SVS pc ultra vs. Velodyne DD12 shootout!

Started by squeek, December 21, 2010, 20:33:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghosty J

Dat wordt denk ik een leuke shoot, succes met afstellen heren :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Gaeje

Quote from: Blue-Eyes on December 22, 2010, 17:02:16
Dat had ik elder ook al aangegeven. Zonder iemand met kennis van zaken is dit geen faire vergelijking. Een DD speelt pas optimaal na gedegen instelling.

Met basiskennis stel je een SVS redelijk af, een DD totaal niet.


p.s. Kan er over meepraten, heb deze situatie zelf ervaren ;)

Ok het is ondertussen duidelijk dat er een paar mensen zijn die de DD series van velodyne perféct weten af te stellen. Dat trek ik zeker niet in twijfel, maar op dit forum, en zeker daarbuiten zullen plenty of velodyne én SVS klanten gewoon zo goed en zo kwaad mogelijk hun subs zelf proberen afstellen, en zo gebruiken. Their loss, fine, maar het is gewoon niet altijd mogelijk om zo'n expert te laten komen, of misschien hebben sommigen er gewoon geen zin in. Ik meen mij te herinneren dat Jowi de zijne ook zelf heeft afgesteld, en daar niet ontevreden mee is?

Ook niet iedereen die een TV of een pj heeft laat die calibreren, en ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat je dan heel wat mist (de mijne is wel gecalibreerd, maar ook toevallig omdat ik niet te lang na aanschafdatum naar NL moest en dus bij Frank kon langsgaan).
Maar ik vind ook dat een product te gebruiken (en zeker te genieten) moet zijn met wat je er zelf uit krijgt.
en in dit geval zullen de beide items zo goed en zo kwaad mogelijk zelf worden afgesteld, wat dat - wat mij betreft- een fair vergelijk maakt.

Zo niet is dat voor mij al een minpunt voor de velodyne, dat die totaal NIET zou presteren in geval van niet-afstelling, of auto-afstelling, of Noob-afstelling.
We zullen het wel horen na de shootout zeker?

celerontje

Gaetan, in België heb je ook kalibrateurs, hoor. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jvanhambelgium

Quote from: Gaetan on December 24, 2010, 14:37:59
Zo niet is dat voor mij al een minpunt voor de velodyne, dat die totaal NIET zou presteren in geval van niet-afstelling, of auto-afstelling, of Noob-afstelling.
We zullen het wel horen na de shootout zeker?

Een klassiekertje http://www.svsound.com/animation.cfm  :D :D :D
Dat zal voor het HT-gedeelte van de shootout zo'n beetje het verdict zijn ;-)


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

squeek

Quote from: celerontje on December 24, 2010, 14:42:08
Gaetan, in België heb je ook kalibrateurs, hoor. ;)

Ja maar als je je product daar niet hebt gekocht krijg je vaak geen service qua calibratie, eentje is zelfs sponsor hier.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Ejorne

Lijkt mee een zeer interessante test! Ik ben benieuwd naar de testresultaten.

Eveneens ben ik erg benieuwd hoe mijn diy css sdx15 - 95liter sealed zich verhoud tot deze twee geweldenaars...

Maar oost vlaanderen ligt voor mij niet om de hoek en daarbij zal een test met 3 subs veel meer tijd vragen dus zal het sowieso al niet echt een optie zijn denk ik...

squeek

Quote from: Ejorne on December 24, 2010, 15:10:46
Lijkt mee een zeer interessante test! Ik ben benieuwd naar de testresultaten.

Eveneens ben ik erg benieuwd hoe mijn diy css sdx15 - 95liter sealed zich verhoud tot deze twee geweldenaars...

Maar oost vlaanderen ligt voor mij niet om de hoek en daarbij zal een test met 3 subs veel meer tijd vragen dus zal het sowieso al niet echt een optie zijn denk ik...


