1e zelfbouw sub

Started by Tijs, December 24, 2010, 15:48:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Xander32 on January  9, 2011, 22:26:53
???

JL: een toonaangevend merk in de USA. Heb een JL woofer in een gesloten behuizing in een van m`n auto`s gehad: echt super.


Sander.

eindelijk iemand die het ook goed kent :thumbs-up:
mooi he, ook jaren 1 in de auto gehad

tot ie opeens binnen stond,
maar die was versleten dus nu staat er een mooie nieuwe


B.

Quote from: morca on January  9, 2011, 22:46:10
er het verhaal erachter?

Geen verhaal, gewoon een leuke foto.

On-topic:

Topicstarter zou ook eens naar een grotere driver kunnen kijken, want daar win je 2 punten mee.
-minder vermogen nodig (dus goedkopere versterker);
- meer conusoppervlakte

12'' is leuk, maar geeft nooit dezelfde impact als een 15- of zelfs 18'' subwoofer. Het gemak waarmee die drivers bewegen is terug te horen in de muziek. Als je de ruimte hebt is 15'' echt een aanrader.

morca

Quote from: B. on January  9, 2011, 22:55:39
Geen verhaal, gewoon een leuke foto.

On-topic:

Topicstarter zou ook eens naar een grotere driver kunnen kijken, want daar win je 2 punten mee.
-minder vermogen nodig (dus goedkopere versterker);
- meer conusoppervlakte

12'' is leuk, maar geeft nooit dezelfde impact als een 15- of zelfs 18'' subwoofer. Het gemak waarmee die drivers bewegen is terug te horen in de muziek. Als je de ruimte hebt is 15'' echt een aanrader.

hij is op zoek naar een kleine kast
heb al contact met hem gehad voor het openen van dit topic dus weet wat ie ong wil

en die grotere driver ben ik zeker niet met je eens
een grote driver heeft meer xmax een goeie motor met een hoogvermogenspoel erin
dus ook een grotere amp nodig
zoals jij u beschrijft krijg je een grote conus met een klein vermogen
die gaat niet strak spelen

mijn woofer is al 300rms 800 max
een sdx15 is al 1000 watt rms en die heeft wel wat meer nodig om optimaal te draaien

dus waar je dat verhaal op baseerd snap ik niet helemaal

plus dat de 12 inch strakker de details afspeelt omdat ie niet zo,n eind heen en weer hoeft

15 is mooi maar ik denk te groot beter 2 van 12 dan ;)

B.

#54
Quote from: morca on January  9, 2011, 23:03:42
hij is op zoek naar een kleine kast
heb al contact met hem gehad voor het openen van dit topic dus weet wat ie ong wil

Dat zie ik nergens staan. Daarnaast, wat is klein? Met een 15'' kun je ook in compacte behuizingen voldoende output krijgen. Alleen is compact retalief.

Quoteen die grotere driver ben ik zeker niet met je eens
een grote driver heeft meer xmax een goeie motor met een hoogvermogenspoel erin
dus ook een grotere amp nodig
zoals jij u beschrijft krijg je een grote conus met een klein vermogen
die gaat niet strak spelen

Wat je hierboven zegt is echt de grootste onzin. Daarnaast weer de zoveelste speculatie waarmee je de zin eindigt.

Quotemijn woofer is al 300rms 800 max
een sdx15 is al 1000 watt rms en die heeft wel wat meer nodig om optimaal te draaien

dus waar je dat verhaal op baseerd snap ik niet helemaal

plus dat de 12 inch strakker de details afspeelt omdat ie niet zo,n eind heen en weer hoeft

15 is mooi maar ik denk te groot beter 2 van 12 dan ;)

JUIST een grotere woofer zal minder uitslag maken! Je draait de feiten precies om...

morca

#55
wat is de definitie van onzin........
waarop baseer jij dat dan
naar wat ik heb gelezen en heb horen spelen schijnt 2 van 12 toch echt veel beter te zijn als 1 van 15
veel snellere bassen

speculatie????? dat is jouw speculatie,
ik speculeer niet: een grote woofer heeft een grote zwaardere conus,
die meer vermogen nodig zal hebben als die kleine woofer met dezelfde motor en spoel,
om dezelfde uitslag te behalen
dus er moet een zwaardere spoel in
dus de amp word niet goedkoper maar duurder dus dat ben jij die onzin verkoopt, das ook een feit

dan als een grote woofer met een grote xmax wat harder heen en weer staat te werken,
is hij niet zo snel als een kleinere daar hij verder uitslaat dus harder moet werken om het bij te houden
vandaar dat er meer vermogen nodig is
snapt uw

oh ja lezen vorige bericht:::hij is op zoek naar een kleine kast
heb al contact met hem gehad voor het openen van dit topic dus weet wat ie ong wil

B.

