M&G Humble Statement

Started by borkaenjo@work, December 20, 2010, 15:01:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

FFF

#50
Quote from: dre73 on December 27, 2010, 19:18:32
ik ga het morgen helaas niet redden........ :confused:
hmmz balen...

Komen er nu veel mensen niet ivm vervoer?

Jammer, had je versterker weleens naast die van mij willen horen.

dre73

dat wil je niet  ;)
ik heb nog weinig betere gehoord in ieder geval.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

Quote from: dre73 on December 27, 2010, 20:00:14
dat wil je niet  ;)
ik heb nog weinig betere gehoord in ieder geval.....

Haha,

Nu ik hem niet kan horen komen de sterke verhalen  ;)

Als het veel mooier is is dat ook in mijn belang, hoef ik niet te lang na denken over een eventuele upgrade  O0

dre73

#53
mijn smaak hoeft de jouwe niet te zijn........

het is trouwens ouwe zooi uit 1993 :D

20w klasse a,350w klasse b aan 8 ohm
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

Quote from: dre73 on December 27, 2010, 20:06:36
mijn smaak hoeft de jouwe niet te zijn........

het is trouwens ouwe zooi uit 1993 :D

20w klasse a,350w klasse b aan 8 ohm

Haha wat is ouwe zooi.
Je hebt ook nog een leuk loopwerkje zie ik in je sig.


dre73

alles was nieuw en is nu oud :D
alleen de draaitafel was nieuw.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

Quote from: dre73 on December 27, 2010, 20:11:00
alles was nieuw en is nu oud :D
alleen de draaitafel was nieuw.

Doelde er meer op "wat is zooi?"

Je kan beter een Perraux hebben van 20 jaar oud dan een nieuw instap ampje van Marantz.
Beter een oude XA50es dan de nieuwe sony cd spelertjes etc.

Maar echt jammer dat je het niet gaat redden. Had die XA50 best graag eens aan de Lyngdorf gehangen  :-X

Interficior

Take it or lease it

EJ

Mijn vM's zijn ook oude zooi hoor. Maar bevalt me nog prima. :D

FFF

#59
Heren,

Iemand van jullie een loopwerkje die meegenomen kan worden?
Zo ja, wat voor digitale aansluitingen zitten er op?
"borkaenjo" heeft geen loopwerk thuis, en de mijne is nog in reparatie.

@EJ, die vM's zijn eindtrappen? Neem je dan ook je voortrap mee?

Jullie zijn wel van de partij?


EJ

Hmm, moet nog even kijken of ik dat gesjouwd krijg. De vM's zijn eindtrappen en lomp zwaar en hoekig. Scherp hoekig.

Heb wel een cd speler maar is ook een groot ding. Zal wel even kijken morgen. Ja, ik ben wel van de partij (ijs en weder dienende).

Mijn vertrektijd zal iets van half een zijn, dus aankomsttijd net over 1 uur.

FFF

Quote from: EJ on December 27, 2010, 20:51:09
Hmm, moet nog even kijken of ik dat gesjouwd krijg. De vM's zijn eindtrappen en lomp zwaar en hoekig. Scherp hoekig.

Heb wel een cd speler maar is ook een groot ding. Zal wel even kijken morgen. Ja, ik ben wel van de partij (ijs en weder dienende).

Mijn vertrektijd zal iets van half een zijn, dus aankomsttijd net over 1 uur.

Met het inladen kan ik je niet helpen, met uitladen wel  ;D

EJ

Het was een gezellige middag! Niet alleen dat, we hebben kunnen genieten van het werkelijk prachtige handwerk van borkaenjo@work.

Wat een fantastisch mooi gebouwde luidspreker is dat. Hij klinkt zeer goed, uiteraard is er nog het een en ander te verbeteren. Ik denk dat er gistermiddag consenus was over de volgende aspecten:

- het filter is nog niet helemaal optimaal ingesteld. Met name de diepe bas lijkt te ontbreken en er lijkt sprake te zijn van een piekje rond de 100 Hz (dat blijkt ook expres zo ingebouwd te zijn in het filter).
- de Pioneer lijkt de Humble Statement net niet te kunnen trekken.
- andere plaatsing zou het geluidsbeeld nog verder positief kunnen beinvloeden.

Verder hebben we nog verschillende versterkers aangesloten gehad:

Dune op Pioneer (van borkaenjo@work zelf)
Denon loopwerk op Lyngdorf (optisch aangesloten)
Dune op Lyngdorf (optisch aangesloten)
Dune op Van Medevoort CA 220 en PA 330 (analoog aangesloten)

De grote verrassing was daarbij de laatste combinatie, waar de Lyngdorf koel en analytisch was (niets mis mee trouwens!) was de vM warm. Beide versterkers waren wel in staat het laatste uit de Humble Statement te persen. Het laag deze beide versterkers was strakker dan bij de Pioneer. Volgens de frequentiekarakteristiek van de Humble statement zakt deze in het laag rond de 38 Hz naar 2,2 ohm, daar zal het probleem voor de Pioneer wel zitten.

