Titanic SE : news

Started by J.A.F._Doorhof, January 3, 2002, 11:53:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Gevonden op the digital bits:
QuoteHere's a fascinating rumor that you Titanic fans will love. We've heard an unconfirmed report that director James Cameron has recently been back to the wreck of the ill-fated ship, to take new images and full motion video for use in an upcoming special edition DVD version of the film. We do know that Paramount has plans to produce a new SE, which would feature a new anamorphic widescreen transfer, but it's still more than a year away at least. We'll try to confirm this trip and post an update soon.

Anamorphic widescreen, eindelijk  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#1
Ik ben benieuwd hoeveel mensen (net als ik) hebben zitten wachten tot eindelijk die anamorphic transfer uit zou komen.

Nu wordt mijn Kate Winslet verzameling weer ietje completer  :)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#2
Persoonlijk zit ik er NIET op te wachten (sorry).

Ik vondt de film op zich wel leuk, maar om te zeggen dat ik mijn LD versie ga vervangen, nee.

Neem een film als Pearl Harbour die is wel de moeite waard van het keer op keer opnieuw zien. Titanic was gigantisch mooi gemaakt, maar er zat gewoon geen vaart en spanning in de film (op het laatste gedeelte na dan, dat echt fantastisch is).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#3
Ja, dit had ik wel verwacht van Titanic. Er zal wel een SE komen met DD en DTS en anamorphic. Of er daadwerkelijk nieuw beeldmateriaal wordt toegvoegd waag ik te betwijfelen, maar ik weet het ook niet.
Qua film vond ik eigenlijk ook alleen het laatste stuk echt mooi en indrukwekkend.

Ik heb alleen een illegale Chinese DVD van Titanic (een film van 3 uur op een single layer DVD = MPEG blokjes) die vanaf LD komt. Geluid is redelijk, maar beeld is 'crap'.  :-/

Hihi! Dalijk gaan ze ook NOG een versie maken van The Abyss: Super Dooper Extra Special Edition die nu wel anamorphic is en dan ook DTS heeft  ;)

Ik snap op geen enkele manier dat ze zulke blockbusters niet meteen opnieuw in HD-formaat inscannen. Dan kunnen ze daarna makkelijk versies maken voor DVD of zelfs HD-TV. Zal wel niet vallen onder 'commercieel denken'  ;D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#4
QuoteIk snap op geen enkele manier dat ze zulke blockbusters niet meteen opnieuw in HD-formaat inscannen. Dan kunnen ze daarna makkelijk versies maken voor DVD of zelfs HD-TV.

Ik neem aan dat inscannen op HD-formaat en het maken van een al dan niet anamorfe DVD twee onafhankelijke handelingen zijn. Ofwel de Abyss zou toch op HD getelecined kunnen zijn en toch niet-anamorf op DVD staan? Of klets ik nu uit mijn nekkie?

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#5
In principe worden bijna alle films anamorphic geschoten tegenwoordig, volgens mij.

Het anamorph maken voor DVD is eigenlijk schandalig dat het niet standaard wordt gedaan, aangezien men toch in het digitale domain werkt moet dit een koud kunstje zijn, en levert ons toch 33% meer detail op.

Ik denk echter wel inderdaad dat je het als 2 aparte segementen moet zien, daar film een resolutie heeft van 2500x2700 (oid) en DVD 720x480. Er wordt dus sowieso een scaling (down) op los gelaten. Als de master anamorphic is, denk ik dat je dat niet moet veranderen en dan dus toch als één moet zien.

By The Abyss werkt het anders, de Abyss is geshoten als 4:3, en de WS versie is dus niet de originele aspect ratio, hier zou dus (als er weinig aandacht aan besteed is) gewoon een LTBX versie uit komen rollen.

