Probleem met large/small

Started by reMC, October 10, 2003, 00:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Quote from: MarcoV on October  9, 2003, 17:34:34
Quote from: reMC on October  9, 2003, 10:59:14
niets bijzonders...gewoon even jullie opmerkingen bij elkaar gegooid en gekeken wat er klopte :P

Nou..In DTS en DD is er inderdaad GEEN signaal naar de subwoofer indien het op Large staat. In mijn geval laat ik gewoon de crossover lekker op 150 staan...de midden en achter luidpsreker dus op small...de fronts halen ook wel een aardig frequentiebereik dus die kunnen best zelf die bass regelen! (niet zo diep als een woofer maar voorlopig genoeg) Kortom: Front op large, de rest small, en crossover voor de small op 150!


volgens mij klopt hier iets niet hoor...Je sub moet hier juist wel een signaal krijgen (nl LFE). Misschien toch even een apart topic openen?

Marco


Als ik DTS muziek luister zoals altijd hoor ik gewoon bass uit mijn woofer. Maar als ik front en centre op large zet dus niet meer...wat klopt daar niet aan dan?

patrick_vdb

Hi,

Wat bedoel je met DTS muziek? Zijn dit die DTS-cd's of gewoon DTS-encodeerde dvd's? Enfin, het kan natuurlijk goed zijn dat de bewuste opname geen dedicated LFE-kanaal bevat waardoor de sub dus ook niet meedoet wanneer je de speakers als large configureert.

Mvrgr

Patrick

reMC

#2
Quote from: jaco on August 13, 2003, 18:05:03

Eerste punt:
Large en small hebben geen betrekking op de fysieke maat van de speaker, maar geven aan of je wel of niet een crossover voor de speaker(s) gebruikt.


dat snap ik ook niet echt...als ik tijden het luisteren van PCM-geluid mn large/small veranderd..blijft ook gewoon het zelfde naar de woofer gaan...de crossover werkt natuurlijk wel...

klopt dit?

reMC

#3
Quote from: reMC on October 10, 2003, 08:44:25
Laat ik van al die DVD's nou de enige uitzoeken die GEEN LFE kanaal heeft..vandaar dat het niet werkte dus :)

heb het nu wel geprobeert met LFE kanaal en mn woofer blijft het inderdaad gewoon goed doen, ongeachte ik small of large kies.


SLA ME NOU MAAR OFZO....bovenstaande klopt nu dus weer NIET.

ik snap er helemaal niets mee van...bij de DTS-versie van Marco Borsato doet de woofer dus NIETS als ik alles op large zit maar het is wel een LFE kanaal.
Op de Dolby Digital versie van Enemy of the State (Ook LFE) veranderd het geluid uit de woofer weer WEL...het wordt minder als ik ALLES op Large zet.... ???

Hetzelfde geldt voor de Dolby Digital versie van The Up In Smoke Tour...(LFE) Zodra ik alles op large zit wordt de toevoer naar woofer minder.  Is dat niet logisch dat als ik aangeef dat ik grotere boxen heb dat er ook wat bas die kant op gaat?

MAAR..op de DVD van Blof, die DTS & Dolby Digital, beide LFE, heeft..is het weer zo dat bij beide de bass afzwakt, bij DTS aanzienlijk meer..maar de bass blijft er WÉL..bij Marco Borsato is de hele bass uit de woofer weg.. ???

Nog iets tegenstrijdigs: In de handleiding van de Onkyo staat het kanaal het hele frequentiegebied bestrijkt als de betreffende speaker op Large staat.  Maar dat is bij LFE dus niet zo?

Hoe kan dat nou?

MarcoV

Misschien handig om dit document eens door te lezen. Hier staat nog veel meer info tussen; dat verduidelijkt waarschijnlijk heel veel voor je.

Basweergave en LFE zijn namelijk 2 verschillende zaken, en die lopen in je verhaal een beetje door elkaar  ;)

Marco

reMC

"Als je in de setup large speakers gebruikt dan wordt de subwoofer alleen gebruikt voor het LFE kanaal.."

Dat klopt al niet want bij het luister van PCM-muziek gaan ALLES nog steeds maar mn woofer als het op large staat..


reMC

Nóg een vraag..als je op LARGE hebt ingesteld..werkt de crossover dan nog? (ben niet thuis dus kan niet testen..)

reMC

Even kort wat ik heb ondervonden:

Ik heb een Onkyo701 receiver

- DTS en DD met LFE gaat altijd naar de subwoofer, maar dat hoet niet alle bass te zijn. Wanneer de frontspeakers op large staan gaat er ook een deel naar de fronts toe.

