Nieuwe speakers, welke luisteren

Started by Menyo, October 7, 2003, 12:16:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menyo

Ik heb net een nieuwe receiver gekocht (yamaha RS440 RDS). Eerst veel gelezen (what hi-fi e.d.) toen geluisterd. Vergeleken met 540 marantz 4300 en deze vond ik toch voor mij de best keus.

Ik heb al mijn speakers aangesloten, maar ik heb gewoon teveel klankverschil. (front technics sb-04, center JBL, rear sony, Sub REL)

Nu zijn dus speakers aan de beurt, ik wil natuurlijk 5.1/6.1 maar ik wil ook mooi naar stereo muziek kunnen luisteren. Toch zal films nr. 1 zijn. Ik zat dus te denken aan 2 vloerstaanders als fronts voor stereo en front. En dan de rest uiteraard.

Nu kan ik natuurlijk gaan luisteren, maar er is zoveel keus. Ik moet dus wel om een afspraak te maken zeggen wat ik op oog heb. Nu heb ik van een paar merken een lijstje gemaakt waarvan ik denk dat die combinatie goed is. Het is voor een kleine kamer, maar de set moet meekunnen naar eventueel iets groters (rijtjeshuis woonkamer). ik ben niet iemand die heel hard wilt spelen.

Het lijstje is als volgt:
B&W:
600 S3
602,5 S3
LCR 60
ASW 600
EUR. 1700,-

Mission
M71
M73
M7c1
M70as
1200

Infinity
Alpha 10
Alpha 30
Alpha center
Alpha sub
1300

KEF
Cresta 10
Cresta 30
Cresta 20c
PSW 1000 mkII
1200

Design is voor mij best belangrijk, daarom viel mij oog ook eerst op B&W. Zijn er dingen die jullie toe willen voegen, zouden wijzigen, afraden, of noem ik dingen die niet bij elkaar passen.

Oh ja, ik heb een REL Q50, het liefst zou ik die blijven gebruiken (scheelt weer geld). kan ik deze er gewoon tussen zetten. Of heb ik dan weer iets raars met mijn klanken. Of met het ene setje wel/andere niet.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg.

m mulder

He Menyo,

Prima keuze. Ik ben echter van mening dat een zeer belangrijk luidsprekermerk hebt vergeten. Ik wil je adviseren in overweging te nemen:
FOCAL JM LAB.
Front: Chorus 716 S of 726 S
Centre Chorus CC 70 S of CC 700 S
Surround: Chorus 706 S of 707 S
Sub: Chorus SW 700 S

Voor meer informatie zie:http://www.focal.tm.fr/gb/home/chorusS/index.htm

Groet
Marcel

menyo

Zien er wat specs betreft mooi uit, ik zal als ik thuis ben kijken of er wat reviews is staan. Ik hoor altijd dat het maximaal vermogen lager moet zijn dan het maximaal vermogen van je receiver. Of maakt dat eigenlijk niet uit. Ik weet dat het niet uitmaakt voor hoe hard het geluid klinkt, maar ik dacht dat je iets kon beschadigen o.i.d. klopt dit?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Kom ook een keer naar onze Bazuinen/Oktaven luisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

menyo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  7, 2003, 13:11:16
Hi,
Kom ook een keer naar onze Bazuinen/Oktaven luisteren.

MvrGr.
Frank

Aan de prijslijst te zien liggen die ver buiten gestelde budget. budget is tussen 1000 en 1700 inc. sub. Exclusief nieuwe sub 400 lager.

Starred


menyo

Quote from: Starred on October  7, 2003, 14:07:19
Of:

Kef Q7
Kef Q9c
Kef Q1

+/- 1750

Is dat niet teveel power voor een Yamaha 440?

blue-eyes

Onderstaand kwam ik net tegen op een tweedehandssite waar ook dealers posten. Dit waren de laatsten volgens de dealer (Vink hifi Groningen).

Ik ken ze niet, maar veel mensen in de wat lagere prijsklasses hebben het er vaak over de Mordaunt Short.

