iPad en muziek streamen op je audioset: ATV2 / XBMC pag 3, AE, Sonos, SqueezeBox

Started by pagr, December 14, 2010, 15:55:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roger Black

Met de laatste Iphone/IPad update kan je via Airplay direct vanaf je Iphone/Pad streamen naar de Airport Express. Nu hoeft de PC dus niet meer aan te staan. Enkel de muziek op je Iphone/Pad stream je dus.

Ik weet niet hoe dit met Apple TV is.

jvanhambelgium

Quote from: pagr on January  4, 2011, 13:49:42
Zijn er ook gratis Iphone/iPad apps die SBS kunnen bedienen?  Als test alternatief voor SqueezePad en iPeng ... Dit blijft toch wel de goedkoopste variant maar dan moet het bij mij wel werken (performance, alle content indexeren, ..)

Euh, elk device dat een webbrowser heeft...
Open op een gemiddelde smartphone een webbrowser en ga naar http://ip.van.sbs:9000 en je kan elementaire besturing doen en kost je niets.
De layout zal niet super zijn natuurlijk maar het zal werken.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pagr

Quote from: jvanhambelgium on January  4, 2011, 14:26:51
Euh, elk device dat een webbrowser heeft...
Open op een gemiddelde smartphone een webbrowser en ga naar http://ip.van.sbs:9000 en je kan elementaire besturing doen en kost je niets.
De layout zal niet super zijn natuurlijk maar het zal werken.
Thanks dat had ik ook al geprobeerd maar vond dit heel traag gaan dus ik was op zoek naar een gratis app die dedicated de squeezebox kan bedienen om onderstaande te testen wat eerder in dit topic is genoemd.

Quote from: bartus on December 23, 2010, 14:20:47
De webinterface van squeezebox is altijd erg traag, dit zegt dus niks over je NAS, als je een van de twee beschikbare ipad apps download word je muziek bibliotheek in het cash geheugen van je iPad geladen en draaid alles veel sneller.

Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

pjmbour


Tja, en ik heb het weer héél anders aangepakt. Laten we zeggen, budget-wise. In de keuken heb ik een Squeezebox Boom. Geweldig, wat zit er toch een groot geluid in dat kleine kastje. Ik weet niet hoe de Logitech folks het geflikt hebben, maar respect. Tja en toen wilde ik ook in de woonkamer. Daar is een Squeezebox Receiver gekomen. De optische uitgang daarvan, dus digitaal, aangesloten, op mijn HT (8 jaar oude Yamaha RX-V440), die weer 5 KEF-eitjes, typenr. weet ik even niet meer, aandrijft en een Teufel subwoofer. Voor een kamer van 30 m2. genoeg.

Boven op zolder staat een oude desktop te ronken met daarop Squeezebox Server 7.5.2

Het kostte even wat zoeken om de Squeeezebox Receiver goed te progammeren. Normaal maakt die Receiver deel uit van een set, de Duet, die bestaat uit een Controller en de Receiver. Met die Controller programmeer je de Receiver. Handig, maar zo'n Controller kost, wat zal het zijn, €150. Via een script en een netwerkkabel en de hulp van fora op het Inet heb ik de Receiver uiteindelijk aan de praat gekregen.


pjmbour

Deel twee:

Ja, en toen moest het zaakje natuurlijk ook mooi bediend worden. Met mijn nieuwe I-Phone-kloon die draait op Android 2.2.
Ook weer zoeken leverde voor €4 het programmaatje, app moet ik zeggen, Squeeze Commander V0.9.5.1 op. Ziet er zéér gelijkt uit, trouwens. Daarmee bedien ik nu de Keuken Boom en de Woonkamer Receiver. Kunnen beide onafhankelijk muziek draaien. Ook gesynchroniseerd. Handig voor een feest. Over de hele begane grond draadloos muziek. Werkt op zich allemaal prima. Af en toe valt het geluid om volstrekt onduidelijke redenen weg. Het signaal van vooral de Boom is niet stabiel en fluctueert erg. Dit kun je mooi via de display bekijken.

En welke muziek dan. Nou op de server staan wat verdwaalde MP3-tjes. Dat schiet niet op. Allereerst zijn er natuurlijk grote aantallen Inet-radiostations. Maar ik wil ook wel eens de muziek horen op het moment dat het mij uitkomt...Dus toen kwam Spotify. Een groot deel van de muziek die ik wil horen, vind ik daar. Kost €10 per maand. Kan ik grenzenloos mijn gang gaan in die snoepwinkel van muziek. Een plug-in bij de Server Software regelt eea. Voor €275 aan hard-software + een oude desktop en een Spotify Premium abonnement (320kilobit, genoeg voor mijn oude oren) voel ik me aardig het heertje.