Ik snap waar de denkfout zit in jouw verhaal.

Jij noemt 'dezelfde uitslag behalen'..

Terwijl de 15'' woofer meer output heeft bij dezelfde uitslag.


morca

Quote from: B. on January  9, 2011, 23:27:41
Ik snap waar de denkfout zit in jouw verhaal.

Jij noemt 'dezelfde uitslag behalen'..

Terwijl de 15'' woofer meer output heeft bij dezelfde uitslag.


ok daar zit wat in
maar je bent met me eens dat diezelfde uitslag ook meer vermogen nodig heeft
denk dat we allebij wat vergeten waren ;D

houd je weer scherp :thumbs-up:

B.

Quote from: morca on January  9, 2011, 23:30:28
ok daar zit wat in
maar je bent met me eens dat diezelfde uitslag ook meer vermogen nodig heeft
denk dat we allebij wat vergeten waren ;D

houd je weer scherp :thumbs-up:

Uitslag is niet relevant om als referentiepunt te nemen.
Omdat de woofer groter is zal die meer lucht verplaatsen. Met 1 watt input verplaatst een 15 inch woofer meer lucht dan een 12 inch woofer (uit dezelfde serie).
Het rendament van de 15 inch woofer is dus hoger dan die van de 12 inch woofer. Hierdoor heb je bij de 15 inch woofer minder vermogen en minder uitslag nodig.


Interficior

#59
Nee. <-- Edit: dit sloeg op post #55.

Ten eerste is elke woofer even snel van dezelfde grootte op dezelfde frequentie. Anders hoor je een andere frequentie.

Geluid dat bij je oor komt vanaf een woofer is redelijk te beschrijven met iets als een functie van de totale verplaatsing. Ofwel de Sd * x waarbij x = uitwijking.

Stel we nemen een 12"-woofer met een Sd van 450 cm². Als deze 1 cm piek-piek uitwijkt beschrijft hij op bijvoorbeeld 40 Hz, als hij een beetje zuiver speelt, een baan van y = 0,005*sin(2*pi*40*x).
De snelheid van deze woofer is nu de afgeleide hiervan. Dat is y' = 2/5 pi cos(80*pi*x). De maximale waarde hiervan is (uiteraard op de nulwaarden) ongeveer 1,26 m/s. Valt best tegen hè? ;D

Nu nemen we een 15"-woofer. Deze heeft eene Sd van 800 cm². Dus voor dezelfde output (al ga ik nu wel kort door de bocht en weet ik niet of dit mag maar goed) hebben we dus 8/4,5 minder uitwijking voor nodig. Zelfde truukje: y = 0.005*4.5/8*sin(2*pi*40*x) -> y' = 9/40 pi cos(80 pi x), max snelheid ~ 0,71 m/s. Dit is natuurlijk niet toevallig 1,26*4,5/8.

De acceleraties die hierbij gepaard zijn, ik sla nu even wat rekenwerk over, is kwestie van nog een keertje differentiëren zijn respectievelijk 316 m/s² en 178 m/s². Zit uiteraard weer diezelfde factor in.

Kracht die benodigd is: F = m . a. Als je aanneemt dat het gewicht met het oppervlakt meegroeit zie je dat er dezelfde kracht nodig is. Nu is het wel zo dat de conus dan wel weer veel slapper zou worden. Gelukkig zijn de aandrijvingen van grote woofers vrijwel altijd ook veel sterker waardoor dit weer niet zo'n punt is.

Edit2: De kracht moet natuurlijk vanuit de sterkte van het magneetveld komen in combinatie met een haaks eropstaande stroomvoerende draad maal de stroom die gevoerd wordt. Dus de Bl-factor is een bepalende factor hierin. Er zijn natuurlijk wel verliezen in de ophanging en dergelijke.

