iPad en muziek streamen op je audioset: ATV2 / XBMC pag 3, AE, Sonos, SqueezeBox

Started by pagr, December 14, 2010, 15:55:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pagr

Wellicht niet in de juiste topic maar toch hier geplaatst want het is begonnen door mijn iPad. Ik heb veel gelezen verspreid over dit forum maar wilde dit bij elkaar bundelen omdat meer mensen deze muziekwens delen.

De behoefte is gekomen sinds ik mijn iPad heb: Hoe krijg ik de muziek (incl artwork) van mijn NAS afgespeeld op mijn versterker waarbij de bediening loopt via een mooie interface op mijn iPad?
Hierbij mijn samenvatting van een kort onderzoekje.  Aanvullingen, verbeteringen en tips zijn welkom!

Oplossing 1: Apple Airport Express
Allemaal leuk leuk bedacht maar AE en Apple TV2 hebben een volwaardige iTunes nodig die dus draait op een computer. De implementatie van de iTunes Server op de meeste NAS-en zijn een subset en kunnen alleen "lijstjes" doorgeven ipv artwork en andere metadata.  Deze oplossing valt dus af.

Oplossing 2: Sonos Zoneplayer, Met een ZP90 icm Sonos iPad app een mooie oplossing.
Plussen:  Bewezen en stabiele oplossing. Goede ondersteuning. Mooie gratis iPad app. Stabiele hardware met eigen database.  Geen add-on op de NAS. Optical/Coax out om gebruik te maken van DAC eigen versterker.
Minnen: Duur (ZP90 is rond de 345 Euro). Naast je eigen wifi gebruikt Sonos een eigen draadloos netwerk.  Hierdoor dus een "vertraging" tijdens bediening (van Wifi naar Sonos netwerk en terug. Geen ervaring of je dit ook merkt).  Eigen database die helaas een maximum heeft van 60.000 tracks.

Oplossing 3: SqueezeBox, Met een "kale" receiver of SB Touch. Met iPad app SqueezePad.
Plussen: prijs voor kale receiver is rond de 120 Euro, SB Touch 260 Euro. Mooie iPad app (wel rond de 8 Euro). Optical/Coax out om gebruik te maken van DAC eigen versterker.
Minnen: SB server software draait op NAS. Bij veel tracks kan de performance significant minder worden door de beperkte NAS cpu/memory. Voor Squeezebox Server is een processor van minimaal 500 Mhz en een werkgeheugen van 256 Mb noodzakelijk. Dus veel muziek, grotere database nodig, vereist zwaardere NAS hardware.


Ik heb geen idee/ervaring of een SqueezeBox oplossing voor dat geld al meer dan genoeg is of dat een Sonos oplossing toch een minimum is vanuit degelijkheid.  Graag jullie hulp!
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

PietB

Bij oplossing 3 zou ik iPeng voor iPad even meenemen in de overwegingen

angel1978

Itunes op AppleTV2 gebruiken met de bibliotheek op je NAS ?
Daarna middels de app 'remote' navigeren..

Heb je dat ook onderzocht / overwogen ?

negotiata

- To be or not to be, thats the question -

EdoE

Ik bedien mijn Sonos via iPad, maar ook iPhone en CR200. Loopt allemaal soepel.

papaleo

Quote from: PietB on December 14, 2010, 16:04:02
Bij oplossing 3 zou ik iPeng voor iPad even meenemen in de overwegingen

Gebruikte altijd iPeng op mijn iPod Touch,maar sinds ik een iPad heb ben ik overgestapt op de Squeezpad ipv iPeng,weet niet of je een winaar aan kan wijzen welke beter is,maar vind de Squeezepad er grafischer mooier uit zien....maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Dus voor oplossing 3 zou ik zeker Squeezepad niet vergeten  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

CineSmurf

Sinds de laatste software update is het mogelijk om de muziek van je iPad te verplaatsen naar een airport. Dit is wel een aardige extra mogelijkheid. Zo kan je de iPod functionaliteit gebruiken van je ipad en rechtstreeks streamen naar je stereo.

Zelf gebruik ik oplossing 1 van jou. Je hebt inderdaad iTunes nodig, maar dan werkt het wel redelijk goed allemaal. Het ontsluiten van je NAS als iTunes library werkt niet lekker (dan heb je geen artwork). Andersom werkt wel goed: iTunes de library laten beheren op de NAS. Je kan dan goed bij alle individuele bestanden en die staan redelijk goed gesorteerd.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

pagr

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Quote from: angel on December 14, 2010, 16:09:00
Itunes op AppleTV2 gebruiken met de bibliotheek op je NAS ?
Daarna middels de app 'remote' navigeren..
Heb je dat ook onderzocht / overwogen ?
Ik wist niet dat er een volledige iTunes in de TV2 zit. Voor een prijs van wellicht 99 Euro ben je dan klaar (incl optisch out). Dit betekent volgens mij dan ook dat op de TV2 een iTunes index moet worden opgebouwd gebaseerd op de muziek bibliotheek op de NAS.  Daarnaast gebruik ik ook iTunes op mijn desktop voor de synchronisatie met de andere Apple devices.  Gaan meerdere iTunes applicaties (incl eigen indexen) tegelijkertijd goed werken op die simpele NAS? Ach ja, misschien ie dit helemaal geen probleem.

Quote from: Negotiata on December 14, 2010, 16:17:16
wat bedoel je bij oplossing 2 met maximaal 60.000 tracks ?
Ik was in een hifi winkel en daar begon de verkoper er zelf over.  Ik heb dit later op internet nagezocht en wordt bevestigd. Ik zie geen recente statements dat deze beperking is opgelost.   Wellicht weet iemand dit?

Quote from: CineSmurf on December 15, 2010, 08:15:42
Sinds de laatste software update is het mogelijk om de muziek van je iPad te verplaatsen naar een airport. Dit is wel een aardige extra mogelijkheid. Zo kan je de iPod functionaliteit gebruiken van je ipad en rechtstreeks streamen naar je stereo.

Zelf gebruik ik oplossing 1 van jou. Je hebt inderdaad iTunes nodig, maar dan werkt het wel redelijk goed allemaal. Het ontsluiten van je NAS als iTunes library werkt niet lekker (dan heb je geen artwork). Andersom werkt wel goed: iTunes de library laten beheren op de NAS. Je kan dan goed bij alle individuele bestanden en die staan redelijk goed gesorteerd.
.
Volgens mij maakt iTunes de index aan op de machine waar iTunes is geinstalleerd, by default. Ik kan natuurlijk deze index fysiek op de NAS aanmaken. en wellicht delen met ander iTunes?  Dus de iTunes index op de NAS gebruiken door iTunes op mijn desktop en de iTunes van de ATV2. of ben ik nu helemaal van de wap?
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

CineSmurf

Quote from: pagr on December 15, 2010, 09:19:28
Volgens mij maakt iTunes de index aan op de machine waar iTunes is geinstalleerd, by default. Ik kan natuurlijk deze index fysiek op de NAS aanmaken. en wellicht delen met ander iTunes?  Dus de iTunes index op de NAS gebruiken door iTunes op mijn desktop en de iTunes van de ATV2. of ben ik nu helemaal van de wap?

Hoe ik het heb gedaan is als volgt:
Op mijn Mac (op een PC zal dat niet heel veel anders zijn lijkt me) is een standaardplek waar mijn bibliotheek staat. Ik heb daar een link opgenomen naar een plek op mijn NAS, zodat de bibliotheek op de NAS wordt opgebouwd. Binnen die NAS zit een directory muziek en daaronder per artiest een subdir en daaronder per album - zo bouwt iTunes dat standaard op. Wat ik niet aandurf is om met meerdere apparaten op die bibliotheek te prikken, maar:
- Via airports en met de ipod/ipad remote app bedien ik de iTunes op de Mac (die moet dus wel aanstaan).
- Met andere aplicaties kan je gewoon in de directory op je netwerk prikken om de muziek af te spelen. Ik kan op mijn NAS instellen in welke directory de muziek staat om te ontsluiten naar eventuele squeezeboxen etc.

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

snopper

Hier gebruik ik eenzelfde soort oplossing.

NAS: QNAP TS-459 Pro  (Intel® Atom™ Dual-core Processor & 1GB DDRII RAM)
Streamer: Logitech Duet (Controller + Player)
iPAD: Squeezepad

Mijn muziekbibliotheek zit zo rond de 30.000 MP3 en FLAC en de Squeezeserver heeft hier op de NAS geen probleem mee. Ik had vroeger een QNAP TS-409 met veel minder geheugen (256MB) en processor (Marvell 5281 500MHz) en hier was het heel duidelijk te merken dat de processor op zijn teentjes liep.

