Hoofdpijn van 3D

Started by CineSmurf, December 29, 2010, 11:17:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxtrash

Quote from: CineSmurf on February 28, 2011, 21:14:21
Volgens mij gaat je vergelijking niet op. Als je tussen stereo heen en weer loopt, dan kom je dichter bij de instrumenten die links of rechts uit de speakers komen. 3D blijft hetzelfde vanuit elke hoek.
het lijkt meer op luisteren met een koptelefoon op. :-)

maxtrash

Quote from: celerontje on February 28, 2011, 21:04:11
Natuurlijk kan iemand met 1 oog autorijden, omdat hij/zij alles waarneemt wat MaxxMark zojuist opsomde, behalve de stereoscopie. ;)
daarom had ik ze vet gemaakt :)

Grindtegel

Heb inmiddels ook al een klein weekje met 3d mogen spelen en gelukkig heb ik geen last van hoofdpijn ed. Het 3d effect werkt erg goed op de nodige ghosting na, ik heb wel het idee dat naarmate ik langer 3d kijk ik ook minder last krijg van ghosting, wellicht dat mijn ogen zich aanpassen naar verloop van tijd? Wat me tot nu toe nog wel wat tegenvalt is het in your face deel van 3d (dus dan er iets recht voor mijn neus zit), want dat heb ik echt nog geen enkele keer meegemaakt. Diepte is wel erg mooi.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

MaxxMark

In your face is ontzettend moeilijk en erg lastig te realiseren omdat je met je omkadering van je scherm zit.

Een goede manier om te zien hoe dicht een object ooit zou kunnen zijn:

- steek een vinger voor je omhoog
- doe 1 oog dicht, zorg dat je vinger binnen de kader van het scherm blijft
- doe nu het andere oog dicht (en het ene weer open)
- zorg dat nu weer je vinger binnen het kader van het scherm blijft

Als je vinger met beide ogen binnen het kader van het beeld blijft is dat een afstand die mogelijk is om in 3D weer te geven.

Een andere manier om te bepalen wat het 'speelveld' voor 3D is vereist wat verbeeldingsvermogen.

Trek vanaf je neus 4 lijnen naar de hoeken van je scherm. 3D objecten kunnen binnen deze grenzen weergegeven worden vóór het scherm.

Trek je nu zegmaar die lijnen door het scherm "in", dan zul je zien dat die (tot in oneindig) uit elkaar zullen gaan.

Ofwel het bereik voor 3d is áchter het scherm groter dan vóór het scherm.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

evilniek

Quote from: Grindtegel on February 28, 2011, 23:24:19
Heb inmiddels ook al een klein weekje met 3d mogen spelen en gelukkig heb ik geen last van hoofdpijn ed. Het 3d effect werkt erg goed op de nodige ghosting na, ik heb wel het idee dat naarmate ik langer 3d kijk ik ook minder last krijg van ghosting, wellicht dat mijn ogen zich aanpassen naar verloop van tijd?

Bij welke film(s) zag je ghosting? Ik heb zelf namelijk nog geen ghosting gezien.

Quote from: Grindtegel on February 28, 2011, 23:24:19
Wat me tot nu toe nog wel wat tegenvalt is het in your face deel van 3d (dus dan er iets recht voor mijn neus zit), want dat heb ik echt nog geen enkele keer meegemaakt. Diepte is wel erg mooi.

In resident evil: AE, zit wat mij betreft het coolste "In your face effect" wat ik tot nu toe gezien heb.

P.S. Ik zal ff uitzoeken welk chapter dit ook alweer was.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

MLCinema

Ik kan zelf ook niet goed tegen het 3D effect in een winkel. Reden hiervoor is vaak dat de ruimte zelf licht is. En dat licht zorgt ervoor in combinatie met het 3D beeld dat ik hoofdpijn krijg. Is het donker en kijk ik dan naar een 3D voorstelling heb ik veel minder last. Ook het soort weergever maakt nog verschil. Ik vind Plasma veel meer geschikt voor het kijken naar 3D dan LED. Bij LED heb ik standaard hoofdpijn omdat het lijkt alsof de techniek erachter veel te traag is.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

kermit

#56
Gisteren ben ik naar Drive Angry3D geweest . Op zich een hele leuke actie film. Lekker vlot en geen moment verveeld. Maar wat het 3D spektakel betreft mogen ze het achterwegen laten. Ik heb Avatar en wat animaties 3D gezien . Dit is de eerste keer dat ik een aktie film in 3D zag.... Bij Avatar ben ik met hoofdpijn naar huis gegaan en gisteren weer een vreselijke koppijn.