- Met muziek reageert niets op de small/large instellingen, de toevoer van de bas naar de woofer blijft hetzelfde



wat klopt er in dit verhaaltje nou niet?


Scarp

Voor DD en DTS zou er alleen wat van de surrounds/center naar de fronts moeten gaan indien subwoofer op "No" (in de setup van je receiver uitgezet dus) staat en de fronts op large staan (dat staan ze automatisch indien subwoofer op "No" staat).
We hebben het hier wel over een digitale input, dus de analoge multichannel input even buiten beschouwing gelaten.

Voor stereo, gebruik je daar de "direct"/pure audio mode? Want dan doet de instelling voor large/small inderdaad niets. Dat er wel wat in je subwoofer komt, dat zou kunnen, want waarschijnlijk dupliceert hij gewoon de fronts op de subwoofer zodat je via de crossover van je subwoofer de sub erbij kan gebruiken. Volgens mij doet de Rotel RSP1066 pre/pro ook zoiets.
Indien de pure audio mode uitstaat dan zouden de instelling die gemaakt zijn gebruikt moeten worden.

reMC

Quote from: Scarp on October 12, 2003, 18:04:18

Indien de pure audio mode uitstaat dan zouden de instelling die gemaakt zijn gebruikt moeten worden.

bedankt voor je verhaal..maar niet dus..

Scarp

Uhm, sorry maar ik heb de TX-NR900 gehad en daar was het wel zo. Dus of je doet iets fout of je apparaat is fout.

reMC

wat gebeurde er bij jou dan als je large instelde bij muziek? Deed de woofer dan niet meer mee of gewoon minder toevoer??

En bij het instellen van large bij een LFE kanaal? Werd de toevoer naar de woofer dan ook minder?

Scarp

Mijn instellingen waren toen: fronts op large, de rest op small, crossover op 80 Hz en subwoofer op Yes.

In pure audio mode deden bij stereo input alleen de fronts mee, dus de sub deed niets. In gewoon stereo mode deed de sub volgens mij ook niets. Indien de fronts op small werden gezet deed de sub nog steeds niets in pure audio, omdat de fronts dan automatisch large werden. In gewoon stereo kwam er wel geluid uit de sub, dus werkte alles zoals het hoorde.

De subwoofer kan alleen aan of uit, niet large of small volgens mij.
De sub speelde gewoon de LFE en de bas uit de small speakers.

reMC

ja precies, met 'pure-audio' wordt gewoon de subwoofer uitgeschakeld..om optimale kwaliteit te krijgen, simpel als dat. Daarom doet de sub dus niet met pure audio, logisch.

Met gewoon stereo doet mijn sub ook gewoon mee, crossover op 150, front op small. Maar zodra ik wijzig naar large, verandert er volgens mij niets..dat is het probleem..of klopt dat met muziek? ik hoor het wel vaker namelijk..

en met LFE..het klopt toch gewoon dat het geluid uit de sub minder wordt als je large hebt gekozen. Dan worden bass uit de fronts meer ?


Scarp

Ik weet niet meer precies wat ie doet. De large/small instelling zou wel moeten uitmaken in stereo. Hij zou dus de fronts het volledige signaal moeten sturen als je ze op large instelt. Dat er geluid uit de sub komt zou kunnen. Bij Rotel doen ze dat ook in stereo zodat de sub dus een kopie krijgt en je de interne crossover van de sub moet gebruiken om hem af te regelen. De sub neemt dan de laagste frequenties waar. Zelf vind ik zoiets erg onhandig, maar goed ik draai stereo altijd in bypass mode.

CaveMonkey

Hoi!

Mijn Onkyo TX 696 receiver stuurt in geval van 'Large' inderdaad OOK de bass naar de sub. Heel vreemd, maar hij doet dit toch. 'Gelukkig' moet ik sowieso op 'Small' draaien, maar toch lastig.

Groetennnn,
Marco

reMC

ok...dus de enige oplossing voor bij het muziekluisteren is in mijn geval dat ik de crossover in de receiver aanpas...zodat er minder naar de woofer gaat..(ik heb geen cross op mn sub)?