1e zelfbouw sub

Started by Tijs, December 24, 2010, 15:48:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

JL audio bedoelen we

zeker niet te verwarren met jbl ,dat raad ik tijs niet aan hoor
daar ben ik geen fan van

yorkie13

JL heb ik nog nooit van gehoord, JBL wel.


yorkie13

In nederland dus gewoon minder bekend als elders.

Afwerking is niet echt mijn smaak.

morca

#29
getest door meerdere bladen als de beste woofers,
en dat was hun eerste poging na 30 jaar autounits bouwen

niks mis mee

afwerking tja
ik vind JL altijd geweldig klinken dus deze zal wel iets beter als mijn zelfbouwsels klinken
dan kijk ik al iets minder naar hoe het eruit ziet
mijn oren gaan voor mij ogen ;)

plus dat ik ze juist erg mooi vind

B.

Als ik zo naar de TSP kijk van die JL woofers dan is er weinig speciaals aan.
Goede woofers, maar in de goedkopere klasse gewoon vergelijkbaar met veel andere merken.

yorkie13

Leuk voor in de auto dus...........vandaar minder bekend.

morca

Quote from: RA SUBS on January  9, 2011, 19:09:58
Leuk voor in de auto dus...........vandaar minder bekend.

maar leuk voor in de auto hahahahahaha
het beste wat er jaren te koop is geweest
alleen ccs komt erin de buurt

die kant en klare zijn een beetje duur ja

maar een zelfbouw kost hetzelfde als een BK,tje en waar die leuk voor is tov wat ik dan zelf bouw  :laugh:

morca

Quote from: B. on January  9, 2011, 19:08:36
Als ik zo naar de TSP kijk van die JL woofers dan is er weinig speciaals aan.
Goede woofers, maar in de goedkopere klasse gewoon vergelijkbaar met veel andere merken.

ja noem naast ccs dan eens zoveel andere merken op

en kom niet aan met al die merken die ik hier vaak langs zie komen ,
want dan moet ik hard lachen
zie niet vaak een zelfbouw hier die beter is
en geloof me ik heb al een paar kistjes gebouwd de laatste 20 jaar
dus weet echt wel waar ik het over heb

B.

Quote from: morca on January  9, 2011, 19:17:08
ja noem naast ccs dan eens zoveel andere merken op

en kom niet aan met al die merken die ik hier vaak langs zie komen ,
want dan moet ik hard lachen
zie niet vaak een zelfbouw hier die beter is
en geloof me ik heb al een paar kistjes gebouwd de laatste 20 jaar
dus weet echt wel waar ik het over heb


Oops, een fanboy! Excuses!

yorkie13

Ja , kom maar niet met andere merken aan, dat is op voorhand al niks.
TS moet en zal aan de JL autosubwoofer :D


EJ

Ligt het aan mij of ben ik de enige die liever niet de luidspreker hoort? ;)

En daarnaast denk ik dat ik, als het dan toch geld moet kosten en er perse een gekochte sub moet komen, het liever bij velodyne houd. En voor zelfbouw lijkt deze me wel geschikt:

http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html :D

morca

Quote from: RA SUBS on January  9, 2011, 19:24:15
Ja , kom maar niet met andere merken aan, dat is op voorhand al niks.
TS moet en zal aan de JL autosubwoofer :D


nee dat is niet helemaal waar
een boel forumleden net als jij kennen het niet,
en ik probeer het iets bekender te maken hier

omdat het een erg goeie basis voor een zelfbouw is

zal het de volgende keer wel iets netter onder woorden brengen
dat iemand niet met andere merken mag komen,
is natuurlijk niet de opzet van het forum ;)
en die van mij ook niet

maar zou het leuk vinden hier zometeen eens een JL zelfbouw bij te zien staan
vandaar mijn iet wat fanatieke betoog :-X


morca

Quote from: EJ on January  9, 2011, 19:38:37
Ligt het aan mij of ben ik de enige die liever niet de luidspreker hoort? ;)

En daarnaast denk ik dat ik, als het dan toch geld moet kosten en er perse een gekochte sub moet komen, het liever bij velodyne houd. En voor zelfbouw lijkt deze me wel geschikt:

http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html :D
voor het geld wat een DD18 kost bouw ik zo,n gotham na

2 13W7,s 3000euro houd je nog bijna 3000 over voor de aansturing

ik weet nu al welke beter gaat klinken
heb die DD18 pas gehoord,en weet 100 procent zeker dat mijn zelfbouwsel
(iets) beter had geklonken daar

EJ

Je vergeet dat de velodyne een servo heeft. Dat bouw je met geen enkele luidspreker na die geen servo heeft.

B.

Quote from: morca on January  9, 2011, 19:52:45
voor het geld wat een DD18 kost bouw ik zo,n gotham na

2 13W7,s 3000euro houd je nog bijna 3000 over voor de aansturing

ik weet nu al welke beter gaat klinken
heb die DD18 pas gehoord,en weet 100 procent zeker dat mijn zelfbouwsel
(iets) beter had geklonken daar


Je kan nu al helemaal inschatten dat jouw JL beter zal gaan klinken dan een DD18, terwijl je 'm nog niet gebouwd hebt?

Interficior

#41
Quote from: EJ on January  9, 2011, 19:58:33
Je vergeet dat de velodyne een servo heeft. Dat bouw je met geen enkele luidspreker na die geen servo heeft.
Je geeft het idee dat er een servo in zit iets teveel credits nu, naar mijn mening.

Morca: Die 13W7's zijn zeker brute woofers, ik vind de manier van inschroeven vooral heel innovatief en mooi gedaan! Echter hebben ze typische Car-audio TSP's waardoor ze in een klein kastje niet zo diep gaan (wat gunstig is in een auto). Vanwege genoeg verstookbaar vermogen en Xmax kun je dit echter weer met gemak rechttrekken maarrrr dit ga je wel terugzien in je vervorming en power compressie. Desalniettemin zijn het wel hele mooie woofers die voor een gegeven kastgrootte met een brute versterker aan boord wel heel mooi presteren. Zeker omdat JL ook een Equalizer gebruikt (net zoals de DD-series van Velodyne natuurlijk).

Fi-Audio levert trouwens ook hele mooie woofers, en de hogere series van TC Sounds zijn gewoon beter dan de JL-audio woofers. LMS-5400 en consorten.
Take it or lease it

yorkie13

#42
.

Ejorne

Ik heb al wel wat subs gehoord in de prijsklasse <1000,- en ook wel ver daarboven maar dat voornamelijk op beurzen. Mijn zelfbouw sdx15 heeft een hele poos misschien wel (in)drukwekkend laag weergegeven maar geen echt strak laag. Sinds de sdx hier op een andere plaats staat en wordt bijgestuurd met een antimode klinkt het voor muziek ook wel genietbaar.

Maar  bijvoorbeeld  basloopjes zoals op de JL 12w3v2 heb ik op nog geen andere woofer gehoord in dit budget. Misschien niet de druk van een sdx15 maar wel met meer souplesse. En ook met film indrukwekkend, diep en gedetailleerd laag.

Bij mij speelt de gedachte dan ook nog steeds om eens twee kleine 8" JL's te maken voor onder de frontspeakers. En de sdx dan het ultralaag te laten weergeven. Als ik eens tegen een goedgeprijsde tweedehands hypex ds8.0 aanloop dan kan de ds4.0 mooi die twee 8" aansturen...  8)


morca

Quote from: Interficior on January  9, 2011, 20:01:11
Je geeft het idee dat er een servo in zit iets teveel credits nu, naar mijn mening.

Morca: Die 13W7's zijn zeker brute woofers, ik vind de manier van inschroeven vooral heel innovatief en mooi gedaan! Echter hebben ze typische Car-audio TSP's waardoor ze in een klein kastje niet zo diep gaan (wat gunstig is in een auto). Vanwege genoeg verstookbaar vermogen en Xmax kun je dit echter weer met gemak rechttrekken maarrrr dit ga je wel terugzien in je vervorming en power compressie. Desalniettemin zijn het wel hele mooie woofers die voor een gegeven kastgrootte met een brute versterker aan boord wel heel mooi presteren. Zeker omdat JL ook een Equalizer gebruikt (net zoals de DD-series van Velodyne natuurlijk).