Ondanks de "mindere" kennis van afstellen als de experts van het vak gaan we er toch genoeg tijd insteken inderdaad om ze alletwee zo goed mogelijk te laten klinken. Een derde sub zal inderdaad wat teveel tijd gaan kosten. Kwestie dat ik men dochtertje even boven moet leggen intussen tijd  ;D :unsure: dat zijn nog frele oortjes he  :music:

Maar wie weet kunnen we nog iets regelen voor een andere keer. Eerst ff zien wat dit geeft  :pompom:
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

Quote from: squeek on December 24, 2010, 15:07:36
Ja maar als je je product daar niet hebt gekocht krijg je vaak geen service qua calibratie, eentje is zelfs sponsor hier.
Home@themovies biedt toch wel service? ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: Gaetan on December 24, 2010, 14:37:59
Ok het is ondertussen duidelijk dat er een paar mensen zijn die de DD series van velodyne perféct weten af te stellen. Dat trek ik zeker niet in twijfel, maar op dit forum, en zeker daarbuiten zullen plenty of velodyne én SVS klanten gewoon zo goed en zo kwaad mogelijk hun subs zelf proberen afstellen, en zo gebruiken. Their loss, fine, maar het is gewoon niet altijd mogelijk om zo'n expert te laten komen, of misschien hebben sommigen er gewoon geen zin in. Ik meen mij te herinneren dat Jowi de zijne ook zelf heeft afgesteld, en daar niet ontevreden mee is?

Ook niet iedereen die een TV of een pj heeft laat die calibreren, en ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat je dan heel wat mist (de mijne is wel gecalibreerd, maar ook toevallig omdat ik niet te lang na aanschafdatum naar NL moest en dus bij Frank kon langsgaan).
Maar ik vind ook dat een product te gebruiken (en zeker te genieten) moet zijn met wat je er zelf uit krijgt.
en in dit geval zullen de beide items zo goed en zo kwaad mogelijk zelf worden afgesteld, wat dat - wat mij betreft- een fair vergelijk maakt.

Zo niet is dat voor mij al een minpunt voor de velodyne, dat die totaal NIET zou presteren in geval van niet-afstelling, of auto-afstelling, of Noob-afstelling.
We zullen het wel horen na de shootout zeker?

Begrijp het niet verkeerd hé? Een DD-series klinkt out-of-the-box met AutoEQ echt wel goed. Echter wil je de DD-series écht goed laten integreren in je geluidsbeeld (niet overheersen, niet kunnen aanwijzen, geen rare dips), dan heb je een expert of expertise nodig. Je moet dan ook de theorie van EQ kunnen toepassen. Maar als je zoveel uitgeeft aan een high-end subwoofer mag je van de dealer wel verwachten dat ie 'm perfect afstelt. Daarom heb ik 'm ook nieuw gekocht en niet 2e-hands. En met de 20% korting tijdens de zomeractie kon ik me niet meer beheersen :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

squeek

Quote from: celerontje on December 24, 2010, 16:03:21
Home@themovies biedt toch wel service? ;)

Ik ga geen namen noemen, het heeft feitelijk ook niets te maken met het topic.

Quote from: HTip on December 24, 2010, 18:16:27
Begrijp het niet verkeerd hé? Een DD-series klinkt out-of-the-box met AutoEQ echt wel goed. Echter wil je de DD-series écht goed laten integreren in je geluidsbeeld (niet overheersen, niet kunnen aanwijzen, geen rare dips), dan heb je een expert of expertise nodig. Je moet dan ook de theorie van EQ kunnen toepassen. Maar als je zoveel uitgeeft aan een high-end subwoofer mag je van de dealer wel verwachten dat ie 'm perfect afstelt. Daarom heb ik 'm ook nieuw gekocht en niet 2e-hands. En met de 20% korting tijdens de zomeractie kon ik me niet meer beheersen :P

We begrijpen het niet verkeerd  :thumbs-up: maar begrijpen het juist volledig. Zoals je zegt om een sub naadloos te laten aansluiten aan de rest van je set dan heb je inderdaad een expert nodig. Dat geldt niet enkel voor Velodyne! Maar de doe-het-zelf versie moet toch al een aardig beeld geven denk ik van wat een sub moet aankunnen?! Anders was +95% van de subwoofer gebruikers niet content dezer dagen want praktisch iedereen stelt zen eigen set en subwoofer zelf af! En het zou een zonde zijn van het geld dat er gespendeerd wordt aan sommige dure subs als ze met minimale afstellingen van de "common user" geen deftige weergave kunnen bieden.

Om mezelf als voorbeeld te geven, ik heb de SVS momenteel niet fijn afgesteld. Ik heb enkel de basis instellingen gedaan betreft de plaatsing gezocht, volume afgeregeld, x-over bepaald en de auto setup gedraaid van de receiver (jaja, ik meet nadien alles na met de db-meter!). Om eerlijk te zijn geeft dit alleen al een zeer waardig bioscoop gevoel! Uiteraard zit ik met een piek ergens die ik moet wegfilteren, en het zal niet naadloos aansluiten, maar het is ook niet storend in zen geheel. Een beetje een out-of the box situatie die toch aardig kan klinken. Nu heb ik er nog geen tijd voor gehad maar ik ga nog verder gaan met de frequenties na te kijken en daar zien wat er mis is, en dan zoveel mogelijk aan te passen om het goed te krijgen. En dan stopt het zo'n beetje betreft eigen mogelijkheden.