Kortom: een geslaagde meet & greet in een heel prettige omgeving, met daarbij nog leuke luistertestjes... :)

Allen: bedankt!


FFF

#63
Eigenlijk heeft EJ alles al gezegd en ben het helemaal met hem eens. De speakers zijn echt super mooi en compromisloos gebouwd. Zowel het ontwerp als de uitvoering zijn ontzettend mooi.

Betreft de klank lijken ze heel erg op mijn Soups, ook een ontwerp van Tony Gee op basis van Accuton units en een serie filter. Nadeel van deze configuratie is dat het laag niet zo diep gaat en dat je "bite" mist over het hele frequentie bereik. Ook op het gebied van detail en "lucht" is er zeker nog veel ruimte om winst te halen in het filter.

De verschillen tussen de versterkers waren voor mij moeilijk te onderscheiden. Dat zegt meer over de configuratie dan over de versterkers in dit geval. Je hoorde geen significante verbetering maar alleen verschillen in klankkleur. De Lyngdorf is wat koeler qua geluid, dat betekend voor mij dat je de verschillende "lagen" in de muziek beter kan blijven volgen ook als de muziek complexer wordt. De vM klonken veel warmer en leken iets meer punch te geven, ik ervaarde ze als wat muzikaler. Kwa klankkleur zou ik de Pioneer er tussen in zetten, meer richting Lyngdorf denk ik. Klankkleur is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, ik kan zelf eigenlijk niet zeggen dat ik het ene mooier vind als het andere, heeft allebei voor en nadelen.

Ik zou Mario aanraden eerst te gaan experimenteren met de plaatsing en akoestiek en als 2de stap eens naar het filter te kijken. Pas als die 2 zaken op orde zijn ga je grote verschillen horen in apparatuur.

Al met al klonk het nu al erg goed dus de beste optie is eerst eens te gaan genieten wat je nu hebt weggezet :D

Bedankt!

pieha

Hallo, ik ben al een tijd een stille volger hier op HT. Ben echter ook al een tijd bezig om de Humble Statements te bouwen, ben stukje bij beetje de filteronderdelen aan het kopen en heb de kasten laten frezen, de Thiel units liggen op zolder, als jullie verbeteringen weten, dan ben ik heel benieuwd,

groet,
Pieter

borkaenjo@work

Quote from: pieha on December 30, 2010, 18:40:09
Hallo, ik ben al een tijd een stille volger hier op HT. Ben echter ook al een tijd bezig om de Humble Statements te bouwen, ben stukje bij beetje de filteronderdelen aan het kopen en heb de kasten laten frezen, de Thiel units liggen op zolder, als jullie verbeteringen weten, dan ben ik heel benieuwd,

groet,
Pieter

Hallo Pieter,

ik zou beginnen met een eigen topic te openen.
Liefst met veel foto's.
Dan kunnen we wat beter advies geven, ook mbt het bouwen
en waar je met bouwen op moet letten.
Ik weet niet hoe ver je bent met filteronderdelen, maar achteraf
twijfel ik nu toch om e.e.a. actief te gaan aansturen en filteren.
Mocht je interesse hebben om eens te komen kijken en luisteren,
ben je natuurlijk welkom.

MVG

borkaenjo@work

@EJ en FFF

Dank jullie voor de lovende woorden.
Ik vond het ook een geslaagde en leerzame middag.
De belangrijkste les die ik heb geleerd is om niet meteen
aan de randapparatuur te gaan denken omdat ik ergens iets mis
in het geluid van de speakers. Ik was voor mezelf al overtuigd dat
de Pioneer de speakers niet kon aansturen, maar door het vergelijk
met de Lyngdorf en de vM's bleek de pioneer toch voldoende.
om daar een grote verbetering te krijgen moet er flink geinvesteerd
worden in andere versterkers.
Ik heb al een klein beetje geexperimenteerd met plaatsing en demping
in de kamer.
Ik had de speakers nog eens 20 cm verder van de muur getrokken en totaal
40 cm dichter bij elkaar gezet en minder ingedraaid.
Daarbij heb ik een kleed in de kamer voor de speakers gelegd en
2 oude matrassen die ik had gebruikt voor het vervoer van de speakers
in de kamer gezet. Verder had ik nog bij elke speaker direct ervoor
een kussen voor de tuinstoelen gelegd.
Er was een duidelijke verbetering waar te nemen.
Betere spreiding, gecontroleerder, meer detail en strakker.
Het diepe laag wat ik mis, kreeg ik er niet door.
Hiervoor moet er waarschijnlijk toch eens naar het filter gekeken worden.
Duidelijk is wel dat er veel te behalen valt in de acoustiek en plaatsing.

