Pioneer TS-W251 free air Subwoofer

Started by erikz, October 9, 2003, 17:27:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erikz

Hallo,

Ik heb nog een pioneer TS-W251 Free air subwoofer (voor in de auto)liggen die ik een aantal jaren geleden toch maar uit mijn auto heb gehaald. gegevens: 300W max. / 120W nom, 25 cm, 930 g. magneet.

Ik ben van plan om een homecinema set bijeen te gaan zoeken> 5.1 dolby surround.

1.
Is het een goede keuze om deze sub dan in de woonkamer te gebruiken en er een kast om heen te bouwen? 18/ 22mm MDF
vented > volgens programma Winisd: inhoud kast 114,1 L , tuning freq. 31,91

2.
Ik wil de sub eigenlijk aansturen via een pioneer D511 versterker,
dus bij de sub zal een versterker ingebouwd moeten worden(actief).

Wat voor een versterker kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Wat voor een scheidingsfilter erbij?

(extra gegevens sub: freq karakt. 18-4000Hz , laagste resonantie freq. 43 Hz , Qts 0,54 , Vas 1,54 , gevoeligh. 92,5 db.

p.s. Andere tips voor het maken van een box zijn natuurlijk welkom.

Alvast bedankt voor de hulp. :)
gr.
erikz

DrBoom

Het eerste wat ik al eens zeker zou uitzoeken is of die sub wel geschikt is om in een behuizing in te bouwen.
Ik weet niet exact waarop de term "Free Air" slaat, maar voor zover ik weet zijn dat subwoofers om bijvoorbeeld in een hoedenplank of iets dergelijks in te bouwen zodat die heel de koffer en de ruimte van de auto benutten, maar niet om in een behuizing te zetten.

Als je dat gegeven al weet, dan kan je je gaan afvragen of die sub wel gemaakt is voor in een huiskamer, en eigenlijk is het antwoord gewoon NEE want het is een car-sub :)
Maar je kan natuurlijk altijd proberen.
Een kast van 114 L zoals je daar zegt is ook vrij groot, onderschat die niet.

Als versterker zou ik gewoon zo'n Hypex HS120 of HS200 nemen, of die van Tomessen, dan heb je ineens versterker met ingebouwde crossover en heel de boel.
Ik denk dat dat de voordeligste en makkelijkste oplossing is, anders moet je gaan zoeken achter goedkope 2e hands eindversterkers of zo, dat kan ook nog meevallen.
En in principe heb je geen crossover nodig want dat kan je via de receiver instellen.

Je kan het in elk geval gewoon proberen om die sub te maken, maar persoonlijk zou ik het niet doen omdat ik nogal tegen het principe ben om car-subwoofers in een huiskamer te gebruiken.
Je zet ook geen Nautilus tweeters in je auto hé :)
In elk geval succes als je er aan wil beginnen ;D

Vigier

@DrBoom,

waarom bej jij er tegen om een carwoofer in de huiskamer te zetten? Ik heb een tijdje een JL Audio 15W6 als sub voor HT gehad, met 2 stuks Marantz MA500 erop, en er zijn maar weinig commerciële subs (voor in de huiskamer) die daar tegenop kunnen.

En daarnaast onderschat je denk ik een beetje de kwaliteit van caraudio-spullen.
Er zijn ook tweeters te krijgen voor caraudio die net zo goed, zo niet beter zijn dan de Nautilus tweeter....

@Erikz,
een free-air woofer in de huiskamer gaan gebruiken lijkt me geen goed idee, dus ik keur het NIET af omdat het een caraudio-sub is, maar vanwege het feit dat hij free-air is. Die is gewoon niet geschikt om in een kist te spelen.

Groet, Joris

erikz

Bedankt voor jullie reply`s.

Het is me duidelijk dat ik de sub beter niet binnen kan gebruiken.


greetings,
erikz