Dit doen we dan met de Velodyne ook, en dan zal het puur op gehoor zijn wanneer we ze gaan vergelijken. We hebben niet de mogelijkheid om metingen te doen.

Greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

blue-eyes

Quote from: squeek on December 25, 2010, 00:47:19
We begrijpen het niet verkeerd  :thumbs-up: maar begrijpen het juist volledig. Zoals je zegt om een sub naadloos te laten aansluiten aan de rest van je set dan heb je inderdaad een expert nodig. Dat geldt niet enkel voor Velodyne! Maar de doe-het-zelf versie moet toch al een aardig beeld geven denk ik van wat een sub moet aankunnen?! Anders was +95% van de subwoofer gebruikers niet content dezer dagen want praktisch iedereen stelt zen eigen set en subwoofer zelf af! En het zou een zonde zijn van het geld dat er gespendeerd wordt aan sommige dure subs als ze met minimale afstellingen van de "common user" geen deftige weergave kunnen bieden.

Om mezelf als voorbeeld te geven, ik heb de SVS momenteel niet fijn afgesteld. Ik heb enkel de basis instellingen gedaan betreft de plaatsing gezocht, volume afgeregeld, x-over bepaald en de auto setup gedraaid van de receiver (jaja, ik meet nadien alles na met de db-meter!). Om eerlijk te zijn geeft dit alleen al een zeer waardig bioscoop gevoel! Uiteraard zit ik met een piek ergens die ik moet wegfilteren, en het zal niet naadloos aansluiten, maar het is ook niet storend in zen geheel. Een beetje een out-of the box situatie die toch aardig kan klinken. Nu heb ik er nog geen tijd voor gehad maar ik ga nog verder gaan met de frequenties na te kijken en daar zien wat er mis is, en dan zoveel mogelijk aan te passen om het goed te krijgen. En dan stopt het zo'n beetje betreft eigen mogelijkheden.

Dit doen we dan met de Velodyne ook, en dan zal het puur op gehoor zijn wanneer we ze gaan vergelijken. We hebben niet de mogelijkheid om metingen te doen.

Greetz

Metingen kan je met de Velodyne doen, daar zit een MIC bij. Op de Velodyne zelf zit de programmatuur. Mbt je opmerkingen over dat een sub "uit de doos" al goed zou moeten zijn, dat ben ik met je eens voor het gros van de subs. Vergeet niet dat een Velodyne over de 3000 euro kost, zelfs naar de 4000 euro. Daar zit een afstel sessie bij. De gemiddelde consument koopt echt geen Velodyne DD.
Ook geen SVS denk ik.

Zie onderstaande plaatjes, weet je direct waarom ik de mijne heb laten afstellen, ik had geen zin dit uit te zoeken :D
Plaatjes zijn willekeurig, van het internet.


Maar ik herken me volledig in je verhaal, zo heb ik de sub ook afgesteld. Ik was onder de indruk en meer dan tevreden. Nadat Bjorn langs is geweest werd bevestigd dat er nog wel wat meer is ;)





Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HTip

Nette curve heeft Bjorn kunnen realiseren :thumbs-up: Is heel anders ingesteld dan bij mij, maar ja anders was het geen custom-oplossing. Bijv. de X-over staat bij op OFF



Maar het klinkt fantastisch O0
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

blue-eyes

Quote from: HTip on December 25, 2010, 11:33:19
Nette curve heeft Bjorn kunnen realiseren :thumbs-up: Is heel anders ingesteld dan bij mij, maar ja anders was het geen custom-oplossing. Bijv. de X-over staat bij op OFF



Maar het klinkt fantastisch O0

Zoals geschreven, het is een willikeurige foto van het internet, niet de mijne :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jowi