De Qnap heeft ook de iTunes service zodat het makkelijk is deze via iTunes te delen mocht ik daaraan behoefte hebben.

Snopper

pagr

Quote from: angel on December 14, 2010, 16:09:00
Itunes op AppleTV2 gebruiken met de bibliotheek op je NAS ?
Daarna middels de app 'remote' navigeren..

Heb je dat ook onderzocht / overwogen ?
Angel,
Ik kan geen info vinden dat een volledige iTunes draait op ATV2. Heb jij andere info?

Bron: http://www.pocket-lint.com/review/5058/apple-tv-2-2010-review
Introducing yet another Achilles Heel into the mix, you will have to have a computer running iTunes in your house which is physically turned on and connected to the network. While other streaming boxes support NAS drives (a hard drive connected to your network) Apple TV isn't having any of it, instead insisting that you must have iTunes up and running for the streaming to work


Ik neig nu naar de Squeezebox (Touch heeft iets betere hardware, maar heb scherm niet direct nodig).  Ik ga nu uitzoeken of mijn NAS de SB server software icm met omvang muziek bibliotheek kan trekken. Vind de Sonos oplossing te duur en biedt niets meer denk ik tov de SB...
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Cookymonster

Dit is waarschijnlijk een heel domme vraag, vergeef me maar ik ben het ook nog aan het uitzoeken, maar kan je de NAS niet gewoon als opslag gebruiken van je MP3 of Flac-bibliotheek? Gewoon de bestanden  in een map plaatsen.  De iPad als player van iTunes gebruiken.  Je hebt dan de mooie interface met album art van iTunes op je iPad. Vanuit de iPad naar een DAC ?  Is dat niet mogelijk ?  Gaat dat niet met airport?  iTunes speelt geen flac dacht ik, maar is om te zetten naar AAC of zo ? Zie ik dat te simpel ?

CineSmurf

Geen domme vraag. In principe is dat precies wat je doet met een Sonos of een logitech. Alleen Apple staat dit niet toe, dan moet je je bibliotheek door Apple (itunes) laten beheren. De files zelf zijn dan wel weer benaderbaar (en kan je gewoon op je NAS zetten).
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Ik heb ook nog een vraag over iTunes, ik heb momenteel de videoserver op zolder staan en die kan ik via een afstandsschakelaar vanuit de woonkamer aan en uit zetten.
Is het mogelijk om iTunes (server) zelf te laten opstarten bij het opstarten van de computer EN dan via de iPad en airport de muziek te streamen of moet je nog allerlei pop up vensters bevestigen? (dat zou het voor mij onbruikbaar maken).

pagr

Quote from: Kjelt on December 16, 2010, 09:44:08
...Is het mogelijk om iTunes (server) zelf te laten opstarten bij het opstarten van de computer EN dan via de iPad en airport de muziek te streamen of moet je nog allerlei pop up vensters bevestigen? (dat zou het voor mij onbruikbaar maken).
Volgens mij kun je toch ieder applicatie tijdens systeem opstart laten starten dmv folder Startup?  Een link (short cut) van de betreffende app in de Startup map en klaar.  Of bedoel je iets anders?

@Cookymonster:  Is geen domme vraag en gelukkig al beantwoord.  Eigenlijk wil ik de iPad als mooie afstandbediening gebruiken om muziek van de NAS op de versterker in de huiskamer af te spelen.  Dit kan helaas niet rechtstreeks en vereist een kastje ertussen (Sonos, SB, ATV2???).
Mijn versterker heeft maar een display met 2 regels en ik wil de TV uitlaten. Tja, en de iPad als fancy remote  8)
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

Kjelt

Quote from: pagr on December 16, 2010, 16:46:24
Volgens mij kun je toch ieder applicatie tijdens systeem opstart laten starten dmv folder Startup?  Een link (short cut) van de betreffende app in de Startup map en klaar.  Of bedoel je iets anders? 
Het automatisch opstarten van iTunes zal wel lukken inderdaad ik bedoel echter of er daarna (dus na het opstarten) er geen knoppen of dialoogboxen meer hoeven te worden beantwoord o.i.d. want ik kan de computer dus niet bedienen alleen aan en uit zetten en ik wil dus dat iTunes opstart en dat ik zonder verdere interactie (behalve dan via de iPad uiteraard) muziek kan streamen naar een airport bv? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

Durk

Ik wist niet dat je met de apple tv ook nog een pc met itunes up and running moest hebben. Geen optimale oplossing dus.

