Hoofdpijn van 3D

Started by CineSmurf, December 29, 2010, 11:17:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Elke keer als ik in een winkel de 3D demoos even bekijk loop ik weg met hoofdpijn. Zijn er meer die dat hebben?

Ik vraag me af of dit structureel is. maw, heeft het voor mij zin een 3D TV te kopen, of gaat dit altijd zo blijven?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

DVDGuy

Als je tijdens het kijken geen 3D-bril op hebt, is je hoofdpijn m.i. daarmee goed te verklaren  ;)
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

bmateijsen

Quote from: CineSmurf on December 29, 2010, 11:17:39
Elke keer als ik in een winkel de 3D demoos even bekijk loop ik weg met hoofdpijn. Zijn er meer die dat hebben?

Ik vraag me af of dit structureel is. maw, heeft het voor mij zin een 3D TV te kopen, of gaat dit altijd zo blijven?

Het is erg afhankelijk ook van de instellingen, en dan met name de schermgrootte die is in gegeven.
Als dat erg groot is gemaakt, dan krijgen je ogen een flinke training wat kan leiden tot hoofdpijn.

CineSmurf

Het gekke is, met die poralisatie 3D in pretparken heb ik nooit ergens last van gehad. Ik krijg ook altijd hoofdpijn van DLP projectors, geen idee of dat samenhangt.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

bmateijsen

Quote from: CineSmurf on December 29, 2010, 13:47:06
Het gekke is, met die poralisatie 3D in pretparken heb ik nooit ergens last van gehad. Ik krijg ook altijd hoofdpijn van DLP projectors, geen idee of dat samenhangt.


Polarisatie en shuttertechniek is echt anders, dus dat zal ook meespelen. Je bent welkom om anders onze 3D setup straks eens te komen bekijken.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

CineSmurf

Quote from: bmateijsen on December 29, 2010, 13:48:56
Polarisatie en shuttertechniek is echt anders, dus dat zal ook meespelen. Je bent welkom om anders onze 3D setup straks eens te komen bekijken.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Hilversum, toch? Graag!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

MaxxMark

Ben ook erg benieuwd ;) Per wanneer is de 3d setup te bewonderen?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Hoofdpijn kan voorkomen als je continue probeert te focussen of bij slechte titels.
Heb hier een paar HALFSBS titels waar ik binnen 3 minuten verga van de pijn in mijn hoofd, echter heb al een flink aantal andere films gekeken en heb daar totaal geen last.

We hebben in de showroom een 3D opstelling staan met de VW90 en hoor daar eigenlijk ook nooit klachten over hoofdpijn.
Wel moeten mensen enorm wennen aan het kijken naar 3D, maar meestal is dit binnen een paar minuten voorbij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Quote from: MaxxMark on December 29, 2010, 14:02:04
Ben ook erg benieuwd ;) Per wanneer is de 3d setup te bewonderen?

De projector is er al... nu nog de 3D brillen ;). Vanaf volgende week eerst even verbouwen in de cinema, het nieuwe systeem komt hopelijk dinsdag.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: CineSmurf on December 29, 2010, 13:49:55
Hilversum, toch? Graag!

Klopt! PM/ mail me maar even, dan neem ik contact met je op wanneer alles compleet is. Wacht nu nog op de 3D brillen.

Groet,

Bjorn

home@the movies

Hi Iedereen,

Onze 3D setup is volledig, de JVC RS50 met Sony 3D Blu ray speler, side by side files via de popcorn hour en ook de Xpand X103 universele brillen staan bij ons  in demo en zijn verkrijgbaar.

Iedereen is van harte welkom voor demo's, wel eerst even een seintje geven voor afspraak.

Vriendelijke groeten en prettige feesten :pompom:

Werner
Home@The Movies www.homeatthemovies.be
Cinedream www.cinedream.be



celerontje

Quote from: bmateijsen on December 29, 2010, 14:16:49
Klopt! PM/ mail me maar even, dan neem ik contact met je op wanneer alles compleet is. Wacht nu nog op de 3D brillen.

Groet,

Bjorn
XpanD brillen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job


MaxxMark

Goed en duidelijk verhaal!

Ik krijg alleen een beetje wrang gevoel bij zo'n opmerking. Hij heeft dan wel zeer goede punten, maar dat zegt imho niet dat het slecht is om aan 3D te werken. Het is een pad naar een mogelijk beter systeem en niet het eindpunt. En aangezien hij nooit kan voorspellen hoe 3D gaat evolueren, is het mijns inziens nogal hypocriet om te stellen dat het nooit goed zal zijn.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

Zijn punt is vooral dat de gesuggereerde diepte een probleem vormt met de biologie van ons oog (convergentie / focus). En hij stelt dat dat niet op te lossen is. Vandaar dat hij niets verwacht van de ontwikkeling van 3D. Je kan techniek ontwikkelen tot je een ons weegt, als de fysieke werking van ons oog het niet goed aankan, blijft dat een struikelblok.

MaxxMark

#15
Jaja, ik heb zijn punten ook gelezen. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat het heel goed mogelijk is dat we via die stap moeten gaan om naar een volgende techniek te gaan.

Een veer en een inktpotje was ook niet bijster handig om vlekloos te schrijven. Maar zonder de veer en inktpot waren we waarschijnlijk nooit bij de fineliner gekomen.

Ik vind het nogal wat om te claimen dat een richting volledig "fout" is als je nooit kunt voorspellen of er niet iets anders of beters uit voort kan komen.

