SVS pc ultra vs. Velodyne DD12 shootout!

Started by squeek, December 21, 2010, 20:33:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

squeek

SVS pc ultra vs. Velodyne DD12

Het moest er een keer van komen  ;D maar de kans is ons geboden om twee bekende merken onder de subs face to face te krijgen in een shootout. Beide merken gekend voor hun specifieke eigenschappen en beide gegeerd bij de HT enthousiast! Waarschijnlijk is dit al eens gebeurd maar what the heck, who cares anyway, iedereen is gek van subwoofers toch  :D Zie het als een vergelijk van 2 HT liefhebbers, met een basis verstand van afstelling en een beperkt budget, die toch voor hun geld de beste sub (van de 2 favorieten) willen hebben.

De shootout gebeurt bij mij thuis, kwestie dat de Velodyne makkelijker verhuisbaar is vanwege de afmetingen. Dingen die we willen uitzoeken zijn onder andere, waar het prijsverschil inzit, de Velodyne is nl dubbel zo duur nieuw als de SVS. Het vermogen van de Velodyne is ook het dubbele maar de afmetingen zijn bijna een derde. Nog niet gesproken over de gebruikte versterking, de kast opbouw (Velodyne kubus vs. SVS cilinder) looks en de verschillende afstellingsmogelijkheden. (SVS analoog en Velodyne software matig)

Als er tips or tricks zijn om de vergelijking beter tot hun recht te laten komen nemen we die zeker in acht!

Tot binnenkort voor meer!

Greetz

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

squeek

Voorstelling van de kandidaten :

SVS pc 13 ultra : waar de SVS om bekend staat zijn de cilindrische subwoofers, een eenvoudige zwarte koker met een velours bekleding. Downfiring type en Bash amplifier. Ruwweg zo'n 40 kilo, 117cm hoog en een diameter van 40 cm. Een hele brok dus om te verplaatsen. Versterkingsgewijs geeft ie zo'n 750watt rms en haalt een frequentie van 18hz (-3db)

Velodyne DD12 : gegeerd bij stereo liefhebbers als perfecte aanvulling voor hun stereo setup, maar natuurlijk ook bij filmliefhebbers, gekend om zen gecontroleerd laag! In zijn kubusvorm vind je een 12 inch frontfiring! woofer die wordt aangestuurd door een krachtige klasse-D versterker met een vermogen van zo'n 1250watt!(3000watt piek!) Een 30 kilo alles bij elkaar en zo'n 37cm x 36cm x 39cm. Afregelbaar met bijgeleverde microfoon en zelfs een afstandsbediening!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

squeek

VS
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Gaeje


HTip

Gaaf! Wat ga je allemaal vergelijken? Alleen film of ook muziek?

Ben benieuwd naar jullie uitkomst. Wie doen mee met de test?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

squeek

Zal voornamelijk film zijn vermoed ik, maar muziek is zeker de moeite om er in mee te nemen! Tips qua muziek?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

HTip

Op filmgebied zijn ze denk ik makkelijker te vergelijken, vanwege het sublaag. Echter veel muziek heeft ook een diep laag wat je pas hoort als je met een sub speelt. Ik zal eens kijken welke muziek wel interessant zou kunnen zijn. Wanneer is de shootout?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jowi

Quote from: Gaetan on December 21, 2010, 23:19:23
volgmodus
Hier is een prachtige notificatie functie voor op het forum. Zou je die willen gebruiken in plaats van deze nietszeggende topicvervuiling? Dankjewel.

Valkyrie

Quote from: HTip on December 22, 2010, 05:53:52
Op filmgebied zijn ze denk ik makkelijker te vergelijken, vanwege het sublaag. Echter veel muziek heeft ook een diep laag wat je pas hoort als je met een sub speelt. Ik zal eens kijken welke muziek wel interessant zou kunnen zijn. Wanneer is de shootout?
"The way you make me feel" van Micheal Jackson? :P
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

HTip

Quote from: Valkyrie on December 22, 2010, 09:31:47
"The way you make me feel" van Micheal Jackson? :P
;D Die is leuk voor het afstellen van de fase :music: Misschien ook wel voor een test :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

De afstelling bij een Digital Drive serie is cruciaal voor de performance van de subwoofer. Als je daar weinig kaas van hebt gegeten, dan ga je niet echt een eerlijke vergelijking doen.

Groet,

Bjorn

Staaled

Lijkt mij ook.
Wil je pure/raw prestaties meten dan beide alleen door receiver in laten regelen. :P


Gaan jullie ook meten of worden het alleen de oren ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bmateijsen

Quote from: Hipster on December 22, 2010, 09:54:50
Lijkt mij ook.
Wil je pure/raw prestaties meten dan beide alleen door receiver in laten regelen. :P

Het moeilijke is dat je dan nooit de prestaties hoort van een Digital Drive subwoofer en kan je beter voor de SPL-1200 ultra kiezen.

