Wat maakt 3D weergever 3D??

Started by Joppietersen, December 20, 2010, 20:33:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joppietersen

Goeden,

wellicht een hele new-b vraag maar wat maakt een 3D weergever nou speciaal 3D?

Naar mijn mening geeft de bron (bv DVD-speler) afwisselend 2 plaatjes voor links en rechteroog en geeft de bron aan de bril het signaal om li/re open/dicht te gaan.

De beamer (of TV) hoeft dus helemaal niks extra te doen, alleen hetzelfde wellicht eens zo snel aangezien er nu 2 plaatjs (1links, 1rechts) in 1 normaal beeldje weergegeven moet worden maar dat lijkt me meer iets voor de bron dan voor de weergever

kortom, wat maakt een 3Dweergever nou 3D????

LittleNinja

Geen newbee vraag.. Ook ik vroeg het me af.

Gisteren met de kids naar Rapunsel 3D geweest... Erg leuke film, maar het 3D gebeuren kon mij niet bekoren. Ja, je ziet meer dieptewerking, maar ik stoorde me enorm aan de verticale strepen op het beeld. Daarnaast is het toch wat onscherper en vielen mij de "3D kleuren" op tijdens het kijken.

Vroeger keken we ook 3D op onze normale TV's.. Wat is er nu anders?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Verticale strepen is niet goed, dat zie ik niet bij 3D.

Het grote verschil van de 3D projectoren zit in de refresh rate.
Het paneel moet wel degelijk in sync lopen met de bril anders zou je vreemde artifacts of geen beeld zien.
Maw de projector of display moet minimaal 120hz ondersteunen in de meeste gevallen.

Daarnaast moet hij een hdmi1.4 ingang hebben voor het signaal dat feitelijk bestaat uit een resolutie van 1920x2055 voor full HD 3D.

Kleuren etc moeten bij een goed werkend 3D systeem gewoon accuraat zijn, en er mogen in geen geval strepen oid in het beeld te zien zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Tussen de shutterbril en de projector loopt toch communicatie om te synchroniseren? Ik vroeg mij ook af hoe nodig dat is, als de refesh rate duidelijk is, zou je toch de bril op die snelheid moeten kunnen instellen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

bmateijsen

Quote from: LittleNinja on December 21, 2010, 03:26:06
Geen newbee vraag.. Ook ik vroeg het me af.

Gisteren met de kids naar Rapunsel 3D geweest... Erg leuke film, maar het 3D gebeuren kon mij niet bekoren. Ja, je ziet meer dieptewerking, maar ik stoorde me enorm aan de verticale strepen op het beeld. Daarnaast is het toch wat onscherper en vielen mij de "3D kleuren" op tijdens het kijken.

Die verticale strepen, waren dat niet toevallig de lasnaden van het doek?

QuoteVroeger keken we ook 3D op onze normale TV's.. Wat is er nu anders?

Dat was met een anaglyph brilletje. (rood/ groen)

Joppietersen

#5
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 21, 2010, 08:30:55


Het grote verschil van de 3D projectoren zit in de refresh rate.
Maw de projector of display moet minimaal 120hz ondersteunen in de meeste gevallen.

Daarnaast moet hij een hdmi1.4 ingang hebben voor het signaal dat feitelijk bestaat uit een resolutie van 1920x2055 voor full HD 3D.


mm, die refreshrate kan ik inkomen, er worden toch 2 beeldjes tov 1 bij 2D geprojecteerd, links en rechts dus da's dubbel tov 50..60Hz

Maar hoe zit dat dan met een refreshrate van 24p? (overigens vreemd dat zo'n lage refreshrate geen hinderlijk geknipper oplevert....)
Als 24p genoeg is, 2 maal is 48, dat redt een gewone projector ook nog wel.

Resolutie: die 2055 klinkt als iets meer dan 2*de gewone hdresolutie.

Maar waarom moet het 2maal zijn, er wordt 2* 1 plaatje (links/rechts) geprojecteerd, 1 plaatje op zich zou dan toch de gewone hd-resolutie kunnen hebben?


Quote from: CineSmurf on December 21, 2010, 08:40:30
Tussen de shutterbril en de projector loopt toch communicatie om te synchroniseren? Ik vroeg mij ook af hoe nodig dat is, als de refesh rate duidelijk is, zou je toch de bril op die snelheid moeten kunnen instellen?

Dat zou volgens mij theoretisch ook moeten kunnen....

Alleen, dan moet je én het startmoment exact gelijk kunnen zetten én er mag geen enkele frequentieverloop zijn....iets wat je den kik alleen met een atoomklok kunt bereiken...en om daarmee nou de hele avond op je neus te zitten  ;D

Thnx,

J.A.F._Doorhof

Bij FULL HD 3D zoals op BD word er een signaal verstuurd van 2x 1920x1080 op elkaar.
Vandaar de hogere resolutie.

Knipperen zie je sowieso niet op een digitale projector, maar hij moet wel "kloppen" met de shutterbrillen.
En nogmaals er moet HDMI1.4 voor handen zijn voor full HD 3D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

De verticale strepen zag ik ook zonder bril. Het was een slechte afstelling van de projector verwacht ik. Het beeld was gewoon telleurstellend. Had niets met 3D te maken.

Neemt niet weg dat ik het verlies ( hoe gering ook ) van scherpte bij 3D weergave mij niet aanspreekt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

celerontje

Quote from: bmateijsen on December 21, 2010, 08:54:50
Die verticale strepen, waren dat niet toevallig de lasnaden van het doek?
Dat hoeft niet eens, het kan ook een slecht silverscreen zijn. (veel bioscopen gebruiken tegenwoordig RealD)
Toen Avatar in de zalen kwam was er door de massale installatie van 3D systemen een tekort aan silverscreens van het merk Harkness, dus daarom werden er ook (tijdelijk) andere mindere kwaliteit doeken geinstalleerd. (in Mustsee Euroborg was dit ook eerst het geval, dus mijn Avatar 3D ervaring was niet optimaal) Tegenwoordig hangt daar wel een uitstekend doek. :)

Quote from: LittleNinja on December 21, 2010, 14:33:26
De verticale strepen zag ik ook zonder bril. Het was een slechte afstelling van de projector verwacht ik. Het beeld was gewoon telleurstellend. Had niets met 3D te maken.

Neemt niet weg dat ik het verlies ( hoe gering ook ) van scherpte bij 3D weergave mij niet aanspreekt.
Verlies van scherpte hoeft niet, ik heb laatst Shrek 4 gezien in Mustsee Euroborg op een Sony 4K bak met zo'n 2K RealD dubbellens systeem en dat zag er echt prachtig uit; mooi helder beeld, haarscherp, goede kleuren etc.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Verlies aan scherpte zie ik hier op de VW90 ook niet bij de full HD 1080
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

En dat terwijl je toch wel dikke filters voor je ogen hebt. (shutterglasses)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

valt wel mee.
Hier is het in ieder geval ragscherp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ejorne

Maar is het nieuwe 3d voor de consumenten-elektronica dus die met de shutterglasses?

Want ik had volgens mij begrepen dat de nieuwste manier met gepolariseerd licht werkt? Waarbij geen shutter en ook geen gekluerde brillen nodig zijn. De tv moet in dat geval dan denk ik in staat zijn om gepolariseerd licht uit te sturen?

celerontje

Juist wel met shutterglasses!
Maar er zijn ook polarized schermen verkrijgbaar.

Btw, gepolariseerd 3D bestond al toen Hitler nog leefde, volgens mij. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!