Ik ga weer luisteren.

Groet,

PJM

jossie

Tja, het gaat snel; begonnen met duet, extra streamer erbij maar altijd gedoe met software updates en dan de duet weer aan de praat zien te krijgen. Oude laptop in de gangkast als server (heeft wel 2 jaar probleemloos staan draaien).
Nu dus Sonos (zp90 bedraad) met spotify premium geintegreerd en mijn bestaande muziekverzameling (kan dus eigenlijk gewoon weg) op een Dlink 323. Bediening met  ipod, iphone ipad, de kinderen kunnen er even gemakkelijk mee overweg; de nieuwste muziek (pubers!) meteen beschikbaar. 10 euro per maand. Schijntje. We hebben één abbonement maar kunnen dus op alle apple's luisteren of met sonos. Zag trouwens ook spotify voor logitech in aantocht maar dat wisten jullie vast al.
Omni !

Tom.

Quote from: pagr on December 14, 2010, 15:55:26

Oplossing 2: Sonos Zoneplayer, Met een ZP90 icm Sonos iPad app een mooie oplossing.
Plussen:  [..]
Minnen: [..] Naast je eigen wifi gebruikt Sonos een eigen draadloos netwerk.  Hierdoor dus een "vertraging" tijdens bediening (van Wifi naar Sonos netwerk en terug. Geen ervaring of je dit ook merkt). [..]

Ze hebben gekozen voor een eigen netwerk vanwege de stabiliteit. Je zou daardoor minder last moeten hebben van hikjes als je netwerk overbelast is. Tenzij de boel zo traag is dat de ZP90 je NAS niet meer kan lezen, maar in de praktijk komt zoiets volgens mij nooit voor. Hij werkt ook met een buffer, muziek blijft even doorspelen als je de LAN kabel eruit trekt. Van een vertraging merk je niks (althans, ik niet.. kan met m'n iPhone het volume aanpassen en ik zie het realtime op m'n iPad en desktop applicatie). Nummers beginnen ook vrijwel direct te spelen bij bediening, maar dat zal afhankelijk zijn van je netwerk en NAS (hier een bedraad gigabit/wifi-N netwerk met Qnap 219P).
Ik heb er vorige week één gekocht en ben er erg over te spreken, ook al vind ik het wel een vrij dure oplossing. Zoals de persoon hierboven zegt is het icm Spotify helemaal geweldig :)

pagr

Update
Vorige week bij een vriend geweest met een Sonos systeem.  Mijn doel was om te kijken hoe makkelijk/mooi de iPad interface was en hoe snel het album browsen gaat met een grote bibliotheek.

Na installatie van de Sonos app moest de iPad aangemeld worden aan het Sonos netwerk (of andersom, net hoe je het wilt lezen).  Dat was dan één knopje indrukken op de zoneplayer en alles was verbonden.  Echt eenvoud vanuit gebruikersperspectief. Daarna spelen met de app. Mijn indruk na een half uur: SUPER!  Eenvoudig in gebruik en installatie.  Dit was exact de gebruikersbeleving zoals ik die wil!  :pompom:

Spotify hebben we niet gebruikt want hij had geen abonnement.  Internetradio werkt ook goed.  

Mijn conclusie: wil je "no hassle" en kun je het veroorloven: Sonos.  Bedenk wel dat het Sonos systeem tot 16bit 44kHz kan afspelen (dus geen hi-res FLAC's). Het maximum van 60.000 nummers vind ik achteraf wel meevallen want ik zit pas op 1400 nummers en ik dacht dat ik veel muziek had.
Heb je kleiner (aanvangs)budget, en veel HiRes muziek: Squeezebox.  Weet wel dat je voor SBS nog wel een PC of zware NAS nodig hebt.

Hoe verder?
Als je denkt dat ik direct naar de winkel ben gerend om een ZP90 te kopen... bijna goed!  Ik ben nog aan het uitzoeken of de ZP90 ook een digitale pass-through functie heeft om hi-res FLAC's (24bit, 96kHz) via de DAC van de receiver af te spelen. Of dat er binnenkort nog een upgrade/update komt.  Dat er zeer binnenkort een Sonos doosje in huis komt is zeker! (ook al is dat duurder dan de hele dag de TV + Dune aan laten staan om muziek te selecteren)

Ik zag zelfs op Internet dat er bedrijven zijn die standaard ZonePlayers modden.  Iemand ervaring mee?  
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

jossie

Ik zou sonos even mailen met je vraag. Weten ze in ieder geval dat er belangstelling is voor die optie...

Doe ik 't ook, hebben ze al 2 klanten.

Omni !

Erik

Quote from: pagr on January 24, 2011, 19:45:06
Ik zag zelfs op Internet dat er bedrijven zijn die standaard ZonePlayers modden.  Iemand ervaring mee?  
Modden naar wat?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Leuk verhaal.
Het klinkt alsof ik alleen een Sonos/iPad/Spotify nodig heb en dan kan ik mijn hele verzameling muziek verwijderen. Zo'n afspeelbox in elke kamer en keuken en je hebt overal muziek.
Ken Sonos verder niet, is het geluid nog een beetje OK? Zou dan zelfs ook mijn stereo weg kunnen doen.

Wat ik me verder afvraag is of Spotify wel alle muziek heeft, zou vervelend zijn als 20% niet in hun assortiment zit, ik luister nogal veel "indie" muziek en geen mainstream of grote artiesten. Kun je ergens opzoeken wat ze zoal hebben?

Verder staat op hun (Sonos) site dat niet alle nummers in 320kps beschikbaar zijn. Benieuwd wat dat inhoud qua kwaliteitsverlies.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

pagr

Quote from: Erik on January 30, 2011, 16:13:10
Modden naar wat?
Sommige modificaties hebben betrekking op plaatsing van betere onderdelen, een betere voeding of betere DAC (of combi van). Op Google zijn vele voorbeelden te vinden zoals Cullen en dit.
De meeste gebruikers gebruiken de Sonos voor de multi-room functionaliteit en het grote gebruiksgemak.  En voor de meeste mensen is dit meer dan voldoende via de versterker  Als je als audiofiel zelfs nog meer wil dan kun je gebruik maken van je DAC in je AVR of een kwaliteits externe DAC.

Wat betreft aanbod Spotify weet ik niet maar daar loopt op dit forum wel een draadje over.


Quote from: jossie on January 30, 2011, 13:32:25
Ik zou sonos even mailen met je vraag. Weten ze in ieder geval dat er belangstelling is voor die optie...
Doe ik 't ook, hebben ze al 2 klanten.
Goed idee, ga ik doen. Beetje druk kan nooit kwaad.

P.S. Collega heeft voor mij een Apple TV meegenomen uit de states. Hij zei dat ik er Xbmc op moest uitproberen voordat ik de Sonos ging kopen. Ach, kan het altijd proberen want ik wacht toch op antwoord van Sonos.
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

ivo1986

Is er ook een app om de ps3 te bedienen zodat de tv uit kan blijven?

mimic

Zeg wat een leuk topic! Ik zit een beetje te snuffelen naar "streaming" oplossingen en bedenk mij ineens dat ik Iphone4 heb. Betekend dit dat ik alleen maar een "oude" Squeezebox aan hoef te schaffen? Ik heb geen NAS, maar wel een lading FLAC/ WAV op mijn altijd aan staande PC. Itunes gebruik ik nooit eigenlijk, liever niet zelfs. Wat voor mij ideaal zou zijn;

Iphone+Ipeng+Squeezebox= klaar! ( en dan een mooie dac zoeken ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

maxtrash

Quote from: mimic on February  8, 2011, 22:29:35
Zeg wat een leuk topic! Ik zit een beetje te snuffelen naar "streaming" oplossingen en bedenk mij ineens dat ik Iphone4 heb. Betekend dit dat ik alleen maar een "oude" Squeezebox aan hoef te schaffen? Ik heb geen NAS, maar wel een lading FLAC/ WAV op mijn altijd aan staande PC. Itunes gebruik ik nooit eigenlijk, liever niet zelfs. Wat voor mij ideaal zou zijn;

Iphone+Ipeng+Squeezebox= klaar! ( en dan een mooie dac zoeken ).
je kunt zelfs softsqueeze (evt als proef) installeren op een pc, ipeng kopen en voor weinig e.e.a. uitproberen.
Ben het in ieder geval mee eens dat de iphone/android telefoon/ipad tegenwoordig een betere remote biedt dan de originele squeezebox duet remote.

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

maxtrash

Quote from: mimic on February  9, 2011, 07:58:27
Softsqueeze + slimserver? :)
ja, de server moet je altijd installeren natuurlijk. Heet tegenwoordig Squeezebox Server trouwens :-)

Durk

Kun je de XMBC versie van de Apple TV ook bedienen via je ipad? zonder dat het scherm aan staat? Ik heb in de woonkamer nu een apple tv + ipad met remote. Het werkt, maar lang niet zo vlekkeloos als Sonos. Verder is die remote software ook niet optimaal. Iedere keer als ik opstart, dan staat hij eerst een paar minuten alle albumart te laden.. playlist is lastig en view genre -> album is kennelijk teveel gevraagd.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

snopper

Quote from: Durk on February  9, 2011, 12:04:09
Iedere keer als ik opstart, dan staat hij eerst een paar minuten alle albumart te laden.. playlist is lastig en view genre -> album is kennelijk teveel gevraagd.
Kijk en dat probleem heb ik dus niet bij mijn combinatie van Squeezeserver, player en bediening via Squeezepad op de iPad. Geen enkel probleem om +32.000 MP3 te zien met hun covers. Het laden van de covers gaat zo snel dat deze onmiddelijk beschikbaar zijn op het scherm.

Sorry geen ervaring met XBMC ....

Snopper

Durk

ik had niet zo'n zin om mijn sb receiver in te stellen met een scriptje, wat vervolgens ook nog niet werkte. Ook niet optimaal dus.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

pagr

Wat ervaringen met de Apple TV 2
Sinds gisteren de ATV2 binnen. Installatie ging super snel en eenvoudig, Remote app op de iPad en knallen maar.  Ja, de album art moet worden opgehaald maar dat duurt bij mij zeker geen minuten, meer enkele seconden.  Grote nadeel is dat de PC continue aan moet staan wegens iTunes.  Eigenlijk functioneert de PC +iTunes hetzelfde als SqueezeBox Server op je NAS/PC.  Je kunt dan met een relatief simpele client app veel bereiken (bediening, grafisch).
Als Apple eens de spec's vrij zou geven van Home Sharing dan kunnen Qnap en Synology een mooie NAS service hiervan maken  :pompom:.
De films die ik met HandBrake heb omgezet (naar Apple TV formaat) zien er goed uit op het grote scherm, helaas wel in stereo dus heb de DD passthrough nog niet kunnen testen. Maar daarvoor heb ik dit kleine leuke doosje niet aangeschaft!   Op zich is dit voor mijn muziekwensen wel het gebruikersgemak waar ik naar op zoek was maar Sonos is nu inderdaad verder. Met Apple's Remote kun je, zonder dat de TV aan is, alleen in je iTunes bibliotheek browsen/selecteren zodat dit via de AVR afgespeeld wordt. Met de TV aan kun je met de standaard remote en app Remote ook YouTube, PodCasts en bij Internet radio gebruiken.
Tot nu toe vermaken de kids zich prima met YouTube op de grote TV en wat filmtrailers kijken.

Sonos heeft nog steeds een streepje voor maar ben zeer benieuwd naar Xbmc.  Voor mij is het wachten op GreenPois0n rc6 en dan met Xbmc verder.
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

mimic

Net even een 2ehands Squeezebox gekocht, ben benieuwd. Zeg dit speelt toch wel mijn flac/ wav/ eac ook gewoon he?

En wat doet Softsqueeze in dit geval precies? Ik snap dat de Squeeze server alles netjes begrijpbaar maakt voor de Squeezebox.
KEF LS50W - Velodyne DD12

pagr

Quote from: mimic on February  9, 2011, 22:53:10
Net even een 2ehands Squeezebox gekocht, ben benieuwd. Zeg dit speelt toch wel mijn flac/ wav/ eac ook gewoon he?

En wat doet Softsqueeze in dit geval precies? Ik snap dat de Squeeze server alles netjes begrijpbaar maakt voor de Squeezebox.
(HiRes) Flac en Wav geen probleem. EAC images geen idee (evt CUE support ook een vraagteken).
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

TheoPrime

Even een beginners vraagje aan jullie.  Ik wil een Sonos systeem aanschaffen, is deze zonder dat je wifi hebt te bedienen met de ipad ook al heb je de Zonebridge?. Ik zit er ook wel aan te denken om de Sonos controller aan te schaffen maar vind een groot scherm toch wel handiger. Alvast bedankt!
Stereo: Mark Levinson No 532H - Classé cp-50, Sony xa-7es, Stello da100 Signature, JBL Century gold
      Kabels: Inakustik, Nordost, LAT International, Xindak, Supra Sword

daxie

Quote from: TheoPrime on February 10, 2011, 12:53:16
Even een beginners vraagje aan jullie.  Ik wil een Sonos systeem aanschaffen, is deze zonder dat je wifi hebt te bedienen met de ipad ook al heb je de Zonebridge?. Ik zit er ook wel aan te denken om de Sonos controller aan te schaffen maar vind een groot scherm toch wel handiger. Alvast bedankt!

Neen, je moet connecteren op je lokale netwerk. Dus wifi nodig.