop der jaren neig ik steeds meer naar een weergave die zo neutraal mogelijk is.
Pas op, straks wordt je nog een audiofiel  ;)

Gefeliciteerd Garmt met een goede aankoop!  :)

Scarp

Doen de mensen van Chord soms aan casemodding? Met al die lampjes :)

Overigens... hebben we tegenwoordig niet 230volt ipv 220?

Hoeveel verschilt deze amp nou met die Chord die je eerder in stereo kon uittesten?

garmtz

Quote from: Spacebass on October 10, 2003, 07:53:38
Pas op, straks wordt je nog een audiofiel  ;)

Ach, meer van de muziek willen horen dient maar 1 doel: dichter bij de artiest komen! :)

garmtz

Quote from: Scarp on October 10, 2003, 07:58:33
Doen de mensen van Chord soms aan casemodding? Met al die lampjes :)

Hahaha! Ja, het zijn wel patsers... ;)

Quote
Overigens... hebben we tegenwoordig niet 230volt ipv 220?

Ja, inderdaad. Foutje... :)

Quote
Hoeveel verschilt deze amp nou met die Chord die je eerder in stereo kon uittesten?

Het karakter is redelijk hetzelfde, maar de 1200E klinkt rustiger en minder ruig. Heeft te maken met het feit dat er meer vermogen aanwezig is denk ik.

bmateijsen

Klinkt als een dream come true... Maar hoe neutraler hoe meer de gaten waarschijnlijk gaan opvallen.. Of zou je juist dit tegenspreken?

Leuke review trouwens, maar dat zijn we van je gewend!

Groet Bjorn

patrick_vdb

Hi,

Klasse review Garmt 8)

Na de eerste teleurstelling met Chord (de vorige amp) dan nu eindelijk de Chord welke je volledig omarmt en meeneemt op een ontdekkingsreis,een amp die je geest meeneemt naar de intentie van het geluid en het lichaam achterlaat, die je een muzikale ervaring meegeeft waarop je gehoopt had. Congrats

Mvrgr

Patrick (wie 'm uiteraard eens live komt aanschouwen)

garmtz

Quote from: bmateijsen on October 10, 2003, 08:26:11
Klinkt als een dream come true... Maar hoe neutraler hoe meer de gaten waarschijnlijk gaan opvallen.. Of zou je juist dit tegenspreken?

Nee, klopt... Maar ik hoor gelukkig nog geen beperkingen (de MC-12 matcht goed). Wel een enorm verschil tussen kabels hoorbaar, dus daar zal ik nog wel mee gaan experimenteren (leuk!)...  ::)

garmtz

Quote from: patrick_vdb on October 10, 2003, 08:29:12
Klasse review Garmt 8)

Thanks!

QuoteNa de eerste teleurstelling met Chord (de vorige amp) dan nu eindelijk de Chord welke je volledig omarmt en meeneemt op een ontdekkingsreis,een amp die je geest meeneemt naar de intentie van het geluid en het lichaam achterlaat, die je een muzikale ervaring meegeeft waarop je gehoopt had. Congrats

Zo, dat is nogal poëtisch gezegd... :)  Maar wel waar...


QuotePatrick (wie 'm uiteraard eens live komt aanschouwen)

Prima! Koffie/bier/wijn/fris staat klaar!

Martin_M

Quote from: garmtz on October 10, 2003, 08:32:19
Quote from: bmateijsen on October 10, 2003, 08:26:11
Klinkt als een dream come true... Maar hoe neutraler hoe meer de gaten waarschijnlijk gaan opvallen.. Of zou je juist dit tegenspreken?

Nee, klopt... Maar ik hoor gelukkig nog geen beperkingen (de MC-12 matcht goed). Wel een enorm verschil tussen kabels hoorbaar, dus daar zal ik nog wel mee gaan experimenteren (leuk!)...  ::)

Leuk leesvoer Garmt,

Diezelfde ervaring met verschil in kabels (e.d.) heb ik ook. Door onze upgrades waarmee onze set ook duidelijk neutraler werd (eerste de Wilsons toen de Krell) wordt elk verschilletje duidelijker hoorbaar. Soms positief, soms negatief. Het maakt de zoektocht wel lastiger.

Veel luistergenot,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Quote from: Martin_M on October 10, 2003, 09:26:33
Diezelfde ervaring met verschil in kabels (e.d.) heb ik ook. Door onze upgrades waarmee onze set ook duidelijk neutraler werd (eerste de Wilsons toen de Krell) wordt elk verschilletje duidelijker hoorbaar. Soms positief, soms negatief. Het maakt de zoektocht wel lastiger.

Ja, inderdaad... Gisteren even geprobeerd met Nordost Blue Heaven en MIT MI-330 Shotgun. Laatstgenoemde "klopte" meer in afbeelding/body/tijd, de Blue Heaven gaf een iets losser en luchtiger beeld. Hmmmm...