Bij veel autowoofers zie je trouwens dat de conus enorm zwaar is om de Fs maar wat naar beneden te tillen.
Take it or lease it

yorkie13

#60
En waarom zou een 15 " woofer niet een ander rendement dan de 12 " woofer hebben ?

morca

Quote from: B. on January  9, 2011, 23:45:28
Uitslag is niet relevant om als referentiepunt te nemen.
Omdat de woofer groter is zal die meer lucht verplaatsen. Met 1 watt input verplaatst een 15 inch woofer meer lucht dan een 12 inch woofer (uit dezelfde serie).
Het rendament van de 15 inch woofer is dus hoger dan die van de 12 inch woofer. Hierdoor heb je bij de 15 inch woofer minder vermogen en minder uitslag nodig.


ik bedoel omdat hij meer rendament heeft
meer lucht moet verplaatsen
grotere conus moet verplaatsen, daar dan meer vermogen in gaat zitten

en dat zegt ook nog helemaal niks over de muziekale kwalitijd vd woofer
dat heeft niks te maken met hoeveel lucht hij kan verplaatsen
maar hoe snel hij dat doet

je redenering is iets te veel van de spec,s afgelezen vind ik
een woofer van bv 1000 watt rms en 1 van 400 rms
met een hypex ds4 erop
die van 1000 watt word eigenlijk niet genoeg aangestuurt,
daar moet een ds 8 op
daar wil ik dus heen
je woofer kan wel gevoeliger zijn maar:
met een te kleine amp kan je beter een goeie lichtere woofer nemen die wel goed bij de amp past,
die word dan veel strakker en sneller aangestuurt dan een grote met te weinig vermogen

dus ik he het niet over luchtverplaatsing
maar het is een feit dat een ds4.0 mooi op een 400 watt kan
en een sdx15 bv mooi op een ds8.0

dan zullen allebij de woofers optimaal spelen
niet alleen in luchtverplaatsing
maar in muziekale geluidskwalitijd
dus staar je niet blind op die 1 watt input

dat zegt niks over het vermogen wat de speaker nodig heeft om optimaal te werken
je zet geen 250 wat rms op een 1000 watt sdx15 omdat het rendement zo hoog is,
die heeft liever 800a1000 rms
dan speelt hij basloopjes beter af die vaak in jazz zitten
zet je er dan 400 op dan word dit al minder

dus die grote heeft dus toch echt wel een grotere amp nodig
of zeg ik nou iets raars
kan een sdx15 op een 250 rms optimaal draaien omdat de gevoeligheid zo hoog is??







B.

Ja, je zegt iets HEEL raars :D  Maar dat geeft niet.

Ik zou zeggen; lees de schitterende post van Camiel eens goed en probeer het na te rekenen en te begrijpen.


Interficior

#63
Quote from: morca on January 10, 2011, 00:12:30
ik bedoel omdat hij meer rendament heeft
meer lucht moet verplaatsen
Wat? :D

Een woofer moest niets uit zichzelf, hij krijgt dat aanbevolen door de versterker (als dat een beetje fatsoenlijk ding is).

Quoteen dat zegt ook nog helemaal niks over de muziekale kwalitijd vd woofer
dat heeft niks te maken met hoeveel lucht hij kan verplaatsen
maar hoe snel hij dat doet
Inderdaad. Maar snelheid is dus een beetje lomp begrip in deze. Wat je niet moet hebben is een bult in je respons. Dit geeft in het tijddomein naslingeringen. Goedkope BR-designs (en gesloten ook trouwens) willen nog wel eens deze "feature" hebben.
Het vervelende is dat het plaatsen van een woofer in een ruimte ditzelfde gedrag wil geven als je hem rücksichtlos ergens plaatst (en meestal is de plaatsing van een subwoofer meer een vrouwenzaak). Als je de woofer/speakers goed plaatst kun je staande golven in het laag redelijk omzeilen. Echter moet je wel eerst meten in de ruimte hoe het met je akoestiek zit. Dit vergt dus enige kennis en moeite om dit goed te krijgen. Een mooie oplossing is de woofer plaatsen daar waar hij het meeste output heeft, in de hoek dus. Dit zal wel heel veel staande golven aanslaan. Dit geeft naslingering en wat fasedraaiing. Dus pakken we een EQ (bijvoorbeeld Behringer, Antimode, etc) en EQ je de boel weer recht. Dit geeft ook fasedraaiingen, maar dat is mooi want dat heft het vorige op. Zo krijg je een strakkere respons en mooiere bas. Als je over een groot gebied/luisterplek een mooie bas wilt hebben zul je snel naar meerdere woofers moeten om dit een beetje voor elkaar te krijgen.