De lichtopbrengst was verre van ideaal.Heel erg donker beeld ook bij dag scene's. En de meeste scene's kon je gewoon volgen zonder bril. En de film is echt geschoten met 3D camera's En zeker als Amber Heard in een film speelt wil je haar niet door een brilletje zien.  Ook zag ik af en toe wazig, weet niet hoe ik dat moet noemen. Ook de special effecten waren niet bijzonder. Nee, animaties en documentaire zijn leuk voor 3D maar geen actie film.Ik kon het bijna vergelijken met de ouderwetse 3D brillen, rood, groen,blauw maar dan met kleur.....Voor mij als een echte purist zie ik liever een actie film in 2D met mooie actie scene's . En dan de koppijn die ik eraan over hou......



celerontje

Dat ligt toch echt aan jou, want Avatar is toch echt de beste 3D film ooit. (qua 3D dan)

Trouwens, ik was afgelopen donderdag naar ''The King's Speech'' en in de zaal daarnaast draaide Drive Angry 3D... (hele grote zaal) Dat heb ik geweten, terwijl ik naar mooi acteerwerk zat te kijken hoorde je af en toe BWOOEEEEMMMMMMMM BWOEEEEEMMMMMMMM. That made me ''angy''. ;D ;D ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

focusR

Quote from: MaxxMark on February 28, 2011, 23:32:16
...
- doe nu het andere oog dicht (en het ene weer open)
...
:clapping: Briljante opmerking haha. Vond dat best humor :worship:.

Maar sorry voor dat stukje offtopic.
Na heel dit topic gelezen te hebben begin ik me echt af te vragen of 3d nu 'slecht' voor je ogen zou kunnen zijn.
Ben nl menig keer zonder last van iets naar en 3d film in de bios geweest, zonder problemen tevens, en het lijkt me erg leuk dit (in de toekomst) thuis ook te kunnen ervaren.
Nu is het zo dat ik brildragend ben, en 'vroeger' aan de rechterkant een lui oog had, wat sinds het brildragen minimaal is.
Ga ik mijn ogen, of specifiek dat oog, weer opnieuw in de problemen werken met het aanschaffen van een leuke 3d set voor thuis, of is het veelal onwetendheid en verzonnen commotie om (bijna) niets...?
Ben benieuwd hoe de uitkomst van onderzoeken uiteindelijk gaat zijn, want dat alles weerhoud mij er toch best van zo'n tv en speler aan te schaffen, ondanks dat het érg mooi is.
Of berust het op de verschillende manieren van 3d, en verschillende technieken om dit te realiseren, ik las bijvoorbeeld shutter, gepolariseerd, en ook actieve en tegenwoordig passieve 3d techniek.
Wellicht dat daarvan ook de ene wel problemen geeft, en de andere niet, hetzij in de vorm van hoofdpijn, of juist oogproblemen op langere termijn.
Zal dit topic zeker blijven volgen, en helaas, tot alles duidelijk is op het gebied van 3d e.d. voorlopig niet tot aankoop over durven gaan.
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

MaxxMark

Duidelijkheid zal je in de komende tijd niet gaan krijgen.

Even inhoudelijk reagerend:

In de context van 3d is:
- Shutter techniek  het zelfde als actief
- Polarisatie het zelfde als passief

Dat zijn de 2 hoofd stromen die er nu zijn.

Shutter (ofwel actief) werkt met behulp van het om-en-om afsluiten van een oog door middel van een bril met een zwart lcd scherm.

Polarisatie (ofwel passief) werkt met een polarisatie techniek (danwel normale polarisatie, danwel circulaire polarisatie) waardoor ieder oog een eigen beeld voorgeschoteld krijgt.

Een 3e optie is er een die je al tijden niet meer ziet, en dat is dat ieder oog een eigen displaytje krijgt (vroeger had je VR helmen waarin 2 crt tvtjes zaten). Dit is voorlopig niet haalbaar op Full HD resolutie (krijg jij maar eens 2 1080p lcd schermen in een bril ;)


Persoonlijk vind ik het moeilijk om aan te nemen dat 3d het effect van een lui oog kan terug halen. Het is namelijk met 3d (in welke vorm dan ook) niet zo dat het ene oog wél en het andere oog níet mee doet (wat het probleem is met een lui oog). Ze moeten namelijk beiden gewoon hun werk doen.