FFF

Had al aangegeven wat ik zou doen en dat heb je zo te horen ook al grotendeels gedaan, speakers verder van de muur, minder indraaien (wellicht zelfs precies recht vooruit laten "stralen") en dichter bij elkaar zetten. Durf eigenlijk in het algemeen te zeggen: meer lucht om de speaker is meer lucht (en gelaaglaagdheid) in het geluid.

Over het laag hadden we het al gehad, dat is het filter. Helaas is het niet een kwestie van een paar dB bijgeven maar echt het filter herontwerpen als je dieper laag wil.

Kwa akoestiek is een prioriteit denk ik de nagalmtijd reduceren. Simpelweg door meer zachte materialen toe te passen in je kamer (ben je goed mee op weg lees ik  ;D). Verder kan je eens naar de positie van de speakers ten opzichte van de bank kijken (gelijke 3hoek die genoemd is). Als alles aardig staat kun je eens kijken naar de eerste reflectiepunten.

dre73

hoeveel uur heb je al gespeeld?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

#69
Quote from: FFF on December 30, 2010, 22:35:53
Had al aangegeven wat ik zou doen en dat heb je zo te horen ook al grotendeels gedaan, speakers verder van de muur, minder indraaien (wellicht zelfs precies recht vooruit laten "stralen") en dichter bij elkaar zetten. Durf eigenlijk in het algemeen te zeggen: meer lucht om de speaker is meer lucht (en gelaaglaagdheid) in het geluid.

Over het laag hadden we het al gehad, dat is het filter. Helaas is het niet een kwestie van een paar dB bijgeven maar echt het filter herontwerpen als je dieper laag wil.

Kwa akoestiek is een prioriteit denk ik de nagalmtijd reduceren. Simpelweg door meer zachte materialen toe te passen in je kamer (ben je goed mee op weg lees ik  ;D). Verder kan je eens naar de positie van de speakers ten opzichte van de bank kijken (gelijke 3hoek die genoemd is). Als alles aardig staat kun je eens kijken naar de eerste reflectiepunten.

De C220's zijn niet bij uitstek units die de sub-regionen ondersteunen.
Wat is dan naar jou mening het probleem in deze lowpass sectie welke hier verantwoording voor draagt en aangepast dient te worden?

Ik bedoel buiten de C173's plus de C30N's passief wat terug te brengen qua output of de C220's actief aansnijden, heb je het m.i. wel gehad.
Voor het laag wat ondersteuning onder de 35 hz mee te geven zal toch actief, niet lineaire versterking nodig zijn. ;)

@ Mario,
Je kunt overwegen om het LCR netwerk eens te ontkoppelen. Dit zal je, buiten een wat 'grilliger' verloop, wel wat meer 'indruk' van lage frequenties bieden.

Anton.    

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

borkaenjo@work

Quote from: dre73 on December 30, 2010, 23:59:58
hoeveel uur heb je al gespeeld?

Als ik het in moet schatten, ongeveer 150 - 200 uur.

FFF

Quote from: scrutinizer on December 31, 2010, 09:45:23
De C220's zijn niet bij uitstek units die de sub-regionen ondersteunen.
Wat is dan naar jou mening het probleem in deze lowpass sectie welke hier verantwoording voor draagt en aangepast dient te worden?

Ik bedoel buiten de C173's plus de C30N's passief wat terug te brengen qua output of de C220's actief aansnijden, heb je het m.i. wel gehad.
Voor het laag wat ondersteuning onder de 35 hz mee te geven zal toch actief, niet lineaire versterking nodig zijn. ;)

Anton, heb je een PMetje gestuurd over mijn ervaringen hierin, om niet te diep te gaan in dit topic.

Jij hebt veel meer verstand van de materie als ik maar ik denk dat je beide suggesties niet echt een oplossing bieden in deze. Als je het mij vraag zou je het karakter van de speaker aan willen passen en dat doe je niet door passief het mid en hoog te dempen of juist actief het laag te boosten.

Helaas is het succesvol filteren van de accuton units niet zo'n exacte wetenschap als met veel andere minder complexe units.

Naar mijn mening zijn er 3 oplossingen:
- Eens gaan expirimenteren met een ander filter (inspiratie elders halen)
- Alles actief gaan filteren en aansturen.
- Gewoon lekker genieten van de prachtige speakers zoals het nu is.

dre73

Quoteen dat doe je niet door passief het mid en hoog te dempen of juist actief het laag te boosten.

waarom niet?
minder mid/hoog is toch meer laag?
en actief is ook mooi,alleen heb je dan weer een extra amp nodig.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

EJ

Quote from: dre73 on December 31, 2010, 18:30:45
waarom niet?
minder mid/hoog is toch meer laag?
en actief is ook mooi,alleen heb je dan weer een extra amp nodig.
Juist omdat het filteren zo moeilijk is kun je dan beter uit de voeten met actieve filtering. Dat leent zich ook veel meer voor experimenteren.

dre73

ja,maar je hebt wel een extra amp nodig.....(speel zelf ook met actief laag...)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.