Quotedat zegt niks over het vermogen wat de speaker nodig heeft om optimaal te werken
Een woofer, en zeker met een poort, werkt doorgaans beter als je hem vrij zacht laat spelen. :P
Quoteje zet geen 250 wat rms op een 1000 watt sdx15 omdat het rendement zo hoog is,
die heeft liever 800a1000 rms
dan speelt hij basloopjes beter af die vaak in jazz zitten
zet je er dan 400 op dan word dit al minder
Het beschikbaar vermogen bij woofers is vaker meer uitslaggerelateerd dan elektrisch begrensd.


Edit: Heeft Tijs al een subwoofer? :D

Edit 2: Die woofer van jou, die 12W3 is zelf ook 163 gram zwaar (de conus inclusief lucht erbij). Dat is best fors hoor.
Take it or lease it

morca

#64
Quote from: Interficior on January 10, 2011, 00:34:00
Wat? :D

Een woofer moest niets uit zichzelf, hij krijgt dat aanbevolen door de versterker (als dat een beetje fatsoenlijk ding is).
Inderdaad. Maar snelheid is dus een beetje lomp begrip in deze. Wat je niet moet hebben is een bult in je respons. Dit geeft in het tijddomein naslingeringen. Goedkope BR-designs (en gesloten ook trouwens) willen nog wel eens deze "feature" hebben.
Het vervelende is dat het plaatsen van een woofer in een ruimte ditzelfde gedrag wil geven als je hem rücksichtlos ergens plaatst (en meestal is de plaatsing van een subwoofer meer een vrouwenzaak). Als je de woofer/speakers goed plaatst kun je staande golven in het laag redelijk omzeilen. Echter moet je wel eerst meten in de ruimte hoe het met je akoestiek zit. Dit vergt dus enige kennis en moeite om dit goed te krijgen. Een mooie oplossing is de woofer plaatsen daar waar hij het meeste output heeft, in de hoek dus. Dit zal wel heel veel staande golven aanslaan. Dit geeft naslingering en wat fasedraaiing. Dus pakken we een EQ (bijvoorbeeld Behringer, Antimode, etc) en EQ je de boel weer recht. Dit geeft ook fasedraaiingen, maar dat is mooi want dat heft het vorige op. Zo krijg je een strakkere respons en mooiere bas. Als je over een groot gebied/luisterplek een mooie bas wilt hebben zul je snel naar meerdere woofers moeten om dit een beetje voor elkaar te krijgen.
Een woofer, en zeker met een poort, werkt doorgaans beter als je hem vrij zacht laat spelen. :PHet beschikbaar vermogen bij woofers is vaker meer uitslaggerelateerd dan elektrisch begrensd.


Edit: Heeft Tijs al een subwoofer? :D

Edit 2: Die woofer van jou, die 12W3 is zelf ook 163 gram zwaar (de conus inclusief lucht erbij). Dat is best fors hoor.

dat wat je daar bovenaan zegt is wat ik de hele tijd duidelijk probeer te maken
de amp die op de woofer staat bepaald of hij goed word aangestuurd,
daar doelde ik de hele tijd al op en nu zeg je het zelf :thumbs-up:


dat van de gepoorte woofer is me bekent volop mee aan het testen ;D



ja hij zal best een zware conus hebben
een een goeie amp erop
die laat hem retestrak te laten spelen


inderdaad tijs waar ben je je hebt nog wat te lezen,of is hij bijna klaar ;D


morca

#65
Quote from: B. on January 10, 2011, 00:20:10
Ja, je zegt iets HEEL raars :D  Maar dat geeft niet.

Ik zou zeggen; lees de schitterende post van Camiel eens goed en probeer het na te rekenen en te begrijpen.


zie hierboven wat ik als eerste aanhaal
Camiel zegt het zelf nu ook
dat probeer ik jullie duidelijk te maken

raar dat je dat niet snapt,maar dat geeft niet ;D

B.

Ik ga m'n Dayton RSS390 aaien :inlove:

morca

dat is een fraaie woofer
die heb ik ooit ook al eens zitten bekijken toen ik een beetje aan het neuzen was
kan hem zo gauw niet meer vinden jammer genoeg
nou ben ik ook wel benieuwd wat voor woofertje je nu aan het aaien bent ;)

B.