MvrGr,
Frank

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#6
Hoi Frank,

Ik ben bang dat je twee soorten anamorf door elkaar haalt. Anamorf bij film betekent wat anders dan anamorf bij een DVD.  
Grofweg wordt er tegenwoordig voornamelijk op 35mm of Super 35 mm geschoten.  Als je een 2.35:1 verhouding op een 35mm frame kwijt wilt, gebruik je maar een gedeelte van het frame. En dat geeft dus ongewenst resolutie verlies. Met een speciale lens kan het beeld zo vervormd (lees horizontaal inelkaar gedrukt en dus verticaal opgerekt) worden dat het totale 35mm frame gebruikt wordt. Bij weergave in de bioscoop wordt met een andere speciale voorzetlens het beeld weer teruggebracht naar de bedoelde verhouding. Dit is anamorf opnemen. Nu worden overigens lang niet alle films anamorf opgenomen. Een van de redenen is dat de anamorfe lenzen toch ook hun nadelen hebben, vandaar dat veel films op een Superscoop 35 ofwel super 35mm formaat opgenomen worden. Super 35 geeft de mogelijkheid een iets breder beeld op te nemen en kan dus zijn voordelen hebben voor 2.35:1 opnames, aangezien je geen vervormende lenzen nodig hebt.Echter ook bij super 35 wordt het frame niet helemaal gebruikt bij een 2.35:1 AR.

Na het overzetten in high-def op video van een film kan er tijdens het downsamplen naar DVD resolutie een extra 33% verticale resolutie op de DVD gezet worden. Dit is een heel ander concept van anamorf dan bij het opnemen met speciale lenzen.

Dus de film kan anamorf zijn en de DVD niet . Maarruh omgekeerd kan dus ook, de film niet anamorf en de DVD wel.

Je opmerking over de relatie tussen de 4:3 AR van de Abyss en de niet anamorfe LTBX van de DVD begrijp ik overigens niet. Voor zover ik me trouwens kan herinneren is de Abyss op super 35mm in 2.35:1 opgenomen. Maar dat is uit het blote bolletje, dus ben ik niet helemaal zeker van.

Groeten,

Ruud


FrankL

#7
Volgens de IMDB is The Abyss op 35mm opgenomen (printed film format anamorphic), met origineel aspect ratio 2.35:1.

Overigens, dat sommige films als Titanic niet anamorphic op DVD staan hebben we te danken aan THX. De reden: bij een anamorphic DVD, aangesloten op een 4:3 tv, worden er door de speler beeldlijnen weggelaten. Je kunt dus niet garanderen dat het eindresultaat er goed uit ziet, want dat hangt af van het downsampling algoritme van de speler. THX vond dus dat je DVDs beter niet-anamorph op DVD kan zetten, want dan is de kwaliteit van het eindresultaat (4:3 tv) te garanderen.
Een redenatie waar niet iedereen blij mee was  :-/
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#8
Dat verhaal van THX klopt, maar dat hebben ze gelukkig bijgesteld, dat was ook gewoon te gek om los te lopen.

The ABYSS is echt wel degelijk geschoten als 4:3, Cameron zelf legt dit ook uit op de special edition LD. Ik denk dat de IMDB rekening houdt met de theater versie.

De 4:3 versie is namelijk geen pan&scan versie, maar een volledige onbewerkte versie, dit schijnt hij vaker te doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#9
Hoi FrankL,

Fraai verhaal over die THX eis. Zo houd je technologische ontwikkelingen lekker ver van de consument. Ik dacht overigens dat veel moderne 4:3 TV's widescreen aangestuurd kunnen worden en dat je dan door de TV een squeeze kunt laten uitvoeren. Dan hoef je geen weggooi actie door de DVD speler te laten doen.

De opmerking van de IMDB dat er een 35 mm anamorphic printed film format is gemaakt, heeft volgens mij betrekking op de print die naar de bioscopen gaat. De opnamen hebben, dacht ik niet anamorf op super35 plaatsgevonden.