Overigens valt dat met de vertraging van het tweede sonos netwerk wel mee; Onlangs nog een testje gedaan; controller op mijn iphone, controller op mijn ipad. Volume slider schuiven op de ene > slider op de andere controller ging vrijwel volledig synchroon met de controller die fysiek bediend werd. 
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

CineSmurf

Sonos is volgens mij het mooiste wat je op dit moment kan krijgen. Ik heb zelf dat applespul en dat werkt heel mooi. Nadeel van Apple is dat zodra je iets ertussen wil hebben wat niet van apple is, dan begint de ellende... In mijn beleving is Logitech meer het "windows" van het geluid: werkt allemaal prima, goed te tweaken, maar je moet wel het een en ander instellen. Apple is wel heel mooi geïntegreerd, maar je zit gewoon aan wat keuzes van Steve Jobs vast (en een enkele keer heb ik toch een hick-up, terwijl het met een gigabit netwerk bedraad is hier). Sonos werkt gewoon foolproof.

@Kjelt: Op mijn Mac start het gewoon op, zonder dialoogboxen. Zelfs als er een update is, hoef je niet eerst het venster weg te klikken. In het ergste geval kan je voor updates en dergelijke een remote desktop app gebruiken, waarmee je je PC op afstand bedient.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

pagr

Update:

Afgelopen dagen de SqueezeBox variant gedaan.  SBS7.5.1 geinstalleerd op mijn NAS Qnap 109PII (Marvell 5182 500MHz, 256 MB). Daarna op de iPad met Safari naar de web interface van SBS en met Safari een venster geopend om de muziek te horen met de stream.mp3 variant omdat ik nog geen SB-kastje heb.

Wat ik wilde testen was of mijn NAS voldoende uitgerust is voor SBS en hoe het albumpje browsen gaat (performance en wat ik als gebruiker zie op de iPad => de beleving dus). Wat me ten eerste opviel was dat SBS niet alle albums heeft meegenomen tijdens indexeren (eerste indruk is maar 20% van het totaal). Dat was de eerste tegenvaller.  Tweede tegenvaller is dat het browsen vanaf de iPad naar de web interface van SBS heel traag gaat. Hiermee is de bediening ook heel langzaam.   Ook al heb ik geen SqueezeBox hardware, ik denk dat mijn NAS de bottleneck is om SBS7.5.1 lekker te laten draaien.  Ik zag bij de System Resources van de NAS dat bij de processor lang op 100% stond terwijl met de iPad SBS werd benaderd.  Bij alleen streamen was de NAS belasting maar 5% van de processor. Prima dus.

Mijn eerste conclusie: mijn NAS is "verouderd" voor SBS 7.5.1 maar natuurlijk prima oplossing als opslag voor mijn muziek bibliotheek.  Om nu een nieuwe NAS te kopen van 400-500 Euro vind ik te ver gaan.  Daarnaast moet dan nog een SqueezeBox set gekocht worden.   

Dan wordt een Sonos ZP90 wel heel interessant als dat een box is met performance.   Ik ga volgende week eens kijken bij een vriend op zijn Sonos systeem.   Eens kijken hoe vlotjes dat loopt.


Als jullie andere ervaringen met Squeeze Box Server hebben icm met mijn type NAS dan hoor ik dit graag.
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

bartus

De webinterface van squeezebox is altijd erg traag, dit zegt dus niks over je NAS, als je een van de twee beschikbare ipad apps download word je muziek bibliotheek in het cash geheugen van je iPad geladen en draaid alles veel sneller.

snopper

Quote from: pagr on December 23, 2010, 12:04:23
....SBS7.5.1 geinstalleerd op mijn NAS Qnap 109PII (Marvell 5182 500MHz, 256 MB). Daarna op de iPad met Safari naar de web interface van SBS en met Safari een venster geopend om de muziek te horen met de stream.mp3 variant omdat ik nog geen SB-kastje heb.
....
Mijn eerste conclusie: mijn NAS is "verouderd" voor SBS 7.5.1 maar natuurlijk prima oplossing als opslag voor mijn muziek bibliotheek.  Om nu een nieuwe NAS te kopen van 400-500 Euro vind ik te ver gaan.  Daarnaast moet dan nog een SqueezeBox set gekocht worden.   

