M&G Humble Statement

Started by borkaenjo@work, December 20, 2010, 15:01:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Ik lees zo maar even mee, en je probleem concentreert zich op de afwezigheid van laag als ik het goed heb.
Nu heb ik een tweetal vragen,
Aangezien het hier een gesloten systeem betreft, is dat laag niet retestrak, dat kan namelijk ook het gevoel van niet aanwezig zijn geven?
Heb je de zaak wel eens met programma's zoals REW of iets dergelijks gemeten, met alleen jou gevoelens en ervaringen met alle respect kunnen de ervaren mensen je op afstand niet echt helpen, met wat meetgegevens misschien wel.

Verder wil ik even kwijt dat ik je creaties bewonder, en dat ik hoop dat ze gaan klinken zoals jij wenst.

Met vriendelijke groet,


Kermy

Gydotron

Onlangs de Milestone's van Marc nog eens beluisterd. Hij heeft er een gesloten systeem van gemaakt en geloof me, daar komt een zeer diep en strak laag uit. Indrukwekkend goed.
Misschien de moeite om eens contact met Marc op te nemen.

Zie zijn site: www.hifivoice.com

Mvg  Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Gydotron on January 11, 2011, 16:01:12
Onlangs de Milestone's van Marc nog eens beluisterd. Hij heeft er een gesloten systeem van gemaakt en geloof me, daar komt een zeer diep en strak laag uit. Indrukwekkend goed.
Misschien de moeite om eens contact met Marc op te nemen.

Zie zijn site: www.hifivoice.com

Mvg  Guido

Zeer strak geloof ik onmiddelijk...zeer diep is een subjectief emotioneel gevoel/ervaring.....je loopt namelijk altijd tegen physieke beperkingen op, en zeker met een gesloten systeem.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Hoi Erik,

Het systeem van Mark gaat door tot 30Hz, -3dB, en aangezien een gesloten systeem een afval heeft van 6dB/octaaf geeft het systeem op 20 Hz nog een behoorlijke output. Dat zijn cijfers en behalve subjectieve waarneming is dit ook nog eens ondersteunt door metingen.


Grtn  Guido

Martijn M

PDF Accuton C220

Het lijkt erop dat de fc rond 50 hz zal liggen met deze woofer.

Een gesloten box valt af met ongeveer 12 dB. Mogelijk helpt de room-gain om het laag in de ruimte wel zo ver door te laten lopen als je zegt.
Dutch & Dutch

Gydotron

Marc maakt gebruik van de eerste C-220, die heeft andere parameters.

Grtn Guido

FFF

Quote from: keyser on January 11, 2011, 18:04:19
PDF Accuton C220

Het lijkt erop dat de fc rond 50 hz zal liggen met deze woofer.

Een gesloten box valt af met ongeveer 12 dB. Mogelijk helpt de room-gain om het laag in de ruimte wel zo ver door te laten lopen als je zegt.

Quote from: Gydotron on January 11, 2011, 23:02:31
Marc maakt gebruik van de eerste C-220, die heeft andere parameters.

Grtn Guido


Deze inderdaad: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C220-T6_kompleet.pdf

Welke heeft de TS?

ruud2

Quote from: Gydotron on January 11, 2011, 17:54:55
Hoi Erik,

Het systeem van Mark gaat door tot 30Hz, -3dB, en aangezien een gesloten systeem een afval heeft van 6dB/octaaf geeft het systeem op 20 Hz nog een behoorlijke output. Dat zijn cijfers en behalve subjectieve waarneming is dit ook nog eens ondersteunt door metingen.


Grtn  Guido

Voor wat het waard is: recent nog even deze milestones gehoord en kan dat alleen maar bevestigen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FFF

Quote from: ruud2 on January 12, 2011, 08:43:28
Voor wat het waard is: recent nog even deze milestones gehoord en kan dat alleen maar bevestigen.

Ik dus ook... Gaan duidelijk lager dan mijn Soups.