De 904 zuil in kersen uitvoering kost ergens 149 en de 906 kost 199. De center 905 kost 149.

906:
Frequency response (Hz) 45-22k
Sensitivity (dB) 90
Impedance (nominal) (Ohms) 4-8
Power rating (Watts RMS) 15-150
Drivers* (2) 130mm aluminium CPC mid/bass
(2) 25mm aluminium dome tweeter
Dimensions (hxwxd)850x180x270

904:
Mordaunt Short 904 zuil in kersen uitvoering.
Frequency response (Hz) 50-22k
Sensitivity (dB) 89
Impedance (nominal) (Ohms) 4-8
Power rating (Watts RMS) 15-100
Drivers* (1) 130mm aluminium CPC mid/bass
(1) 25mm aluminium dome tweeter
Dimensions (hxwxd) (mm) (inches) 800x180x240
31.5x7.1x9.4

905:
Mordaunt Short 905 center speaker
Frequency response (Hz) 60-22k
Sensitivity (dB) 90
Impedance (nominal) (Ohms) 4 - 8
Power rating (Watts RMS) 15-100
Drivers* (2) 130mm aluminium CPC mid/bass
(1) 25mm aluminium dome tweeter
Dimensions (hxwxd) 180x500x19
Weight (kg) (lbs) 7.5
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Menyo

Hmmmz, die mordaunt-short zien er ook niet verkeerd uit.

Is het zo dat een combi van een merk altijd bij elkaar past?
En moet ik nou meer of minder watt hebben dan mijn versterker?
Kan ik mijn sub huidige sub altijd blijven gebruiken?

Ik dacht het allemaal goed op een rij te hebben. Maar nu zijn er wel weer heel veel speakers waaruit ik kan kiezen.

blue-eyes

Het aantal watts zou ik me niet zo druk om maken, tenzij je in extremen praat, maar dat is hier niet van toepassing.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar speakers in een gelijke serie. Waarbij de fronts (bij mij) wel beter moeten zijn ivm stereo luisteren.

Beter wat goedkopere matchende speakers, dan individueel betere speakers die niet met elkaar matchen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Ok,
Ik had niet begrepen dat je een budget had.
Ik zat te denken aan oktaven rond om, en je huidige sub.

Je moet sowieso eerst gaan luisteren, mischien ben je wel ergens zo van onder de indruk dat je doorspaart ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

m mulder

Menyo

Leuk dat je begint over vermogen. Focal JM LAb speakers zijn zeer eenvoudig aan te sturen, ze hebben een zeer hoog rendement. Je kan eerder met een te lichte versterker schade aanrichten aan je speakers, dan met een zware versterker, maar dit is bij de meeste onbekend. Gewoon gaan luisteren.

Groet
Marcel

garmtz

De JM Lab en Mordaunt Short suggesties vind ik erg mooi, maar luister ook eens naar Chario. Heeft ook wel speakers in jouw prijsklasse. Zien er schitterend uit en klinken zeer muzikaal en open.

Menyo

OK, ik heb wat dingetjes geluisterd (kennis van me vader werkt bij audiozaakje). Alle sets waren aangesloten op een yamaha 640.

Ik heb geluisterd:
Mission set
KEF set
B&W

en wat niet op mijn lijstje stond AE aegis 3B

Mission  en KEF vielen snel af, ook nog een andere (duurdere) KEF set geluisterd. Maar die viel toch buiten budget.

B&W vond ik heel mooi klinken (en eruit zien). Ook de AE set sprak mij ERG aan. Die was in NL wel duur, maar die kan je goedkoop uit engeland halen zei hij.

Ik kom wel in problemen met verschil in kamergrootte, ik zit nu in een kleine kamer. En ga over een jaar of wat naar een grote. Dat maakte heel veel uit.

Ik ga nog luisteren naar Infinity, FOCAL JM LAB en mordaunt-short.

Die zitten dus samen met B&W en AE nog in de race.