Quote from: morca on January 10, 2011, 02:00:41
dat is een fraaie woofer
die heb ik ooit ook al eens zitten bekijken toen ik een beetje aan het neuzen was
kan hem zo gauw niet meer vinden jammer genoeg
nou ben ik ook wel benieuwd wat voor woofertje je nu aan het aaien bent ;)

Nog steeds de Dayton! :D 
Volgende week maar 'ns hout halen.

De amp wordt uiteindelijk toch zelfbouw.

morca

Quote from: B. on January 10, 2011, 02:16:51
Nog steeds de Dayton! :D 
Volgende week maar 'ns hout halen.

De amp wordt uiteindelijk toch zelfbouw.
ah je hebt net een nieuwe
inieder geval zelfbouw :thumbs-up:
denk zoek de specs even maar vind ze niet

wat ik me kan herinderen was het best een hele goeie woofer

veel succes met bouwen dan is altijd leuk
komt er nog een antimode of fbd op

en wat voor amp ga je dan bouwen
helemaal zelf of hulp van wat forumleden

ik zal wel even kijken of je een topic hebt lopen
ga ik de bouw even volgen ;D

B.

Een topic loopt al, maar daar is nog niks spannends gaande..

De Dayton specs kun je hier vinden: http://www.europe-audio.nl/datasheets/dayton/RSS390HF4.pdf

Het wordt een zelfbouw subwoofer van 75 liter CB.
Met een MiniDSP ga ik de filtering verzorgen en de versterker wordt een flink monoblok. Misschien UcD700, aangezien ik al 2 UcD versterkers gebouwd heb en die zijn altijd goed bevallen (op de gain na).

Hulp met de versterker heb ik niet nodig, maar wel met de behuizing van de subwoofer. Mijn zelfbouw projecten zijn altijd uitgevoerd in MDF en werden afgewerkt met de spuitbus. Dit keer wil ik wat meer uidaging in het project, een beetje in de stijl van de Dayton Thunder Storm. Zebrano vind ik heel mooi om te zien, maar dat kan ik niet frezen (of ik durf het niet..).

Tijs

Helaas de laatste weken erg weinig tijd gehad (meerdere oorzaken). Nu kreeg ik een mailtje van Morca: hoe het met de sub stond  :sarcasm:

Ik heb vanavond alle reacties gelezen (dank!) en wil een paar dingen aangeven:
- ja, ik wil het liefst een kleine sub
- ik wil een sub die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd  klinkt.
- ik wil een sub die eigenlijk niet aanwezig is, maar mijn geluid mooier, voller, completer maakt.
- voor wat betreft de versterker, daar gebruik ik mijn Marantz SR7005 voor

Is Morca's choice nog steeds de meest ideale voor mij of zijn er nog andere kapers (drivers) op de kust?

morca

Quote from: Tijs on February  3, 2011, 23:59:10
Helaas de laatste weken erg weinig tijd gehad (meerdere oorzaken). Nu kreeg ik een mailtje van Morca: hoe het met de sub stond  :sarcasm:

Ik heb vanavond alle reacties gelezen (dank!) en wil een paar dingen aangeven:
- ja, ik wil het liefst een kleine sub
- ik wil een sub die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd  klinkt.
- ik wil een sub die eigenlijk niet aanwezig is, maar mijn geluid mooier, voller, completer maakt.
- voor wat betreft de versterker, daar gebruik ik mijn Marantz SR7005 voor

Is Morca's choice nog steeds de meest ideale voor mij of zijn er nog andere kapers (drivers) op de kust?
ik heb vandaag en gisteren nog film gekeken :-X

was weer genieten

een JL voldoet aan alle eisen die je stelt
jouw eisen pakket sluit exact aan op wat ik ook voor mezelf zou bouwen,
en jouw getipt heb

klinkt zeer gecontoleerd bij muziek maar ook erg laag voor de filmeffecten die je bedoeld

hier nog wat leuks om te lezen misschien,http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0
jij koopt een antimode dus hoeft dit niet zo te doen,werkt in een huiskamer beter

Tijs

Een andere (zelfbouw)vraag:

In hoeverre is de vorm van de kast van belang? Is vierkant het best of kan een meer rechthoekige vorm ook?
Het zou bij mij beter uitkomen als de kast wat minder diep is. De hoogte en de breedte spelen minder een rol.

Interficior

#74
Quote from: Tijs on February  9, 2011, 21:02:26
Een andere (zelfbouw)vraag:

In hoeverre is de vorm van de kast van belang?
Niet, mits je het niet té bont maakt.
Take it or lease it