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay dan heb ik niets gezegd. :-X...en laat ik dit mailtje zeker niet aan mijn vrouw lezen :devil:...want dan zal ze meteen zeggen.: .."zie je wel dat je geen grote speakers nodig hebt !!!"... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on January 12, 2011, 10:06:55
Okay dan heb ik niets gezegd. :-X...en laat ik dit mailtje zeker niet aan mijn vrouw lezen :devil:...want dan zal ze meteen zeggen.: .."zie je wel dat je geen grote speakers nodig hebt !!!"... ;D ;)

tuurlijk wel Erik, als ze stil zijn is het ook een genot om er alleen maar naar te kijken.
en indien ze geluid produceren krijg je wel een echt "stage" gevoel.

Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

borkaenjo@work

Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik zien welke versie ik heb?
Aan het serienummer?

FFF

#187
Quote from: borkaenjo@work on January 12, 2011, 12:42:50
Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik zien welke versie ik heb?
Aan het serienummer?

Volgens mij zit er een sticker aan de zijkant van de magneet.

Ff opgezocht voordat je voor niets met de schroevendraaier aan de slag gaat. Ik heb dit soort stickertjes (plaatje vanaf internet)

Wijx wondere wereld

nieuw versie heeft een andere spider
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

borkaenjo@work

Die stickertjes heb ik ook.
Ik heb C220-T609375 a/b en C220-T608257 a/b (stond gelukkig ook op de doosjes).  ;D

borkaenjo@work

Ik heb nog het e.e.a. geprobeerd en getest.
Ik heb via iemand die ook de HS aan het bouwen is een E130 trafokernspoel geleend.
Helaas kon ik daarmee niet zoveel verschil waarnemen.
De bassunits eruit gehaald en de zilverdraad aangevuld met koperdraad,
en wat Twaron eruit gehaald.
Ook dat haalde niet zo heel veel uit.
Vandaag op het werk niet zo heel veel te doen gehad, en daarom nog eens op i-net
zitten neuzen.
Daar kwam ik op staande golven, bass traps en dergelijke.
De uitleg van de staande golven kwam overeen met mijn gemis aan laag.
Ik denk dat ik qua opstelling precies in een "knoop" zat, waardoor bepaalde frequenties
niet hoorbaar waren.
Dus thuis gelijk proberen en de speakers voor mijn situatie belachelijk ver
van de muur geplaatst.
Dit was een hele verbetering. Als ik dan nog de salontafel weghaal en een meter of 1,5
voor de bank ga zittengaat het zeer de goede kant op.
Alleen niet erg praktisch.
Toen schoot me binnen dat bass traps in de hoeken het boomerige laag kan oplossen.
Nu mis ik vrij veel laag in de originele opstelling, dus omgekeerd zouden de hoeken
ook de bass, dus het laag kunnen versterken. Dus de speakers zo ver mogelijk
in de hoeken geplaatst.
Dat is een aangename verrassing.
Het laag komt veel beter tot zijn recht.
Qua laag is dit een goede oplossing voor mij.
Nog wat schuiven en testen, ook qua indraaiing van de speakers en dan kom ik
een heel eind. Ik zit nu op luisterpositie ook meer in een gelijkzijdige driehoek.

Nu ga ik alleen nog proberen weer terug te gaan naar het originele filter.
Dus weer met mijn eigen luchtspoel en de condensator weer solderen die ik eruit
had gehaald. Maar dat doe ik in het weekend wel.

Martijn M

#191
Door de speaker in de hoeken te plaatsen wordt hij inderdaad efficiƫnter in het laag, doordat de druk zeg maar meer geconcentreerd wordt. Voor het midden en hoog is dit echter geen mooie oplossing. Ik zou toch uitkijken naar een filteraanpassing en/of digitale ruimtecorrectie. Je woont voor mij nou niet bepaald om de hoek, dus ik kan je het verschil ook niet zomaar even laten horen.



Dutch & Dutch

FFF

#192
Het verhaal is dat hoog/mid vooral naar voren straald en laag ook veel om de speaker geen verdwijnt naar achteren. Als je de speaker dus tegen de muur zet of in een hoek kan er minder laag ontsnappen. Dat is ook het principe van bijvoorbeeld ee corner woofer.

Zoals al aangegeven is het voor het mid en hoog weer niet mooi om je speakers in de hoek te plaatsen.