Fi-Audio levert trouwens ook hele mooie woofers, en de hogere series van TC Sounds zijn gewoon beter dan de JL-audio woofers. LMS-5400 en consorten.
de Gotham,s zijn speciaal gebouwd voor in huis hier zit geen gewone 13W7 in

mijn 12Ww3v2-4 zit ook maar in een kistje van 45 liter die is wel voor auto
en ik verzeker je zoals hij nu speelt deed hij in de auto nooit
het is een kwestie van afstellen zoals je al zei
maar vervorming nee absoluut niet
toen je bij Ejorne was hadden we eigenlijk ook even bij mij moeten luisteren,
dan weet je ong wat ik bedoel
heb aardig mijn best gedaan om een zeer goed muziekaal en filmtechnisch woofertje te bouwen
en na wat afstelwerk is dat aardig gelukt vind ik

dat van die servo ben ik helemaal met je eens
maar dat is niet zo goed denk ik met al die fans hier ;D

morca

#45
Quote from: Ejorne on January  9, 2011, 20:26:43
Ik heb al wel wat subs gehoord in de prijsklasse <1000,- en ook wel ver daarboven maar dat voornamelijk op beurzen. Mijn zelfbouw sdx15 heeft een hele poos misschien wel (in)drukwekkend laag weergegeven maar geen echt strak laag. Sinds de sdx hier op een andere plaats staat en wordt bijgestuurd met een antimode klinkt het voor muziek ook wel genietbaar.

Maar  bijvoorbeeld  basloopjes zoals op de JL 12w3v2 heb ik op nog geen andere woofer gehoord in dit budget. Misschien niet de druk van een sdx15 maar wel met meer souplesse. En ook met film indrukwekkend, diep en gedetailleerd laag.

Bij mij speelt de gedachte dan ook nog steeds om eens twee kleine 8" JL's te maken voor onder de frontspeakers. En de sdx dan het ultralaag te laten weergeven. Als ik eens tegen een goedgeprijsde tweedehands hypex ds8.0 aanloop dan kan de ds4.0 mooi die twee 8" aansturen...  8)


dankjewel Ejorne
ik zat vd week nog naar Diana te luisteren en dacht toen nog,
hoor dan hoe ong mooi hij die loopjes afspeelt
elke keer verrast hij me weer

jouw woofer is de eerste waar ik veel van een JL in terughoor

maareuh gaan je weer bouwen,mag ik helpen :pompom: gaaf

Ejorne

Quote from: morca on January  9, 2011, 20:39:44
maareuh gaan je weer bouwen,mag ik helpen :pompom: gaaf

Ik speel nog met de gedachte he... Maar als ik tot actie overga dan klop ik uiteraard bij jou aan.  8)

morca

Quote from: B. on January  9, 2011, 20:00:33
Je kan nu al helemaal inschatten dat jouw JL beter zal gaan klinken dan een DD18, terwijl je 'm nog niet gebouwd hebt?

ja
wat een vertrouwen in het merk he

en mijn vertrouwen is weer iets toegemomen ,naar ik verneem misschien nog meer JL te gaan bouwen voor iemand die al een sdx heeft ;)
hij hoord schijnbaar ook iets bij mij wat ik zelf al dacht, maar dat was dan wel na het bouwen ;)

B.

Quote from: morca on January  9, 2011, 20:59:47
ja
wat een vertrouwen in het merk he

en mijn vertrouwen is weer iets toegemomen ,naar ik verneem misschien nog meer JL te gaan bouwen voor iemand die al een sdx heeft ;)
hij hoord schijnbaar ook iets bij mij wat ik zelf al dacht, maar dat was dan wel na het bouwen ;)

Een mooi plaatje voor jou dan:






Xander32

 ???

JL: een toonaangevend merk in de USA. Heb een JL woofer in een gesloten behuizing in een van m`n auto`s gehad: echt super.


Sander.
Quote from: RA SUBS on January  9, 2011, 16:46:10
JL heb ik nog nooit van gehoord, JBL wel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT