Dune HD Smart D1

Started by Aldert, December 17, 2010, 11:53:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aldert

Naar verschillende reviews te hebben gelezen over de Dune HD Smart D1 ben ik geinterseerd geraakt in deze media player.
Nu lees ik bijvoorbeeld dat het beeld kwaliteit "beter" is. Ikzelf heb de Dune niet zien spelen vandaar dat ik de vraag hier stel.
Zijn hier mensen die die ervaring hebben die dit kunnen bevestigen.

Ik heb momenteel een popcorn hour A110, aangesloten op LG Full HD (1 jaar oud model).

De looks van de Dune vind ik persoonlijk  erg mooi.
Speelt meer type bestanden af dan de popcorn hour (ISO bijvoorbeeld).
maar is het de inverstering waard van 150,- tot 200,- euro (na verkoop popcorn hour).

De Ac Ryan mini bijvoorbeeld kost momenteel 90,- euro. Speelt de zelfde type bestanden af als de dune als ik me niet vergis.
Die heb ik al zien spelen, vind het menu zelf niet geweldig. Ook hier wordt over gesproken bij de dune, dat dit een erg overzichtelijk menu moet wezen.


Wie kan mij vertellen als ik dit verschil ga zien?? Zou dit een goede inverstering/upgrade zijn of kan ik beter kiezen voor bijvoorbeeld AC Ryan?

LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

jeroenudb

De popcornhour speelt toch ook gewoon ISO af?

dvd-fan

Ben zelf overgestapt van a110 naar popcorn c-200. Verschil wat je zal merken is dat alles sneller werkt. Speelt volledige bluray rips af. Vindt het beeld ook iets scherper als mijn oude a110.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

jeroenudb

Inderdaad, ik heb dezelfde switch gemaakt.

Bijkomend voordeel van de Popcornhour is de nieuwe NMJ functie (videowall, zoiets als YAMJ)
Maar inderdaad, snellere processor, nog meer mogelijkheden. 1gb ethernet aansluiting.
Ervaring met de Dune HD1 heb ik niet, dus ik kan niet zeggen hoe deze in verhouding tot speelt.
Maar mijn ervaring met Popcornhour is prima.

WilcoL

Hey Aldert,

Ik ben recentelijk van een ACRyan naar de Dune D1 overgestapt en ik zal dus even je vragen rap beantwoorden:

- Beeld leek me meteen een stuk beter (zelfs op een HD-Ready plasma, op de beamer zal dat nog meer opvallen denk ik), maar ik was me bedacht op het effect dat je altijd iets wat je net nieuw hebt beter vindt dan het oude. Maar ik blijf erbij en sterker nog: laatst demonstreerde ik het spelertje aan de vriend die vaak bij mij iets meekijkt maar zelf niets heeft en die zei spontaan bij de Warner Brothers intro "Wow, deze is wel een stuk schereper he!!". Dus ik denk dat de PQ gewoon echt een stuk beter is.
- Alles reageert inderdaad een flink stuk sneller. Waar ik me af en toe bij de Playon! afvroeg of mijn remote commando wel door was gekoemn is de D1 gewoon snel.
- Menu is out-of-the-box helemaal niet spectaculair, maar wél overzichtelijk. Ik vind de mogelijkheden om in je home-menu iconen te verwijderen erg goed en zo blijft het mooi overzichtelijk.
- Netwerk connecties naar bijv. een NAS staan óók meteen onder dit menu en met slechts één druk op de knop zit je dus meteen waar je wezen moet, erg fijn!
- Als je echt hoge bitrate video over LAN naar de speler wilt sturen vindt de D1 dat geen enkel probleem: de Playon! kan dit soort stromen niet goed verwerken (alleen dus via LAN, USB of interne HDD is geen enkel probleem: dit was overigens voor mij dé reden om van de Playon! af te stappen!!) en gaat haperen en stotteren.

Ondanks dat deze speler fors duurder is dan een Playon! of iets dergelijks, vind ik het de meerprijs meer dan waard. Verlies trouwens ook niet uit het oog dat de Dune HD-audio volledig ondersteund en op een beetje HT-set (zie sig.) is dat echt wel te horen!

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Ronin79

Puur uit nieuwsgierigheid;

Hoe zit het met de lipsync ?
De Dune's hebben hier meestal last van. Daarom heb ik oa. verleden jaar een HDX 1000 gekocht.
Alles loopt perfect, en je hoeft qua sync op de HDX of op mijn Rotel 1560 niets in te stellen.
(De Syncs staan bij mij op 0)

Verder; Kun je ook een Hardeschijf in de D1 plaatsen ? ... zoals bijvoorbeeld een 2TB van Western Digital.

En als laatste; Ik zag online dat je allemaal toevoegingen voor de speler kunt kopen. Een dock voor een Hardeschijf, en oa.
een BR drive, met een Sony erin. Ik mag dan toch aannemen, dat de licentie van die drive niet gaat verlopen ?

Alvast bedankt  ;)

WilcoL

Quote from: SillentWolf on December 17, 2010, 14:09:42
Puur uit nieuwsgierigheid;

Hoe zit het met de lipsync ?
De Dune's hebben hier meestal last van. Daarom heb ik oa. verleden jaar een HDX 1000 gekocht.
Alles loopt perfect, en je hoeft qua sync op de HDX of op mijn Rotel 1560 niets in te stellen.
(De Syncs staan bij mij op 0)

Verder; Kun je ook een Hardeschijf in de D1 plaatsen ? ... zoals bijvoorbeeld een 2TB van Western Digital.

En als laatste; Ik zag online dat je allemaal toevoegingen voor de speler kunt kopen. Een dock voor een Hardeschijf, en oa.
een BR drive, met een Sony erin. Ik mag dan toch aannemen, dat de licentie van die drive niet gaat verlopen ?

Alvast bedankt  ;)

Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken: ik heb nog geen enkele playback-fout gezein of gehoord met de Dune. Dus ook geen lip-synch problemen. De "Auto Lip-Synch" functie van m'n Denon AVR-2808 staan dan overigens wel aan (maar dat stond ie altijd al), wellicht dat het daarom niet speelt? Ik weet het niet...

Er past inderdaad een 3,5"SATA HDD in de D1: ik heb daar nu een uiterst bescheiden 120GB 2,5" schijf in geplaatst, puur als tijdelijk geheugen voor –virtuele- Blu-Ray-discs.

Ik weet niet hoe het zit me de licentie betreft de aparte BR-module van Dune. Ik zou zelf in dat geval altijd voor een stand-alone BR-speler gaan eerlijk gezegd. Maar er is vast wel iemand hier die jouw vraag zou kunnen beantwoorden. Anders kun je de HDI-mesen ook altijd een mailtje sturen natuurlijk.

Succes ermee, hoop dat je er wat mee kan!

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Aldert

Hallo Wilco,

Bedankt voor je heldere verhaal !!

Vooral met dit stukje kan ik veel "Beeld leek me meteen een stuk beter (zelfs op een HD-Ready plasma, op de beamer zal dat nog meer opvallen denk ik), maar ik was me bedacht op het effect dat je altijd iets wat je net nieuw hebt beter vindt dan het oude. Maar ik blijf erbij en sterker nog: laatst demonstreerde ik het spelertje aan de vriend die vaak bij mij iets meekijkt maar zelf niets heeft en die zei spontaan bij de Warner Brothers intro "Wow, deze is wel een stuk schereper he!!". Dus ik denk dat de PQ gewoon echt een stuk beter is."

Geweldig, bedankt.

Ik was hier namelijk bang voor !!

Ik ga er over nadenken !!
LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

Ronin79

Thx voor het beantwoorden van de vragen.

Qua standalone speler; die heb ik wel. Een Oppo 83 SE NF, een Pioneer LX08 en kan zelfs nog van de PS3 kijken.
Maar het zou eventueel een handige toevoeging kunnen zijn. Maar echt nodig (voor mij)  is het niet.

Ik lees net dat er een Hardeschijf in de D1 gestopt kan worden, dit kan best handig zijn.
Zeker ook de keuze voor een 2,5 inch. Als ik het dan goed heb, zou een eventuele SSD ook gaan passen.
Deze maken nagenoeg geen geluid, maar zijn best duur. Zeker om in een Media speler te stoppen.

De losse toevoeging die je voor de D! kan kopen, waar je ook een hardeschijf in kan stoppen is ook handig.
Zo zou je desnoods 2 x 2 TB bij je mediaspeler kunnen hebben. Wat ik persoonlijk erg handig vind.
Ik kom al ruimte te kort, en zo iets zou dat op kunnen lossen (of in de toekomst).


Qua lipsync:

Ook mijn Rotel staat op 0. Dus dat zou ik dan bewijze van spreken even aan HDI moeten vragen, of aan Frank D (mits die hem gaat testen),
of de D1, de problemen geeft zoals bijvoorbeeld met de Dune 3.0.