QuoteGaan jullie ook meten of worden het alleen de oren ?


Ik denk alleen het laatste....

Staaled

Quote from: bmateijsen on December 22, 2010, 09:56:28
Het moeilijke is dat je dan nooit de prestaties hoort van een Digital Drive subwoofer en kan je beter voor de SPL-1200 ultra kiezen.

Ik denk alleen het laatste....
Bij prestaties denk ik meer aan SPL en extensie.
Daar kan ik nu al een antwoord op geven , winnaar is de Ultra.

Kwaliteit is dan een beter selectie-criterium.
Helemaal als je niet gaat meten.
Kijk je buiten horen bijv. ook naar integratie en gemak.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jowi

Beetje een vergelijk tussen een Amerikaanse muscle car en een Europese supercar... beiden veel vermogen, veel geweld en beiden gaan hard, maar bij de eerste de beste bocht ligt de muscle car ondersteboven in de greppel... geen wegligging, geen controle... :D en ja ik weet dat beide merken uit de USA komen ;)

Gaeje

Quote from: jowi on December 22, 2010, 07:03:22
Hier is een prachtige notificatie functie voor op het forum. Zou je die willen gebruiken in plaats van deze nietszeggende topicvervuiling? Dankjewel.

Bedankt voor de tip, maar ik hou er niet zo van om ettelijke malen per dag een mail te krijgen, elke keer als iemand (al dan niet on topic) reageert in een topic die ik volg. Ik heb een telefoon met push e-mail en dat wordt behoorlijk irritant dan. Toch bedankt!

Gaeje

Het is ding is, met deze vergelijking : de svs is allicht veel beperkter qua instellingen, dus je zou er al zo'n sms-1 moeten aanhangen om het eerlijker te maken. Maar het kan toch evengoed een out-of-the box vergelijking voor deze 2 subs zijn? ik vermoed dat niet iedere koper van een DD die zal laten afstellen? Dan nog kan je dat meenemen in de conclusie, niet? bvb de subs zijn voor film aan elkaar gewaagd, maar het prijsverschil is xxxx dus dan koop je misschien beter een splxxxx


Interficior

Het "probleem" met de DD12 is dat je hem zo kan klinken als je wilt. Als je houdt van een bult op 50 Hz (even afgezien ruimteakoestiek): Bam, there, I fixed it. En zo maar door.

Echter is dit wel hoe je hem uit de doos krijgt (als in: die functies zitten erop en eraan) dus je moet er - ook bij dit vergelijk - gebruik van maken vind ik. Anders zou je inderdaad net zo goed een SPL1200R kunnen nemen.
Take it or lease it

HTip

Quote from: bmateijsen on December 22, 2010, 09:44:42
De afstelling bij een Digital Drive serie is cruciaal voor de performance van de subwoofer. Als je daar weinig kaas van hebt gegeten, dan ga je niet echt een eerlijke vergelijking doen.
Helemaal waar! Een SVS is veel eenvoudiger in te stellen maar niet te compenseren voor de ruimte (alleen met een SMS-1, maar dan gaat de prijsvergelijking ook mank). Een verkeerd afgestelde DD kan een eerlijk vergelijk in de weg staan. Je kan natuurlijk de AutoEQ gebruiken, maar dat is een compromis.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Gaeje

het is sowieso appelen met peren vergelijken, nietwaar,

maar ik vermoed dat squeek het ook gewoon wil doen om eens lekker te knallen met 2 subs bij hem thuis, kan toch ook leuk zijn?

Staaled

Quote from: jowi on December 22, 2010, 10:38:06
Beetje een vergelijk tussen een Amerikaanse muscle car en een Europese supercar... beiden veel vermogen, veel geweld en beiden gaan hard, maar bij de eerste de beste bocht ligt de muscle car ondersteboven in de greppel... geen wegligging, geen controle... :D en ja ik weet dat beide merken uit de USA komen ;)
onderschat de PC Ultra niet. :nowink:
Ik ben met mijn JL's wel wat gewend maar de Ultra is bij film heer en meester.
Voor muziek staat ie bij mij niet optimaal, maar dan nog. No slouch.

Wel duidelijk minder gefaciliteerd inzake afregeling/electronica.
SMS-1 of Antimode ertussen en da's dan ook opgelost. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Quote from: Hipster on December 22, 2010, 13:37:47
onderschat de PC Ultra niet. :nowink:
Ik ben met mijn JL's wel wat gewend maar de Ultra is bij film heer en meester.
Voor muziek staat ie bij mij niet optimaal, maar dan nog. No slouch.