De mens is ook niet gemaakt om op hoge snelheid voort te bewegen  en toch hebben we het als mens voor elkaar gekregen om auto te rijden. Ondanks het feit dat we als mens er eigenlijk niet voldoende reactievermogen voor hebben.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maxtrash

Quote from: Job on January 25, 2011, 19:43:56
Zijn punt is vooral dat de gesuggereerde diepte een probleem vormt met de biologie van ons oog (convergentie / focus). En hij stelt dat dat niet op te lossen is. Vandaar dat hij niets verwacht van de ontwikkeling van 3D. Je kan techniek ontwikkelen tot je een ons weegt, als de fysieke werking van ons oog het niet goed aankan, blijft dat een struikelblok.
doet me denken aan een quote in bee movie: "According to all known laws of aviation, there is no way a bee should be able to fly. It's wings are too small to get its fat little body off the ground. The bee, of course, flies anyway, because bees don't care what humans think is impossible. "

met andere woorden: ondanks dat de theorie zegt dat het niet goed zou kunnen werken ga ik met plezier naar 3D-films en word ik daar niet moe van en krijg ik ook geen hoofdpijn

home@the movies

QuoteJaja, ik heb zijn punten ook gelezen. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat het heel goed mogelijk is dat we via die stap moeten gaan om naar een volgende techniek te gaan.

Een veer en een inktpotje was ook niet bijster handig om vlekloos te schrijven. Maar zonder de veer en inktpot waren we waarschijnlijk nooit bij de fineliner gekomen.

Ik vind het nogal wat om te claimen dat een richting volledig "fout" is als je nooit kunt voorspellen of er niet iets anders of beters uit voort kan komen.

De mens is ook niet gemaakt om op hoge snelheid voort te bewegen  en toch hebben we het als mens voor elkaar gekregen om auto te rijden. Ondanks het feit dat we als mens er eigenlijk niet voldoende reactievermogen voor hebben.
Quotemet andere woorden: ondanks dat de theorie zegt dat het niet goed zou kunnen werken ga ik met plezier naar 3D-films en word ik daar niet moe van en krijg ik ook geen hoofdpijn

Kijk daar ben ik het nu volmondig mee eens, de man gaat hier wel zeer kort door de bocht ook al is hij een gerenommeerd geluidstechnicus en monteur, hij laat weinig ruimte om andere meningen toe te laten.
Laten we vooral aan iedereen zelf de beslissing laten of het voor je werkt of niet, de toekomst zal vanzelf wel uitwijzen welke richting we uitgaan, ik probeer gewoon in eerste instantie te genieten van een film op welke wijze dan ook, en als ik voor mezelf vindt dat er soms een grote meerwaarde is aan 3D dan zal geen enkel criticus mij van het tegendeel kunnen overtuigen.

Ik geef hem wel gelijk in het feit dat het maar al te vaak te pas en te onpas wordt gebruikt daar waar het niet nodig is, en dan hoeft het voor mij ook niet zo nodig.

Groeten

Werner
Home@The Movies
www.homeatthemovies.be
www.cinedream.be


Interficior

Quote from: CineSmurf on December 29, 2010, 11:17:39
Elke keer als ik in een winkel de 3D demoos even bekijk loop ik weg met hoofdpijn. Zijn er meer die dat hebben?
Ja.
Take it or lease it

EJ

Quote from: CineSmurf on December 29, 2010, 11:17:39
Elke keer als ik in een winkel de 3D demoos even bekijk loop ik weg met hoofdpijn. Zijn er meer die dat hebben?

Ook ja.

celerontje

Ik zelf kan gelukkig een hoop hebben, ook al is een 3D film niet Cameron-proof, om het zo te zeggen.

Wat wel compleet fout is dat de studiobonzen tegenwoordig besluiten of iets in 3D moet... >:(
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

#21
Quote from: MaxxMark on January 25, 2011, 20:08:37
Jaja, ik heb zijn punten ook gelezen. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat het heel goed mogelijk is dat we via die stap moeten gaan om naar een volgende techniek te gaan.
Een diep scherm?
Je ontkomt niet aan de afstand kijker-scherm. Je ontkomt niet aan de biologie van het menselijk oog. 3D is hoedanook een dieptesimulatie op een vlak scherm.

Natuurlijk klinkt in alles door dat hij zelf geen fan is. Maar de vergelijkingen met 5.1-geluid en kleurenfilm worden vaak gemaakt. Hierin schuilt wel een verschil met die twee innovaties.

Ik ben niet voor of tegen, maar ik vind het wel een interessant punt.

Quote from: home@the moviesook al is hij een gerenommeerd geluidstechnicus en monteur,
De man is meer dan dat.
[details]Overigens mogen enkel Belgen Vlamingen zo iemand een monteur noemen. In Nederland bestel je een monteur voor je auto of cv-ketel. Iemand die films monteert heet hier een (film)editor. En een technicus is iemand die verstand heeft van knoppen; deze meneer is een sound designer. [/details]

MaxxMark

Quote from: Job on January 26, 2011, 01:40:51
Een diep scherm?
Je ontkomt niet aan de afstand kijker-scherm. Je ontkomt niet aan de biologie van het menselijk oog. 3D is hoedanook een dieptesimulatie op een vlak scherm.

Nee niet een diep scherm. Geen idee wat het zou moeten zijn. Dat is juist het punt, je weet niet wat de kennis die ze opdoen met de huidige 3d techniek later voor nieuwe ideeën kan brengen. Net zoals ze toen ze met de magneet band bezig waren (die omslachtig was) ze niet konden voorspellen dat X jaar later hardeschijven zouden bestaan met terabytes aan data.

Met alles leren we, en dat zal ook gelden met het uitwerken van de 3d techniek. Ik kan me niet voorstellen dat er "niets" goeds voortkomt uit al het onderzoek dat nu naar 3d/stereoscopie/etc gedaan wordt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

rayman007

Zelf geen last van, mijn vriendin daarentegen wel, zeer misselijk de bios uit vorige keer

Snutchz

oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini