1e zelfbouw sub

Started by Tijs, December 24, 2010, 15:48:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tijs

Mijn 1e zelfbouw project wil ik gebruiken om een sub te gaan bouwen.

Ik wil een sub die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd  klinkt.

Mijn frontspeakers zijn Phonar P 300 mk-111 UK
Mijn versterker is een Marantz SR7005.

Nu heb ik nog een 12 inch car subwoofer staan waar ik niets mee doe, de DLS MW12.
(spec's over deze sub zijn te vinden via www.dls.se/econtent/files/149/man_ref_subs_eng_06.pdf en staan op pagina 3)

Ik zat te denken aan een gesloten kist icm een Hypex (HS200) en Anti-Mode 8033.

Mijn vragen:
1.   Is deze DLS MW12 hiervoor geschikt?
2.   Welke maten moet ik voor de bekisting aanhouden?
3.   Moet er demping of bracing in?

Overige tips en ideeën zijn van harte welkom

Ejorne

Succes met je project.  8)

Met de info van je sub kun je simulatie maken wat de uitkomst ongeveer zou moeten kunnen worden.
Ik ken de woofer verder niet dus ik kan daarover geen zinnig woord zeggen.

Het lijkt me verstandig om een sealed behuizing te maken. Deze zijn makkelijker dan een gepoorte en klinkt ook doorgaans wat strakker dan een BR.
Mocht het toch geen succes zijn met deze caraudio woofer dan kun je er waarschijnlijk wel een andere woofer in zetten. Dan wel even opletten of de betreffende woofer zich goed voelt in het volume van de behuizing.

Ik zou wellicht ook kiezen voor een wat zwaardere amp, de DS4.0 van hypex misschien?

Janbo

Deze woofer heeft een Qts van 0,21! Ongeschikt voor een gesloten behuizing dus, staat overigens ook in de handleiding. Ook als basreflex kom ik wat probleemgebieden tegen. Door de lage Qts kan je behuizing nooit heel groot worden, ze geven zelf 32 liter aan. De afstemming is dan voor hometheater erg hoog. In Winisd zou 41 liter nog kunnen (met nog steeds een vrij hoge afstemming) maar je baspoort gaat dan een centimeter of 40 lang worden. Kan natuurlijk, maar je moet daar bij het ontwerpen wel rekening mee houden.

Kortom, echt een autowoofer die in een dergelijk klein volume laag gaat door de roomgain. Maar voor hometheater zou ik echt naar iets anders gaan kijken... Mocht je 'm al gaan toepassen dan heeft Ejorne al een advies gegeven voor de amp, de HS200 is naar mijn mening echt te weinig. Door deze woofer te gebruiken in een gebied waar 'ie niet voor is, moet er enorm veel vermogen in om er toch iets uit te halen. Let dan ook op een low cut filter. Door de relatief hoge afstemming is de woofer onder de 35 hz heel snel kapot te spelen.

Tijs

Ok, dan laat ik deze woofer links liggen.
Had mooi geweest, aangezien ik er toch niets mee deed.

Kom ik terug op mijn doel een sub te bouwen die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd klinkt.
Het liefst heb ik een klein formaat sub. Budget is ongeveer 500 euro.

Een gesloten kist lijkt mij makkelijker te bouwen, maar wat is eerder aan te raden, open of gesloten?
En wat zijn de verschillen tussen Front-firing of down-firing?
Wat vinden jullie van de JL AUDIO 12W3 V3-4 als woofer? Of zijn er andere beter aan te raden?

Interficior

Quote from: Tijs on December 25, 2010, 14:23:02
Kom ik terug op mijn doel een sub te bouwen die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd klinkt.
Het liefst heb ik een klein formaat sub. Budget is ongeveer 500 euro.
Eerlijk gezegd zou ik dan gewoon een BK subwoofer kopen.
Take it or lease it

Ejorne

#5
Quote from: Tijs on December 25, 2010, 14:23:02
Wat vinden jullie van de JL AUDIO 12W3 V3-4 als woofer? Of zijn er andere beter aan te raden?

Een zeer muzikaal subwoofer, Morca heeft ook zo'n JL maar dan een v2 volgens mij.
Ik denk alleen niet dat je dat gaat redden voor 500. Die JL lust zeker wel een Hypec DS4.0.

Maar iets boven je budget, heb je wel een subwoofer die qua strakheid, in dit budget, zijn gelijke niet kent. Althans, ik heb hem nog niet mogen ontmoeten. Doe je er dan ook nog eens een Antimode 8033 bij dan heb je een sub waar je u tegen zegt.

Maar met een budget van 500 zit je met een BK ook heel erg goed. Een zeer goede prijs/kwaliteit. Voor dit geld bouw je hem niet zelf...

morca

kerel je bent info aan het inwinnen helemaal goed
nou zie je die woofer kan dus niet gesloten
iets waar ik niet zo van op de hoogte ben

buget van 500 ga je niet redden ik reken gauw op 900 dat koste de laatste ook die Ejorne en ik en een maat hebben gebouwd voor die maat

dan heb je ook een echte woofer
ik ben vd week vrij ik zal even gaan rekenen voor je kistje mocht je inderdaad voor de JL gaan

succes

morca

you got mail ;D

nou hopelijk kan je je buget iets oprekken dan krijg je met recht een superwoofer
niet 1 die je later weer up wil graden maar 1 die je nooit meer kwijt wil

vinnie411

ik zou ook de css sdx15 zeker niet vergeten in die prijsklasse.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Ejorne

Quote from: vinnie411 on January  2, 2011, 10:45:02
ik zou ook de css sdx15 zeker niet vergeten in die prijsklasse.


Voor 500 euro?
Dat gaat nooit lukken. Een ds4.0 is toch wel minimaal wat je erop moet zetten en is eigenlijk nog veel te weinig.
De sdx koop je ook niet onder de 350 toch?

Zit je al aan 700 euro. Moet er nog een pakketje hout bij, afwerking en aansluitingen...

morca

sdx15 kost 380 dacht ik
en vergeet de antimode niet die kost ook bijna 300
ik heb hem een tekening en een JLwoofer getipt plus DS4.0 en antimode is hij ong 900 kwijt
en Ejorne en ik weten allebij hoe goed dat Klinkt :thumbs-up:

vinnie411

Of je nu een sdx15 of een JLwoofer neemt prijs van de antimode en de ds4.0 blijft hetzelfde.
In geen enkel geval red je het onder de 500 euro.
Hout aansluitingen afwerking heb je in alle gevallen ook nodig, misschien dat de kast voor een sdx iets groter wordt maar dan heb je het over bijna geen extra kosten (1/2 pot verf of 1 pot verf kost even veel, je houd enkel minder over)
Dus het echte prijs verschil zit hem in de woofer, de JL kost toch ook al gauw 320euro?
Dan is het prijsverschil iets van 50/60 euro, wat op een totaal prijs van dik 900euro, pinda's.
Het is aan de TS om te kijken of hij het de moeite waard vind en Ejorne zal ook wel weten hoe een sdx15 klinkt.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

morca

#12
Quote from: vinnie411 on January  2, 2011, 15:47:54
Of je nu een sdx15 of een JLwoofer neemt prijs van de antimode en de ds4.0 blijft hetzelfde.
In geen enkel geval red je het onder de 500 euro.
Hout aansluitingen afwerking heb je in alle gevallen ook nodig, misschien dat de kast voor een sdx iets groter wordt maar dan heb je het over bijna geen extra kosten (1/2 pot verf of 1 pot verf kost even veel, je houd enkel minder over)
Dus het echte prijs verschil zit hem in de woofer, de JL kost toch ook al gauw 320euro?
Dan is het prijsverschil iets van 50/60 euro, wat op een totaal prijs van dik 900euro, pinda's.
Het is aan de TS om te kijken of hij het de moeite waard vind en Ejorne zal ook wel weten hoe een sdx15 klinkt.

ik heb Ejorne helpen bouwen dus weet ook wel hoe een sdx klinkt,is niks mis mee zeer goeie woofer
maar de JL 12 W3V3-4 kost 200 euro dan kost die sdx ineens bijna 2 keer zoveel

ik probeer enigsinds binnen zijn buget te tippen
en ik kan je verzekeren dat die JL voor gewoon luisteren net zo goed klinkt
als je die sdx helemaal opendraaid zo hard kan die van mij niet nee
maar evengoed nog berehard en strak
de sdx gaat ook wel overdreven hard als je hem opendraaid
de kist van Ejorne blijft met mij erop nog maar net staan geloof ik(150kg) ;D dat was best een vreemd gevoel
als er niemand op gaat zitten weegt ie 70kg dan gaat ie aan de wandel als je er een rap of trance muziekje uit laat beuken :thumbs-up:

vinnie411

ik dacht dat die jl duurder was, niet echt ver gekeken maar zag prijzen van 300 euro zodoende.
Tevens heb ik mijn sdx15 voor een leuke prijs kunnen krijgen (uitverkoop) en zat de prijs in mijn hoofd niet zover uit elkaar, van daar.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

morca

die van 320 en die van 200 zijn nagenoeg identiek de ene heeft 2 spoelen van 2 ohm de laatste 1 van 4
voor de rest de specs identiek

is ook helemaal goed dat je een sdx aan komt prijzen,ik weet heel goed wat ze kunnen
mooie woofer heb je dan,helemaal zelfgebouwd en wat voor amp heb je erop?

vinnie411

Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

morca

Quote from: vinnie411 on January  2, 2011, 21:10:20
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=11275
voor mijn bouwverslag.
oh ben jij dat man ,dat heb ik al eens uitvoerig zitten lezen
wat een mooie behuizing heb je gemaakt
ik ben meer voorstander van gesloten systemen maar dit ziet er wel gaaf uit
ben wel benieuwd hoe een gepoorte sdx klinkt

ik heb naast mijn gesloten JL ook nog een oude gepoorte alpine staan die als nieuw is
poort getuned op 18 hz
was de eerste woofers die ik ooit bouwde voor mijn oom maar die heeft er maar een paar jaar mee gedraaid in zijn auto
heb ik pas gehad ze stonden in de weg op zolder ;D
mooie afval gemaakt tussen 40 en 50 hz
nu heb ik echt afgrond laag de vloer beweegt en je voelt de lucht gewoon drukken soms

morca

en nog een beslissing kunnen maken?
ben wel benieuwd
de winkels zijn redelijk in je buurt
middagje vrij en je hebt alles liggen ;D

of zit je stiekem al te bouwen en presenteer je zometeen opeens de foto,s van je project,wat dan klaar is
zou wel en goeie zijn

Ejorne

Quote from: Tijs on December 25, 2010, 14:23:02
Kom ik terug op mijn doel een sub te bouwen die bij films voldoende vermogen heeft om bepaalde film effecten te voelen maar ook bij muziek goed en gecontroleerd klinkt.
Het liefst heb ik een klein formaat sub. Budget is ongeveer 500 euro.

Een gesloten kist lijkt mij makkelijker te bouwen, maar wat is eerder aan te raden, open of gesloten?
En wat zijn de verschillen tussen Front-firing of down-firing?
Wat vinden jullie van de JL AUDIO 12W3 V3-4 als woofer? Of zijn er andere beter aan te raden?


Met een budget van ongeveer 500 euro, zit je dan met 600 euro nog binnen je tollerantie?
Een JL van 200 euro
Een DS4.0 van 350 euro
Stukjes MDF van 30 euro
En nog 20 euro voor een aansluiting.