Dat had ik ook gemerkt. hang natuurlijk wel af hoeveel MP3 je hebt. Toen ik begon op mijn NAS zat ik rond de 2500 MP3 en daar was het heel goed te doen met de marvel processor en het lage geheugen. Na een paar jaar zit ik al over de 20.000 MP3 (eindelijk mijn CD's allemaal geripped) en toen trok de NAS het niet meer. Aangezien mijn HTPC ook 7*24 loopt heb ik hier SBS erop gezet en het loopt nu als een tierelier. Ik heb dus wel een player en gebruik Squeezepad op mijn iPAD.

Ik had de NAS al toen ik pas begon alles om te zetten en ik zou nu voor hetzelfde geld ook een Sonos halen .... mocht mijn NAS het echter begeven blijf ik toch bij SBS maar dan gaat deze weer op de nieuwe NAS met dan meer geheugen en meer power.

Snopper

The Forest Stars

Ik heb gekozen voor Oplossing 1: Apple TV 2e gen.
Goedkope oplossing om muziek van mijn iTunes Bibliotheek (QNAP 109Pro) te streamen naar de woonkamerset en te bedienen met de Remote app op de iPad. Ik kan zeggen dit is geweldig! Enige nadeel is dat de computer moet aanstaan om te kunnen Homesharen met iTunes, maar hier kan ik mee leven. Als bonus kan ik dus alles uit de iTunes Bibliotheek (Video tot 720P) streamen, maar dit doe ik al via de PS3 met 1080i/p content. Ik heb dus de Apple TV vooral voor de muziek optie i.c.m. de iPad gekozen, en dit ziet er geweldig uit!! Bladeren en selecteren van mijn albums met alle artwork is echt geweldig op de iPad. So far So good!

Theo

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

jvanhambelgium

Oplossing 3 heb ik al enkele jaen. Ik gebruik een Squeezebox Duet oplossing.
Ik ben begonnen met een ReadyNAS Duo als NAS (wel met 1GB RAM upgrade) en dat ging op zich wel goed, enkel het indexeren (full index) duurt lang natuurlijk, maar dat doe je niet elke dat.

Iets minder "responsief" in het gebruik met de Duet remote. Aangezien ik geen iPhone oid heb is de Duet remote goed genoeg ; klein & praktisch etc. Zo'n iPad tablet is mooi maar voornamelijk show.

De laatste tijd zelf m'n NAS gemaakt (op basis van een Core2Duo CPU / 4GB RAM / Ubuntu) wat natuurlijk supersnel is. Het browsen is nu gewoon realtime en echt wel snel. Effe zoek tussen duizenden items is slechts een "blink of the eye..."

Leuk is ook dat m'n Duet zelf via WOL de NAS opzet als ik 'em nodig heb. Op m'n Duet controller staat een tooltje om vb m'n NAS ook terug uit te zetten etc.

En dan uiteindelijk ook geluidskwaliteit die toch wel erg goed is te noemen. De Duet receiver is coaxiaal gekoppeld op m'n Onkyo 875.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pagr

Bedankt voor jullie reacties.  Door de feestdagen heb ik nog niet zelf bij mijn vriend de Sonos ZP90 test icm iPad kunnen doen. Volgt in enkele weken gezien de agenda's.   De ATV2 lijkt me ook nog steeds een mooie oplossing (artwork e.d.) maar om daarvoor de computer 24/7 aan te laten staan. Eigen NAS maken schiet ook wel eens door mijn hoofd. Dan is die ZP90 out-of-the-box een misschien dure maar wel direct werkende oplossing (afgezien van het "kratje bier" design).

Zijn er ook gratis Iphone/iPad apps die SBS kunnen bedienen?  Als test alternatief voor SqueezePad en iPeng ... Dit blijft toch wel de goedkoopste variant maar dan moet het bij mij wel werken (performance, alle content indexeren, ..)
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22