Ik kan je alleen aangeven dat je speakers een "tam" karakter hebben. Wil je het laten swingen moet je een ander filter ontwerp nemen. ik denk dat je die vraag aan Tony moet stellen. Ik heb toevallig laatst correspondentie gehad naar aanleiding van de post op zelfbouwaudio forum (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=12549&start=300) hij geeft ook aan dat hij zijn speakers nu anders maakt dan de vorige generatie's (had specifiek over de humble statement en de soup geproken omdat die een identiek karakter hebben) Dat topic kwam trouwens tot stand om dezelfde reden als wat jouw oren ervaren  :-X

Als je nog een tijdje geduld heb dan ga ik je het verscil laten horen wat het "karakter" van het filter uit maakt. Misschien kunnen we eerder ook al iets regelen, heb wel een idee namelijk...

Martijn M

Quote from: FFF on January 18, 2011, 18:42:27
Het verhaal is dat hoog/mid vooral naar voren straald en laag ook veel om de speaker geen verdwijnt naar achteren. Als je de speaker dus tegen de muur zet of in een hoek kan er minder laag ontsnappen. Dat is ook het principe van bijvoorbeeld ee corner woofer.

Dat is slechts de halve waarheid. De grote golflengte in vergelijking tot de afstand tot de wanden speelt ook een rol. Ook het lage mid straalt nog redelijk rond, maar daar krijg je die winst in veel mindere mate.
Dutch & Dutch

Arno P

#194
Prachtige speakers en vakmanschap zeg, topic nog nooit gezien en kwam er terecht door een search om glasvezel.

Mocht je de ruimte hebben in de kast, dan is een "compound" configuratie misschien nog een optie. Hierbij komt er een tweede woofer achter de eerste en ze worden acoustisch gekoppeld door een zeer kleine gesloten luchtkamer (wel een klein gaatje naar de buitenwereld om de druk tijdens montage te vereffenen)....zie je dus aan de buitenkant niets van maar het geheel gedraagt zich als Vas/2 oftwel...alsof je een 2x zo groot kastvolume hebt voor het laag. Dit icm met een "geheime" reflexopenening aan de onderkant zou het geheel zichtbaar intact houden...
Voordat je er aan zou beginnen, even een berekening/simulatie doen (boxcalc oid) en de eerste trial gewoon met de woofer van de andere luidspreker uitvoeren icm een meting welteverstaan...

Let wel: het is altijd een lange weg van tweaken, luisteren, meten, begrijpen, kiezen....en dat alles ga je normaal gesproken in als je de luidsprekers helemaal perfect af dacht te hebben. Het is het doorstappen op een hoger niveau naar het volgende hogere niveau.
Ook heel belangrijk is het hebben van een vast set van referentieopnamen die je heel goed kent en kunt beoordelen op een weergever. Zaken die dik, of over the top moeten klinken omdat ze zo eenmaal in de opname zitten...andere zaken in bepaalde opnamen die gewoon goed zijn opgenomen. En niet vergeten.....veel rusten tussen de luistersessies, gewoon wat anders gaan doen....'savonds luisteren gaat altijd het best in mijn beleving.

Uiteindelijk heb je iets staan waar je steeds minder aan twijfelt.....en als het opeens stukken minder klinkt bij nieuwe CD's/LP's....twijfel dan ook maar gerust aan de opname/medium/persings-kwaliteit..en dan is het gewoon slikken ;) . Tipjes die ik gebruik: Rickie Lee Jones (Rickie Lee Jones): Easy Money (let op Bas/stem en twinkeltjes), Rickie Lee Jones (PopPop) hier is de stem enigszins gedempter opgenomen (even rekening mee houden voordat je de soldeerbout weer in steekt  ;) ). Ook Christian McBride (Getting to It), nummer5: hou de 3 contrabassen goed uit elkaar en bas moet zonder boom in de kamer staan. Vooral nummer10, bas/kletteren snaren checken.
Ook een mooie test: EryKah Badu Live: Veel bas, doch moet strak zijn en blijven.

Ik zit op dit moment naar de full range esl's te luisteren die nu....na heel veel jaren naar alle waarschijnlijkheid goed zijn....bas, mid, hoog....en wat nu???? Hoornspeakers lonken om nu eens vanaf de bas/laag-mid kant te beginnen en vervolgens proberen om mid/hoog weer passend te krijgen...omgekeerde wereld tov ESL zegt maar...

Mooie hobby, geef het de tijd en de stukjes vallen op hun plek!