Oracle

Ik zou je sub in eerste instantie niet uitsluiten (en de rel dus houden).

Ik denk dat een REL Q50 een prima sub is. Je gaat deze waarschijnlijk enkel voor de films gebruiken, en m.i. luistert dat toch minder nauw qua integratie, dan de rest van je speakers.

(voor de puristen: ik zeg dus niet dat het niet uitmaakt welke sub, enkel dat de sub minder nauw luistert ( ;) ) dan de tussen bv. fronts en center..)

Groet,
Mark

reMC

geloof me..gooi die specificaties weg..ga luisteren..dat heb ik zelf onlangs ook ervaren..

menyo

Quote from: reMC on October  8, 2003, 11:41:35
geloof me..gooi die specificaties weg..ga luisteren..dat heb ik zelf onlangs ook ervaren..

Hmmz, volgens mij heb ik dat gister gedaan en is zelf de topictitel welke welke luisteren

Ik probeer met dit topic alleen een goede selectie te maken van WAT ik wil luisteren.

reMC

jaja..tuurlijk ik snap je wel! ik heb het alleen ook een x gehad dat ik begon met luisteren en uiteindelijk op specificaties iets heb gekocht...miskoop!

daarom dus

Menyo

Ook de Infinity's geluisterd. Vallen ook af, ik kan het niet goed onder woorden brengen, iets te laag, en te weinig "detail".

Ik lees in veel reviews over die B&W's dat je die echt niet kan doen in een iets kleinere kamer. Ook een vriend van me (die alleen de 602 fronts heeft) geeft dit aan. Wat is jullie mening hierover??

Ik denk trouwens dat ik alles in een ga kopen, dus de complete set. Ook i.v.m. design. Daarom zal de REL waarschijnlijk te koop gezet worden.

Sil Stranders

Ik zou (zeker voor een kleine kamer) de Tannoy Reveal eens beluisteren
dit zijn budget 2-weg studiomonitoren met een ongekend goede plaatsing en snelheid. kosten trouwens nog maar 130 euro per stuk !

Echt mensen..... al was het maar voor op de slaapkamer of in de keuken !

Sil.
in a world without walls or fences, who needs windows or gates
NAD 512, Sony dvp-s735d, NAD 762, ROTEL rc870bx, ROTEL rb870bx, Quad 33, 2x QUAD 405, Tannoy DMT12 dual concetric studio monitors,  4x tannoy reveal, tannoy mc-15 sub

menyo

Het probleem is dat ik nu speakers ga kopen voor een kleine kamer (de zolder bij mijn ouder). Maar aangezien het best een investering is ben ik wel van plan deze dingen mee te nemen als ik op mezelf ga wonen. En dan moeten ze goed klinken in een gewoon formaat woonkamer.

Ik denk dat het laatste nog wel belangrijker is dan de kleine kamer, maar ik heb nu ook nog geen idee hoe groot mijn toekomstige woonkamer gaat worden.

Vandaar.


Hopper

Als ik jou was, zou ik mooi die Rel houden, 4 goede goedkope speakertjes kopen , lekker doorsparen en als je verhuisd bent eens rondkijken naar grotere speakers. Die Tanoys bijv. waar Sil het over heeft of die Mordaunt Shorts van Blue-eyes. Gewoon 2 voor en 2 achter en je subwoofer. Als je groter behuisd bent kun je een middenspeaker aanschaffen en zoals gezegd betere mainspeakers.
gegroet

Tommyboy

Monitor audio bronze serie, zeker niet onderschatten in zijn prijsklasse, speakers altijd gaan beluisteren met de sub want zo gaan ze ook effectief spelen.

Spacebass

Mag ik vragen wat je niet mooi vond aan de Mission en niet aan de Kef.
Was het de klankkleur/plaatsing/diepte/uiterlijk/enz....

m mulder

Menyo,
Ik weet nu bijna zeker welke speakers je gaat kiezen. Laat het ons ook ff weten

Marcel  ;)