Rotel heeft namelijk geen rare snufjes aan boord, waardoor bij het signaal eventueel lag kan optreden.
Het is puur audio / video wat er in komt, en door gegeven word. Erg prettig. En als er al iets aanstaat (zoals een upscaling),
kan dat ook uitgezet worden.

Hoe dan ook; ik zal het eens navragen (of wellicht leest Frank D. dit  ;) )




Aldert

Ik neem aan, als je de Dune van een hdd voorziet en aansluit op je netwerk dat je hem kunt benaderen vanaf je PC?

LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

Ronin79

Dat zou denk ik toch gewoon moeten kunnen.

Denon Focal

Werkt gewoon als een NAS
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Aldert

Geweldig !! Heb nu zelf al een NAS alleen die raakt redelijk vol. Dan is dit ook een extra optie !
Mocht ik hem aanschaven laat ik mijn bevindingen uiteraard weten.

Nu eerst mijn popcorn hour verkopen..
LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

Ronin79

QuoteMocht ik hem aanschaven laat ik mijn bevindingen uiteraard weten

Als je dat zou willen doen, graag. Ben erg benieuwd.

frankp


WilcoL

Quote from: frankp on December 17, 2010, 15:22:45
En mochten jullie nog iets meer info willen, zie hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106644.0

Frankp's ervaringen hebben mij meteen "om" gekregen  :) :) :)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

skank1

wat is het verschil met de base 3.0 behalve dat em kleiner is p:
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Aldert

#17
Bedankt frank, zal het eens even doorlezen !!
LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

Ronin79

Thx voor de link.

Ik heb de gehele tpoic door gelezen, en ben enthousiast geworden.
Alleen wacht ik even tot Maart, waneer de vernieuwde versie goed leverbaar is.

Misschien moet ik alvast beginnen met sparen, dan weet ik zeker dat als er niets tussendoor komt, dat
ik hem kan gaan kopen.  ;)



frankp

Goed om te horen dat het helpt in jullie keuze.

Knap dat je nog het geduld op kan brengen om te wachten tot maart met de aanschaf....
Ik ben wel benieuwd wat voor een omruil-aanbieding ze hebben, wil toch ook wel een nieuw chippie  :laugh:

Ronin79

#20
Geduld heb ik wel, ik heb ook geen haast. Op dit moment draait de HDX best lekker.
Alleen jammer dat de hardeschijf in het apparaat redelijk te horen is.

Als ik bijvoorbeeld nu een D1 zou kopen, met de wetenschap dat ze hem gaan opwaderen, dan kan ik
beter nog even wachten. Maar wie weet dat er dan rond maart allemaal op de markt verschijnt. De YuiXX zou ook
nog steeds moeten verschijnen. Ik heb in ieder geval de tijd  ;)


Sjoske

Hee Broertje,

Ja ik was ook direct gecharmeerd van het uiterlijk van de Dune. De ACRyan's vallen mij persoonlijk erg tegen.
Vooral de beperking met het afspelen van Bluray's via het netwerk vind ik een grote teleurstelling.
Dit was namelijk mijn reden om de a100 te verkopen en een acryan aan te schaffen.
Beloftes dat alles in SDK4.0 beter wordt moet ik nog maar afwachten.

Zullen we meteen maar twee dune's bestellen?

Epson TW3600 ISF, Marantz SR6004, Focal 816W, Focal CC800V, Focal SR800V, SVS PB10ISD, Dune D1, Samsung 46C6000

Aldert

Doen we...Die AC Ryan HDD is momenteel ook nog wel wat waard  :xmas:.
PCH heb ik al tekoop staan, mocht je één weten...
LG 32lg5700, Marantz SR 6006, Focal 816W, panasonic bluray BD35, Panasonic EH58, Popcorn hour A210

koning01

#23


De lipsyncronisatie kan je gewoon instellen op de Dune.
Speelt alles prima af,geluid is super en ik heb begrepen dat je de sigma chip kan upgraden naar een hogere versie tegen geringe kosten.
Die nieuwe sigma komt in 2011.

Ronin79

Hij zal denk ik rond Maart goed leverbaar zijn.

De lipsync problemen, hebben namelijk met alle andere Dunes voorkomen, dat ik er een kocht.
De Dune 3.0 Base stond eerst op mijn lijst (ook de YuiXx) ... maar die heb ik later van de lijst afgehaald.
Als ik ergens allergisch voor ben, is het oa. Lipsync probleempjes.

Ik hoop echt dat de Dune D1(zoals jij net al zei), hier geen last van heeft.
Ook al valt het afzonderlijk (zoals bij de 3.0) in te stellen.
Dat is namelijk niet de bedoeling.  ;)