Dan weet ik zeker dat je een sub hebt die uitstekend voor muziek is en zeker ook het lage geweld van films laat horen.
Je kunt de jl in een lekker klein kastje bouwen maar er zal geluid uit komen als was het een grote jongen.  8)

Dan nog een antimode erbij wat je al van plan was, en je hebt de nare invloeden van je luisterruimte ook effectief gesmoord.

De antimode moet je wel los zien van je 500 euro budget, neem ik aan? Want als dat eraf moet dan blijft er een kleine 250 euro over voor een sub en amp. Daarvoor koop je niet heel erg veel soeps denk ik...


morca

Quote from: Ejorne on January  8, 2011, 14:58:19
Met een budget van ongeveer 500 euro, zit je dan met 600 euro nog binnen je tollerantie?
Een JL van 200 euro
Een DS4.0 van 350 euro
Stukjes MDF van 30 euro
En nog 20 euro voor een aansluiting.

Dan weet ik zeker dat je een sub hebt die uitstekend voor muziek is en zeker ook het lage geweld van films laat horen.
Je kunt de jl in een lekker klein kastje bouwen maar er zal geluid uit komen als was het een grote jongen.  8)

Dan nog een antimode erbij wat je al van plan was, en je hebt de nare invloeden van je luisterruimte ook effectief gesmoord.

De antimode moet je wel los zien van je 500 euro budget, neem ik aan? Want als dat eraf moet dan blijft er een kleine 250 euro over voor een sub en amp. Daarvoor koop je niet heel erg veel soeps denk ik...


Ejorne bedoeld kort gezegd dat je voor die 100 euro meer dan een BK,
een beregoeie JL zelf bouwd zoals ik je al mailde waar ong mee te vergelijken
dus als je die antimode niet meerekend betaal je maar iets meer voor de woofer
maar je hebt een veeeel betere

die antimode maakt het wel iets duurder maar is het dubbel en dwars waard
en die antimade heb je bij de BK ook nodig dus dan kom je nog bijna op wat ik je heb voorgekend
voor het zelfbouwen

yorkie13

#20
Voor een goede 550 euro bouw je ook een Monolith +

-500 watt amp
-Eminence Lab12 woofer
-baspport met 10 cm diameter en trompet aan elk uiteinde

morca

#21
Quote from: RA SUBS on January  8, 2011, 21:47:24
Voor een goede 550 euro bouw je ook een Monolith +

-500 watt amp
-Eminence Lab12 woofer
-baspport met 10 cm diameter en trompet aan elk uiteinde
denk toch dat een gesloten systeemmet een JL unit,
dan vele malen beter zal zijn
JL bouwt supergoeie units
de sdx 15 is de eerste unit die ik in die prijsklasse gelijk vind aan JL
JL is niet voorniks al dik 30 jaar DE subwoofer bouwer in amerika
dit is al mijn 2e JL en als er zo 1 in de huiskamer moet komt er nog een JL
weglicht een W7 als mijn bankrek dat toelaat ;D

Ejorne

Quote from: morca on January  8, 2011, 21:16:18
Ejorne bedoeld kort gezegd dat je voor die 100 euro meer dan een BK,

Het is nog geen €100 maar €55 meer want een BK kost €545
(maar bij die 545 zit dan wel verzendkosten en kabels bij)

yorkie13

#23
Een BK xxls400 kan al vanaf 525 euro, maar dat is hier de vraag niet.
Als je het leuk vindt gewoon voor zelfbouw gaan, en dan is een JBL woofer geen verkeerde keuze denk ik.

Er is genoeg kennis en ervaring hier aanwezig op het forum.

Ejorne

Quote from: RA SUBS on January  9, 2011, 13:16:46
Een BK xxls400 kan al vanaf 525 euro, maar dat is hier de vraag niet.
Als je het leuk vindt gewoon voor zelfbouw gaan, en dan is een JBL woofer geen verkeerde keuze denk ik.

JBL heeft volgens mij ook een hele mooie sub in het arsortiment (gehad) he?
Maar dat is volgens mij hier ook niet ter sprake hoor...
:P