Het argument dat je ogen een vast focuspunt afstand hebben met 3d vind ik ook bijzonder vreemd. Waarom? Als je een normale 2d film kijkt is de focus afstand namelijk ook precies op het scherm en hoeven je ogen ook niet op een andere afstand te focussen. Je ogen zouden dus met 3d net zo lui (of eigenlijk niet-lui) moeten worden als met 3d.

Het enige "probleem" wat ik zou zien is dat je ogen individueel op een ander punt focussen dan verwacht zou worden door je hersenen. Je zou bijvoorbeeld door de film geforceerd je focus punt achter het scherm kunnen hebben liggen terwijl je hersenen verwachten dat je focus punt op het scherm ligt (of andersom). Gewenning hiervan (bijv na weken achtereen  3d kijken) zou dan mogelijk er voor kunnen zorgen dat als je niet meer nara een 3d film kijkt, je ogen verkeerd focussen en je dus dubbel gaat zien (je hersenen verwachten dat je goed focust, maar doet dat niet en dus zie je dubbel).

Ook daarbij verwacht ik alleen tijdelijke problemen. Je lichaam (ogen/hersenen) zullen het gewoon herstellen.  Er zijn bijvoorbeeld proeven geweest waarbij mensen een bril kregen die er voor zorgden dat het beeld ondersteboven werd gezet. Na een aantal weken er mee te hebben rondgelopen zagen ze de wereld weer als normaal en konden ze net zo goed door het leven gaan als anderen.

Nadat de bril weer af ging kostte het weer enkele weken om te herstellen, waarna alles weer terug bij af was.


Conclusie? Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Maar als je zekerheid wilt zal je denk ik een paar jaar moeten wachten ben ik bang...

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

focusR

Mooie duidelijke reply MaxxMark!
Op zich een hoop 'voor de hand liggende' argumenten, welke het 3D verhaal inderdaad toch ineens wat minder 'angstig' maken wanneer je zou kijken naar wat het met de ogen zou doen...
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

opampp

gewoon wachten op de 3d tv's zonder brilletje....
ze komen eraan...

focusR

Quote from: opampp on June 12, 2011, 13:28:40
...
ze komen eraan...

Zou je denken? Dat zou natuurlijk erg mooi zijn, al vind ik nog niet echt concrete info daarover zelf.
En vraag me af hoe dat dan zal gaan met gewone 2D content, wanneer een scherm zelf voor 3D gebouwd wordt.
Plus zal dat in het begin waarschijnlijk verre van 'betaalbaar' worden vrees ik.
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

EJ

Vrijdag nog heel even bij een winkel naar een 3d tv met brilletje staan kijken, maar het is echt niets voor mij... Levert inderdaad bij mij meteen hoofdpijn op.

Gaeje

Quote from: opampp on June 12, 2011, 13:28:40
gewoon wachten op de 3d tv's zonder brilletje....
ze komen eraan...
ik kan me moeilijk voorstellen hoe?
om de illusie van diepte te creëren moeten je beide ogen toch echt iets anders zien. vraag me af hoe ze dit gaan doen zonder bril?

Snutchz

Uhm... ken je deze niet ?



..toch geloof ik niet dat dat op grotere schermen toepasbaar is  :huh2:
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Nooff

^^ Bagger ding, het effect is echt niet bijzonder genoeg, een beetje je 3DS kantelen/heen en weer bewegen tijdens het gamen en het effect gaat totaal verloren. Ik heb dat ding onlangs in handen gehad en ik werd er raar van. Nee 3D zonder bril gaat nog heel erg lang duren voordat ze daarvan de enorme waslijst aan minpunten hebben weggewerkt, als dat al lukt. Zelfs 3D met bril is nog niet geheel stabiel genoeg cq verdraagbaar voor een hele hoop mensen.

Snutchz

De kijkhoek is voor ieder weer anders... ook ik moest erg wennen aan het effect... maar moet zeggen dat ik er heel aardig mee uit de voeten kan... de kijkhoek is idd enorm klein... ik hoop dat ze dit met 'n verbeterde versie (volgend jaar?) hebben opgelost.. maar goed dat het effect volledig is uit te schakelen... de accuduur vind ik nog het meest vervelend  >:(
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

mark1978

heb met half-sbs uitzendingen eigenlijk nog weinig last van hoofdpijn bij het 3d kijken. Misschien is het ff wennen en dan over.

CineSmurf

Na 5 jaar hebben we wetenschappelijk bewijs: http://tweakers.net/nieuws/108957/wetenschappers-schrijven-hoofdpijn-na-kijken-3d-film-toe-aan-fouten.html

Ik hoop dat dit het einde van 3D is, dan zijn we van die onzalige ontwikkeling af...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

KillerbeeNL

1 ding is in mijn ogen een feit en dat is dat een aktieve bril bij mij hoofdpijn of "kijkmoeiheid" veroorzaakt terwijl een passieve bril buiten dat hij lichter en prettiger werkt voor mij het prettigst een film uitkijkt.

Dat wil niet zeggen dat als een bioscoop het niet goed voor elkaar heeft of de film een slechte 3D versie is dat het nog steeds prettig kijken is met een passief brilletje.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Mokumer45

Even ter informatie: in het gewone leven zien we allemaal alles ondersteboven en wordt dit door onze hersenen gecorrigeerd. Dit komt door de werking van de lenzen in onze ogen (en feitenlijk door alle lenzen), is volgens mij door een natuurkundige wet of zo iets. Hetzelfde gebeurt in de fotografie, het beeld wordt ondersteboven op de film of de sensor geprojekteerd bij het gebruik van 1 lens. Teken het maar eens, dan zie je het vanzelf. Licht plant zich namelijk in een rechte lijn voort, zolang er geen opstakels van welke aard dan ook interveren.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

hdnoob

Quote from: CineSmurf on March  4, 2016, 10:19:04
Na 5 jaar hebben we wetenschappelijk bewijs: http://tweakers.net/nieuws/108957/wetenschappers-schrijven-hoofdpijn-na-kijken-3d-film-toe-aan-fouten.html

Ik hoop dat dit het einde van 3D is, dan zijn we van die onzalige ontwikkeling af...

Heb je het artikel zelf wel gelezen? Daarin staat toch duidelijk dat hoofdpijn en misselijkheid komt door slechte apparatuur.  En productiefouten in de film.

Er zijn ook genoeg 2D films waar veel mensen ook misselijk van worden, zoals die met shaky camera werk. Dan gaan mensen ook niet op forums posten dat 2D een slechte techniek is en waar we zo snel mogelijk vanaf moeten komen.

CineSmurf

Gelezen. Volgens mij begon dit topic met de vraag: hoe kan het toch dat je er hoofdpijn van krijgt. Dit lijkt me het verhaal. Zelfs de goede producties hebben "foute" stukken.

De tweede zin is mijn persoonlijke mening. Ik heb denk ik drie films in 3D gezien en het kan me niet echt bekoren. Maar ik wil anderen hun pleziertje niet bederven, hoor.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Duuc

Dit heeft te maken met fixatie disparatie, niet iedereen heeft een perfect stereoscopisch zicht.
Onze hersenen maken van 2 afzonderlijke beelden 1 plaatje, hierbij moeten de ogen zo goed mogelijk parallel kijken. Echter is bij de meeste onder ons 1 oog meer dominant waardoor deze overheerst., diepte zicht (3D)
is dan iets verstoord, de hersenen maken er uiteindelijk wel een 3D beeld van maar duurt echter een kleine fractie langer en kost meer concentratie/energie. De betere opticien zou dit kunnen bekijken, doe deze metingen al enkele jaren.
Je kan een klein testje voor jezelf doen:
Richt met je vinger op 1 betaald punt, bijvoorbeeld een lamp. Zorg dat je beide ogen open hebt.
Doe vervolgens 1 oog dicht en kijk als je vinger nog steeds op de lamp gericht is. Doe vervolgens hetzelfde met je andere oog, grote kans dat je vinger nu verspringt, dit oog werkt dan niet goed parallel samen en geeft een vertraging in je diepte zicht. Dit is te verbeteren middels een prisma.
Wees niet teleurgesteld wanneer je dit hebt, schat dat 90% dit heeft :blink: en heeft hier geen last van.
Wanneer onze ogen echter gedwongen worden om 3D waar te nemen geeft dit soms klachten. Hoe beter het 3D effect is hoe groter de klachten kunnen worden, dit kost namelijk veel moeite door de oogspieren
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600