Het afstellen was voor mij wel een eye-opener. Was ik eerst heel druk bezig om de grafiek op beeld (!) vlak te krijgen, wat op zich niet eens zo heel moeilijk is, later begreep ik pas dat het eigenlijk gehoormatig vlak moet zijn, en dat je eigenlijk niet de grafiek op beeld als doel moet zien, maar als hulpmiddel, je moet vooral luisteren met je oren en niet met je ogen :)

celerontje

Quote from: Blue-Eyes on December 25, 2010, 11:54:36
Zoals geschreven, het is een willikeurige foto van het internet, niet de mijne :D
Gelukkig maar, want wat je op die foto ziet is prutswerk. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Quote from: jowi on December 25, 2010, 17:51:24
Het afstellen was voor mij wel een eye-opener. Was ik eerst heel druk bezig om de grafiek op beeld (!) vlak te krijgen, wat op zich niet eens zo heel moeilijk is, later begreep ik pas dat het eigenlijk gehoormatig vlak moet zijn, en dat je eigenlijk niet de grafiek op beeld als doel moet zien, maar als hulpmiddel, je moet vooral luisteren met je oren en niet met je ogen :)
Wat enorm jammer is aan Velodyne is dat ze niet aan tijddomein correctie doen, zoals bv. een Anti-Mode. Dit is wel een gemis bij zo'n dure sub.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jowi

Quote from: celerontje on December 25, 2010, 18:23:20
Wat enorm jammer is aan Velodyne is dat ze niet aan tijddomein correctie doen, zoals bv. een Anti-Mode. Dit is wel een gemis bij zo'n dure sub.
Is de anti mode méér dan een configureerbare parametrische eq-met-meet-mic dan?

celerontje

Anti-Mode is weliswaar automatisch, maar biedt wel volledige room correction. ;) 
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jowi

Quote from: celerontje on December 25, 2010, 20:38:15
Anti-Mode is weliswaar automatisch, maar biedt wel volledige room correction. ;) 
En ik begrijp dat de Velodynes dit niet doen? Waar blijkt dat dan uit? Wat doet de antimode dan meer dan Velodyne's oplossing? Hoe vertaalt zich dat dan technisch? Want nogmaals, als ik even snel kijk naar de antimode is het niet meer dan een automatische, parametrische eq, zoals die ook in de velo's zit. Wat is room correction volgens jou dan nog meer?

celerontje

Een EQ veranderd enkel het verandert enkel het volume van bepaalde frequenties.
Room correction pakt ook het tijdsdomein aan, dus hoe lang een toon erover doet om uit te doven.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jowi

#45
We hebben het met de Velo niet over een eq maar over een parametrische eq, dus er wordt niet alleen aan de versterking of verzwakking van een bepaalde frequentie gerekend, maar ook aan de Q factor, de dempingsfactor dus. Dat is toch echt anders dan een simpele eq.

Heb je anders een goede link ofzo waarin expliciet de antimode's room correction uit de doeken wordt gedaan ivm de velo? Ik kan het echt niet zo opmaken uit wat ik over de antimode lees; ik lees gewoon dat ie hetzelfde doet als velo's ingebouwde eq.

squeek

Nu we dan toch over eq en antimodes etc aant praten zijn. Hoe kan ik mijn SVS het best optimaliseren?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

Quote from: jowi on December 25, 2010, 22:14:48
We hebben het met de Velo niet over een eq maar over een parametrische eq, dus er wordt niet alleen aan de versterking of verzwakking van een bepaalde frequentie gerekend, maar ook aan de Q factor, de dempingsfactor dus. Dat is toch echt anders dan een simpele eq.

Heb je anders een goede link ofzo waarin expliciet de antimode's room correction uit de doeken wordt gedaan ivm de velo? Ik kan het echt niet zo opmaken uit wat ik over de antimode lees; ik lees gewoon dat ie hetzelfde doet als velo's ingebouwde eq.
Parametrisch zegt eigenlijk alleen hoe uitgebreid je de EQ kunt instellen. (dus op exacte frequenties met een bepaalde bandbreedte, de Q-factor)
Maar het werkt gewoon hetzelfde; verzwakken en/of versterken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Interficior

Op het moment dat ik aan de Q kan klooien zit ik ook direct in het tijddomein te klooien. Immers bij een hoge Q zal je ook gelijk meer naslingering krijgen.

Ik ben ook benieuwd naar de bron van hoe die Antimode werkt. Ik heb op de site gekeken van Antimode en daar staat ook dat ze een aantal IIR-filters gebruiken en zulks, maar ik ben erg benieuwd naar jouw info wat de Antimode wel heeft dat de SMS-1 niet heeft.
Take it or lease it

celerontje


Dit dus.
Deze ''waterval'' laat zien hoe het uitdoven verloopt. En dat corrigeert de Anti-Mode dus.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!