Groeten,

Ruud
 

RuudG

#10
>> The ABYSS is echt wel degelijk geschoten als 4:3, Cameron zelf legt dit ook uit op de special edition LD

Wie is die Cameron eigenlijk, dat hij het beter denkt te weten dan ik. Was hij erbij soms toen The Abyss opgenomen werd? ;D ;D

Maar goed, The abyss is dus klaarblijkelijk in 1.33:1 opgenomen op super35mm en daarna naar een anamorfe 2.35 35mm theaterprint weggeschreven in anamorf 2:1. Heb je in de bios toch nog een cinemascoop lens nodig. Volgens de IMDB is die ook nog naar een 70mm blowup print gekopieerd.

Zo leer je nog eens wat.

Ruud

J.A.F._Doorhof

#11
De arrogantie van THX, zou er een boek over kunnen schrijven  ;).

THX wil totale controle over de squeeze hebben, en dus alleen LTBX zou de goede manier zijn. Elke squeeze kan namelijk verkeerd gedaan worden.

By the way.
Voor ons is die squeeze functie inderdaad normaal op onze 4:3 TV's, maar in Amerika is dit niet zo. Daar moet je echt HEEL goed zoeken naar een TV die dat heeft, en dan vindt je hem waarschijnlijk nog niet.

Toen ik de ISF training volgde was ook RCA aanwezig (een van de marktleiders in Amerika), en die zagen na de training het nut in van die squeeze functie en beloofde vanaf heden een bepaalde lijn uit te gaan brengen met de squeeze.

Wat hier normaal is, is daar echt een wonder. En andersom natuurlijk  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Maar het is echt niet zo dat alle THX releases non-anamorphic zijn. Enkele voorbeelden van anamorphic THX DVD's:

- X-Men
- Star Wars
- T2
- Cast Away
- Alien serie (uitgebracht op DVD ruim voor The Abyss!!)

Dus waarom zou The Abyss NIET tegelijkertijd THX en anamorphic kunnen zijn ?
Ik denk dat het (zoals vaak) met geld te maken heeft. Dan moeten ze een totaal nieuwe transfer maken en wederom door THX laten keuren (tegen betaling). Just a guess...

Dat een DVD als Star Wars met gigantische Edge Enhancement nog het zegeltje THX kan krijgen zegt mij genoeg  >:(  Het THX DVD mastering gebeuren stelt naar mijn mening zeer weinig voor.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

FrankL

#13

QuoteDus waarom zou The Abyss NIET tegelijkertijd THX en anamorphic kunnen zijn ?

Bij The Abyss was het inderdaad een kwestie van geld, bij de oudere DVDs een kwestie van principe.
Gelukkig zijn ze bijgedraaid, maar ik ben het met je eens dat THX als keurmerk meer een negatieve dan een positieve klank heeft.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#14
Inderdaad THX is bijgedraaid.

Die EE zegt alleen maar weer waar THX zich op richt, met megaveel geld vragen voor certificeringen en jaarlijkse bijdrages kan THX de schijn niet lang meer ophouden.

THX is voornamelijk bedoelt voor de HT markt met breedbeeld TV's (of 4:3) en videorecorders.

Voor echte highend projectie systemen valt THX gewoon niet op met mooie transfers, ze vallen eerder op door de nalatigheid om iets goed te testen. GELD, GELD, GELD.

Veel proffesionele installers (waaronder ikzelf) hechten dan ook eigenlijk TOTAAL geen waarde meer aan certificaat van THX. De cursus is een wassen neus en super commercieel en de praktijk/theorie kennis die ik bv heb opgedaan bij de HAA certificering schijnt stukken hoger te liggen dan bij de THX trainingen, waar het eigenlijk ophoudt bij de apparatuur in orde te hebben, en een klein stukje acoustiek. Erg egocentrisch.

Hoogmoet komt voor de val, zeggen ze wel eens.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"