Spacebass

#11
Dat maakt het idd niet gemakkelijker op.

Ik zag hoorde dat al bij de Theta van Patrick... de MIT Digital reference maakte een enorm verschil tov de glasvezel,
Klonk tig keer beter, maar bij de Yamaha was de glasvezel weer een verbetering  ???

Heel moeilijk om keuzes te maken als je weer een nieuw apparaat hebt.

Ga je trouwens nog je Lexibaby symetrisch maken met een insteekkaart, of heb je dat plan voorlopig opzij gezet?

garmtz

#12
Quote from: Spacebass on October 10, 2003, 10:08:29
Ik zag hoorde dat al bij de Theta van Patrick... de MIT Digital reference maakte een enorm verschil tov de glasvezel,
Klonk tig keer beter, maar bij de Yamaha was de glasvezel weer een verbetering  ???

In mijn systeem gebruik ik nu een v.d. Hul Optocoupler MkII. Klinkt beter in mijn situatie dan de MIT Dig Ref, toch wel de beste digitale kabel die ik ken. Het hangt helemaal af van de digitale implementaties van de fabrikant.

QuoteGa je trouwens nog je Lexibaby symetrisch maken met een insteekkaart, of heb je dat plan voorlopig opzij gezet?

Gaat (voorlopig) niet gebeuren. Zie het nut niet met de versterker zo dichtbij de Lex. De SPM 1900 heeft ook geen balanced in trouwens, dus dan zou ik het doen voor alleen de fronts. Maarja, dan zijn de kabels per kanaal weer anders...

Spacebass

#13
Duidelijk  :)

ps Ik zag idd MIT staan maar ik begreep welke je bedoelde  ;)

MrPink

Leuk Garmt! :)

Groetjes,
Oscar

blue-eyes

Erg mooi review, smaakt naar meer!

Heb je nog verre plannen om voor de andere speakers ook voor Chord te gaan ivm homogeniteit?

p.s. En heb je ook capachino? ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: blue-eyes on October 10, 2003, 12:41:45
Erg mooi review, smaakt naar meer!

Wat wil je nog meer dan? :)

Quote
Heb je nog verre plannen om voor de andere speakers ook voor Chord te gaan ivm homogeniteit?

Nou, die plannen zijn niet zo ver hoor... :)  Als ik weer geld heb zal dat zeker gaan gebeuren denk ik.

Quote
p.s. En heb je ook capachino? ;)

Valt te regelen (uit een zakje...)... ;)

blue-eyes

Quote from: garmtz on October 10, 2003, 12:43:30
Wat wil je nog meer dan? :)

Meer reviews van je volgende Chord aankopen natuurlijk!

Serieus. Ik vind het altijd leuk om reviews te lezen, interessant, vergroot je kader, je kennis etc. Daarom meer!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: blue-eyes on October 10, 2003, 12:50:48
Meer reviews van je volgende Chord aankopen natuurlijk!

Serieus. Ik vind het altijd leuk om reviews te lezen, interessant, vergroot je kader, je kennis etc. Daarom meer!

Aha. O.k. Doe ik! :)

Lid45678

Mooi omschreven review garmtz en natuurlijk gefeliciteerd! met deze mooie  8) aanwinst.

Persoonlijk kan ik me wel vinden in jou smaak qua neutrale klank. Het stukje wat je over heftig laag omschreef herken ik soms wel eens bij mijzelf als ik naar muziek luister. Ik denk soms wel eens van misschien had het laag ietsjes (twijfel :-\ ) warmer/heftiger gemogen. Alleen bij andere nummers heb ik dit juist weer helemaal niet.

Is het nu ook zo dat een neutraal klinkende versterker beter microdetails weergeeft ???

Dat idee van dichter bij de artiest komen had ik vorige week toen ik op mijn eigen set mijn eerste SACD luisterde. Dat was echt! genieten  :D

Groetjes,

Marc

Martin_M

#20
Quote from: GekkeHekke® on October 10, 2003, 17:29:22
Is het nu ook zo dat een neutraal klinkende versterker beter microdetails weergeeft ???

Dat hangt een beetje van de kwaliteit van de versterker af. Het 'eigen' geluid staat dit i.i.g. niet in de weg dus heb je wel meer kans.

Aan de andere kant kan een versterker die kleurt door een teveel aan hoog  hierdoor erg veel microdetails laten horen. Natuurlijker wordt het er niet van.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Garmt heeft al twee dagen niet gepost.
Zou hij met z'n hobby bezig zijn ???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass


Martin_M

Nou, met een Chord (met een nieuw koord) in huis zal hij z'n CD-collectie wel aan het doorspitten zijn.

Of zou hij bij z'n schoonfamilie op bezoek zijn ??? ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Was een weekendje met mijn vriendin in Antwerpen. En nu heb ik griep... :'(