Wel duidelijk minder gefaciliteerd inzake afregeling/electronica.
SMS-1 of Antimode ertussen en da's dan ook opgelost. :thumbs-up:

Inderdaad. De PC-Ultra zal de DD12 fijn stampen voor HT. :popcorn: :popcorn:
Voor muziek moeten de testers niet vergeten om eventueel de tuning naar "sealed" aan te passen op de SVS.
Dat is ook een plus, dat je daar mee wat kan spelen om wat SPL in diepgang in te wisselen voor (nog) beter muzikaliteit...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

blue-eyes

Quote from: bmateijsen on December 22, 2010, 09:44:42
De afstelling bij een Digital Drive serie is cruciaal voor de performance van de subwoofer. Als je daar weinig kaas van hebt gegeten, dan ga je niet echt een eerlijke vergelijking doen.

Groet,

Bjorn

Dat had ik elder ook al aangegeven. Zonder iemand met kennis van zaken is dit geen faire vergelijking. Een DD speelt pas optimaal na gedegen instelling.

Met basiskennis stel je een SVS redelijk af, een DD totaal niet.


p.s. Kan er over meepraten, heb deze situatie zelf ervaren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

squeek

Zo, wat een boel reacties, heerlijk  :) Uiteraard wist ik dat dit stof ging opwaaien, kan ook niet anders met 2 zo'n populaire producten. Hiermee hebben we al een belangrijke test op zich gedaan!

Uit de reacties van sommigen die echt WEL verstand hebben van afstellen of degelijke ervaringen kunnen we al mooi besluiten dat de Velodyne een professionele hand nodig heeft om optimaal te kunnen presteren, de SVS daarentegen kan hoogstwaarschijnlijk met minder middelen toch een bevredigender resultaat geven. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de Velodyne, correct afgesteld, minder zou doen. Dit duidt wel op het feit dat de vele duurdere subwoofer meer zal kosten dan het aankoopbedrag zelf, gezien de extra geluidstechnicus die nodig is. Nu zou het voor de SVS natuurlijk ook een meerwaarde betekenen om die te laten afstellen, maar persoonlijk ben ik erg tevreden van het resultaat nu. En dan heb ik enkel de gebruikelijke tips en tricks toegepast. Met een db-meter kom je al een eind.

Zoals ik het zie zonder de Velodyne geluisterd te hebben (de SVS is de mijne natuurlijk) verwacht ik dat de Velodyne in totaal een strakker, gecontroleerder laag zal kunnen weergeven dan de SVS, mits de professionele handoplegging natuurlijk. Daarom dat de Velodyne geliefder is bij stereo fanatieken dan een SVS. Mijn ervaring met de SVS bij muziek kan ik nog niet geven aangezien ik het letterlijk nog nooit geprobeerd heb, ben echt 100% filmliefhebber, muziek is voor mij al goed op men iphone. Toch ga ik er zeker werk van maken!

De test zelf zal inderdaad voornamelijk op gehoor gebeuren, maar dit wil niet zeggen dat ik geen moeite ga doen om beiden zover mogelijk ingesteld te krijgen zodat het op zen best zou kunnen klinken. En daarom kan er gerust aangebracht worden hoe ik er best aan begin, wat niet vergeten mag worden en wat erg cruciaal kan zijn in men bevindingen.

De test zelf hoop ik binnen twee weken te doen, zal afhangen van de Velodyne aanbieder wanneer ie kan. Dus dat komt wel in orde. Betreft filmmateriaal heb ik genoeg, ik ken elke blu-ray van buiten die ik in bezit heb. De clips zullen komen van Transformers 1 en 2, kung fu panda, die hard 4.0, terminator salvation, avatar and many many more!

Qua muziek is het nog even kijken, maar een mooie tip inderdaad om de SVS op "sealed" te zetten daarvoor. Dit ga ik eerder al eens testen wat dat geeft.

Greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

HTip

Goede deductie op 1 ding na. Als je een Velodyne koopt bij een dealer die er verstand van heeft dan is de installatie en afstelling inbegrepen. En bij sommige wordt dan ook nog je complete set perfect afgesteld ;D

Om een eerlijk vergelijk te doen zou je de SVS PC Ultra moeten uitrusten met een AQ01. Dan allebei op AutoEQ laten meten en dan vergelijken... Ook kwa prijs is het vergelijk dan eerlijker ;)

Je gekozen filmscenes zijn in ieder geval goed. Voor nog meer leuks...
Van de SVS site:
- http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#moviedemos
- http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#musicdemos

Van de Velodyne site:
- http://www.velodyne.com/vlounge/killersub.aspx

Veel plezier!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive